کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

اعمال هزینه‌های دولتی بر قیمت خودرو

کدخبر:۲۱۱۲۴دوشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳:۴۷۲۳۸۹ بازدید

طبق روالی معمول در آغازین روزهای سال جدید، بسیاری از نمایندگی‌ها در انتظار لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، لیستی که از آن به‌عنوان ...
اعمال هزینه‌های دولتی بر قیمت خودرو

طبق روالی معمول در آغازین روزهای سال جدید، بسیاری از نمایندگی‌ها در انتظار لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، لیستی که از آن به‌عنوان هزینه‌های دولتی یاد می‌شود و خودروسازان با احتساب این هزینه‌ها، قیمت قطعی خودرو را اعلام می‌کنند. هزینه‌های مذکور که از خریداران دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود در حوزهایی همچون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض قانونی، هزینه شماره‌گذاری و نرخ بیمه از سوی خودروساز محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده می‌شود.

اما هزینه‌های یاد شده که هر سال بین 20 تا 30 درصد قیمت قطعی خودروها را شامل می‌شود امسال برخلاف سال‌های گذشته با تغییرات زیادی مواجه نبوده و تنها نرخ بیمه آن هم با افزایش 15 درصدی همراه بوده است. در سال‌های گذشته در کنار افزایش نرخ بیمه، هزینه مربوط به شماره‌گذاری، عوارض قانونی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده درصدی بر قیمت خودروها می‌افزود حال آنکه در سال جدید با فاکتور گرفتن از عوارض قانونی تنها نرخ بیمه افزایش یافته است. بنابراین به نظر می‌رسد که افزایش سالانه قیمت خودرو که در ابتدای هر سال اعمال می‌شود و خودروسازان نیز هیچ گونه اراده‌ای برای کاهش یا حذف آن ندارند، در سال جاری چندان تاثیری بر قیمت خودرو نخواهد داشت. بر این اساس هزینه مالیات بر ارزش افزوده در سال 95 همچون سال گذشته 9 درصد باقی مانده و هزینه شماره‌گذاری خودروهای سواری با ارزش بیش از پانصد میلیون ریال، صد هزار تومان و هزینه شماره‌گذاری یا تعویض پلاک خودرو با ارزش کمتر از پانصد میلیون ریال نیز 500 هزار تومان باقی مانده است.

با این حال، قیمت خودروهای داخلی به‌دلیل تغییرات نرخ بیمه با افزایش ناچیزی همراه شده است. این موضوع نیز از آنجا ناشی می‌شود که افزایش نرخ دیه رشد هزینه‌ شرکت‌های بیمه‌گر در سال جاری را به‌دنبال دارد و این شرکت‌ها نیز هزینه برخی خدمات خود به‌ویژه بیمه شخص ثالث خودروها را افزایش می‌دهند. نرخ بیمه شخص ثالث البته برای انواع خودروها متغیر است؛ به‌نحوی‌که براساس اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی حق بیمه سالانه اجباری شخص ثالث، بیمه حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در سال 1395 برای خودروهای سواری کمتر از چهار سیلندر، 691 هزار تومان، پراید و سمند حدود 818 هزار تومان، سایر چهار سیلندرها 961 هزار تومان و بالای چهار سیلندرها نیز یک میلیون و 76 هزار تومان تعیین شده است. در نتیجه اینکه بر قیمت رسمی خودروهای سواری در بازه قیمتی 20 تا 90 میلیون تومان طی امسال از2/ 0 تا 6/ 0 یا به عبارتی از 129 هزار تومان تا 148 هزار تومان طی سال 95 (از پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو تا سراتو به‌عنوان یکی از گران‌ترین خودروهای تولید داخل) اضافه خواهد شد.

این موضوع در حالی است که ظاهرا خودروسازان نیز به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید نیز هستند. به‌خصوص آنکه درخواست افزایش قیمت خودروسازان در سال گذشته به‌دلیل شرایط بازار از سوی شورای رقابت مسکوت باقی ماند؛ بنابراین آنگونه که به نظر می‌رسد چندی دیگر شاهد رشد قیمت خودروها نیز خواهیم بود. با این حال، خودروسازان تاکید می‌کنند که افزایش قیمت‌ها طی چند روز آینده، طبیعی و طبق روال هرساله بوده و ارتباطی با رشد هزینه‌های تولید ندارد. به‌عنوان مثال، قیمت تمام شده پراید در مدل 131، حدود 17 میلیون تومان است، اما وقتی هزینه‌های دولتی به آن اضافه می‌شود، قیمت این مدل به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد. با این حساب، نزدیک به سه میلیون تومان از قیمت این خودرو بنابر قوانین مصوب به دولت پرداخت می‌شود. در بین هزینه‌های دولتی در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، چه آنکه به‌واسطه آن، 9 درصد از بهای خالص خودرو به قیمت نهایی اضافه می‌شود. با این وجود عدم افزایش مالیات بر ارزش افزوده و شماره‌گذاری خودرو در سال جاری نیز موجب شده که قیمت خودرو به‌واسطه این هزینه‌های قانونی افزایش چندانی پیدا نکند. به‌طوری که قیمت خودرویی همچون پژو 405 بنزینی از 27 میلیون و 89 هزار و692 تومان به 27 میلیون و 238 هزار و 586 تومان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر قیمت پژو پارس سال که در سال گذشته به قیمت 35 میلیون 607 هزار و 861 تومان به مشتریان عرضه می‌شد در سال جاری با اعمال افزایش بیمه شخص ثالث به 35 میلیون و 756 هزار و 755 افزایش خواهد یافت. در گروه خودروسازی سایپا نیز پراید 131 که در سال گذشته با قیمت 19 میلیون و 920 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد در سال جاری با افزایش بیمه شخص ثالث به قیمت 20 میلیون و 48 هزار و 620 تومان عرضه خواهد شد.


درخواست جدید افزایش قیمت

هرچند خودروسازان هزینه‌های دولتی را به گردن نمی‌گیرند، اما برای افزایش قیمت محصولات خود، توجیهاتی دارند؛ این درحالی‌است که حتی برخی اخبار حکایت از آن دارد که آنها طی هفته‌های آتی درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارسال خواهند کرد. به گفته دست‌اندرکاران صنعت خودرو، با توجه به تورم هرساله، افزایش حقوق و دستمزد کارگران و نوسانات نرخ ارز قیمت خودروهای تولید داخل باید افزایش یابد. این موضوع در حالی است که درخواست افزایش قیمت خودروسازان در سال گذشته از سوی شورای رقابت مسکوت ماند اما پس از تشدید رکود در بازار و عدم مراجعه مشتریان برای خرید خودرو، خودروسازان نیز از پیگیری درخواست خود صرف نظر کردند. با این حال در سال جدید گفته می‌شود که آنها تاکید بسیاری بر رشد قیمت محصولات تولیدی خود دارند. به‌خصوص آنکه بسیاری از این شرکت‌ها به‌دلیل افت تولید خودرو در سال گذشته با زیان مواجه بودند. براین اساس به نظر می‌رسد که خودروسازان در سال جاری اصرار بسیار زیادی نسبت به افزایش قیمت محصولات خود داشته باشند و اگر شورای رقابت توجیه آنها را بپذیرد، چندی دیگر شاهد رشد قیمت خودروها خواهیم بود.

در این مورد یکی از مدیران فروش شرکت‌های خودروساز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت خودرو در سال 95 اتخاذ نشده است. وی با تاکید بر اینکه در سال جاری همچون سال‌های پیش شاهد اعمال هزینه‌های دولتی بر قیمت خودرو بودیم که خوشبختانه تنها تعرفه بیمه شخص ثالث افزایشی بوده است، می‌گوید: این افزایش قیمت هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و هر ساله انجام می‌شود. دریافت این هزینه‌ها از خودروسازان تحت عنوان حقوق دولتی است ولی تاکنون تصمیم نهایی در مورد قیمت خودرو در سال 95 گرفته نشده است. وی تاکید می‌کند: با توجه به افزایش هزینه‌ حقوق و دستمزد، افزایش نرخ دلار و هزینه‌های سربار مسلم است که قیمت باید افزایش پیدا کند تا خودروساز متحمل ضرر و زیان نشود. وی به افزایش قیمت اکثر کالاهای مصرفی نسبت به سال‌های گذشته اشاره و عنوان می‌کند، در شرایطی که هزینه تولید شرکت‌های خودروساز افزایشی است چرا باید توقع کاهش یا ثبات قیمت خودرو وجود داشته باشد؟

در شرایطی خودروسازان انتظار افزایش قیمت در سال جاری را دارند که شورای رقابت در اواخر سال گذشته تعیین تکلیف قیمت خودرو را منوط به فرمول قیمت‌گذاری خودرو در شرایط پساتحریم دانست. در صورتی که خودروسازان درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارائه دهند و شورا براساس این فرمول عمل کند؛ بنابراین شاخص‌هایی چون تورم نهاده‌های تولید، بهره‌وری و نمره کیفیت تعیین‌کننده قیمت خودرو در سال جاری خواهد بود. با این وجود اما بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی را نه تنها منطقی نمی‌دانند؛ بلکه اعتقادی نیز به افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌های خودروساز در شرایط پساتحریم ندارند. به اعتقاد آنها قیمت خودرو در شرایط کنونی که تحریم‌های بین‌المللی لغو شده و عواملی چون هزینه‌های واسطه‌گری از میان رفته است نباید افزایشی باشد. حال آنکه آنها به کاهش نرخ سود بانکی و بهبود شاخص‌های اقتصادی نیز اشاره دارند و معتقدند مجموع عوامل فوق تاثیرات خود را بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان خواهد گذاشت؛ بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

در همین زمینه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: دولت میزان افزایش حقوق و دستمزد در سال 95 را 14 درصد تعیین کرده است که اثر این موضوع بر هزینه شرکت‌های خودروساز نزدیک به نیم درصد است بنابراین افزایش قیمت به‌دلیل نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است، توجیه مناسبی نیست. وی می‌افزاید: قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، پلاستیک و سایر مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های ناشی از تحریم نیز از بین رفته است؛ بنابراین اگر افزایش هزینه‌ها را با کاهش هزینه‌ خودروسازان در پساتحریم مقایسه کنیم دلیلی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت. با این وجود خودروسازان نظر دیگری دارند و معتقدند که دخل و خرج شان برای تولید با قیمت‌های کنونی جور در نمی‌آید؛ بنابراین چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. محمدرضا نجفی منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: هرچند هزینه‌های تحریم از بین رفته اما آنقدر نبوده که تولید در شرکت خودروساز را به صرفه کند. وی می‌افزاید: در هر صورت باید مجموع عوامل اثرگذار محاسبه شود و براساس آن قیمت خودرو برای سال جدید مشخص شود.


نقش مشتریان در تعیین قیمت‌ خودرو

در شرایطی که در ابتدای هر سال بحث و جدل بر سر افزایش یا کاهش قیمت میان خودروسازان و شورای رقابت شدت می‌گیرد، اما در این میان گزینه موثر دیگر مشتریان خودرو هستند که قیمت‌های کنونی را منطبق با شرایط مالی خود نمی‌دانند و همچنان انتظار کاهش قیمت را در سر دارند. این موضوع در حالی است که آنها امید بسیاری درخصوص بازگشت به دوران پیش از تحریم‌ها دارند و برهمین اساس آنها بازار خودرو در سال 94 را تحریم کردند و عدم مراجعه آنها برای خرید موجب افزایش دامنه رکود در بازار خودرو شد. رکودی که تاکنون نیز دست از سر بخش خودرو برنداشته است. بر این اساس کارشناسان تاکید دارند، خودروسازان هر گونه درخواست افزایش قیمت را باید براساس شرایط بازار در نظر بگیرند؛ زیرا بی‌توجهی به نقش مشتریان در تعیین قیمت خودرو عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها به دنبال خواهد داشت.

در همین زمینه، یکی از کارشناسان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خودروسازان باید براساس شرایط بازار قیمت‌های خود را ارائه دهند. در شرایط کنونی که بازار در رکود به سر می‌برد، درخواست افزایش قیمت پاسخ مناسبی را از سوی مشتریان به‌دنبال نخواهد داشت. وی می‌افزاید: بهتر است که قیمت براساس شرایط بازار تعیین شود یعنی بازار تعیین‌کننده قیمت باشد و نقش مشتریان در این زمینه دیده شود نه اینکه قیمت خودرو به‌صورت دستوری افزایش پیدا کند یا ثابت باقی بماند. در شرایطی که هر ساله با آغاز سال جدید بحث افزایش قیمت خودرو موجب گرم شدن فضای بحث و جدل در میان دست‌اندرکاران و کارشناسان خودرو می‌شود اما آن‌طور که شنیده‌ها خبر می‌رسد، هنوز درخواستی مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارسال نشده است. با این وجود، باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی درخواست خود را به شورای رقابت ارسال می‌کنند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

توانایی: 1395/1/1604:43:02،
70
17
امسال هم بایستی (حداقل شش ماه اول سال) دوران رکود را برای خودروسازان وطنی پیش بینی کرد!
انتهای سال 94 شرکت معزز سایپا برای فرار از برشکستگی!!! طرحی در انداخت که به موجب آن باز یک سری از مردم سرزمین ایران اسلامی برای چندمین زمینگیر شده و از داشتن خودرو در شب عید محروم شدند!!!!
ماجرای این طرح اینطوری برنامه ریزی شده بود که ملت همیشه در صحنه 60 تا 70 درصد پول خودرو رو پرداخت میکردند و در پایان 10 رور (فقط 10 روز) خودرو مطبوع خویش را دریافت میکردند تا شب عید و عید را با حداقل خاطره ای خوش به اتمام برسانند!!
که این امر محقق نشد و تا همین امروز خبری از خودرو ها نیست و معلوم هم نیست که آیا در فروردین تحویل گردد!!!!
و سووالی که اینجا نمایان میگردد اینست که آیا بعد نبایستی خود این خودرو سازها توقع داشته باشند که مردم به آنها اطمینان نداشته باشند و سال 95 را هم بر آنها سختر کنند؟؟!!!!
lfc: 1395/1/1611:46:20،
17
34
چه بخوایم چه نخوایم احتمالا یمقدار افزایش قیمتو داریم چون حداقل حقوق از سال 93 تا الان از 650 رسیده به 800 ولی قیمتا فرقی نکرده انشالله این افزایش قیمت متناسب باشه نه فضایی
بابک: 1395/1/1607:06:23،
66
14
به نجفی منش بگید تحریم ها وقتی برقرار شد نقشی در سه برابر سدن قیمت خودرو بازی کرد یا نه؟ حالا با از میان رفتن تحریم ها نقشی در پایین آمدن هزینه ها ندارن؟!!!

قیمت را در بازار ما مردم تعیین میکنیم با ادامه نخریدن از شما طماعان سودجو!!!!
مشتری: 1395/1/1607:54:31،
26
69
قطعا امسال قیمت ها گران خواهد شد
مهدی: 1395/1/1607:57:09،
48
16
ماشین خودمونو سوار میشیم دیگه، واسه صفرشم باید هزینه کنیم واسه کارکرده هم، وقتی توجیه اقتصادی نداره پولمو از توی جوب نیاوردم که.
امیر0061: 1395/1/1608:18:13،
44
18
وقتی که شب عید حال 85 میلیونی به مدیرانشون میدن خب معلومه هزینه های خودروسازی بالاست و ضررده هستند!!!!!!
شهریار: 1395/1/1608:24:23،
54
14
افزایش قیمت میخی است بر تابوت پوسیده لگن سازان.
سعید: 1395/1/1608:43:11،
47
14
خودروساز داخلی / خجالت خجالت
رضا: 1395/1/1608:44:21،
15
48
خخخخخخخخخخ.....
هم تعرفه رفته بالا.هم قیمت داخلی ها افزایش پیدا میکنه.
تبریک به تمام تحریم کنندگان.
و دم تمام اون هایی که صبر کردند و ماشینشون رو به مفت نفروختند گرم.ما که میشینیم و ماشینمون رو به بالاترین قیمت میفروشیم.از همه دارندگان خودرو هم میخوام در صورتی که نیاز ضروری ندارند.قیمت رو بالا نگه دارند.به این مردم 500 هزار تومن تخفیف بدی منتظر درخواست تخفیف 5 میلیونی باید باشی.
آرش66: 1395/1/1608:46:53،
36
16
بهترین راه، افزایش قیمت خودرو است. به چند دلیل:
1- آنقدر بی کیفیت و عقب مانده از تکنولوژی روز هستند که در ایران نیز خریدارانش به شدت کم شده اند و افزایش قیمت باعث می شود همین خریداران کم شمار نیز از رده مشتریان این لگن سازان خارج شوند.
2- کم شدن مشتریان به دلیل گران تر شدن خودرو، باعث می شود که این صنایع عقب مانده و ضررده به فروش رسیده و بخش خصوصی با مدیریت درست، خودروهای به روز با قیمت مناسب به تولید برساند.
3- افزایش قیمت باعث می شود لگن سازان به دلیل کم شدن شدید شمار مشتریان، به دنبال اعمال راهکارهای بهره وری مدرن باشند که در نهایت باعث می شود دست از سر کچل اتومبیلهای پرمصرف و ناایمن دهه 60 و 70 و 80 میلادی بردارند.
پدر پسر شجاع: 1395/1/1608:47:12،
48
14
آقای خودرو ساز
می صرفه برات تولید کن
نمی صرفه برات، کرکره رو بکش پایین درشو تخته کن
بزار اونی که براش می صرفه تولید کنه
بزار مردم مزدا3 مدل 2016 با اون کیفیت بسیار بالا و امکانات زیاد با قیمت 17هزار دلار سوار شوند.
مجموعه خودروسازی ایران هم با کلیه کارکنانش مشغول کشاورزی شوند که مجبور نباشیم گندم و یا خوراک دام را از خارج از کشور وارد کنیم.
آدم یاد این ضرب المثل میوفته که: همسایه ها یاری کنید تا من شوهر داری کنم. همه باید یاری کنند تا آقای ایرانخودرو بتواند فرقون را تولید و به اسم خودرو به مردم قالب کند.
گردشگری: 1395/1/1608:53:37،
32
13
اگر نگاهی به انقلاب صنعتی در 200 سال گذشته تا کنون داشته باشیم
میبینیم که در آن زمانها صنایعی بودند که حالا نیستند
و صنایع نوین دیگری نیز هر روزه در حال تشکیل شدن هستند
بنابراین دولت و دولتیان دیگر از این
خمره قدیمی و کهنه خودروسازی - لگنسازی -
دست بردارند که این جعبه جادویی برایشان منفعتی ندارد
مردم خریدار خودروهای قدیمی آن هم به 3 برابر قیمت نیستند
بهتره صنایه دیگری مد نظر قرار دهین
همانند توریست
ورورد گردشگر که بسیار راحت و آسان و ارزان
اما پردرآمد است . خیلی خیلی سود آور است
پوریا: 1395/1/1609:32:16،
26
15
شما خودروی روز که استاندارد و ایمن و باکیفیت باشد تولید کنید بعد
تقاضای افزایش قیمت کنید.تولید چهار نمونه خودرو با یک موتور و گیربکس بیست سال پیش دنیا که مصرف دوبل سوخت دارد که اسمش خودرو نیست!!متاسفانه در این مملکت جمع اضداد فراوان
است.از یک طرف گمرکش به محصولات وارداتی تویوتا گیر می دهد
که محصولاتش استاندارد نیست ولی از طرفی اجازه ساخت خودروهایی را می دهند که دارای کوچکترین استانداردهای ایمنی
و الایندگی نیستند!!!!
1234567: 1395/1/1611:22:11،
24
13
ركود بازار خودرو همچنان ادامه داره و تا آخر سال 95 هم ركود عميقتر ميشه.

ورشكستگي فرغونسازا با شيب ملايم تا آخر 95

فقط فرغون صفر نخرين كه پشيمون ميشين
محسن: 1395/1/1621:46:33،
17
16
پاییز سال 94 بدون اینکه آب از آب تکون بخوره با شیب ملایم حدود 800 هزار تومن کشیدن روی قیمت سمند دوگانه سوز و همینطور پژو slx را هم گرون کردن به اضافه اینکه با توجه به مشاهدات خودم یسری قطعات را هم از روماشین دزدیدن مثل آژیر سیستم هشدار دهنده سرقت یا سنسور شوک در سمندهای مالتی پلکس و منیفولد هوای فلزی در دوگانه سوزها که بجاش پلاستیکی گذاشتن و یسری موارد دیگه که قابل مشاهده نیستن و احتمالا بعدا گندش در میاد در مورد کیفیت خودروهای جدید هم که اصلا حرفشو نمیزنم. با این حال بازهم حرف مفت میزنن و میگن در سال 94 قیمت را بالا نبردیم و باید افزایش بدیم.
(فقط کافیه لیست قیمت فروردین پارسال را با امسال که ممکنه تو همین سایت هم باشه مقایسه کنید و ببینید غیر از هزینه های دولتی چطوری قیمت ها رو با شیب ملایم بالا بردن!)

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل