کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دنده اتومات یا دنده دستی؟

کدخبر:۲۱۷۰۱پنجشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۴۷۹۴۷۲ بازدید

ابداع کارخانه کرایسلر در سال 1938 برای تولید کلاچ هیدرولیکی زمینه ساز ارایه اولین جعبه دنده اتوماتیک دنیا در سال 1940 میلادی توسط جنرال موتور ...
دنده اتومات یا دنده دستی؟

ابداع کارخانه کرایسلر در سال 1938 برای تولید کلاچ هیدرولیکی زمینه ساز ارایه اولین جعبه دنده اتوماتیک دنیا در سال 1940 میلادی توسط جنرال موتور شد. بعد از آن دیگر شرکت‌های معتبر و بزرگ خودروسازی به استفاده از جعبه دنده اتوماتیک روی آوردند و از این امکان برای راحتی رانندگان استفاده کردند.

از آن سال تا به امروز (به ویژه در 10 سال اخیر) توسط شرکت‌های مختلف خودروساز در دنیا، بسیاری از ایرادات سیستم گیربکس اتوماتیک برطرف شده است اما هنوز دردسرهایی در دنده‌‌های اتوماتیک خودروهای تولید شده وجود دارد. تولید خودروهای دنده اتوماتیک روز به روز در حال افزایش است و شاید گمان می‌رود که گیربکس دستی در حال فراموشی است. تجهیزات سیستم انتقال قدرت دایما در حال پیشرفت هستند و از آن جمله می‌توان به سیستم‌های CVT، سیستم دو کلاچه، تیپ ترونیک و … اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم با مقایسه این دو سیستم، انتخاب بین گیربکس دستی و اتوماتیک را برای خریداران ساده‌تر کنیم.

برتری‌های سیستم انتقال قدرت دستی نسبت به سیستم اتوماتیک

خودروهای دنده دستی دارای قیمت کمتری بوده و نسبت به خودروهای دنده اتوماتیک مقرون به صرفه‌تر هستند و همیشه قیمت خودروهای اتوماتیک بیشتر است. شاید این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که هنوز استفاده از خودروهای دستی بسیار زیادتر است و کسانی که برای نخستین بار اقدام به خرید خودرو می‌کنند معمولا اتومبیل دستی را ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این هزینه تعمیر و نگه‌داری گیربکس‌های دستی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک بسیار کم‌تر بوده و مکانیک آن نیز ساده‌تر است. تعمیر یا تعویض یک گیربکس دستی هزینه‌ چندان بالایی را بر مالک خودرو تحمیل نمی‌کند. برای تعمیر گیربکس دستی معمولا نیاز به تعویض صفحه کلاچ است و معمولا با همان صفحه کلاچ معیوب هم مدت‌ها می‌توان رانندگی کرد که شما این امکان را در گیربکس‌های اتوماتیک نخواهید داشت. هزینه نگهداری و تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی بسیار بالاتر است.

آمارها نشان می‌دهد که مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دستی حدود 16 درصد بیش‌تر است. البته ناگفته نماند که این رقم در خودروهای روز و مدرن بسیار کاهش یافته است و این دو نوع، سیستم مصرف سوخت تقریبا نزدیکی را ارایه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های برجسته گیربکس‌های دستی تعامل بیشتر راننده با خودرو است، این ویژگی باعث شده که رانندگان حرفه‌ای گیربکس دستی را انتخاب کنند. همچنین در اتومبیل‌های مسابقه نیز به همین منظور از سیستم انتقال قدرت دستی استفاده می‌شود. نکته دیگر این است که اگر قصد داشته باشید خودروی خود را بعد از مدتی به فروش برسانید، قطعا خودروی دنده دستی شما مشتری بیشتری دارد و خودروی دنده اتوماتیک در موقع فروش احتمالا برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد.

برتری‌های گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی

گیربکس‌های اتوماتیک بهترین گزینه برای برای رانندگی در شهرهای بزرگ و پر ترافیک هستند، شاید برای شما پیش آمده که در ترافیک سنگین از گرفتن مکرر کلاچ و تعویض متعدد دنده‌های خودرو به ستوه آمده باشید، اما با داشتن یک خودروی دنده اتوماتیک این زحمت را هیچ‌گاه حس نخواهید کرد.

علم پزشکی ثابت کرده است که رانندگی زیاد و حرکت مداوم پا بر روی پدال‌ها در طولانی مدت، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به ماهیچه‌های پا و ستون مهره‌ها شود. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ایالات متحده نشان می‌دهد که در این زمینه بین مدت زمان و مقدار رانندگی و مشکلات مجموعه ساختاری بدن (به ویژه بخش‌هایی از بدن که هنگام رانندگی واکنش بیشتری نشان می‌دهند) رابطه مستقیمی وجود دارد. به این ترتیب که هرچه مدت زمان رانندگی با خودروهای گیربکس معمولی بیشتر باشد، به مرور زمان موجب افزایش عوارض گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های پا و ستون فقرات می‌شود زیرا استفاده زیاد از پدال گاز و کلاچ نیازمند حرکت زیاد ماهیچه‌های پا و نیز کف پاها است، به طوری که با حرکت دادن پدال‌ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ایفای نقش می‌کنند و مفصل مچ پا نیز به همین صورت درگیر می‌شود. در نتیجه فشاری که به عضلات پا وارد می‌شود بر بقیه قسمت‌های بدن هم تاثیرگذار بوده و حتی به ماهیچه‌های ناحیه کمر و ستون فقرات نیز فشار وارد می‌شود که به مرور زمان علاوه بر خستگی زیاد در رانندگی به ابتلا به بیماری‌های عضلانی نیز کمک می‌کند. به ویژه این‌که فشار زیادی هم به زانو وارد شده و به مرور بیماری‌های مفصلی هم برای راننده ایجاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۰ در کشور سوئیس تحقیقی در مورد استفاده از گیربکس‌های معمولی و اتوماتیک در مسیری به طول ۱۴ کیلومتر انجام شد. پس از اینکه رانندگان مسافت تعیین شده را طی کردند، تحت یک سری آزمایش‌های فیزیولوژیکی قرار گرفتند و مشخص شد که بین رانندگان حاضر در این آزمایش تفاوت‌های زیادی از لحاظ فعالیت تحرکی پوست، تعداد ضربان قلب و میزان ترشح هورمون‌های مختلف وجود دارد به طوری که رانندگانی که در این آزمایش از خودروهای دنده معمولی استفاده می‌کردند، فعالیت‌های زیادی در سیستم عصبی‌شان وجود داشت و قدرت تمرکز بالایی نداشتند.

ضمن این‌که به دلیل فشارهایی که به عضلات پای آن‌ها وارد شده بود، پس از رانندگی قدرت پیاده روی زیادی هم نداشتند؛ در حالی که رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک دارای تمرکز بیشتری بوده، ضربان قلب آن‌ها متوسط و از رانندگی هم لذت می‌بردند.

در حال حاضر با افزایش شدت ترافیک در شهرهای بزرگ، استفاده از خودروهای گیربکس اتوماتیک ضروری شده است به طوری که در بسیاری از کشورها همچون استرالیا فقط خودروهای گیربکس اتوماتیک مجوز تردد در شهر را دارند. جالب این‌که در بسیاری از آمارهای تهیه شده در این مورد مشخص شده است که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در کاهش تصادفات هم نقش داشته‌اند.

از طرف دیگر گیربکس اتوماتیک باعث استهلاک کم‌تر موتور خودرو خواهد شد، این موضوع مخصوصا در مواردی که راننده از مهارت بالایی برخوردار نباشد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. همچنین معمولا شرکت‌های خودروسازی در مدل‌های اتوماتیک خود امکانات و آپشن‌های بیشتری را نسبت به مدل دستی درنظر می‌گیرند که این موضوع در خودروهای موجود در کشور نیز به وضوح دیده می‌شود. پس شما با خرید نوع اتوماتیک خودروی مورد نظر خود می‌توانید از امکانات بیش‌تری برخوردار شوید.

جمع بندی

به‌طور کلی اگر در شهرهای پر ترافیک زندگی می‌کنید و مجبورید مدت طولانی پشت فرمان باشید و اگر طالب امکانات بیش‌تری بر روی خودروی خود هستید و یک رانندگی نرم را می‌پسندید؛ ما به شما خرید یک خودروی اتوماتیک را پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر خواهان تعامل بیشتر با خودرو هستید و یا می‌خواهید هزینه کمتری را موقع خرید و تعمیرات بپردازید و یا از حس لامسه عوض کردن دنده لذت می‌برید ما به شما خرید یک خودروی دستی را پیشنهاد می‌کنیم.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

احمد: 1395/2/212:41:21،
56
23
ایران خودرو در قرن بیست و یکم , یک موتور و گیربکس دهه 90 میلادی را به شش خودرو تحمیل می کند انوقت مردم می توانند
انتظار گیربکس اتومات از این شرکت داشته باشند!!چرا دولتها در
دنیا بهترین را برای مردم خودشان فراهم می کنند با وضع قوانین
پیشرفته ولی در کشور همیشه از انحصار و تعرفه و قوانین ظالمانه
برای اجحاف به مردم بهره می برند!!؟
نارگیل: 1395/2/323:05:50،
50
13
من که یک اتومات خارجی(اسمش رو نمیگم ریا نشه) گرفتم واسه توی شهر و ترافیک و
یه دستی خارجی هم واسه خارج شهر
.
.
.
البته اینا همش توی تخیلاتمه
فعلا همین لگن پراید رو با صدتا لعنت و نفرین سوارم...خدا ازتون نگذره.
Sina: 1395/2/212:45:14،
46
20
عوارض گمرك را برداريد قول ميدم ملت به لگن هاي دستي داخل نگاه نكنند
اتومات هاي داخل كه ديگ روي لگن رو هم كم كردند
Ashi: 1395/2/212:55:42،
33
50
ماکسیما دنده +
ماکسیما اتومات _
1: 1395/2/213:00:32،
39
23
خیلی بی محتوا و پیش پا افتاده بود
منتقد ادبی : 1395/2/213:01:56،
48
33
فقط دنده دستی، حس واقعی رانندگی رو داره
پویا: 1395/2/213:07:30،
35
27
تو خودروهای اتومات در محدوده ی 100 تومن فقط مزدا 3 نیو ماشین مناسبی هست. هم قدرت و هم شتاب عالی و کم مصرف و کم صدا
تعویض دنده ها هم خیلی نرم هست
مجید: 1395/2/317:10:05،
30
25
لازم نیست انقدم هزینه کنی
ی اوانته اتومات سر پا گیر بیاری لذت ی ماشین
پر شتاب کم مصرف و نرم و کم هزینه رو میفهمیدی،
منکه از سواریش لذت میبرم ،پول زیادم ندادم
پول زیاد هم دلیل ماشین خیلی خوب نمیشه
ali: 1395/2/213:15:04،
25
17
سلام واقعا از این نتیجه گیری شگفت زده شدم!
امين: 1395/2/213:20:16،
45
15
شما يه روز صبح ساعت ٧ بيفتيد تو خيابوناي تهران و بعد از ظهر ساعت ٥ ٦ برگرديد خونه.متوجه ميشيد كه دنده اتوماتيك نعمته.هزينه و وقت تعميرات مداوم ديسك و صفحه بماند. ولي اگر اهل شتابگيري هستيد دنده دستي بهتره
amin: 1395/2/213:21:09،
27
43
ماشین فقط دنده دستی.واقعا با اتومات حال نمیکنم.
خسرو پرویز: 1395/2/213:35:30،
28
11
خودرو سازان ایرانی هم اگر عرضه دارند گیربکس اتوماتیک طراحی کنند
اگه عرضه دارن موتور دیزلی سواری طراحی کنند
اینجوری بسیاری از مشکلات فرهنگ رانندگی هم حل خواهد شد البته به کاهش آلودگی هوا هم کمک خواهد کرد

اینکه گفتم مشکلات فرهنگی رانندگی حل میشود دلیل داره
بیشتر ایرانیان عصبی هستند به ویژه در ترافیک و این دنده و کلاچ کار کردن بیشتر استرس و عصبی تر میکنه برای همین اتوماتیک خیلی خوبه برای ایرانیان به ویژه که شتاب هم کمتر هست و کسی جولان نمیتواند بدهد
میتونه به فرهنگ ها یاری برساند....
سپاس....
تالو: 1395/2/214:10:16،
31
23
بی ام و مدلهای ام5 و ام3 که از اسپرت ترینها هستن دنده اتومات قرار تولید کنه دنده دستی برای شهرهای پرترافیک و جادههای همیشه ترافیک شمال ایران 2 زار نمی ارزه
مهدی 7: 1395/2/214:11:24،
23
28
هر چقدر پول بدی، آش میخوری!

طبق آخرین آمارها، الان توی آمریکا، جوانان کمتر از سابق به رانندگی علاقه نشون میدن و این یعنی، اتوماسیون حرف اول و آخر را خواهد زد.

بزودی با آمدن خودروهای اتو پایلت یا همان خودران، دیگه جایی برای خودروهای دنده دستی نخواهد ماند. (تا سال 2020)

اظهر من الشمسه که خودروی اتومات نسبت به دستی ارجحه و حتی ربطی به رانندگی حرفه ای هم نداره، چون همون مهندسان حرفه ای بوده اند که راه کار را در اتومات کردن و رانندگی بهینه دیده اند.

هیچ آدم عاقلی، هزینه رو به راحتی و آسایش ترجیح نمیده!
آسایش، قیمت داره و اونایی که توانش رو ندارند، مجبورند تلاش مضاعف بکنند، منجمله عوارض ناشی از تعویض دستی دنده ها!
مهدی: 1395/2/214:30:36،
23
22
ایران جیب از این مقاله های خسته کننده نزار همین جوری ک اول مطلبم نوشته گیربکس دستی در حال فراموشی هست بعدشم گیربکس اتوماتیک روز ب روز در حال تکمیل شدن هست این ک دیگه مطلب نوشتن نمی خواد .....
سپهر: 1395/2/214:39:28،
30
17
سال 1430 خورشیدی:
سمند ترمیناتور آرنولد , شانزدهمین خودرو ملی مدل 1430 دنده دستی و با موتور چانگ چانگ.
ss: 1395/2/215:42:03،
61
155
صد در صد گیریکس دستی لذتش بالاتره چون کلاچ در کنترل شماس.
حتی پدل شیفتر پشت فرمون هم اون احساس تعویض دنده و خلاص کردن کلاچ رو به ادم نمیده.
البته فکر کنم ماشین های رالی و فرمول 1 دستی بدون کلاچ هستن
گوسفند زنده: 1395/2/218:30:48،
41
27
فقط 3 درصد ماشین های فروخته شده در آمریکا، دنده دستی هستند. یعنی 97 درصد آنها دنده اتوماتیک هستند. خیلی از آمریکایی ها حتی بلد نیستند با دنده دستی رانندگی کنند. بعضیا می گن اگه می خوای ماشینتو دزد نبره، دنده دستی بخر، چون کسی بلد نیست باش رانندگی کنه به جز خودت.
کلاً دنده دستی دیگه منسوخ شده.
پارسا: 1395/2/218:55:50،
27
15
تیپ ترونیک اختراع شده، حرف بی ربط نزن پس
کوکی: 1395/2/221:10:32،
27
16
بچه ها کی از گیربکس اتومات سر در میاره؟وقتی که در حال حرکتم و پا رو یکدفعه رو گاز میزارم از زیر ماشین صدای تق میاد و فقط 1بار.انگار دسته موتور شل باشه یا گیربکس سر جاش محکم نباشه موقع گاز دادن تکون بخوره و به جایی برخورد کنه.البته دسته موتورها رو بردم پیش مکانیک چک کرد گفت تازه عوض شده.اشکال کار از کجاست.؟؟روغن گیربکس رو هم 1ماه هستش که عوض کردم ولی 4لیتر عوض کردم.ماشین هم ماکسیماست.
ss: 1395/2/406:11:41،
25
13
پارسا
دقت کنی میبینی گفتم حتی پدل شیفتر هم اون حس تعویض دنده رو نمیده. پدل شیفتر میدونی چیه؟ شیفت ترونیک ؟ یه تکنولوژی بالاتر از تیپ ترونیکه
تمام راننده های حرفه ای ماشین دستی میگیرن اصلا برا همین هنوز تولید میشه
اما خیلی ها بلد نیستن دنده دستی برونن اون ور دنیا.
شما با ماشین اتومات هیچ وقت ننیتونی تا رد لاین پیش بری خود به خود یه دنده میره بالا قبل از اینکه به ردلاین برسی
علی: 1395/2/215:46:31،
155
42
مردم ایران تنها کشوری هستند که حق بر سوار شدن خودرهای با کیفیت و اتومات و ارزان حهانی را ندارند.....به کدام گناه اقای روحانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Saeed: 1395/2/310:03:15،
40
18
چه ربطی به آقای روحانی داره
این مافیاییه که بنیانش از سالها قبل بنا نهاده شده و به دلیل سودآوری حالا حالاها در خدمتش هستیم
علی: 1395/2/312:18:17،
27
20
واقعا عالی گفتی ...الان تو سال 2016 تمام مردم جهان سوار ماشین های اتومات میشن ولی ما هنوز سوار ماشین های پر مصرف و گیربکس های چینی و دستی
شهاب: 1395/12/200:32:36،
6
7
به آقا روحانی چه ربطی دارد
محمد: 1395/2/217:12:36،
114
20
به امید خدا تا چند سال اینده پراید هم اتومات میشه چون لگن سازان ما دست از سر پراید و پژو چارصد و رنج بر نمیدارن
MT82: 1395/2/218:55:57،
26
13
داداچ شده خبر نداری!الان پراید اتومات موجود هست:|:))
علی: 1395/2/219:41:45،
26
14
چندین ساله که اتوماتش وارد بازار شده البته شنیدم در حد فاجعه است.
يوسف: 1395/2/305:30:56،
27
25
چهار صدورنج و خوب اومدي كلي با جمله زيبات حال كردم دمت گرم واقعاً راس گفتي.ديگه از دنده دستي خسته شدم تو اين ترافيك شهر پام نابود شد بس كلاچ گرفتم خسته شدم ميفهمي خسته
jafar: 1395/2/312:18:15،
22
15
پرایداتومات سال 82 هم تولیدشد.
محمد: 1395/2/217:21:41،
80
20
ممنون بابت مقاله خوبتون
حسن : 1395/2/313:06:19،
19
11
داداش پراید اتومات داره خیلی ساله یه چرخی تو نت بزن
احمد: 1395/2/218:40:37،
17
20
بزرگترین خودوساز کشورمان بعد از 50 سال هنوز نتوانسته یک گیربکس اتومات مناسب روی خودروهایش نصب کند انوقت چطور
انتظار دارد مردم اقبالی به خرید خودروهایش داشته باشند!!
على آباد: 1395/2/302:15:57،
24
20
فكرنكنم توهيچ كشورى به اندازه ايران خودرودنده دستى باشه،توايران همين جورى كه خودرو بى هواوبى حساب كتاب گرون هست حالا يه گيربكس اتومات هم كه بيادروش كه ديگه قيمت ميشه نجومى
محمو: 1395/2/310:08:39،
43
36
گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت پیف پیف اخه کی میگه دنده دستی بهتره اره تو رالی بهتره اما تو این ترافیک داغون شهر کدوم عقل سلیمی میگه اتومات بده
مهندس وحید ص: 1395/2/316:27:50،
25
21
توی یک مدل ماشین تنها ایراد دنده اتوماتیک نسبت به دستی مصرف سوخت بیشتر و همچنین شتاب کمتر تو 0 تا 100. بجز این دو ایراد واقعا دنده اتوماتیک حرف نداره.
مهندس: 1395/2/409:44:38،
19
20
جک S5 دنده ای +++++
جک S5 اتومات ---------

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما