کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاكيد رييس‌جمهور بر توجه ويژه به فضای مجازی


کد خبر : ۲۱۱۲۸دوشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸:۴۷۷۱۵ بازدید

در نخستين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي، كه به رياست روحاني رييس برگزار شد وي بر اهميت و ضرورت توجه به فضاي مجازي تاكيد كرد و ...

در نخستين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي، كه به رياست روحاني رييس برگزار شد وي بر اهميت و ضرورت توجه به فضاي مجازي تاكيد كرد و گفت كه در سال 95 گام‌هاي موثرتر و مناسب‌تري در عرصه فضاي مجازي برداشته شود.

در اين جلسه با تصميم شوراي عالي فضاي مجازي، شوراهاي عالي انفورماتيك، اطلاع‌رساني و امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا)، منحل و وظايف راهبردي شوراي عالي فناوري اطلاعات نيز در سطح ملي به شوراي عالي فضاي مجازي سپرده شد. نخستين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي در سال جديد عصر روز شنبه با حضور رييس‌جمهور و ساير اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي تشكيل شد. در اين جلسه مصوب شد كه شوراي عالي انفورماتيك، شوراي عالي اطلاع‌رساني و شوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا)، منحل شده و كليه وظايف راهبردي، سياست‌گذاري، نظارت و هماهنگي آنها در سطح ملي به شوراي عالي فضاي مجازي منتقل شود.

همچنين تمام وظايف راهبردي، سياست‌گذاري، نظارت و هماهنگي شوراي عالي فناوري اطلاعات نيز در سطح ملي به شوراي عالي فضاي مجازي منتقل شده و شوراي عالي فناوري اطلاعات با تغيير نام به شوراي اجرايي فناوري اطلاعات در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي فعاليت كند. حال به نظر مي‌رسد با انحلال اين شورا وظايف شوراي عالي فضاي مجازي سنگين‌تر و حساس‌تر شود، اين در حالي است كه به گفته برخي مسوولان و كارشناسان وجود اين سه شورا در كنار شوراي عالي فضاي مجازي به دليل شباهت كاري كاملا بي‌اساس بود و انحلال اين سه شورا مي‌تواند انسجام بهتر و هدفمند‌تري را به فعاليت‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي بدهد.

اين در حالي است كه دبير شوراي عالي فضاي مجازي مهم‌ترين اهداف و برنامه‌هاي اين شورا را براي سال 95 تشريح كرد و گفت: موضوع رصد فضاي مجازي در سال جاري به صورت دقيق‌تر در دستور كار قرار مي‌گيرد.

سيدابوالحسن فيروزآبادي با اشاره به برنامه‌هاي مدنظر براي پررنگ‌تر شدن فعاليت‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي گفت: در سال 95 سعي خواهيم كرد حوزه‌هاي ديگر اين شورا به عنوان نقطه كانوني فضاي مجازي كشور مورد توجه قرار گيرد كه اين ماموريت هم بيشتر توسط مركز ملي فضاي مجازي هدايت خواهد شد.

وي مهم‌ترين اقدام را در حوزه‌هاي رصد و هماهنگي فضاي مجازي عنوان كرد و ادامه داد: در بعضي از حوزه‌ها نياز به هماهنگي بين واحدهاي مختلف دولت و حكومت است كه بايد اين هماهنگي انجام شود. فيروزآبادي گفت: همچنين در حوزه رصد فضاي مجازي، بايد بتوانيم اطلاعات دقيق‌تر و به‌روزتري را براساس شاخص‌هايي كه تعيين مي‌كنيم با فوريت در مركز ملي فضاي مجازي داشته باشيم و در اختيار اعضاي شورا قرار دهيم.

وي افزود: بنابراين تلاش خواهيم كرد در اين دو حوزه پررنگ‌تر فعاليت كنيم و همچنين مصوباتي كه فكر مي‌كنيم فوريت دارد در رابطه با الزامات شبكه ملي اطلاعات، پيوست فرهنگي و نظام رگولاتوري (نظام جامع مقرراتي) خواهيم داشت.

 

 تاكيد بر توليد محتوا در فضاي مجازي

رييس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به اهميت توليد محتوا در حوزه فرهنگ فضاي مجازي و نيز رويكرد توسعه اقتصادي در فضاي مجازي كه در برنامه‌هاي اين مركز ديده مي‌شود ادامه داد: مركز ملي فضاي مجازي از تاكيد بر اهميت توليد محتوا در حوزه فرهنگي فضاي مجازي دست بر نداشته است و همچنان اين موضوع در راس نكات مورد توجه خود دارد.

وي گفت: اما ما معتقد هستيم اگر مدل توسعه اقتصادي براي فضاي مجازي داشته باشيم در حقيقت به توليد محتوا در حوزه فرهنگ فضاي مجازي كمك كرديم.

وي افزود: بطور مثال ما در رابطه با قيمت‌گذاري تعرفه نظرمان اين است كه بايد نظام تعرفه‌گذاري براي ترافيك اينترنت داخل و خارج از كشور در فضاي مجازي متفاوت باشد و زماني كه هر دو يك قيمت داشته باشند، چه دليلي دارد كاربر داخلي از خدمات و محتواي داخل كشور استفاده كند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي خاطرنشان كرد: در واقع سيستم‌هايي كه در خارج از كشور فعاليت مي‌كنند در حوزه ارائه محتوا، پايداري و كيفيت، معمولا ارائه خدمات بهتري از شبكه‌هاي داخل كشور دارند و طبيعي است كه اگر بنا باشد هزينه ترافيك يك قيمت داشته باشد از سرويس خارجي استفاده مي‌شود.

وي ادامه داد: يعني براي ايميل اگر هزينه استفاده از ايميل خارج و داخل كشور مساوي باشد دليلي وجود ندارد كه كاربر از خدمات ايميل داخلي استفاده كند و همين طور در حوزه فيلم و محتواهاي چند رسانه‌يي؛ بنابراين ما بايد ابتدا اقتصاد فضاي مجازي را در حوزه‌هاي خدمات، اطلاع‌رساني و توليد محتوا ساماندهي كنيم.

فيروزآبادي اظهار داشت: به دنبال آن با بزرگ شدن اندازه اقتصادي فضاي مجازي، شاهد آن خواهيم بود كه متناسب با آن توليد محتوا خواهيم داشت. منتهي در حوزه فرهنگ يكسري بايد و نبايدها وجود دارد كه اينها بايد توسط ارگان‌هاي فرهنگي كشور هدايت شود.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در مورد اولويت طرح‌هاي مدنظر براي تصويب در شورا در سال ۹۵ با اشاره به ۳۰ طرح در دستور كار، به مهر گفت: به تدريج ۳۰ طرحي كه در مركز ملي فضاي مجازي در حال تدوين است، باتوجه به آماده شدن طرح‌ها اگر بحث اضطراري وجود نداشته باشد، در نوبت موضوعات مورد بررسي در شوراي عالي فضاي مجازي قرار مي‌گيرند.

وي خاطرنشان كرد: در رابطه با مسائلي هم كه مسائل روز است، آنها را خارج از نوبت در شوراي عالي فضاي مجازي بررسي مي‌كنيم كه نمونه آن نيز طرح انتخابات در فضاي مجازي بود كه در آخرين جلسه اين شورا مطرح شد.

فيروزآبادي تاكيد كرد: بنابراين فعاليت‌هاي صحن شوراي عالي فضاي مجازي مربوط مي‌شود به طرح‌هايي كه براي طرح در شورا آماده هستند و موارد اضطراري، كه بنا به مسائل روز بايد مطرح و در شوراي عالي فضاي مجازي مصوب شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها