کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شاسی بلندهای کارکرده ولی ارزشمند


کد خبر : ۲۱۶۷چهارشنبه، ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳:۵۴۱۸۰۹۶ بازدید

اگر اهل شاسی بلند سواری و یا آفرود بودید، تا چندی پیش از افزایش قیمت خودرو، می‌توانستید با بودجه زیر 100 میلیون تومانی، از میان سه شاسی بلند سایز بزرگ، یعنی تویوتا پرادو، میتسوبیشی پاجرو و نیسان مورانو انتخاب کنید. البته این روزها ...

تخت گاز: اگر اهل شاسی بلند سواری و یا آفرود بودید، تا چندی پیش از افزایش قیمت خودرو، می‌توانستید با بودجه زیر 100 میلیون تومانی، از میان سه شاسی بلند سایز بزرگ، یعنی تویوتا پرادو، میتسوبیشی پاجرو و نیسان مورانو انتخاب کنید. البته این روزها دیگر از نمونه‌های صفر کیلومتر این خودروها خبری نیست. پرادو جای خود را به نسل جدیدش داده، پاجرو هم که فعلا به خاطرات سپرده شده و فقط نمونه‌های دست دوم آن در بازار یافت می‌شود و نیسان مورانو که توسط وارد کننده وطنی، یعنی پارس خودرو وارد ایران شد، که هنوز هم نمونه صفر کیلومتر آن در بازار خرید و فروش می‌شود. پس اگر طالب هیجانید و شاسی بلند سوار هستید و پرداخت قیمت 160 تا 170 میلیونی را برای خرید کراس‌اوورهای کوچکی مثل کیا اسپرتیج، هیوندای ix35 و یا میتسوبیشی asx، اشتباه می‌دانید و حاضرید ریسک کنید و یک شاسی بلند دست دوم، ولی بزرگ سایز و بیابانی بخرید، با ما در این نوشتار همراه شوید.

lbk0ssvc6j2yep54k0g1.png

رتبه نخست تویوتا پرادو

نسل قبلی پرادو در ایران، به نوعی به نماد خودروهای شاسی بلند و یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندها شد. البته پرادو نیمی از این موفقیت را مدیون انحصاری بودن بازار آن روزهای ایران بود و البته قابلیت‌های عالی حرکتی و بدنه‌ای زیبا و درشت هیکل!نسل قبلی تویوتا پرادو با دو نوع موتور ۴ و ۶ سیلندر و در قالب دو حالت بدنه، ۵ درب و ۳ درب وارد ایران شد. نمونه ۵ درب ۶ سیلندر که با کد vx شناخته می‌شد، از یک موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری بهره می‌برد که می‌توانست در دور ۵۲۰۰، ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر را به هر چهار چرخ منتقل کند. پرادو با بهره‌گیری از سیستم‌های کمکی حرکت، نظیر کلید شروع حرکت با دنده ۲، دنده کمک، سیستم تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل و البته سیستم چهار چرخ متحرک، از قابلیت آفرود بالایی برخوردار است و همه این‌ها، در کنار موتور پرقدرت، سواری دلچسبی را برایش به ارمغان آورده‌اند. سواری پرادو در مسیرهای صاف شهری هم بسیار راحت و نرم است و به لطف ارتفاع زیاد و تعلیق نرم، تکان‌های مسیر و دست اندازها داخل کابین احساس نمی‌شوند. از نکات منفی پرادو می‌توان به مصرف سوخت ۱۳ لیتری آن اشاره کرد، که امروزه نمونه‌های دست و دوم آن، مصرف بالاتری هم دارند.
 

niggvlzq18i8hr3blja.jpg


ابعاد بزرگ پرادو در نوع 5 درب، اگرچه رانندگی با آن را در مسیرهای شلوغ شهری سخت کرده، ولی کابینی بزرگ و جادار را برایش به ارمغان آورده است. علاوه بر دور ردیف صندلی‌های جلو و عقب، داخل محفظه بار پرادو، دو صندلی تاشو به چشم می‌خورد که با بازکردن آن‌‌ها، گنجایش کابین به ۷ نفر می‌رسد. همچنین در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی‌های ردیف دوم خوابانده می‌شوند و فضای بار بسیار بزرگی در اختیارتان قرار می‌گیرد. از نظر کیفیت متریال کابین، پرادو در سطح متوسطی قرار دارد. اکثر محصولات تویوتا به دوام بالا و کیفیت مناسب مونتاژ شهره هستند، که پرادو هم از این قاعده مستثنی نیست.پرادو ۶ سیلندر از آپشن‌هایی نظیر یخچال، کروزکنترل، قطب نما، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن و تنظیم گودی کمر، کنترل اتوماتیک دوگانه سیستم تهویه و آیینه‌ها و شیشه‌های برقی بهره می‌برد که در نوع خود مناسب و راضی کننده است. هم اکنون نمونه‌های ۶ سیلندر و ۵ درب پرادو با کارکردی متوسط و حدود ۸۰، ۹۰هزار کیلومتر، رقمی‌حدود ۱6۰میلیون تومانی را طلب می‌کنند، که با تمیز بودن و کم کارکرد بودن خودرو این مبلغ اندکي بالاتر هم می‌رود. ولی با اینکه پیر شده و کارکرده است، هنوز هم می‌توان روی آن به عنوان یک شاسی بلند آفرود حساب باز کرد.
 

lbk0ssvc6j2yep54k0g1.png


رتبه دوم میتسوبیشی پاجرو

میتسوبیشی در ایران، میان برندهای خاص و محبوب جای می‌گیرد که با خودروهایی نظیر گالانت و لنسر و پاجرو در ذهن ایرانیان نقش بست. نسل قبلی پاجرو که در دهه ۹۰ میلادی تولید می‌شد، یکی از خوشنام‌ترین و دوست داشتنی‌ترین شاسی بلندهای آن روزهای ایران بود، روزهایی که خبری از شاسی‌بلندهای رنگارنگ کره‌ای نبود و تنوع خودروها کم بود. نسل بعدی پاجرو که تا سال ۲۰۰۹ تولید می‌شد، در ایران حضور پیدا کرد تا موفقیت‌های نسل قبلی‌اش را تکرار کند، ولی واردات محدود و قیمت بالا و همچنین حضور رقیب سرسختی مثل پرادو، باعث شد تا فروش بالایی را تجربه نکند. امروزه هم که برادر کوچکتر پاجرو، میتسوبیشی ASX به ایران آمده تا در کلاس شاسی بلندهای کوچک عرضه اندام کند.
 

o2882te3zwqancsq8jz7.jpg
 

پاجرو که مانند پرادو در دو نوع اتاق ۵ درب و ۳ درب وارد ایران شد، از پیشرانه ۶ سیلندر 8/3 لیتری بهره می‌برد که ۲۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و توسط گیرباکس ۵ سرعته تیپ ترونیک به هر ۴چرخ اعمال می‌کند. ظاهر خاص و اصیل ژاپنی پاجرو و تعداد معدود آن در خیابان‌ها عواملی هستند که جوانان تمایز طلب را به پاجرو جذب می‌کنند.فضای کابین پاجرو بسیار باکیفیت و زیبا طراحی شده، که از نظر جذابیت، یک سرو گردن بالاتر از پرادو قرار دارد. فضای زیاد کابین و فرم مناسب صندلی‌ها، محیط راحتی را برای سرنشینان به ارمغان آورده است. سواری آن نرم و راحت است، اما تکان‌های مسیر بیشتر از پرادو داخل کابین قابل لمس است.

پاجرو از آپشن‌های زیادی بهره می‌برد که تعدادی از آن‌ها در پرادو قابل مشاهده نیست. از جمله امکانات پاجرو می‌توان به سیستم باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، سیستم صوتی شامل ۱۲ بلندگو و ساب ووفر، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، کروزکنترل، سنسور پارک، قفل دیفرانسیل و سنسور باران اشاره کرد.پاجرو هم مانند پرادو شاسی بلند پراشتهایی است و نمونه صفر آن ۱۴ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزانده، و حالا نمونه‌های کارکرده‌اش، بنزین به مراتب بیشتری مصرف می‌کنند. همچنین مشکل کمبود قطعات جانبی به دلیل تعداد محدود واردات و بازار دست دوم نامناسب، از مشکلات دیگر پاجرو محسوب می‌شوند. ولی قابلیت آفرود و گيرباکس هوشمند آن بسیار دلچسب و همه چیز در پاجرو دست به دست هم داد‌ه‌اند تا از مسافرت با آن لذت ببرید. قيمت پاجرو کاکرده 2 درب: حدود 140 تا 160 ميليون تومان.

lbk0ssvc6j2yep54k0g1.png


رتبه سوم نیسان مورانو

نسل اول مورانو یکی از معدود پروژه‌های وارداتی توسط خودروسازان وطنی بود که در بازار ایران محبوب شد. به واسطه این محدودیت، پارس خودرو تصمیم به واردات نسل جدید مورانو گرفت، ولی این مدل از نظر محبوبیت و میزان فروش یک پله پایین‌تر از نسل قبلی خود قرار گرفت.

طراحی بدنه نیسان مورانو همه پسند نیست و فرم خاص چراغ‌ها و جلوپنجره جلو به مذاق هر سلیقه‌ای خوش نمی‌آید. البته طراحی قسمت عقب بسیار زیبا و منطقی بوده و بدنه عضلانی آن به خوبی خبر از ذات پرقدرتش می‌دهد. فضای کابین به بزرگی پرادو و پاجرو نیست، ولی سرنشینان آن در هر دو ردیف احساس راحتی می‌کنند. کیفیت کابین مورانو، مانند اکثر محصولات نیسان عالی و دلچسب است. طراحی کنسول جلو مدرن‌تر و لوکس‌تر از دو رقیب دیگر است. کنسول میانی برجسته، اکثر ادوات و دکمه‌ها را در خود جای داده است.
 

tvjdc1leb2p8tj2q9lh.jpg
 

صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، سردکن و حافظه یکپارچه، به همراه سیستم صوتی قدرتمند متشکل از ساب ووفر و صفحه نمایش در جلو به همراه ده‌ها آپشن دیگر، وظیفه فراهم آوردن راحتی و آسایش برای سرنشینان را بر عهده دارند. سواری مورانو در مسیرهای شهری و جاده‌ای بسیار نرم، بی‌صدا و راحت است. ولی از نظر قابلیت آفرود، یک پله پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد.موتور ۶ سیلندر 5/3 لیتری مورانو ۲۶۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که از دو رقیب دیگر بیشتر است. همچنین گشتاور ۳۳۶ نیوتن متری توسط جعبه دنده CVT ایکس ترونیک، به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند، تا این درشت هیکل ۱۹۰۰ کیلویی ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. مصرف سوخت مورانو هم از دو رقیب دیگر پایین‌تر است و نمونه‌های صفر کیلومتر آن با قیمت 230 میلیون تومان قابل خریداریست. به همین علت، نمونه‌های دست دوم این خودرو از دو رقیب دیگر گران‌تر است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها