کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

هزینه کلان ساخت هواپیما در داخل

کدخبر:۲۱۳۷۶دوشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳:۵۰۳۶۴۴ بازدید

طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، به عنوان پیچیده‌ترین طرح فناوری کشور در دستور کار قرار دارد. ساخت این هواپیما شامل ...
هزینه کلان ساخت هواپیما در داخل

طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، به عنوان پیچیده‌ترین طرح فناوری کشور در دستور کار قرار دارد. ساخت این هواپیما شامل شش میلیون قطعه، 220 کیلومتر کابل و بیش از 75 هزار نقشه است. این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است. بررسی ساخت این نوع هواپیما از سال 90 شروع شده اما هنوز مراحل اجرایی آن آغاز نشده است. ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما بیش از 2 میلیارد دلار هزینه دارد.

تصمیم دولت برای خرید هواپیماهای جدید به منظور توسعه و نوسازی ناوگان موجب شده موضوع هواپیماسازی در کشور دوباره از سوی برخی کارشناسان مطرح شود این در حالی است که تلاش‌های فراوانی در دولت‌های مختلف برای ساخت هواپیما بویژه هواپیماهای پهن پیکر و مسافری به دلیل هزینه‌های بالا و مشکلاتی که وجود دارد تاکنون نتوانسته به موفقیت چندانی برسد.

آغاز برجام و لغو تحریم‌های صنعت هوایی فرصت مناسبی برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور فراهم کرد. به گفته کارشناسان و مسئولان ایران برای نوسازی ناوگان خود به بیش از 400 هواپیما نیاز دارد. از تعداد 250 ناوگان هوایی کشور در حال حاضر بیش از 100 هواپیما به دلیل فرسوده بودن از رده خارج شده‌اند. توسعه صنعت هوایی از نظر امنیتی و اقتصادی یکی از نمادهای اصلی توسعه هر کشور محسوب می‌شود. تحمیل بیش از 30 سال تحریم صنعت هوایی موجب فرسودگی ناوگان هوایی شد طوری که در حال حاضر متوسط سن هواپیماهای فعال بیش از 20 سال است اما این میانگین در جهان 11 سال است. بنابراین نوسازی ناوگان هوایی در پسابرجام از اولویت‌های اصلی توسعه این صنعت بود. بر این اساس دولت در یکی از نخستین گام های خود برای نوسازی ناوگان هوایی قراردادی را برای خرید هواپیمای جدید با ایرباس در دستور کار قرارداد. با این حال خرید 118 ایرباس و 20 هواپیمای کوتاه برد20ATR درصد از نیاز کشور به هواپیمای نو را برآورد می‌کند.

در عین حال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد خرید ایرباس در آینده نزدیک خبر داده است. اما با خرید هواپیماهای جدید برخی این بحث را مطرح کرده‌اند که کشور توانمندی‌ ساخت هواپیما را دارد بنابراین به‌جای خرید چرا ساخت هواپیما را شروع نکردیم؟ در مقابل این نظر دست‌اندرکاران صنعت هوایی اگرچه معتقدند که کشور توان ساخت هواپیما را دارد اما این موضوع را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌دانند. آنها معتقدند توانایی کشور در ساخت تنها بخشی از موضوع است و برای کامل شدن زنجیره ساخت هواپیما عوامل متعددی نیاز است و هزینه بسیار بالای ساخت یکی از موانع جدی است.  در سال‌های اخیر ایران به دانش فنی ساخت هواپیماهای کوچک تا سقف 50 نفره تا حدودی دست پیدا کرد. اما ساخت این هواپیما به خاطر استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی به دلایلی مانند اقتصادی نبودن، نداشتن مراکز پشتیبانی، تعمیر و نگهداری و مرکز آموزش خلبانی باعث شد تولید این نوع هواپیما با کندی پیش برود.

مقایسه غلط خرید هواپیمای پهن پیکر با ساخت آن

یعقوب انتصاری مسئول هوانوردی عمومی در ستاد هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به بحث خرید یا ساخت هواپیما در کشور گفت: هواپیماهای ایرباس یا بوئینگ که ایران خریداری می‌کند هواپیماهای پهن پیکر هستند که ما هنوز به موضوع ساخت این نوع هواپیماها در کشور وارد نشده‌ایم.

وی افزود: بزرگترین هواپیمایی که تاکنون در ایران ساخته شده هواپیمای ایران 140 با ظرفیت کمتر از 50 نفر است. ساخت این هواپیما طبق قرارداد با کشور اوکراین است و تکنولوژی ساخت و برخی قطعات آن از اوکراین وارد می‌شود و تعداد قابل توجهی از قطعات نیز در کشور سساخته می‌شود بنابراین تجربه ساخت هواپیماهای کوچک 2، 6 تا 50 نفره در ایران وجود دارد.  انتصاری ساخت هواپیما از کوچک به بزرگ را مانند تقسیم‌بندی آموزش از ابتدایی تا دانشگاه نام برد که برای ورود به دانشگاه حتماً باید مراحل ابتدایی آموزش طی شود بنابراین برای ورود به ساخت هواپیماهای پهن پیکر به زمینه‌ها و پیش نیازها باید توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران دانش، تکنولوژی خمیرمایه و تجربه ساخت هواپیما تا سقف 50 نفر را دارد و توان تعمیر و نگهداری این نوع هواپیماها نیز در کشور موجود است اما هواپیماهای ایرباسی که ایران خریداری کرده از نوع 200 تا 400 نفره است که در رده هواپیماهای مسافری پهن پیکر قرار می‌گیرند ما انتظار نداریم با توجه به شرایط ما هواپیماساز این نوع هواپیماها باشیم.  به گفته انتصاری طبق قوانین و مقرارت جهانی در خرید و فروش هواپیما فروشنده موظف است در قرارداد خدمات پس از فروش را قید کند به این ترتیب که حتی اگر شرکت سازنده بنا به دلایلی تعطیل یا از رده خارج شد کشور فروشنده موظف است خدمات پس از فروش را همچنان به خریدار ارائه کند مانند شرکت فوکر که بیش از 20 سال است از رده خارج شده اما همچنان به دارندگان این نوع هواپیما خدمات ارائه می‌کند.

وی افزد: طبق همان مقررات جهانی فروشنده موظف است آموزش تعمیر و نگهداری هواپیماهای خریداری شده را به‌صورت مجانی به کشور خریدار ارائه کند. همچنین کشور و شرکت فروشنده به شرکت‌های خریدار که به تأیید سازمان هواپیمایی کشور خریدار و در مورد ایرباس به تأیید اتحادیه اروپا و سازمان هواپیمایی کشور سازنده رسیده باشند باید ساخت و تعمیر قطعات و تزئینات هواپیمای خریداری شده را در این شرکت‌ها دایر کند.  وی افزود: بر اساس این قوانین ما می‌توانیم بعد از خرید هواپیما در قطعه‌سازی و تعمیرات آن نیز وارد شویم اما نمی‌توانیم ساخت هواپیما را فوراً شروع کنیم. آموزش تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات هواپیماهای خریداری شده حداقل به 2 سال زمان نیاز دارد.  انتصاری گفت: کشورهای دیگر هم بتدریج و تحت چنین قوانینی خود را ارتقا داده‌اند و سازنده هواپیما شده‌اند پس ما نیز با خرید هواپیما این فرصت را برای خود فراهم می‌کنیم و نباید با طرح مسائلی مانند ساخت هواپیما از فرصت ایجاد شده بگذریم.  به گفته انتصاری ایران ساخت هواپیماهای بزرگ را به‌صورت مشترک با چین و روسیه در دستور کار دارد که این نوع هواپیماها 100 تا 150 نفره هستند. وی گفت: در حال حاضر توانایی پذیرفتن مسئولیت ساخت هواپیماهای پهن پیکر را نداریم اما با همکاری مشترک با کشورهای دیگر می‌توانیم بتدریج این کار را شروع کنیم.


f28299e2c64gqxcv3dt8.png

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

AAA: 1395/1/2308:31:34،
167
27
بله هزینه زیادی واسه ما داره... مانند قمار انرژی پر خرج هسته ای...
منم: 1395/1/2309:04:50،
27
155
اما اگر این قمار رو ببریم هم متحول میشیم ...
حسن: 1395/1/2309:06:10،
154
18
آقا منم دلم یه لیوان شیر میخواد. کجا میتونم یه گاو بخرم!؟
مهدی: 1395/1/2309:30:20،
77
30
در تایید مطلب شما ، شما پول داشته باش صاحب و مالک کل شرکتهای تولیدی ومطرح بزرگ دنیا هستی .
Rabolf: 1395/1/2309:37:38،
92
11
هرچی هزینه یه پروژه بیشتر باشه بخور بخور توش هم بیشتره
امیر: 1395/1/2309:45:41،
86
19
یعنی اینطوری که بعضیا ادعا دارن، بخدا دانشمندای ناسا هم ادعاشون نمیشه. آقا خودباوری و اعتماد به نفس هم حدی داره. آخه همون هواپیمای اوکراینی 50 نفره رو مگه مردم حاضرن سوار بشن که شما میخای بری 150 نفره بسازی؟

اینقد پافشاری که شما همه کارهات رو خودت بکنی منو یاد یه بچه 3 ساله میندازه که میخاد همه کارهاش رو خودش انجام بده.

وقتی درک اقتصادی، شعور بین الملی فکر کردن نباشه همین میشه.
ایران: 1395/1/2309:58:11،
98
20
روسیه(شوروی سابق) باپیشینه ی فنی که داشت نتونست!

بیخودی بیت المال رو به هدر ندین!

پیشنهاددونفرکم عقل گمراهتون کرده!!

هنوز تکنولوژی روی زمین(خودرو) رابهینه سازی بکنید وماراازشر پرایدو... خلاس کنید تابعد....
عباس: 1395/1/2310:46:19،
43
17
تلاشی جدید در راستای خود کف ایی.
نمیدونم تا کی این مردم میخوان تقاص بلند پروازی اقایان رو بدن
خودشم: 1395/1/2311:01:03،
25
16
دلیل عدم استفاده از اون هواپیمای نیمه ایرانی اونایی که متن نوشته نبودا ...
taniz: 1395/1/2311:54:39،
27
15
یه ترمز ABS درست حسابی مثل ماشینهای خارجی بسازن.
هواپیما پیش کش
آفتابه پلاستیکی: 1395/1/2314:11:13،
25
13
خدا بزرررگه حتما گمان میبرند که ساخت هواپیما یعنی چند قطعه آهن را جوش دهیم مانند لگن های داخلی
بهزاد تحریم: 1395/1/2316:54:31،
21
14
گل گفتی به خدا. هنوزم باید تاوان پس بدیم.
آرش66: 1395/1/2308:36:06،
90
32
قرار نیست هر چیزی را با هر کیفیت و هر قیمتی در داخل تولید کنیم. قرن 21، قرن اقتصاد و بهره وری است نه تولید همه چیز به تنهایی. صنعت هوایی با قدمتی بیش از 110 سال در جهان وجود دارد که با هر کیفیت کاری و پژوهشی، بازهم 110 سال از بزرگان این صنعت مانند بوئینگ و مک دانل داگلاس سابق عقب هستیم. برای اشتغالزایی در داخل نیاز نیست طرح های پیچیده، گرانقیمت و دیربازده را به هر قیمتی به انجام رساند. نمونه ی بارز آن صنعت خودروی داخل می باشد که پنجاه سال است درجا می زند و اگر بازهم اصرار به ادامه ی حیات این صنعت باشد، پنجاه سال دیگر هم همین هست و پیشرفتی نخواهد کرد. برای اینکه کشور ما ذاتن صنعتی نیست. کشور ما تا پنجاه سال پیش، کشوری کاملن کشاورزی بود با جمعیت روستایی. اکنون نیز از صنعت روز دنیا تنها مونتاژ و مصرفش به ارث رسیده.
مهندس: 1395/1/2309:10:14،
45
17
بلند پروازی زیادی خوب نیس. همین صنایع فعلی رو باکیفیت تر کنید تا صادرات صنعتی بیشتر بشه با سود صادرات مثل امارات بهترین هارو بخرین. ما می خواهیم همه کار بکنیم ولی تو هیچی هم تبحرشو نداریم.
محمد: 1395/1/2309:13:34،
42
16
اول خودرو و قطار و مخصوصا لوازم الکترونیکی که بسیار لازمه تا با تکنولوژی های بالا برسیم رو باید یه فکری براشون بکنیم تاااا حالا بعدااا انشاالله به هواپیما برسیم...
...: 1395/1/2308:37:22،
62
12
خدا به داد مردم برسه!

آخه تا کی باید تو صنایعی که هیچوقت نمیتونیم به جایی برسیم و اگر هم برسیم اصلا توان رقابت نداریم سرمایه گذاری کنیم و پول و جون این مردمو از بین ببریم؟!!
علاج درد مردم زنده نگه داشتن تولید به هر قیمت نیست. باید ببینیم تو چه زمینه هایی میتونیم بهترین باشیم و به فکر سرمایه گذاری در اون بخشها باشیم. هر گوشه ای از این مملکت هم چیزی داره که بخواد بهترینه دنیا باشه...
جعفر: 1395/1/2308:38:22،
30
15
ساخت هواپیما زیر ساخت میخواد. باید چند سال واسش برنامه بریزی! نمیشه از فردا صبح تولید کرد ک. تا دولت میخواد ی کار مثبت انجام بده دلواپسا میان و مانع میزارن. همه میدونم این حرفا و اتفاقا و S300 و اینا از کجا آب میخوره. به امید ایران آباد و آزاد
آریا: 1395/1/2308:38:36،
55
12
چرا ما انقدر علاقه مندیم چرخ رو دوباره اختراع کنیم؟؟مثلا کشورهایی مانند ژاپن,کره,استرالیا و... تکنولوژی یا سرمایه ساخت هواپیما رو ندارن یا که نه براساس عقل و منطق و درایت تصمیم گرفتن راه کم هزینه تر(هم مالی و هم جانی)و مطمئن تری رو در راستای همکاریهای جامعه بین المللی در پیش بگیرن؟آنوقت ما که هنوز در ساخت موتور پراید وابسته به برخی قطعات وارداتی هستیم هواپیما ساز شدنمان چه شوخی بی مزه ای است که آقایان مطرح میکنند؟!!
بامید طلوع مجدد تعقل بر عقول مردم و مسئولان....
آرش: 1395/1/2308:40:18،
42
14
اشتباه محض تولید داخل نه خوش قیمت در میاد نه با کیفیت اون...پراید نیس که بگیم تولید انبوه میشه یا مشتریش بالاس قیمتش کم میشه...هواپیمای ایرانی کی میخره غیر خودمون...ایرلاینهای داخلی هم تمایلی به داشتنش ندارن!
احمد: 1395/1/2308:40:32،
49
15
كار شما مثل كار كسي مي مونه كه واسه يه ليوان شير ميره گاو ميخره
ساسان: 1395/1/2308:41:54،
50
17
جون مادرتون بیخیال بشید. ما هیچ توقعی نداریم. با همون پراید میریم مسافرت حداقل رو زمین میمیریم یه جنازه ای ازمون میمونه
عمله: 1395/1/2308:52:54،
51
12
ترا خدا از موتور پراید استفاده نکنید .فکر کنم موتور پیکان مناسب تر باشه
حسن: 1395/1/2308:55:37،
53
12
ايرباس براي توليد هواپيما از بويينگ كمك ميگيره حالا تازه ما ميخايم كپي كنيم،ما همون پرايد رو اپديت كنيم هواپيما پيشكش
ناشناس: 1395/1/2309:05:00،
30
15
حماقت که شاخ و دم نداره....
از این همه ظرفیتهای کشورمون در زمینه توریسم و پتروشیمی و .... استفاده نمیکنیم بعد میخوایم به زور هواپیما بسازیم با چند برابر قیمت تمام شده ایرباس و بوئینگ یا موز و برنج و هندونه بکاریم با چندین برابر قیمت کشورهای شرق آسیا و امریکای جنوبی
کاوه: 1395/1/2309:21:55،
43
14
کشورهای خودروساز واقعی حدود 10 تا داریم
کشورهای هواپیماساز واقعی فقط 2 تا

حالا ما هنوز جزو خودروسازها نشده میخوایم هواپیماساز بشیم اونم پهن پیکر

در جریان باشید که برای تحقیقات خودروی هیبرید جهت مصرف تاکسی در کشور توی چند سال اخیر هزینه میلیاردی شده و از چند کشور اروپایی کمک گرفته شد. حالا بعد از این همه هزینه فهمیدن که کمری هیبرید واسه تاکسی خوبه

حالا با چقدر هزینه باید بفهمیم که هواپیما یا ایرباس یا بویینگ خوبه نمیدونم!
امین: 1395/1/2309:27:28،
35
18
تا دیروز بیشترین کشته در ایران مربوط به پراید بود از این به بعد هواپیما هم بهش اضافه شد خدا به داد مردم برسه
دادا: 1395/1/2310:05:59،
23
32
هواپيما سازيمون هم ميشه مثل فرغونسازيمون

با اين تفاوت كه تلفات فرغونسازي محدودتره چون در صورت خرابي لااقل رو زمين هستيم ولي اگه هواپيما مشكل پيدا كنه همه چي نابود ميشه

بهتره بجاي اين كارها روي چيزهاييكه توان رقابتي داريم سرمايه گذاري كنيم

از ماست كه بر ماست
مصطفی: 1395/1/2310:26:34،
23
15
فکرشو کن هواپیمای وانت گروه هواپیما سازی سایپا
ناصر: 1395/1/2310:45:10،
27
17
شما پژو 206 رو بتونین درست بسازین، هواپیما پیش کش.انگار برای کودک بخوای بگی برو یه وزنه 200 کیلویی رو جابجا کن !
ماهان: 1395/1/2310:48:24،
22
18
فقط خواهشا موتورش tu5 نباشه....
siya: 1395/1/2310:54:10،
31
13
یا ابلفض بازم اینا دست به کار شدن کدوم ساخت وقتی یه پیچشم از خارج وارد میشه همون وارد کنین بسازینم فقط واسه خودکشی مناسبه
مش قاسم: 1395/1/2311:12:04،
22
18
طفلی ها هنوز فرق داشتن تکنولوژی ساخت و ساخت رو نمیدونن، شما برید دنبال تحقیق و تکنولوژی ساخت که هر وقت لازم شد بتونین بسازین چون تکنولوژیش رو دارین نه اینکه حتما به هر قیمت و هزینه ای بسازینش
صفاری: 1395/1/2311:13:58،
19
15
خدا به دادمون برسه.ساخت هواپیما که کاری نداره فقط کافیه از سایپا و ویران خودرو بخواهید ظرف چند روز بهتون تحویل میدن.اگه شک دارین میتونید امتحان کنید.هواپیمای مسافربری 150 نفره مدل رخش162 دوگانه سوز با ترمز ای بی اس.یورو 4 را هم پاس کرده
akbar mousavi: 1395/1/2311:37:45،
25
10
آخ جون ديگه بعد از اين همه مسولين مثل بقيه مردم با اين هواپيماها ميرن مسافرت. فقط اينكه 150 نفر كم نيست براي سفر مسولين
mojtaba: 1395/1/2313:19:24،
20
12
ایران ممکن است با تبدیل شدن به یک دبی دیگر، یک ابرقدرت در عرصه حمل‌و‌نقل هوایی شود
اراکی: 1395/1/2313:54:55،
17
10
هزینه با قیمت فروش فرق می کند... از همین ابتدا درصدد دادن اطلاعات و آمار دروغ و گمراه کردن مردم هستند... تکلیف یارانه ها را روشن کنید... کیفیت نان را درست کنید وضع حمل و نقل عمومی داخل شهری و اعتیاد و دانشگاه ها و خودروسازی و جاده ها و مسکن و... را درست کنید هواپیمای مسافر بری پیش کش... اصلا موضوع را به همه پرسی کل مردم ایران بگذارید... ببینید نتیجه چه می شود؟
محسن: 1395/1/2313:59:17،
16
10
هواپيماى داخلى با موتور ef7 و ايربگ راننده چه تكلونوژى
مصطفي: 1395/1/2314:47:53،
20
12
افزايش مرگ و مير سوانح هوايي ...
جون مادرتون اين يكيو ديگه بيخيال بشيد.
sam: 1395/1/2314:57:39،
27
10
چیکار میکنید با پول های ما
j: 1395/1/2315:11:32،
21
19
مرگ تورا میخاند ایران هواپیما !!!! مسافرین محترم هواپیما ایرانی اماده سقوط ازاد باشید !!! هواپیما ملی ایران!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل