کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نایک، برندی كه بیش از بقیه در جهان جعل می‌شود


کد خبر : ۲۱۹۱۹پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳:۴۷۱۸۰۴ بازدید

شاید شما تاكنون با محصولات جعلی مختلفی از جمله كیف دستی، ساعت مچی و جواهرات روبه‌رو شده باشید. در واقع لوییس ویتون و ...

شاید شما تاكنون با محصولات جعلی مختلفی از جمله كیف دستی، ساعت مچی و جواهرات روبه‌رو شده باشید. در واقع لوییس ویتون و رولكس یك هدف محبوب برای جعل‌كنندگان به حساب می‌آیند اما آمار و ارقام حكایت از این موضوع دارد كه با توجه به نتایج مطالعه جدید بزرگ سازمان همكاری و توسعه اقتصادی  (OECD)، در حقیقت نایك بیش از هر برند دیگری در جهان كپی می‌شود.

این گزارش با عنوان «تجارت تقلبی و محصولات سرقتی: نمایش تاثیر اقتصادی آن»، با ارائه دقیق‌ترین آمار از گذشته تاكنون براساس نیم میلیون آمار گمرك در سرتاسر جهان بین سال‌های 2010 تا 2013 تهیه شده است. این گزارش حجم كلی این تقلب‌ها در سال 2013 را 461 میلیارد دلار برآورد می‌كند. به اعتقاد OECD، حجم تجارت غیر قانونی مواد مخدر نیز همین مقدار است كه 2.5درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

به این ترتیب یك سری برند‌های خاص شامل رولكس، ری بن، لوییس ویتون و نایك ظاهرا به‌شدت مورد توجه جعل‌كنندگان قرار می‌گیرند كه در گزارش سال 2014 سازمان گمرك جهانی  (WCO) نیز به آنها اشاره شده بود. این قبیل مشاهدات نتایج گزارش قبلی WCO را تایید می‌كند كه از نایك به‌عنوان جعل شده‌ترین برند در سال 2013 نام می‌برد.

در قالب یك ایمیل، OECD  از عدم بررسی دلایل جعل متداول نایك سخن گفت اما دلایل مختلفی برای توجیه گرایش جعل‌كنندگان به سوی كفش‌های كتانی نایك وجود دارد. محبوبیت توسط نایک ارائه شده محصولات یكی از آنها است. سایر دلایل سهولت كپی از لحاظ فنی و ارزیابی تقاضای بالقوه برای یك كالای جعلی یا در دسترس بودن و اثربخشی كانال‌های فروش  (بازار‌های فروش كالا‌های ارزان قیمت و دست دوم و بسیاری از فروشگاه‌های الكترونیكی می‌توانند به منظور فروش محصولات جعلی نایك مورد سوء‌استفاده قرار گیرند) را در بر می‌گیرد.


tkofwucwx9zfzf44is.jpg


این محصولات تقلبی در نهایت امكان فروش در دو بازار مختلف را پیدا می‌كنند. در بازار اصلی و اولیه، مشتریان برای خرید یك محصول جعلی اغفال می‌شوند اما در بازار ثانویه، مشتریان آگاهانه كالا‌های تقلبی را به خاطر قیمت پایین‌تر آنها می‌خرند. به قول OECD در رابطه با نایك، در نهایت بازار كالا‌های تقلبی براساس فرهنگ مردم یك كشور شكل می‌گیرد. در اروپای شمالی محصولات تقلبی قصد گول زدن مصرف‌كنندگان را دارند اما در اروپای جنوبی محصولات كاملا واضح تقلبی نایك بر بازار مسلط هستند.

نایك در اظهار نظری از محافظت شدید برند خود و همكاری فعال با سازمان‌های مجری قانون و گمرك در سرتاسر جهان برای توقف روند عرضه محصولات تقلبی به مصرف كنندگان حرف زد. احتمالا كیفیت این محصولات نیز پایین است.

جای تعجب نیست اگر چین را به‌عنوان منبع بیشتر این جعل‌ها بدانیم. Alibaba در قالب بزرگ‌ترین شركت تجارت الكترونیكی جهان خود را درگیر مبارزه قانونی با حضور كالا‌های تقلبی در سایت خود كرده است. این یك مشكل بزرگ برای صنایع مختلف در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. تقریبا 5 درصد از كالا‌های وارداتی اتحادیه اروپا تقلبی هستند. یك گزارش جداگانه از دست دادن 10درصد از فروش صنعت مد اروپا را به دلیل تولید كالا‌های تقلبی می‌داند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها