کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همیشه پای یک سوخت در میان است


کد خبر : ۲۱۹۳۲پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳:۴۷۱۱۵۸ بازدید

بمب خبری این هفته صنعت خودرو جهان را شرکت میتسوبیشی موتورز منفجر کرد. در حالی که هنوز پیامدهای رسوایی فولکس‌واگن گریبان ...
همیشه پای یک سوخت در میان استهمیشه پای یک سوخت در میان است

بمب خبری این هفته صنعت خودرو جهان را شرکت میتسوبیشی موتورز منفجر کرد. در حالی که هنوز پیامدهای رسوایی فولکس‌واگن گریبان خودروسازی جهان را رها نکرده، اعلام شد که شرکت میتسوبیشی برای بیش از دو دهه مصرف سوخت خودروهای خود را پایین‌تر از چیزی که واقعا بوده اعلام کرده است. به این معنی که در این 25 سال خودروهای میتسوبیشی ده‌ها میلیون لیتر بنزین بیشتر از چیزی که مالکانشان انتظار داشته‌اند سوزانده‌اند. در اولین واکنش بازار، ارزش سهام این شرکت با افشای این تقلب 10 درصد کاهش یافت. ارزش کل این کنسرن در بازار سهام 3 میلیارد و 900 میلیون یورو کاهش یافت و به گونه‌ای اسفناک به نصف رسید. تا اینکه مدتی بعد خبر رسید سقوط آزاد ارزش سهام شرکت خودروسازی میتسوبیشی در بازار بورس توکیو ادامه دارد. شاخص سهام این کمپانی ژاپنی هفته گذشته ۱۳ درصد دیگر افت را تجربه کرد. این میزان افت یکروزه در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با این حال گروهی عقیده دارند قوانینی که از سوی دولت‌ها برای مالیات مصرف سوخت و آلایندگی خودروها وضع می‌شوند و لزوما با توانایی‌های فنی همخوانی ندارند، دلیل اصلی حرکت خودروسازان به سوی این‌گونه پنهان‌کاری‌ها است.

اواخر شهریور ماه سال گذشته بود که خبر تقلب باورنکردنی غول خودروسازی آلمان و جهان، مانند بمب ترکید. طی این رسوایی تاریخی، فولکس بیش از 11 میلیون دستگاه از محصولاتی با برند فولکس‌واگن و آئودی (از زیرمجموعه‌هایش) را طوری طراحی کرده بود که میزان انتشار گازهای آلاینده را کمتر از مقدار واقعی نمایش دهند. جدا از استعفای مدیرعامل و افت سهمگین سهام و بی‌اعتباری جهانی، این شرکت با تبعات جبران‌نشدنی جهانی نیز روبه‌رو شد. سازمان حفاظت محیط‌ زیست آمریکا اعلام کرد که اگر این اتهامات ثابت شوند، گروه فولکس‌واگن برای هر وسیله نقلیه حدود 37 هزار و 500 دلار (در مجموع حدود ۱۸ میلیارد دلار) جریمه روبه‌رو خواهد شد. بعد از آن محیط‌زیست کانادا اعلام کرد که خودروهای فولکس واگن در کانادا را برای تست‌های مشابه ارزیابی و بررسی خواهند کرد. 

مقامات در کره جنوبی تحقیقات خود را برای کنترل آلودگی اتومبیل‌های تولید شده توسط فولکس واگن و دیگر خودروهای اروپایی شروع کردند. به گفته آنها اگر بازرسان مشکلاتی در خودروهای دیزلی صادرشده به این کشور پیدا کنند، می‌تواند منجر به منع وارد کردن هرگونه خودروی دیزلی آلمانی شود. اکنون بعد از حدود 8‌ماه از این اتفاق، هنوز هم مسائل حاشیه‌ای دست‌بردار نیستند. قاضی دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده رسوایی فولکس واگن در سان فرانسیسکو اعلام کرد که این شرکت توافق کرده تا به دارندگان خودروهای دیزلی خسارت پرداخت کند. چارلز بریر، قاضی دادگاه منطقه‌ای اشاره‌ای به رقم خسارت نکرد. خرید خودروهای دیزلی این شرکت نیز بخش دیگری از پیشنهاد ارائه شده به مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا است. به گفته قاضی با جمع‌آوری ۶۰۰ هزار خودرو موافقت نشده و فولکس واگن در نظر دارد تا حداقل ۴۸۰ هزار دستگاه خودروی فروخته شده است را در آمریکا جمع آوری کند. ارزش سهام فولکس واگن در بازار مالی اروپا پس از این توافق 6/ 5 درصد افزایش یافته است. بر اساس بخش دیگری از این توافق، شرکت خودروسازی آلمانی به هریک از خریداران این خودروها پنج هزار دلار به‌عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد. فولکس به منظور احتراز از محاکمه در دادگاه‌های آمریکایی با پرداخت این غرامت موافقت کرده است. هنوز مشخص نیست چه بر سر تعمیر خودروهای معیوب خواهد آمد و آیا اساسا این خودروها از نظر آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا قابل تعمیر هستند یا خیر.

بعد از آن اعلام شد که مدیرعامل جدید شرکت خودروسازی فولکس واگن پیشنهاد کاهش ۳۰ درصدی پاداش مدیران را مطرح کرده است. در حقیقت رسوایی مربوط به استفاده از نرم افزارهای غیرقانونی مختل‌کننده تست‌های میزان آلایندگی هوا در خودروهای شرکت فولکس واگن و هزینه‌های ناشی از آن موجب شده این شرکت برنامه کاهش میزان پاداش مدیران خود را در دستور کار قرار دهد. حتی مدیرعامل فولکس واگن علاوه بر کاهش پاداش مدیران، خواهان پایین آوردن سطح حقوق کارمندان این شرکت نیز شده است. آلمان‌ها هنوز از این لطمه به اعتبارشان ضرر می‌بینند، به‌طوری‌که حجم فروش خودروهای فولکس در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی 3/ 1 درصد و تنها در یک ماه 7/ 2 درصد افت داشته است. کاهش ۱۰ درصدی فروش این کمپانی آلمانی در ایالات متحده آمریکا از جمله دلایل افت فعالیت‌های آن بوده است. از سوی دیگر فولکس واگن در سه ماه اول سال جاری میلادی سهم خود از بازار جهانی خودرو را 4/ 23 درصد می‌بیند که در بازه زمانی یک ساله حدود یک درصد از نفوذ این شرکت در بازار کاسته شده است.


زمزمه‌های یک رسوایی دیگر در آلمان

هنوز ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌واگن به پایان نرسیده، شرکت‌های خودروسازی آئودی، اوپل، پورشه و مرسدس رسوایی تازه‌ای به‌بار آورده‌اند. قرار است صدها هزار خودرو برای بهینه‌سازی به تعمیرگاه فراخوانده شوند. چند شرکت خودروسازی این کشور از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که با تغییر دمای هوا، سیستم تصفیه آلاینده‌های هوا را در موتور خودروها از کار می‌اندازد.بر اساس آزمایش‌هایی که از جانب وزارت راه و ترابری آلمان صورت گرفته، سیستم فیلترینگ هوا در برخی از خودروهای آئودی، اوپل، پورشه، فولکس واگن و مرسدس بنز با رسیدن دمای هوا به ۱۰ درجه سانتیگراد از کار می‌افتند. این اقدام برای حفاظت موتور صورت می‌گیرد. چنین کاری به خصوص زمانی که پای صدمه‌دیدن موتور یا امکان تصادف در میان باشد، غیرقانونی نیست، ولی مقام‌های مسوول در حال بررسی هستند که آیا شرکت‌های خودروسازی ورای ضرورت‌ها از این نرم‌افزار استفاده کرده و آگاهانه به آلودگی هوا کمک کرده‌اند یا نه. دولت آلمان اعلام کرد که اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه را به‌زودی منتشر می‌کند. با این همه، شرکت‌های یادشده خودروهای مورد نظر را داوطلبانه جهت بهینه‌سازی نرم‌افزار و کاهش بیشتر آلایندگی آنها به کارگاه‌های خود فراخوانده‌اند.


مرسدس‌بنز هم؟!

شرکت دایملر، صاحب کمپانی مرسدس بنز اعلام کرد بنابه تقاضای دادگستری ایالات متحده آمریکا، تحقیقات داخلی درباره وضعیت صدور مجوز نسبت به میزان آلایندگی خودروهای این شرکت در آمریکا را آغاز کرده است. این خبر در حالی اعلام شد که شکایت گروهی به آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا از سوی برخی دارندگان این نوع خودرو ارائه شده است. شاکیان مدعی‌اند مرسدس بنز همانند فولکس واگن برای ایجاد اخلال در تست‌ها در برخی خودروهای خود با سوخت گازوئیل، دستگاه‌های مخصوصی تعبیه کرده است. دایملر در سه ماه اول سال جاری میلادی، سود خالص خود را با افتی معادل 31 درصد گزارش کرده است. با وجود این، کمپانی مرسدس بنز اعلام کرده به اهداف مالی سالانه خود دست خواهد یافت. براساس این خبر، ارزش سهام دایملر روز جمعه در بازار بورس فرانکفورت با افت شدیدی همراه شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها