کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خلع سلاح بانک ها ازجریمه دیرکرد


کد خبر : ۲۱۸۰۲دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۴۷۳۲۷۹ بازدید

مجلس طرح بانکداری را تهیه کرده است که در آن بانک ها قادر به اخذ جریمه دیرکرد نیستند. تنوع حساب های بانکی و تعیین مسیر تسهیلات دهی ...

مجلس طرح بانکداری را تهیه کرده است که در آن بانک ها قادر به اخذ جریمه دیرکرد نیستند. تنوع حساب های بانکی و تعیین مسیر تسهیلات دهی بانک ها از ویژگی های این قانون است.

از همان ابتدا که بانک به ایران آمد، شبهه ربا در آن وجود داشت. این مسئله هم باعث می شد تا اکثر مردم ایران از سرمایه گذاری در بانک ها دوری بجویند. با وقوع انقلاب اسلامی، این امکان به وجود آمد تا مردم مسلمان ایران بتوانند در بانک ها سپرده گذاری و از سودهای مشروع استفاده کنند. با این حال، با گذشت 33 سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا، هنوز دغدغه های مربوط به اسلامی بودن بانک ها مطرح است. شاید جدی ترین جایی که این مساله به چشم می خورد، جریمه دیرکرد باشد.  آیت ا... جوادی آملی چندی پیش در این باره گفت:« ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند» آیات عظام جعفر سبحانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز  بر حرام بودن جریمه دیرکرد بانکی تاکید کرده اند. با این حال، بانک ها همچنان جریمه دیرکرد دریافت می کنند.

روز گذشته نیز گزارشی منتشر شد که دغدغه ربوی بودن نظام بانکی را از مساله جریمه دیرکرد فراتر می برد. بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها و پیش‌بینی سود و زیان آنان در سال ۹۵ و عملکرد سال‌های قبل نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از سود قطعی عملکرد خود، سود علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند که موجب از دست رفتن کارکرد سود علی‌الحساب شده و عملیات بانکی را ربوی می‌کند.البته شبهه ربوی بودن تنها یکی از جنبه های ناکارآمدی نظام بانکی است. عدم تخصیص بهینه منابع ، تبدیل شدن بانک ها به قدرت اصلی اقتصادی کشور و فعالیت های گسترده آن ها بخش دیگری از مشکلات نظام بانکی کشور است. این موضوع مجلس را به صرافت انداخت تا طرح جدیدی را برای نظام بانکی کشور به تصویب برساند. شروع فعالیت مجلس در این زمینه، سبب شد تا دولت نیز لایحه ای را در این زمینه تهیه کند. بدین ترتیب یک طرح و یک لایحه، به کمیسیون تلفیق رفت تا نتیجه آن گزارش نهایی کمیسیون تلفیقی باشد که این روزها در فضاهای کارشناسی دست به دست می شود. گفته می شود که این طرح قرار است به صورت اصل 85 بررسی شود. به این ترتیب که دیگر نیازی به تصویب در صحن علنی نیست و کمیسیون تخصصی آن را تصویب کرده و به شورای نگهبان می فرستد. اما این طرح چیست  و چه تفاوتی دارد؟

بانک ها قادر به اخذ جریمه دیرکرد نیستند

یکی از تفاوت های قانون جدید، رفع مشکل جریمه دیرکرد است. همانطور که در بالا گفته شد، مهم ترین اشکال فعلی نظام بانکی، اخذ جریمه دیرکرد است که مراجع آن را حرام اعلام کرده اند. البته بانک ها هم همواره گفته اند که اگر جریمه دیرکرد اخذ نشود، قادر به فشار آوردن به  افراد نیستند. در قانون جدید سازوکاری اندیشیده شده است که این مشکلات به نوعی  برطرف شود. به این ترتیب که عدم بازپرداخت، تخلف محسوب شده و فردی که تاخیر انجام داده است، باید جریمه شود. مبالغ این جریمه به جای اینکه به حساب بانک ها واریز شود، به بانک مرکزی واریز می شود. در این قانون دریافت هرگونه سود یا کارمزد علاوه بر جریمه، ممنوع است. بنابراین اخذ سود از سود، سود از جریمه، جریمه از جریمه و جریمه از سود مطلقا ممنوع اعلام شده است.آنطور که در این طرح آمده است، اگر ورشکستگی به حکم دادگاه ثابت شود، بخشی از جریمه دریافت نمی شود.

قرض الحسنه ها، قرض الحسنه پرداخت می شوند

یکی از نقدهای دیگری که بر نظام بانکی وارد می شد این بود که بانک ها سپرده های قرض الحسنه را دریافت می کنند اما به صورت قرض الحسنه نمی پردازند. در این طرح، عنوان شده است که پرداخت تسهیلات برمبنای سپرده های قرض الحسنه، صرفا برای ازدواج، تولد فرزند، فوت، درمان، بستری در بیمارستان، آزادی زندانیان و کمک به مددجویان  مجاز است. البته بانک ها هم موظف می شوند که مانده سپرده های قرض الحسنه و تسهیلات قرض الحسنه اعطایی را در پایان هر ماه به صورت عمومی منتشر کنند.

سپرده سرمایه گذاری عام برای فرار از ریسک

براساس طرح کمیسیون اقتصادی، افراد می توانند پول های خود را در سپرده سرمایه گذاری عام بگذارند. به این ترتیب که  بانک وکیل سپرده های مردم می شود و آن سپرده ها را از طریق عقود با بازدهی معین در اختیار تسهیلات قرار می دهد و پس از کسر حق الوکاله، سود سپرده گذار را پرداخت می کند. در این طرح، بانک ها می توانند اصل سپرده های سرمایه گذاری عام را تعهد یا بیمه نمایند و به سپرده گذاران سود علی الحساب بپردازند. اما نمی توانند در هنگام سپرده گیری، نرخی را به عنوان نرخ سود قطعی اعلام یا تضمین کنند. نرخ سود علی الحساب توسط شورای پول و اعتبار تصویب می شود  و بین 50 تا 70 درصد سود تحقق یافته دوره مالی قبل خواهد بود. این در حالی است که در قانون فعلی چنین بندی وجود ندارد.لازم به ذکر است که اعطای هر گونه تسهیلات به دولت، شرکت های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های وابسته به آن ها از محل سپرده گذاری عام ممنوع است.

سپرده سرمایه گذاری خاص؛ برای پروژه های خاص

یکی دیگر از حساب هایی که افراد می توانند در آن سپرده گذاری کنند، حساب سرمایه گذاری خاص است. این حساب به درخواست بنگاه های اقتصادی غیردولتی  و به منظور تامین مالی پروژه های آن ها شکل می گیرد. سپرده ها صرفا به مصرف پروژه ای می رسد که برای آن تجهیز شده است. نرخ سود این سپرده غیرقطعی است و بانک ها  مکلف اند که اطلاعات پروژه را در اختیار مردم قرار دهند. 

هنوز راه زیادی تا تصویب این طرح باقی مانده است، اما تصویب آن می تواند بخشی از مشکلات نظام بانکی را حل نماید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها