کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبقت حافظ از فردوسی


کد خبر : ۲۱۷۲پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲:۳۲۳۷۵۲ بازدید

هر چند بورس تهران در مقایسه با بازار ارز و سکه تاثیرپذیری کوتاه مدت بیشتری از توافق هسته ای ایران و غرب داشته ولی حمایت بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز، نوید روزهای نزولی در این بازار را می دهد.

خواب خوش بازارها بلاخره تعبیر شد و توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 حاصل شد. اولین واکنش بورس به توافق هسته ای در شرایطی رخ داد که شاهد توقف خرید ارز و سکه از سوی صرافی ها بودیم. ثبت اولین نرخ دلار آزاد پس از توافق هسته ای کمی کمتر از 2 هزار و 900 تومان بود. تا پایان روز سقوط قابل پیش بینی دلار حاصل شد و شاخص بورس 80 هزار واحدی شد.

اما در ادامه هفته رونق معاملات در بازار سهام جنب پل حافظ تهران از روند نزولی قیمت ارز در میان دلار فروشان خیابان فردوسی افزون تر شد. به طوری که متوسط بازده سرمایه گذاری در بورس تهران از 112 درصد گذشت و در آخرین روز کاری بازار سرمایه شاهد فتح قله تازه توسط شاخص کل بورس تهران بودیم.

در بازار طلا نیز تحت تاثیر افت قیمت جهانی طلا که بخشی از آن ناشی از تاثیر توافق هسته ای ایران و غرب بود، بهای هر قطعه تمام سکه بهار ازادی به پایین تر از 900 هزارتومان رسید.

بدین ترتیب قیمت هایی در بازار ارز، سکه و طلا ثبت شده که پایین ترین نرخ در 15 ماه گذشته به شمار می رفت. رخدادی که بیش از همه محصول نتایج اقتصادی توافق هسته ای بود. نتایجی از جمله انتقال قسطی 4.2 میلیارد دلار نفتی و درآمد 1.5 میلیارد دلاری تجارت طلا و آزادسازی 8 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران بود. همچنین رفع تحریم های صنعت پتروشیمی در رونق معاملات بورس تهران تاثیر غیرقابل انکاری داشته است.تاثیر این توافق فراتر از مرزهای ایران و گذشته از بازار جهانی طلا بروز کرد. به طوری که در بازارهای بین المللی سهام نیز شاهد افزایش شاخص بورس های اروپایی در پی توافق هسته ای بودیم.

البته در روز پایانی هفته قیمت های کاهش یافته در بازار ارز و طلا قدری تعدیل شدند. از یک سو بازار جهانی طلا شاهد افزایش قیمت بود و در بازار داخلی هم بروز تردیدهایی در خصوص آزادسازی 8 میلیارد دلار از دارایی بلوکه شده ایران در آمریکا، قیمت ها را قدری بالا برد و بهای دلار به 3 هزار تومان نزدیک شد. با این وجود ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی در تحلیل وضعیت حاکم بر بازار ارز از افت شدید سفته بازی در بازار ارز خبر داد و گفت:"از کاهش نرخ ارز حمایت می‌کنیم."

این صحبت ها که برخلاف اظهارات سه ماه پیش او بود، نشان از آغاز روزهای نزولی در بازار ارز دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها