کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چالش‌های اقتصاد عربستان در عصر پسانفت چه خواهد بود؟


کد خبر : ۲۱۸۵۵چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳:۴۷۷۸۷ بازدید

حدود هشت دهه بعد از کشف نفت در عربستان سعودی، دولت این کشور طرحی را برای کاهش وابستگی خود به فروش نفت ارائه داده است.

 بلومبرگ در نمودارهایی چالش‌های پیش روی عربستان سعودی و اثرات احتمالی سیاست‌های جدید را بررسی کرده است.
 

درد اولیه

دولت با کاهش هزینه‌های خود به منظور تقویت تامین مالی دولت در جستجوی جایگزینی برای منبع درآمدی خود است. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان اعلام کرده که مقامات می‌خواهند تا سال 2020 معادل 100 میلیارد دلار در سال درآمد اضافی غیر نفتی داشته باشند. کاهش یارانه بنزین، برق و آب 30 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد؛ در حالی که مالیات بر ارزش افزوده جدید نیز 10 میلیارد دلار در سال تولید خواهد کرد.

اما در حالی که سرمایه‌گذاران از این طرح استقبال می‌کنند،‌ عربستان سعودی از برخی از مشکلات اجرایی‌ شدن آن در امان نخواهد بود. اقتصاددانان بررسی شده توسط بلومبرگ پیش‌بینی کردند با توجه به کاهش هزینه‌های دولت (به عنوان موتور رشد در سال‌های اخیر)‌ رشد در سال جاری آهسته خواهد بود و تلفاتی را به بخش خصوصی وارد خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد غیر نفتی در سال جاری از 3.6 درصد در سال 2015 به 1.6 درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت.
 


موشکافی بودجه

محمد الشیخ، وزیر دولت عربستان اعلام کرد: «حتی با پرکردن خزانه عمومی دولت با نفت 100 دلاری، عربستان سعودی به طور متوسط 25 تا 30 درصد در سال بیش از بودجه هزینه می‌کند، این در حالی است که برنامه‌ریز‌های بودجه قبل از تصمیم به هزینه کردن ابتدا به درآمد نگاه می‌کنند.»

بودجه آینده باید بیشتر موشکافی شود و به منظور درنظر گرفتن هزینه‌های مورد نیاز قبل از اختصاص بودجه، این پروسه رونمایی شده است. در نتیجه، عربستان سعودی قادر خواهد بود به رشد هزینه پایدار 3 تا 5 درصدی در سال دست یابد.



تامین بدهی

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول،‌ انتظار می‌رود نسبت بدهی کشور به تولید اقتصادی تا سال 2017 به 25 درصد افزایش یابد. به گزارش اقتصادنیوز، هزینه‌های استقراضی عربستان سعودی در حال بالا رفتن است و این در حالی است که این کشور برای فروش اوراق قرضه بین‌المللی به منظور کاهش فشار روی ذخایر خود آماده است. موسسه رتبه‌بندی فیچ نیز در اوایل ماه به دنبال موسسات مودیز و استاندارد‌اندپورز رتبه اعتباری عربستان را به AA- تنزل داد.
 


قیمت نفت

در حالی که کاهش هزینه‌ها به معنای این است که عربستان سعودی دیگر نیازی به نفت 100 دلاری برای تراز بودجه‌ خود ندارد، وابستگی کشور به نفت به سختی از بین خواهد رفت. نفت بیش از 70 درصد از درآمد دولت در سال 2015 بوده و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که قیمت سر‌به‌سر نفت در بودجه در سال جاری 67 دلار خواهد بود که نسبت به قیمت کنونی همچنان بالاتر است.


پیشنهاد غیرمعمول

یکی از بخش‌های برنامه عربستان سعودی، فروش کمتر از 5 درصد از سهام شرکت نفت دولتی آرامکو خواهد بود که بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی خواهد بود. شاهزاده محمد اعلام کرده بود که عربستان سعودی در نظر دارد تا فهرستی دوگانه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارج از بازار سهام داخلی ارائه دهد. در حالی که ارزش‌گذاری شرکت آرامکو به پایان نرسیده است، انتظار می‌رود این شرکت نفتی ارزشی بیش از 2 هزار میلیارد دلار داشته باشد.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها