کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی را رد کرد


کد خبر : ۲۱۱۸۴سه شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۶۲۲۴۹ بازدید

دولت آمریکا اعلام کرده است که فعلا قصد ندارد به ایران اجازه دهد در مبادلات خارجی خود از دلار استفاده کند.

دولت آمریکا اعلام کرده است که فعلا قصد ندارد به ایران اجازه دهد در مبادلات خارجی خود از دلار استفاده کند.

به گزارش ایران جیب، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه (چهارم آوریل) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که دولت باراک اوباما «برنامه نداشته و ندارد که به ایران اجازه دسترسی به نظام بانکی آمریکا را بدهد.»

این در حالیست که هفته گذشته خبرگزاری‌ها از قول جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گزارش داده بودند که «دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.»

در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله‌ داشته باشند، بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آن‌ها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند. این ممنوعیت فشار قابل توجهی بر ارتباط مالی ایران و سایر کشور‌ها وارد آورده است. روز جمعه (اول آوریل)، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که قصد ندارد با لغو محدودیت‌های موجود به بانک‌های خارجی اجازه بدهد به دلار و از طریق نظام بانکی ایالات متحده با ایران کار کنند.

او گفت: «برای آن‌ها این امکان وجود دارد که از موسسات مالی اروپایی استفاده کنند.»

اوباما گفت ایران متن توافق هسته‌ای (برجام) را رعایت کرده ولی به «روح» آن احترام نگذاشته است، از جمله اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیکی کرده که روی آن به زبان عبری شعار نابودی اسرائیل نوشته شده بود و این اقدام به گفته باراک اوباما: «شرکت‌ها را نگران می‌کند.»

باراک اوباما همچنین گفت که دولتش برای شرکت‌های خارجی «روشن خواهند کرد» که چطور با ایران معامله داشته باشند که آمریکا آن‌ها را تحریم نکند.

معاملات 'مشروع'

برجام به لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا منجر شده است اما تحریم‌هایی که به خاطر اقدامات به گفته آمریکا تروریستی و نقض حقوق بشر و برنامه موشکی‌ علیه ایران وضع شده به وقت خود باقی است.

آمریکا می‌گوید به تعهداتش در قبال برجام پایبند است و قصد ندارد مانع از معاملات «مشروع» سایر کشور‌ها با ایران بشود.

کریس بکمیر، معاونت هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، به تازگی گفته بود که بانک‌های خارجی می‌توانند با ارزهای دیگر با ایران کار کنند، به شرط آن که طرف ایرانی مشمول تحریم‌های آمریکا نباشد. به گفته او، شرکت‌های خارجی زیرمجموعه کمپانی‌های آمریکایی نیز می‌توانند به طور بالقوه با ایران معامله کنند اما باید پول خود را از طریق بانک‌های خارجی و به ارزهای دیگر رد و بدل کنند.

مسوول تحریم‌های ایران همچنین گفت شرکت‌های خارجی برای پرهیز از تحریم شدن باید بتوانند نشان بدهند که جوانب احتیاط را در معامله با ایران رعایت کرده‌اند تا طرف معامله آن‌ها به طور مثال یکی از نهادهای زیرمجموعه سپاه پاسداران نباشد که نامش در فهرست سیاه آمریکاست.

ناظران می‌گویند که چنین تضمین‌هایی نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف نخواهد کرد زیرا بانک‌های بزرگ هنوز خاطرات تلخی از پرداخت میلیارد‌ها دلار جریمه نقدی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دارند.

از طرف دیگر، مانور موشکی اخیر سپاه گروهی از اعضای کنگره آمریکا را به تکاپو انداخته است که در مجلس سنا طرحی را تدوین کرده‌اند که در صورت تصویب تمام بخش‌های اقتصاد ایران که به برنامه موشکی ایران کمک می‌کند را هدف قرار خواهد داد.

روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز تاکید کرد که کاخ سفید در قبال ایران گزینه تحریم را کنار نگذاشته است. مارکت تونر گفت: «ما از توانایی تحریم‌های مناسب برخوردار هستیم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها