کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

راهی برای دور زدن ترکیه

کدخبر:۲۱۹۱۷پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳:۴۷۲۹۱۱ بازدید

نگاهی به تاریخ چند هزار ساله ایران به خوبی نشان می‌دهد تنها عرصه اقتصادی که در طول تمام این دوران برای مردم این کشور باقی مانده و ...
راهی برای دور زدن ترکیه

نگاهی به تاریخ چند هزار ساله ایران به خوبی نشان می‌دهد تنها عرصه اقتصادی که در طول تمام این دوران برای مردم این کشور باقی مانده و البته به‌عنوان مبنایی اقتصادی و سودآور عملکردی مثبت از خود به جای گذاشته، ترانزیت و جابه‌جایی کالاهای اقتصادی بوده است. تجارتی که امنیت و ثبات اصلی‌ترین شاخصه برقراری آن است و شاید از این روست که با تضمین ثبات ایران پس از اجرای برجام، صحبت از توسعه ترانزیت باردیگر به خود شکلی منطقی گرفته است.

قرار گرفتن ایران ما بین دو دریای اصلی منطقه که یکی از آنها به‌عنوان اصلی‌ترین راه اتصال بسیاری از کشورها به دریای آزاد محسوب می‌شود از یک سو و مرز مشترک با کشورهایی که دروازه ورود به اروپا محسوب می‌شوند از سوی دیگر باعث شده با عادی شدن دوباره روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی، باردیگر استفاده از ظرفیت‌های این کشور در نقل و انتقال کالا و البته مسافر مورد توجه قرار گیرد. ظرفیتی که شاید نخستین بازگشت به آن از زمان افزایش پروازهای عبوری مسافری کلید خورد و ایران را به ثبت رکوردهای چندگانه رساند، این بار در عرصه جاده‌ای خود را نشان خواهد داد.

پس از صحبت‌های مطرح شده برای احیای جاده ابریشم و البته از سرگیری روابط تجاری در مرز ترکیه، این بار ایران با همکاری کشورهای همسایه در مرزهای شمال غربی قصد دارد مسیری جدید راه‌اندازی کند که می‌توان از آن هم برای فعالیت‌های اقتصادی سود جست و هم به افزایش سفرهای توریستی فکر کرد.

طرح راه‌اندازی یک کریدور جاده‌ای که ایران را از مسیری جدا از ترکیه به خاک اروپا برساند از مدت‌ها پیش مطرح بود و در این بین صحبت از کشورهای مختلف با مسیرهایی مختلف مطرح شد و براساس آنچه وزارت راه و شهرسازی تأیید کرده به نظر می‌رسد سرانجام یکی از این مسیرها نهایی شده است. براساس اعلام سازمان راهداری در راستای تاسیس کریدوری که از خلیج‌فارس آغاز شده و تا دریای سیاه ادامه خواهد داشت چند کشور اروپایی همراهی خواهند کرد و در نهایت با اتصال به یک ترانزیت دریایی به قلب اروپا خواهد رسید.


هدف تاسیس مسیرهای موازی بین‌المللی است

مدیركل‌ دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری معتقد است مسیر جدید در نظر گرفته شده در راستای اهداف ترانزیتی کشور و به منظور طراحی و استفاده از مسیرهای جایگزین مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با «فرصت امروز» با بیان این مطلب تصریح کرد: در زمینه تاسیس كریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه، نشستی با حضور سفرای كشورهای گرجستان و بلغارستان، نمایندگان كشورهای ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان در روزهای۳۰ و ۳۱ فروردین ماه سال جاری در محل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور برگزار شد، نشستی که جنبه مقدماتی داشت و البته نتایجی محسوس به بار آورد.

براساس گفته‌های وی، بسیاری از بندهای پیش‌نویس مدنظر با نمایندگان كشورهای حاضر به تایید مقدماتی رسیده و بناست در جلسه دوم در شهر صوفیه بلغارستان کار پیگیری شود. عطرچیان در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال جایگزین کردن این مسیر به جای مسیر ترکیه وجود دارد نیز گفت: همان‌طور که پیش از این اعلام شده، کریدور جدید صرفا یک مسیر موازی و جدید برای رفت‌و‌آمد ترانزیتی و جاده‌ای کشور خواهد بود که با همکاری کشورهای منطقه اجرایی می‌شود و با نهایی شدن آن می‌توان در کنار دیگر مسیرهایی که از گذشته در دسترس بوده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد. 

در کنار استفاده‌های اقتصادی از مسیر جدید، شاید استفاده توریستی و مسافرتی از این کریدور نیز طرحی قابل تفکر باشد. عبور از مسیر چند کشور اروپای شرقی و اتصال دو دریای مهم منطقه به یکدیگر به خودی خود قابلیتی دارد که شاید استفاده از آن قابل پیگیری باشد. 

احمدرضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در این باره به «فرصت امروز» گفت: «خوشبختانه راننده‌های ایرانی در طول سال‌های گذشته به خوبی توان خود را نشان داده‌اند و شاید در این حوزه به مسیرهای بین‌المللی طولانی‌تر نیز بتوان فکر کرد.» به گفته وی، آنچه بیشترین تاثیر را در اجرایی شدن طرح‌های اینچنینی دارد، حمایت از فعالان و رانندگان ایرانی برای حضور در این عرصه و البته فراهم آوردن مقدماتی است که به نوسازی ناوگان و بهسازی شرایط منجر خواهد شد. 

هرچند هنوز سازمان راهداری برنامه خاصی برای اجرایی کردن فاز مسافرتی در کریدور خلیج‌فارس به دریای سیاه ارائه نکرده است اما شاید استفاده از توان این کریدور در این حوزه نیز قابل پیگیری باشد. با توجه به ثبت سابقه مثبت قطارهای گردشگری در ماه‌های گذشته و تمرکز ایران برای افزایش تعداد توریست‌ها شاید استفاده از این کریدور جدید در حوزه مسافرتی نیز قابل بررسی باشد.

با وجود تمام این صحبت‌ها اما شاید اصلی‌ترین کارایی و کاربرد این مسیر به موضوعات اقتصادی و احیای نفوذ ترانزیتی ایران اختصاص یابد. مسیری که با راه‌اندازی آن خطر قطع ارتباط کشور با اروپا به دلیل مشکلات موجود در کشور ترکیه به‌شدت کاهش خواهد یافت و این بار برای خودروهای ترانزیتی فرصتی به وجود می‌آورد تا از مسیری مجزا به دریای سیاه، بلغارستان، یونان و اروپای غربی راه پیدا کنند. شاید این بار جاده ابریشم از شمال غربی ایران عبور کند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شهروند: 1395/2/919:00:23،
70
42
اگر این مقاله در مورد خودرو بود تا الان صدها اظهار نظر صد من یه غاز و مبتنی بر توهم خود بزرگ بینی ایرانی را میدیدیم ولی وقتی مسائل کلان مطرح میشود دریغ از یک نظر.بگذریم.. اما در این مورد ؛تا زمانیکه برنامه ریزی کلان و سیاسهای اقتصادی بر پایه منافع ملی بنا نشود اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نمی افتد.بدیهی است رشد اقتصادی روی بستری از اعتماد و اعتبار جهانی رشد میکند و با شعار و ستیز غیر ضروری با دنیا به جایی نمییییییییییرسییییییییم .
سعید: 1395/2/1022:53:01،
37
30
حرفای این کوکی رو زیاد جدی نگیرید کلا خودشم نمیدونه چی میگه بعضا کامنتهایی که در جاهای مختلف میذاره عکس هم هستن ولش کنین بیچاره رو.
جهاد اسلامی: 1395/2/1110:21:22،
33
29
ما باید با دنیا جهاد کنیم
کوکی: 1395/2/919:06:04،
70
91
موافقم.چون دیگه ترکیه واسه ما شاخ نمیشه.کار بسیار خوبیه.باید ترکیه و عربستان از لیست ایران از هر نظر به طور کلی حذف بشن.
یه نفر: 1395/2/922:36:44،
53
32
می خوای بگی غیر از این دو تا همسایه ... همسایه درست و حسابی دیگر داریم که انقدر چنگ و دندون بهشون نشون میدید ... همسایه این وری طالبان ... اون وری هم داعش ... اون ورتر القاعده ... می خوای باهاشون بیشتر آشنا شی ؟ یه خورده از اروپایی ها یاد بگیرید که انقدر انسجام دارند
کوکی: 1395/2/1009:19:50،
36
58
یه تعریف از همسایه بکنی بد نیست.همسایه کسیه که اگه همسایه کناریش دست تنگ شد به دادش برسه.همسایه کسیه که تو غم و شادی همسایش شریک باشه.من موندم شماها چه خیری از عربستان و ترکیه دیدید که این حرف رو میزنید؟جز بی حرمتی به زائران ایرانی و آتیش زدن تریلی های ترانزیت.ما چند بار چنین کاری در قبالشون کردیم که الان شایسته چنین برخوردی باشیم.نمیگم دولت ایران خیلی علیه سلامه.ولی اون ها مشکلاتشون با دولت رو با مردم ایران حل و فصل میکنن.به مردم چه ارتباطی داره؟بعدشم عربستان و ترکیه،خصوصا ترکیه جز منافع شخصیشون تو تمام قراردادها به هیچی فکر نمیکنن.
ایرانی: 1395/2/1010:57:29،
51
36
آقا یا خانم کوکی تنها کشوری که تو دنیا بعد انقلاب به ما کمک کرده تا رو پای خودمون بایستیم ترکیه است. صد البته سود خودشو هم برده.
من فقط میخام اینو از شما بپرسم آیا بغیر ترکیه کشور دومی هم سراغ دارین که ما باهاش رابطه اقتصادی درست و حسابی داشته باشیم؟

یه تعداد پان .... از دنیا بی خبر فک کردن ما فرانسه یا آلمانیم که نشستن رابطه با ترکیه را برا خودشون سبک و سنگین می کنن.

مخلص کلام ایران بدون ترکیه یعنی کره شمالی
اکبر: 1395/2/1012:13:07،
50
16
خیلی نمک نشناسین روسیه چه بلاهایی که سرتون نیاورده، غرب و آمریکام که جای خودشون، از داخلیام که اینجوری داریم میکشیم تا اونجایی که ما یادمونه تنها کشوری که همیشه تو تحریم و جنگ نفعش به ایران رسیده ترکیه بوده اینم باهاش دشمن بشین خیالتون راهت میشه
یه نفر: 1395/2/1012:23:58،
49
31
می خوای بگی ایران واسه همسایه هاش کاری کرده ؟؟؟ چه کار خوبی واسه همسایه هامون انجام دادیم که اونا هم باید برای ما خوب باشند ؟؟؟
ما برای مردم خودمون هم خوب نیستیم چه برسه واسه همسایه !!!
دلواپس: 1395/2/919:44:38،
75
39
خيلي ادعاي دور زدن داشتن آقايون
دور زدن تحريم ها
دور زدن قطعنامه ها
دور زدن دادگاه هاي بين المللي
در آخر به همه حريمه ها و هزينه هاي اضافي تن دادن و وضع مملكت اين شد
حالا بجاي تركيه به ٣-٤ كشور ديگه هزينه ترانزيت بدهند
هزينه اضافه رو ما مردم بدبخت تقبل ميكنيم و بدبختر ميشيم ولي آقايون به لجبازيهاي بين المللي خودشون ادامه بدهند تا با چهارتا شعار دهن پركن مثل عزت و افتخار دهن ما پر بشه
جنوب: 1395/2/919:50:42،
49
59
احسنت.بالاخره یجا درست فکر کردین.این خوبه
محمد: 1395/2/920:49:38،
40
67
امیدوارم این نقطه نظر آقای عطرچیان به شکل مهندسی شده و با پشتیبانی کامل دولت انجام پذیرد ، راه دیگر میتواند دریای خزر از طریق رو روها تا کرانه شمال غربی آذربایجان نزدیک مرز گرجستان باشد و از آن طریق نیز میتوان با هزینه کمتر تردد کرد ولی ایران بایستی در این خصوص با کشورهای گرجستان ، ارمنستان، آذربایجان به طور بسیار جدی صحبت نموده تا در اسرع وقت نسبت به سرمایه گذاری جهت استفاده از طرحهای جایگزین اقدام گردد ، به نظر نمیرسد ترکیه بیش از یکی دو سال تا آشوب فاصله داشته باشد
آرش: 1395/2/1018:45:17،
38
35
تا حالا گرجستان رفتي؟؟؟!!!
اصلا ميدوني كجاست؟؟؟!!!
اصلا ميدوني راهش چطوره؟؟؟؟
به نظرتون بهتر نيست كار رو بسپاريم به دست كاردان و نظر نديم و خود ما هم در يك زمينه بشيم كاردان؟؟؟؟
Matin: 1395/2/921:08:52،
58
69
سرقضیه مرز بازرگان ترکیه باید جواب دندان شکنی بگیره امیدوارم این طرح با دور زدن ترکیه عملی بشه
آتیلا: 1395/2/1010:11:47،
52
34
ایران جواب دندون شکن به خیلیها داده ولی آخر سر چونه و دندون خودش درد گرفته. ما به آمریکا جواب دندون شکن دادیم، به آلمان جواب دندون شکن دادیم ، به فرانسه ، به ایتالیا ، دانمارک ، روسیه و... ولی آخر سر دهن خودمون بود که در گرفت. بیچاره های متوهم ، اگه چیزی رو که بودید رو میفهمیدید و قبول میکردید و بر اساس آمار درست از قدرت و ضعفهاتون با دنیا برخورد میکردید این وضعتون نبود. یه جوری اظهار فضل میکنن که انگار آمریکا هم داره از اینا حساب میبره. زرشک
سعید: 1395/2/1015:42:29،
45
35
تورو خدا رحم کنین بابا انقد نزنین دندون اینو اونو بشکونین

دندونی نمونده دیگه واسه خیلیا مخصوصا آمریکا و اسرائیل LOL

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما