کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قرار است میرزا قلی خان بشود مسئول تنظیم بازار


کد خبر : ۲۱۶۵۷سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳:۴۷۲۶۴۸ بازدید

تیتر امروز خبرها هم این است، چند هزار تن پرتقال گندید و آب از آب تکان نخورد. برنج شد کیلویی 11 هزار تومان کسی به روی خودش ...

تیتر امروز خبرها هم این است، چند هزار تن پرتقال گندید و آب از آب تکان نخورد. برنج شد کیلویی 11 هزار تومان  کسی به روی خودش نیاورد. قیمت حبوبات دو برابر شد، اما پاسخ این شد که موضوع به ما ربطی ندارد.

به گزارش ایران جیب به نقل از فارس، قیمت گوجه فرنگی به 6 هزار تومان رسید و قیمت برخی اقلام میوه دو رقمی شد، باز هم کسی به روی خودش نیاورد. معلوم نیست این همه وزارتخانه و نهاد که خود را در عرصه‌های مختلف متولی نظارت بر بازار اعلام می کنند و به محض آنکه رسانه‌ها گوشه‌ای از مشکلات را منعکس می کنند؛ همه دنبال تکذیب می‌گردند، اما معلوم نیست الان کجا به خواب رفته‌اند.

پس از آنکه وزارت بازرگانی منحل اعلام شد و قیمومیت بچه یتیمی به نام تجارت به وزارت صنعت سپرده شد، همیشه یک جای کار می لنگید.

با اجرای قانون انتزاع و پس از آنکه آقایان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت پای آیین نامه واگذاری اختیارات را امضا کردند و واگذاری بخش هایی مانند بازرگانی دولتی،‌ تنظیم بازار کالای اساسی و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله برنج،‌گندم و میوه به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، هر روز شاهد یک بحران در تنظیم و مدیریت واردات این محصولات بودیم.

رسانه‌ها هنوز تنظیم بازار میوه شب عید سال 94 را از یاد نبرده اند که وزارت جهاد برای نخستین سال این کار را در دست گرفته بود و تشخیص آقایان بر این بود که نیازی به واردات میوه نیست. نتیجه آن شد که در هفته اول عید شاهد ورود میوه‌های قاچاق از مرزهای شرقی کشور شدیم.

اما نوروز امسال موضوع به شکل دیگری شد تا جایی که از بازار میوه و تره بار دیروز خبر رسید، چند هزار تن پرتقال شب عید به دلیل سوء مدیریت در نگهداری و توزیع از بین رفته و گندید.

گندیدن پرتقال و دور ریختن ان پس از دفن هزاران تن سیب زمینی در حالی انجام می‌شود که مصداق روشن اسراف و حرام و یا تبذیر است، در حالی که عده ای از مردم مستضعف ماهها رنگ و بوی میوه نمی بینند، پس چرا این محصولات قبل از فاسد شدن به نرخ ارزان به مردم داده نمی شود، یا چرا بین خانوارهای نیازمند توزیع نمی‌شود؟

بارفروشان می‌گویند: وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور نتوانسته پرتقال خریداری شده را برای شب عید توزیع کند، در صورتی که تا دوسال قبل که کار دست وزارت بازرگانی بود، موضوع به این شکل نبود.

یکی از فعالان باراز تره بار به فارس گفت: میوه پس از دوا شویی نهایت تا دو ماه در سردخانه می ماند، اما وزارت جهاد کشاورزی از دی ماه پرتقال‌ها را خریده و مستقیم روانه سردخانه کرده است.

برخی هم گفتند: امسال به وزارت جهاد با واسطه گفتیم که نیاز به ذخیره سازی میوه نداریم، ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت و ظاهرا مشاوران آقای حجتی به ایشان آدرس غلط می‌دهند.

حال نتیجه آن شد که چند هزار میلیارد تومان پول بیت المال مسلمین حیف و میل شد و آب از آب تکان نخورد.

اما این همه ماجرا نیست. زمانی هم اعلام شد که واردات بی رویه برنج سبب شده تا برنج ایرانی روی دست کشاورز بماند و واردات برنج هندی و پاکستانی محدود شد.

تا جایی که آه از نهاد واردکنندگان درامد که چرا سیاست‌ها یک شبه تغییر می‌کند و از واردات دو میلیون تن برنج، امسال مجوز واردات 800 هزار تن برنج داده شد.

اما به یکباره قیمت برنج داخلی از 8 هزار تومان به بالای 11 هزار تومان در بازار عمده فروشان مولوی تهران و بالای 13 هزار تومان در نقاط شمالی پایتخت رسید.

موضوع را از خسروتاج معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت پیگیری کردیم و او مثل یک سال اخیر همان جمله تکراری را بر زبان آورد که از وزارت جهاد کشاورزی بپرسید، چرا که او مسئول تنطیم بازار است.

سوالمان را از آقای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پرسیدیم که چرا بر افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج و حبوبات نظارت نمی‌کنید و او هم جواب داد: وزارت جهاد مسئول گران شدن این گونه کالاها نیست و فقط مدیریت ورادات،تولید و صادرات کالاهای اساسی را عهده دار است.

یادمان آمد که سازمانی به نام حمایت از حقوق مصرف کننده هم وجود دارد که فقط نامش را شنیده‌ایم و نفهمیدیم که این سازمان در این میان چه نقشی می تواند ایفا کند.

هنوز موضوع از ذهنمان عبور نکرده این سازمان هم بلافاصله واکنش نشان داد که مسئولیت تنظیم بازار با وزارت جهاد کشاورزی است و این سازمان در قبال محصولات کشاورزی مسئولیتی ندارد.

حال ما می‌پرسیم که پس چه کسی حامی حمایت از حقوق مصرف کننده ای است که باید تاوان زیاده خواهی دلالان و سوء مدیریت‌ها  را بدهد.

آیا قرار است میرزا قلی خان بشود مسئول تنظیم بازار!. چرا که از هر کس پرسیدیم چه کسی مسئول تنظیم بازار است پاسخی نگرفتیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها