کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنگ ديپلماتيک بين رياض - واشنگتن


کد خبر : ۲۱۸۲۵دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹:۲۹۲۵۵۴ بازدید

با احتمال منتشر شدن بخش‌هايي از گزارش 28 صفحه‌يي پنتاگون درخصوص نقش داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر، رابطه شكننده رياض و ...
جنگ ديپلماتيک بين رياض - واشنگتنجنگ ديپلماتيک بين رياض - واشنگتن

با احتمال منتشر شدن بخش‌هايي از گزارش 28 صفحه‌يي پنتاگون درخصوص نقش داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر، رابطه شكننده رياض و واشنگتن حالا در مرحله خطرناك‌تري نسبت به قبل قرار گرفته است.

به گزارش اينديپندنت، در حال حاضر اين گزارش 28صفحه‌يي محرمانه كه در يكي از اتاق‌هاي كاخ‌سفيد قرار دارد همانند جرقه‌يي در انبار باروت رابطه ميان امريكا و عربستان عمل خواهد كرد. منتشر شدن بخشي از اين گزارش مي‌تواند پيامدهاي شديدي داشته باشد.

كنگره امريكا به‌ دنبال بررسي قوانيني است كه به خانواده قربانيان اجازه مي‌دهد به‌صورت قضايي از عربستان‌سعودي براي حملات تروريستي 11سپتامبر شكايت كنند. خانواده‌هاي قربانيان حملات ۱۱سپتامبر براي شكايت از دولت عربستان‌سعودي ابراز تمايل كرده‌اند، اما چنين اقدامي معمولا توسط قانون ايالات متحده ممنوع شده است. كنگره اكنون در حال بررسي وضع قانوني است كه اين اجازه را به خانواده قربانيان مي‌دهد.

سايه سنگين اين مساله در ملاقات اخير اوباما از رياض به خوبي مشهود بود. پيش از اين سران سعودي تهديد كرده بودند كه در صورت تصويب اين قانون ازسوي كنگره، عربستان 750ميليارد دلار از دارايي‌هاي امريكا را كه به‌صورت اوراق قرضه تهيه كرده، خواهد فروخت. اين صفحات محرمانه از پرونده‌يي با عنوان «يافته، بحث و روايت موضوعات حساس» از يافته‌هاي تحقيقات مشترك كنگره در سال 2002 است كه از زمان گردآوري منتشر نشده است. درنتيجه اين حملات هماهنگ در 11سپتامبر سال 2001 بيش از 3000نفر كشته و 6000هزار نفر ديگر در يك روز زخمي شدند. جرج دبليو بوش رييس‌جمهور سابق امريكا، در آن زمان مدعي شد كه انتشار اين اسناد مي‌تواند ضربه سختي به امنيت ملي امريكا وارد كند چراكه «نحوه شناسايي منابع و روش‌هاي تروريستي را آشكار مي‌كند و از آن به بعد شيوه كار براي مبارزه با اين نيروها دشوار خواهد شد.»اما در حال حاضر تلاش عربستان جهت پرده‌پوشي درباره نقش اين كشور در حملات تروريستي هر روز سر و صداي زيادي در خاك امريكا بر پا مي‌كند.

آخرين تقاضاي معروف عمومي براي انتشار اين اسناد و شكايت از مقصران ازسوي «رودي جيلياني» شهردار سابق نيويورك مطرح شده است. در همين رابطه يك شاهزاده سعودي مدعي شده كه يك چك به مبلغ 10ميليون دلار به شهردار سابق نيويورك داده تا تمركز بر سر اين مساله را بر هم بزند. اما در مقابل جيلياني چك را بلافاصله پس از دريافت پاره كرده و به شاهزده سعودي در پيامي گفته كه «مي‌توانيد پول‌هاي‌تان را نگه داريد تا در جهنم از آنها استفاده كنيد. مردم امريكا نياز دارند بفهمند كه نقش دقيق دولت سعودي در اين حملات دقيقا چه بوده. ما نياز داريم بدانيم كه دقيقا چه كساني عزيزان‌مان را كشته‌اند.»

پس از افشاي اين ماجرا يكي از كاركنان كاخ‌سفيد به‌صورت محرمانه به اينديپندت گفت كه اكثر صفحات اين گزارش 28صفحه‌يي شرايط منتشر شدن به‌صورت عمومي را دارا هستند.

باب گراهام، از روساي كميته تحقيقات مشترك كنگره گفت كه در اين اسناد سوءظن به عربستان مطرح شده است. تيم روئمر، از اعضاي كميته مشترك و نيز عضو كميسيون 11سپتامبر فردي است كه سه بار اين گزارش محرمانه را خوانده و آن را «گزارش مقدماتي پليس» توصيف مي‌كند. همچنين يكي از اعضاي دموكرات كنگره از ايالت اينديانا گفت: سرنخ‌هايي وجود دارد، اتهاماتي وجود دارد، گزارش‌ شاهدان هم هست، مداركي از هواپيماربايان و نيز افرادي كه با آنها ديدار داشته‌اند و همه‌چيز درباره آنچه كميسيون يازدهم سپتامبر موظف به بررسي و تفحص بود، در آن وجود دارد.

15نفر از 19هواپيماربا از شهروندان سعودي بودند. دولت عربستان مدعي است كه «به اشتباه و عامدانه» به همدستي در حملات متهم شده است. سعودي‌ها بارها گفته‌اند كه از انتشار گزارش مذكور استقبال مي‌كنند و اين فرصت براي آنها فراهم مي‌شود تا به هر اتهامي «صادقانه و معتبر» پاسخ بگويند. بن رودز معاون مشاور امنيت ملي اوباما گفته است كه رييس‌جمهوري امريكا از جيمز كلاپر، مدير اطلاعات ملي خواسته اسناد را براي انتشار احتمالي بررسي كند.

 

 دست عربستان در جيب القاعده

داستان اين گزارش پرماجرا كه در امريكا به «گزارش 28صفحه‌يي» معروف است به روابط طولاني و پيچيده عربستان با گرو‌ه‌هاي جهادي باز مي‌گردد. در سال1990 عربستان‌سعودي كه نگران بود صدام پس از كويت به اين كشور حمله كند، از نظاميان امريكايي دعوت كرد در اين كشور مستقر شوند. روحانيت محافظه‌كار (وهابي) كه استقرار نيروهاي امريكايي را تحقير و توهين آشكار به سرزمين مقدس مسلمانان مي‌دانست ضمن مخالفت شديد با اين اقدام آشكارا اعلام كرد كه ممكن است از يك قيام خونين حمايت كند. از اين رو سعودي‌ها يك نهاد دولتي جديد تاسيس كردند: «وزارت امور اسلامي» كه هدفش خشنود كردن محافظه‌كاران سعودي بود.

وزارت امور اسلامي در ظاهر از سازمان‌هاي خيريه به‌عنوان اقدامي بشردوستانه و پشتيباني از قدرت نرم عربستان حمايت مي‌كرد كه القاعده و نيروهاي آن نيز يكي از اين گرو‌ه‌ها بوده‌اند. در صورت افشا شدن اين اطلاعات محرمانه مشخص مي‌شود كه امريكايي‌ها پس از حملات ۱۱سپتامبر به دشمنان اشتباهي حمله كردند و ديگر اينكه سعودي‌هاي امريكا اصلا متحد اين كشور نبودند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها