کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت

وقتی شورای رقابت از جیب مردم خرج می‌کند

کدخبر:۲۱۹۱۵پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۴۷۲۲۵۷ بازدید

بر اساس مصوبه شورای رقابت، ایران خودرو و سایپا مجوز یافتند به ترتیب 1.81 و 0.4 درصد نرخ محصولات خود را افزایش دهند؛ مجوز افزایشی که ...

بر اساس مصوبه شورای رقابت، ایران خودرو و سایپا مجوز یافتند به ترتیب 1.81 و 0.4 درصد نرخ محصولات خود را افزایش دهند؛ مجوز افزایشی که ظاهرا به دلیل تشویق ایشان صادر شده، اما تشویق از جیب چه کسی؟!

در شرایطی که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت بر جانمایی «تشویق» و «تنبیه» در قیمت‌گذاری خودرو تاکید دارد و مصوبه جدید این شورا که موجب افزایش قیمت خودروها شده را نمونه ای از این جانمایی می‌خواند، شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که تمامی هزینه این تشویق ها را مردم می‌پردازند!

اتفاقی که افزایش نرخ خودروها به خوبی موید آن خواهد بود چراکه می‌بینیم تشویق خودروسازان از کیسه مردم صورت گرفته و درصدهای ناچیز مصوب شده در شورای رقابت، به چند صد میلیارد تومان افزایش درآمدی برای خودروسازان تبدیل می‌شود که از جیب مردم برداشت شده است.

برای درک بهتر ماجرا کافی است سراغ اعداد و ارقام رفته و تلاش کنیم مصوبه تشویقی شورای رقابت برای خودروسازان وطنی را به عدد و رقم تبدیل کنیم. به این صورت که محاسبه کنیم از محل مجوز افزایش قیمت محصولات این خودروسازان که به عنوان تشویق در اختیار ایشان قرار گرفته، چه میزان عایدی ایشان افزایش خواهد یافت و چقدر پول به جیب ایشان سرازیر خواهد شد.

آن گونه که آمار تجمیعی تولید ایران خودرو در سال 94 نشان می‌دهد، این خودروساز که تشویق شده و به این منظور مجوز یافته 1.81 درصد بر نرخ محصولاتش بیافزاید، این محصولات را در سال گذشته تولیدکرده است: پژو 237 هزار و 611 دستگاه، سمند 59 هزار و 761 دستگاه، تندر 13 هزار و 176 دستگاه، دنا 12هزار و52 دستگاه، رانا 11هزار و 584 دستگاه، سوزوکی 983 دستگاه، سایر محصولات جدید و گروه وانت 12 هزار و 327 دستگاه و در مجموع 347 هزار و 494 دستگاه.

این در حالی است که بر مبنای افزایش 1.81 درصدی نرخ این محصولات، با چنین افزایش هایی در نرخ این خودروها مواجه هستیم:

انواع «پژو» با افزایش میانگین 655 هزار تومان (پژو پارس سال کلاس ۲۸۳۱۶، ۶۶۷ هزار و ۸۹۰ تومان/ پژو پارس سال کلاس ۲۸۲۳۲، ۶۴۵ هزار و ۲۶۵ تومان)

انواع «سمند» با افزایش میانگین 590 هزار تومان (سمند LX پایه گازسوز، ۵۸۵ هزار و ۵۳۵ تومان/ سمند SE، ۴۹۹ هزار و ۳۷۹ تومان/ سمند LX بنزینی، ۵۴۸ هزار و ۴۳۰ تومان/ سورن EF۷ موتور بنزین ELX، ۶۶۵ هزار و ۸۹ تومان/ سورن ELX، ۶۵۳ هزار و ۸۲۶ تومان) 

انواع «تندر» با افزایش میانگین 770 هزار تومان (تندر ۹۰ E۲ اتوماتیک، ۸۵۷ هزار و ۳۵ تومان/ تندر ۹۰ E۲ دستی، ۶۷۷ هزار و ۸۴۵ تومان)

«دنا» با افزایش ۷۷۰ هزار و ۱۵۵ تومان (دنا EF۷)

«رانا» با افزایش ۶۰۴ هزار و ۵۴۰ تومان (رانا LX)

«سوزوکی» با افزایش تقریبی 2 میلیون و 338 هزار تومان (گراند ویتارا دستی)

سایر محصولات جدید و گروه وانت با افزایش تقریبی 600 هزار تومان (محاسبه میانگین افزایش نرخ سایر محصولات و گروه وانت نیازمند اطلاعاتی است که منتشر نشده و با توجه به افزایش میانگین 625 هزار تومانی در دو نوع «تندر پیکاب»، میانگین 600 هزار تومان برای افزایش این گروه در نظر گرفته شده است.)

اکنون اگر تعداد خودروهای تولید شده از هر گروه در سال گذشته را ملاک قرار داده و در میزان افزایش میانگین نرخ آنها بعد از تشویق ایران خودرو توسط شورای رقابت ضرب نماییم، میزان تشویق ایران خودرو مشخص خواهد شد و به این اعداد خواهیم رسید:

گروه پژو: 237 هزار و 611 دستگاه * [ضربدر] 655 هزار تومان = 155635205000 تومان (بیش از 155 میلیارد تومان)

گروه سمند: 59 هزار و 761 دستگاه * 590 هزار تومان = 35258990000 تومان (بیش از 35 میلیارد تومان)

گروه تندر: 13 هزار و 176 دستگاه * 770 هزار تومان = 10145520000 تومان (بیش از 10 میلیارد تومان)

دنا: 12هزار و52 دستگاه * ۷۷۰ هزار و ۱۵۵ تومان = 9281908060 تومان (بیش از 9 میلیارد تومان)

رانا: 11هزار و 584 دستگاه * ۶۰۴ هزار و ۵۴۰ تومان = 6996736000 تومان (حدود 7 میلیارد تومان)

سوزوکی: 983 دستگاه * 2 میلیون و 338 هزار تومان = 2298254000 تومان (بیش از 2 میلیارد تومان)

سایر محصولات جدید و گروه وانت: 12 هزار و 327 دستگاه * 600 هزار تومان = 7396200000 تومان (بیش از 7 میلیارد تومان)


یعنی مجموع سودی که ایران خودرو از افزایش 1.81 درصدی نرخ خودروهایش بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت به دست خواهد آورد، تقریبا حدود 227 میلیارد تومان خواهد شد. با تاکید بر این نکته که میزان دقیق این سود زمانی قابل محاسبه خواهد بود که میزان افزایش نرخ خودروهای تولید شده به تفکیک نوع خودروها و تیراژ تولیدشان مد نظر قرار گیرد.

این در حالی است که دیگر خودروساز بزرگ کشور که بر اساس مصوبه شورای رقابت هم جریمه شده و هممجوز افزایش قیمت دریافت کرده، به این دلیل که تنها مجاز به افزایش 0.4 درصدی نرخ خودروهایش شناخته شده، سهم کمتری از تشویق از جیب مردم را انتظار خواهد کشید. سهمی که تیراژ بالای تولید انواع پراید در این خودروسازی، می‌تواند تا حدودی کم بودن آن را جبران نماید چراکه می‌دانیم پراید به تنهایی 14 درصد خودروی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس، انتظار می‌رود گروه خودروسازی سایپا از تولید 371 هزار و 322 دستگاه خودرو در سال (بر اساس میزان تولید این خودروسازی در سال 94) دست کم به سودی بیش از 37 میلیارد تومان (اگر میزان افزایش میانگین نرخ خودروهای سایپا را 100 هزار تومان برای هر خودرو محاسبه کنیم) از محل تشویق شورای رقابت دست خواهد یافت.

به ملاحظات یاد شده، ثابت بودن نرخ تولید خودورسازان را هم باید افزود چراکه بر اساس مصوبه شورای رقابت کلیه محصولات خودروسازان بدون اشاره به تعداد خودروهای تولیدی مشمول افزایش قیمت خواهند شد و بر این اساس اگر افزایش یا کاهشی در میزان تولید این خودروسازان رخ دهد، تشویق ایشان از جیب مردم با افزایش و کاهش مواجه خواهد شد؛ هرچند که کاهش تولید با توجه به بحران فروشی که خودروسازان در نتیجه کمپین «نه به خرید خودروی صفر» با آن مواجه شده و به کمک دولت پشت سر گذاشتند، بعید به نظر می‌رسد. 

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مصوبه شورای رقابت پیش از آنکه تشویق خودروسازان باشد، تنبیه متقاضیان خرید خودرو است؛ تنبیهی که چند صد میلیارد تومان پول مردم را به جیب خودروسازان منتقل می‌کند تا این سوال پیش آید که چه کسی به این شورا مجوز برداشت از جیب مردم و پرداخت آن به خودروسازان، با دستمایه قرار دادن تشویق صنعت فرسوده خودرو در کشورمان را داده است؟!

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

بوئينگ: 1395/2/900:56:56،
92
52
نتيجه برجام .
حمايت چشم بسته و بي چون و چراي دولت از فرغون سازان وطني كه پيامدش ميلياردر شدن سهامداران مالكان و فقيرتر شدن مردم بدبخت عادي .
alo: 1395/2/908:18:17،
112
34
یه جوری میگی انگار دولت قبلی قیمت خودرو ها رو نصف کرد . برادر من یادت نیست تو دولت قبل پژو 15 تومنی شد 28 تومن؟!
جاسم: 1395/2/908:27:27،
97
27
خرج مسولان بالاست !!
بالاخره باید از یکجایی تامین بشه !!
تا بوده از جیب مردم تامین می شده !!
ش: 1395/2/909:22:55،
50
29
یعنی مجموع سودی که ایران خودرو از افزایش 1.81 درصدی نرخ خودروهایش بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت به دست خواهد آورد، تقریبا حدود 227 میلیارد تومان خواهد شد.
یعنی دوستان نرخ سود رو داشته باشند . اینا سه چهار سالی هست که بسیار سود میکنند مثلا قیمت تمام شده پراید حداکثر 10 میلیون تومن هست.
این وسط پیدا کنید پرتغال فروش را
amin: 1395/2/910:30:28،
53
31
یه عمره دولت داره از جیب مردم خرج میکنه.اینم روش
...: 1395/2/915:01:46،
28
33
من که ماشین از دم قسط خریدم تا ابنجا 700 تمن + 200 تومنش دراومد !
الان میتونم ر کل قطش رو بیزم بدون سود و برم تو بازار بدون ضرر بفروشم
این 20 هزار تا هم مجانی سوار شدم
اینجا .... ایران ...
ایمان: 1395/2/919:11:43،
26
28

وقتی شورای رقابت از جیب مردم خرج می‌کند




نه عزیزم
شورای رفاقت داره از آبرو و حیثیت خودش خرج میکنه
چون همه مردم ایران متحدالقول هستند که دیگر
قوطی فلزی نخرند
ماشینهای مدل 1987 را در سال 2016 فروختن هنر نیست که
ما نمیخریم تا رویشان کم شود
بماند در انبارها تا بپوسند
بزودی با این رکود کامل و مرگ در بازار خرید خودرو
شاهد نصف شدن قیمتها هستیم
مطمئن باشین که قیمتها بشدت کم میشه
جوانی برباد رفته ...: 1395/2/901:03:20،
52
29
اه اههههههههههه اههههههههههههههههههههه
فقط .... از ته دل !
مردم: 1395/2/901:04:37،
87
29
به نظر من اين تشويق اين دو كارخانه نيست ، بلكه تنبيه كسي هست كه ميره خودروي صفر از ايرانخودرو و سايپا ميخره ، عوايد اين تنبيه هم به عنوان تشويق ميدن به دو ابليس ارابه ساز
محمد: 1395/2/901:16:31،
41
28
متاسفم برای خودم که نتونستم تا الان حرکت کنم برای خودرو سازی
محمد: 1395/2/901:30:25،
35
43
چرا قیمت 206 اعلام نشده ؟
سامان: 1395/2/901:51:14،
43
30
واقعا چه کسی پشت قضایاست؟؟
ایرانی: 1395/2/901:53:04،
49
30
مردم همیشه از این تشویق ها استقبال خوبی میکنن...پس هیچوقت انتظار اتحاد برای کمپین تحریم خودرو صفر نداشته باشین !
من هستم: 1395/2/901:55:11،
42
31
ایرانجیب تو که انقدر از مردم حمایت میکنی خاهشا اونایی رو که از این فرغون سازا حمایت میکنن معرفی کن !!نترس فی..ل..تر نمیشی!!
شورای رفاقت: 1395/2/901:56:59،
42
21
چی بگوییم از دست شورای رفاقت
اگر ایران خودرو و سایپا بیشتر سبیل چرب می کردند درصد بیشتری شورای رفاقت می داد.
خسته شدیم از اینهمه نامهربانی و ستم به قشر ضعیف
لواس: 1395/2/902:37:55،
41
27
شورای رفاقت و سیاه بازی
تحريم: 1395/2/902:53:16،
48
27
آآآآهاي مردم نخريد ... چرا براي پولي كه با اين همه زحمت بدستش مياريد ارزش قائل نيستيد
معلم بدبخت: 1395/2/903:47:29،
46
29
اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل.ههه.کی میتونیم راحت زندگی کنیم
عدالت: 1395/2/904:36:03،
53
22
36 سال است این خودرو سازان خون مردم را در شیشه کردند و میلیاردها دلار خورده و دزدیده اند و امثال خاوری بابک زنجانی نهادهای خاص !!! بعد گیر داده اند به 2 میلیارد پولی که در امریکا بود و حتی نکرده اند وکیل بفرسند در دادگاه این همه جنجال راه انداخته اند که دزدی شده !! مثلا میامد ایران به جیب مردم ایران می رفت ؟؟؟؟یا خرج جنگ یمن و سوریه فلسطین می شد....
من: 1395/2/906:32:19،
51
31
من خوشحالم که گرون کردین، و خوشحالم که هیچوقت ماشین صفر نخریدم از شما، و خوشحالم که قبرتونو خودتون میکنین، و در آخر خوشحال میشم پرش کنم.
کاوه: 1395/2/906:58:50،
35
29
شورای رفاقته دیگه
کیان: 1395/2/907:04:24،
37
28
ای بابا.. اینا همش دعوای زرگریه... اگرنه مگه شورای رقابت هم زیر نظر دولت نیست؟؟ فقط پاس کاری میکنن ملتو بین خودشون..
میم: 1395/2/907:22:49،
30
24
شورای خجالت اسم بهتری برا این شورای فرمایشی هست که همشون ی جورایی به این لگن سازا وصل هستن ی ننگ دیگه ولی عیبی نداره بهترین راه زمین زدن این لگن سازا همون نخریدن هست
محمد: 1395/2/907:26:02،
36
14
شورای رفاقت نه رقابت
حمید: 1395/2/910:47:11،
32
29
تو بگو شورای خیانت...... معلوم نیست پشت پرده چه زد و بندی کردن.
pepan: 1395/2/907:32:52،
40
26
من با کسی کار ندارم..روحانی کجاست که همه پاشون از گلیمشون زده بیرون.
ناظر خوشون هستند.
تولید کننده خودشون
تایید کننده خودشون
جناب آقای روحانی حق تعرفه رو چرا از مردم می گیرین ؟
مگه ما مجبوریم هر چی بگین بکنیم
جامعه: 1395/2/907:58:38،
34
30
تبریک لابد سال اقدام و عمل یعنی همین
بی توقع: 1395/2/908:11:42،
31
30
فقط شورای رقابته که ازجیب مردم خرج میکنه یه نگاه به دور وبرت بنداز ببین کی ازجیب وفکر وعقل وحیثیت و۰۰۰۰۰۰۰۰مردم خرج نمیکنه نمیبینی که دیگه رمقی نمونده توهمه اینایی که گفتم صلوات
ثقبلضقصثل: 1395/2/908:20:05،
44
25
اگر شما هم یه سری زندانی در اختیار داشته باشی و آن زندانیها هم اختیار هیچ چیر را نداشته باشن ، شما هم هر کاری که دوست داری باهاشون می کنی ، چه با مجوز چه بدون مجوز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
احمد: 1395/2/910:33:19،
38
29
وقتی شعار می دهیم واردات مطلقا ممنوع یا اینکه فقط تولیدات
داخلی باید استفاده کنیم یعنی اینکه رقابتی وجود نداشته باشد
و تولید به هر بهایی دست مصرف کننده بدهیم بدون اینکه به
مقوله کیفیت و نواوری توجه کنیم!!
ببخت: 1395/2/910:39:07،
30
24
تابوته همين بوده و هست،خودروسازان فرزند نخالف و ان مشروع و لوس دولتند كه با حمايتهاي نابجا فقط جيب مردم رو خالي مي كنند، تو ايران به نسبت درامدهاش هم سوخت خيلي كران است و هم خودرو و هم هزينه هاي استفده از اون مثل ماليات و بيمه و عوارض وهم هزينه حمل ونقل عمومي ،الان براي طي مسير يك آيس تجاه با اوتوبوس بايد كم كم ٧٠٠ تومن بدي مترو هم كه شده ١٢٠٠ تومن بايد از اين به بعد با باي بياده تردد كنيم جون يارانه مونم يا قطع كردن يا ميخوان قطع كنن و بنزين مونم كه الان از فوب خليج فارس دارن بالاتر حساب مي كنند، اينها همه وسائله اي براي كسب نامشروع درامد دولت براي خرج هل اتيناها است بالاخره يكجوري بايد حساب اقايوني مثل خاوريها و بقيه اقرأ زاده ها تكميل بشه.
((( فلفل ))): 1395/2/913:18:42،
31
28
بايد هم به سرمان بياد وبه اين مردم ظلم بشود وقتي آقاي روحاني آمد وقول 100 روزه داد كه كارها درست مي شود ومعيشت مردم درست مي شود و0000 همه ديديد كه كاري نشد ، اگه اين مردم را ديدم دوباره به روحاني راي ميدهند از ماست كه بر ماست0

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل