کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترفندهایی برای استفاده بهتر از جعبه دنده اتوماتیک


کد خبر : ۲۰۹۲۱سه شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۱۱۷۶۶۱ بازدید

از سال 1904 تا به امروز جعبه دنده‌های اتوماتیک بسیار زیادی معرفی شده و در خودروهای مختلفی استفاده شده است.
ترفندهایی برای استفاده بهتر از جعبه دنده اتوماتیکترفندهایی برای استفاده بهتر از جعبه دنده اتوماتیک

رانندگی در شهرها و ترافیک سنگین باعث شده است جعبه دنده‌های اتوماتیک طرفداران زیادی داشته باشد. مصرف کمتر سوخت و سهولت در استفاده از آنها باعث شده است بسیاری از افراد خودروهایی با جعبه دنده اتوماتیک را ترجیح دهند. از سال 1904 تا به امروز جعبه دنده‌های اتوماتیک بسیار زیادی معرفی شده و در خودروهای مختلفی استفاده شده است. درشکه‌های بدون اسب که به‌عنوان خودروهای اولیه شناخته می‌شده‌اند اولین نمونه‌های وسایل حمل‌و‌نقلی بوده‌اند که از این جعبه دنده‌های اتوماتیک به‌عنوان نسل‌های اول استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایران جیب به نقل از دنیای ماشین، با توجه به سهولت استفاده از این جعبه دنده‌ها نکات مهمی در رابطه با نحوه استفاده از آنها وجود دارد که باعث می‌شود با رعایت آنها از ایجاد خسارت به خودرو و جعبه‌دنده جلوگیری شود و عمر مفید این بخش از خودرو افزایش یابد. لازم به ذکر است برخی عادت‌ها در رانندگی باعث فرسودگی پیش از موعد جعبه‌دنده خودرو می‌شود که عموما در نوع اتوماتیک تعمیر یا تعویض قطعات آنها گران تمام می‌شود. 
 
1- هیچ‌گاه در سرازیری‌ها خودرو را در حالت خلاص (N) قرار ندهید. خودروهای مدرن امروزی به سیستم‌های کاهش مصرف سوخت خودکار مجهز هستند، برخی راننده‌ها بر حسب عادت در سرازیری‌ها خودرو را در حالت خلاص قرار می‌دهند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. بررسی‌ها در خودروهایی که به‌صورت لحظه‌ای مصرف سوخت را نشان می‌دهند یا گزارش‌های کاملی نسبت به روند مصرف سوخت ارائه می‌دهند، نشان داده‌ است که پس از در دنده قرار گرفتن خودرو مصرف خودرو افزایش می‌یابد به‌طوری‌که اگر بدون دنده خلاص همان مسیر طی می‌شد، خودرو مصرف پایین‌تری می‌توانست داشته باشد. همچنین این کار باعث می‌شود بخشی از کنترل خودرو از دست شما خارج شود و بدون اینکه در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده باشید، خود را در معرض خطر زیادی قرار می‌دهید. این کار در بسیاری از کشورها و ایالت‌های آمریکا غیر‌قانونی است و در صورت مشاهده جریمه خواهید شد. 
 
2- حتما بعد از توقف کامل بر روی حالت دنده عقب بگذارید. برخی راننده‌ها بر‌اساس عادت منتظر توقف کامل خودرو نمی‌شوند و در حالی که خودرو همچنان به‌سمت جلو حرکت می‌کند (حتی با سرعت کم) اقدام به تعویض دنده به حالت حرکت به عقب می‌کنند یا بر عکس. این کار در دراز مدت می‌تواند آسیب جدی به جعبه دنده شما وارد کند و تعمیر آن قطعا ارزان نخواهد بود، چرا‌که به جای دیسک ترمز از دنده‌های جعبه دنده برای توقف خودروی خود استفاده کرده‌اید که فشار زیادی را به بخش‌های مختلف آن وارد می‌کند. 
 
3- در پشت چراغ قرمز دنده را در حالت خلاص قرار ندهید. برای توقف‌هایی مانند چراغ قرمز قرار دادن جعبه دنده در حالت خلاص کمکی به کاهش مصرف سوخت نمی‌کند و باعث آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده‌های می‌شود. برخی خودروها برای چنین حالتی گزینه توقف موتور در حالت چراغ قرمز را دارند که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش اصطکاک در داخل جعبه دنده و اجزای داخلی آن می‌شود. 
 
4- تا زمانی که توقف کامل نشده است اقدام به قرار دادن اهرم دنده در حالت پارک نکنید. این کار باعث آسیب دیدگی در چرخ‌دنده‌های جعبه دنده می‌شود، بنابراین هرگونه استفاده ابزاری از جعبه دنده برای توقف خودرو فشار زیادی را به چرخ دنده‌ها و قطعات داخلی جعبه دنده وارد می‌کند که در دراز‌مدت به‌سرعت سائیده یا می‌شکنند و هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. 
 
5- برای شروع به حرکت هیچ‌گاه در حالت خلاص به خودرو گاز ندهید و بعد از افزایش دور موتور اهرم را در حالت (D) حرکت قرار ندهید. توجه داشته باشید تنها پس از قرار گرفتن در حالت حرکت با گاز دادن دور موتور را افزایش دهید. تغییر وضعیت از حالت دورموتور بالا به حالت حرکت باعث ایجاد آسیب‌دیدگی در جعبه‌دنده خودروی شما خواهد شد. به عبارت ساده‌تر، خودروهای دنده‌اتوماتیک برای تیک‌آف‌ کردن طراحی نشده‌اند و اگر با آنها تیک‌آف کنید احتمال آسیب به گیربکس وجود دارد. 
 
با رعایت موارد گفته شده می‌توانید از جعبه‌دنده خود بدون اینکه در کوتاه مدت دچار آسیب شود، استفاده و رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. جعبه‌دنده‌های جدید در رابطه تنگاتنگی که با موتور قرار دارند و طراحی آنها به گونه‌ای است که خود به تنهایی باعث کاهش مصرف سوخت، انتقال بیشتر و بهتر قدرت تولید‌شده از موتور به چرخ‌ها می‌شوند. در صورتی که از خودروهای اسپرت استفاده می‌کنید حتما به دستور‌العمل‌های مربوط به جعبه‌دنده مراجعه کنید چرا‌که این جعبه دنده‌ها می‌توانند با تغییر وضعیت شتاب و سرعت دلخواه را در اختیار شما قرار دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها