کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تمرین بازار سکه و ارز برای میانه بهار


کد خبر : ۲۱۶۶۶چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۲۱۹۰۸ بازدید

در آخرین روز فروردین‌ماه، دلار با 3 تومان افزایش از دامنه3 هزار و 460 تومان خارج شد. قیمت نهایی شاخص ارزی در روز سه‌شنبه ...

در آخرین روز فروردین‌ماه، دلار با 3 تومان افزایش از دامنه3 هزار و 460 تومان خارج شد. قیمت نهایی شاخص ارزی در روز سه‌شنبه 3 هزار و 470 تومان بود. افزایش روز سه‌شنبه دلار موجب شد که این ارز در فروردین‌ماه حدود 0.9 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. به گفته فعالان، تصوری در میان معامله‌گران وجود دارد مبنی‌بر اینکه دلار در اردیبهشت‌ماه با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد و این موضوع به رونق قیمتی این ارز کمک خواهد کرد. 

به گفته فعالان، همین موضوع موجب شد که معامله‌گران از اواسط روز سه‌شنبه وارد بازار شوند تا قیمت را افزایشی و خود را برای نوسان‌گیری در ماه دوم بهار آماده کنند. البته این ورود تا حدی نیز آزمایشی بود و معامله‌گران در انتظار واکنش بازار به این حرکت بودند. روز سه‌شنبه همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. ثبت این قیمت موجب شد که رشد ماهانه سکه به 1.8 درصد برسد.


پرش از کف

روز گذشته، نوسانات شاخص بازار ارز بیش از روز دوشنبه بود. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 460 تومان آغاز کرد که کاهشی 7 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز، دلار به روند کاهشی خود ادامه داد و تا پیش از ساعت 12 بعدازظهر وارد محدوده 3 هزار و 450 تومان شد. با ورود دلار به این محدوده، موقعیت معامله‌گران ارزی تغییر کرد و افزایش خریدهای آنها موجب شد که این ارز به سرعت وارد فاز افزایشی شود. به گفته فعالان، معامله‌گران پس از رسیدن دلار به قیمت 3 هزار و 457 تومان احساس کردند که این ارز به کف قیمتی خود رسیده است. در نتیجه موقعیت خود را تغییر دادند و قیمت را تا 3 هزار و 470 تومان بالا بردند.


غافلگیری فروشنده‌های ارزی

روز سه‌شنبه، فضای بازار ارز دو نیمه متفاوت داشت. در ساعات ابتدایی روز، بیشتر معامله‌گران در موقعیت فروش قرار داشتند و اعتقاد داشتند که دلار در یک سرازیری کاهشی قرار دارد. حجم متناسب عرضه در بازار،‌ نبود تقاضا در بازار و بالا نبودن نرخ درهم از جمله اظهاراتی بود که توسط این دسته عنوان شده بود. البته فروشنده‌ها انتظار نداشتند که قیمت دلار با کاهش نوسانی مواجه شود؛ بلکه بر این باور بودند که این ارز در یک «فرسایش ریزشی» قرار داشته است. مقصود آنها از اصطلاح یاد شده این بود که دلار کشش رشد قیمت را ندارد، ولی به آرامی مسیر کاهشی را طی خواهد کرد و خبری از نوسان‌های سنگین نخواهد بود. دیدگاه فروشنده‌های ارزی تا حدود ساعت یک بعدازظهر بر بازار حکمفرما بود. با این حال، با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز، دلار مسیر خود را تغییر داد تا برخی فروشنده‌ها غافلگیر شوند. پس از ورود دلار به محدوده 3 هزار و 450 تومان خریدهای ارزی افزایش یافت. به گفته فعالان، با رسیدن دلار به این سطح، برخی معامله‌گران ارزی احساس کردند که این ارز به کف قیمتی خود رسیده است؛ در نتیجه وارد بازار شدند و با افزایش خریدها موجب شدند که فروشنده‌های ابتدای روز غافلگیر شوند. برخی حاضران در بازار علت افزایش خریدها در بخش دوم روز را ناشی از انتظارات برخی معامله‌گران دانستند که باور دارند در اردیبهشت‌ماه تقاضا وارد بازار خواهند شد. این در حالی است که شاخص ارزی در اردیبهشت سال‌های 92 و 94 کاهش قیمت را تجربه کرده بود. به این ترتیب، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش روز سه‌شنبه ناشی از جوسازی‌های دلالان ارزی بوده است؛ ‌چراکه از یکسو بررسی‌های تاریخی نشان‌دهنده افزایش قیمت در اردیبهشت نیست و از سوی دیگر هر چقدر از اجرایی شدن بر جام دورتر می‌شویم، برقراری روابط و تبادلات بانکی آسان‌تر از گذشته می‌شود.


سکه در کانال جدید

روز گذشته سکه تمام بهار آزادی دومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا یک کانال قیمتی بالا رود. روز سه‌شنبه، سکه با هزار تومان افزایش از کانال یک میلیون و 20 هزار تومان خارج شد و به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار موجب شد که سکه در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با این حال،‌ افزایش قیمت سکه در فضایی پر احتیاط صورت گرفت؛ چراکه بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند که با دوراندیشی بیشتری اقدام به خرید و فروش سکه کنند. به گفته فعالان، معامله‌گران در انتظار آشکار شدن روند قیمتی اونس در روزهای آینده هستند. احتیاط معامله‌گران سکه در انجام معاملات موجب شده که فلز گرانبهای داخلی در روزهای اخیر نوسان زیادی را تجربه نکند و بیشتر در کانال یک میلیون و 20 هزار تومان نوسانات محدودی داشته باشد. این در حالی است که در انتهای هفته گذشته دامنه نوسانات فلز گرانبهای داخلی افزایش یافته بود و حتی طی 2روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، سکه 16 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

 

wzzoo5ou5nqlomhofimv.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها