کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

فراز و نشیب‌های خودروسازان در سال 94

کدخبر:۲۰۸۴۷یکشنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۴۷۲۳۹۸ بازدید

سالی سخت برای خودروسازان، نمایشگاه‌داران و خریداران خودرو گذشت. سالی که به علت رکود شدید و بی‌سابقه بازار، خودروسازان و ...

سالی سخت برای خودروسازان، نمایشگاه‌داران و خریداران خودرو گذشت. سالی که به علت رکود شدید و بی‌سابقه بازار، خودروسازان و نمایشگاه‌داران نتوانستند به برنامه فروش خود برسند. قرار بود خودروسازان 950 هزار دستگاه خودرو تولید کنند ولی کاهش فروش در بازار و برداشته نشدن تحریم‌ها در نیمه اول سال‌جاری مانع از تحقق این هدف شد. نمایشگاه‌داران نیز نتوانستند مانند سال‌های گذشته فروش خوبی داشته باشند. ولی در نیمه دوم سال‌جاری تا حدودی بازار با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شد. هر چند که در فروش خودرو این مهم نمود نداشت ولی پرس و جوی مردم برای خرید خودرو و آینده‌ای که این بخش انتظار می‌کشد نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شد.

یکی از موضوعاتی که توانست مردم را به سمت بازار خودرو هدایت کند نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای و رفت و آمد خودروسازان خارجی به ایران بود. تا پیش از این مردم نسبت به بازار خودرو و خرید خودروهای ایرانی میلی نشان نمی‌دادند و حتی در مقطعی یکماهه فراخوانی تحت عنوان خودرو نخرید در فضای مجازی ایجاد شد. در حالی که مخالفان خودروسازان بر این باور بودند که این فراخوان به نتیجه می‌رسد دولت تصمیم گرفت برای رونق بازار و خروج از رکود وام 25 میلیون تومانی به خریداران خودرو اختصاص دهد. نخستین روزی که پرداخت این وام آغاز شد 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند و پس از 5روز خریداران خودرو از 110 هزار نفر عبور کردند. با چنین اتفاقی شاکله فراخوان نخریدن خودرو به هم خورد و مشخص شد که علت اصلی نخریدن خودرو نبود نقدینگی است. این صنعت که به خاطر تحریم با کمبود قطعه و حتی نبود آن مواجه شده بود این روزها از بهتر شدن اوضاع خبر می‌دهد. در حالی که در زمان تحریم ما خریدار قطعه چینی بودیم ولی اکنون تمام قطعات از شرکت‌های اصلی تأمین خواهد شد و این خبر خوش داده شد که در سال 95 قطعات چینی هم از زنجیره خط تولید و هم نمایندگی‌ها خارج می‌شود.

نقطه عطف صنعت خودرو در سال 94

شاید بتوان گفت نقطه عطف صنعت خودروسازی در سال 94 مذاکرات با خودروسازان بنام جهان بود. از نیمه دوم سال‌جاری گفت‌و‌گوها بسیار وسعت پیدا کرد به گونه‌ای که خودروسازان داخلی توانستند با برندهایی چون پژو، رنو، سوزوکی، کیا موتورز، هیوندا، بنز، جنرال موتورز، نیسان، سیتروئن، فیات، فولکس واگن، ولوو و... سر میز مذاکره بنشینند و برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کنند. البته در مرحله جدید همکاری‌ها دولت خودروسازان را مکلف به رعایت دو‌بندی کرده است که در گذشته به آن بی‌توجهی شد و بواسطه آن صنعت خودروسازی در دوران تحریم با کاهش بیش از 60 درصدی تولید مواجه شد. لذا خودروسازان باید به صادرات 30 درصد محصولات مشترک و داخلی‌سازی خودروها با حداقل 40 درصد توجه کنند.

اگر هر کدام از خودروسازان در قراردادهای خود به این دو موضوع نپردازند آن قرارداد مورد تأیید دولت نیست. چندی پیش (9اسفند)که همایش بین‌المللی صنعت خودرو در تهران برگزار شد نمایندگان خودروسازان خارجی هم بر این موضوع اذعان کردند که نگاهشان نسبت به ایران تغییر کرده است و می‌خواهند برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک به ایران بیایند. در حالی که خیلی از برندهای خارجی در حال گفت‌و‌گو با شرکای خود هستند ایران خودرو توانست نخستین قرارداد خودروسازی خود را در فرانسه امضا کند. در عین حال پژویی‌هایی که ایران را ترک کرده بودند با پرداخت غرامت می‌خواهند شرکت مشترک با ایران خودرو تأسیس کنند. مجموعه‌ای که از سال آینده شکل می‌گیرد و قرار است در آن در مرحله اول سه خودرو 301، 208 و 2008 تولید شود. طبق آخرین گفته‌ها سایپا با رنو اردیبهشت ماه 95 به توافق نهایی می‌رسد. بخش خصوصی هم در این میان بیکار ننشسته است و می‌خواهد برای ماندگاری در بازار با برندهای بنام کار کند و کم کم از سهم چین در بازار بکاهند. یکی دیگر از اتفاق‌هایی که در بازار خودرو رخ داد حضور پررنگ چینی‌ها در بازار بود. کاهش تولید خودرو و نبود فروش شرایطی توسط خودروسازان باعث شد چشم بادامی‌ها از این فرصت استفاده کنند و با توجه به نقدینگی خوبشان خودرو با شرایط مناسب و کمترین سود به مردم بفروشند. حال از سال جدید خودروسازان برای چینی‌ها خط و نشان کشیدند و گفته‌اند می‌خواهیم سهم از دست رفته خود را احیا کنیم.

قیمت خودرو در بند کیفیت

قیمت خودرو هم در سال گذشته کمترین فراز و نشیب را داشت. هر چند خودروسازان تمایل داشتند که 10 درصدی بر قیمت‌های خود بیفزایند و از خط زیان خارج شوند ولی شورای رقابت اجازه نداد و تنها 2 الی 5 درصد بر قیمت خودروها در سال 94 اضافه شد. از سویی این شورا اعلام کرد خودروهایی را می‌توان گرانتر فروخت که افزایش کیفیت آن محسوس باشد و البته هر خودرویی که افت کیفیت داشته باشد باید از قیمت آن کاسته شود. این شرط برای سال 95 هم اعمال خواهد شد و آن‌گونه که رئیس شورای رقابت اظهار داشته است برای سال آینده هیچ خودروسازی حق افزایش قیمت ندارد مگر آنکه کیفیت آن افزایش پیدا کند. برخلاف اینکه برخی‌ها تصور می‌کردند در سال 94 برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شوند و خودروهای جدید جایگزین می‌شوند اما امسال هیچ خودرویی از خط تولید خارج نشد و حتی این گمانه هم وجود ندارد که سال 95 خودروهای پراید و 405 از خط تولید حذف شود.

در سال 94 موضوع مهم دیگری هم مطرح شد و آن قطب سوم خودروسازی بود که رئیس سازمان مناطق آزاد اصرار به انجام آن را دارد. اوایل سال بود که علی اکبر ترکان از وضعیت خودروهای داخلی گلایه کرد و گفت برای انحصار شکنی در این بخش می‌خواهیم در چابهار قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم. در زمان تحریم به دلیل اینکه پیشنهادها محدود بود این وعده به سرانجام نرسید ولی وی در آخرین گفت‌و‌گوی خود با <ایران> مجدداً تأکید کرده است که در سال جدید قطب سوم خودروسازی ایجاد خواهد شد. در بخش تعرفه واردات هم در سال‌جاری اتفاق خاصی رخ نداد و حتی ولی‌الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو در سال آینده هیچ تغییری نمی‌کند و همچنان خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ثبت سفارش نمی‌شود. به هر ترتیب سال 94 با فراز و نشیب‌های متعدد برای خودروسازان گذشت و این بخش در دوران تحریم آموخت که برای آنکه توسعه پیدا کند باید تولید مشترک و صادرات را محور قرار دهد لذا طبق پیش‌بینی‌ها سال آینده سال پیشرفت و توسعه صنعت خودرو خواهد بود و به طور قطع از سال 95 خودروهای کیفی، با شرایط مناسب و متنوع در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین خودروسازان قول داده‌اند که برای سال جدید خریداران خودروهای وطنی نسبت به تمام سال‌ها بسیار راضی‌تر خواهند بود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محسن: 1395/1/111:24:11،
107
21
اقتصاد مقاومتی یعنی .کشاورزی .دامپروری.
بعنوان یه جوون اگه بخوایم از دولت یه زمین برا دامپروری درخواست کنیم جونمون رو به لبمون میرسونن .پس سهم مابی خیالیه .سال نو مبارک
جواب محسن: 1395/1/114:17:19،
51
24
کشاورزی توی ایران مرده از کمبود اب و دستمزد کارگر بگیر و....
محمود: 1395/1/116:23:26،
43
15
تفاوت اصلی لگن ساز داخلی با خودروسازهای استاندارد جهانی نداشتن واحد تحقیق و توسعه هستش، چرا؟ چون تحقیق و توسعه واسه چی و کی اینا که یه بازار قُرُق شده 70 میلیونی دارن دیگه چرا زحمت بدن همون پراید و پژوی 30 سال قبل رو یه سال آبپاشش رو دوتایی میکنن یه سال لچکی عقب پراید رو پرش میکنن .. بر باعث و بانیش ..
سال نو مبارک
بمانیم : 1395/1/111:33:54،
105
21
فراز و نشیب
یعنی بالا و پایین
هیچ تغییری نخواهند داشت
همین شیب کاهشی را همچنان ادامه خواهند داشت
همچنان


چون
چون تنها مشتری اینها ما مردم ایران هستیم
یعنی در هیچ جایی مشتری ندارند و
و
اگر مردم ایران ماشین نخرند
بزودی نابود میشوند
نابود

مشکل از خودروساز است
باید ماشینهای 2016 بسازند
و قسطی 40 ماهه بدون سود بفروشند
تا مردم ایران
شاید
شاید
دلشان خواست و بخرند
در مورد قیمت هم هر اندازه دوست دارین زیاد کنین
سمند را 94 میلیون اعلام کنین
ما که نمیخریم
در انبارها بماند تا زیر آفتاب و باران و ... بپوسد
saeed: 1395/1/111:37:16،
62
25
برای اینکه بهتون ثابت شه که دلیل نخریدن مردم قبل اون وام کذایی کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو داخلی بوده کافیه ی هفته دوستان از سودهای هنگفتشون صرف نظر کنن و تعرفه واردات خودرو رو عین بقیه کشورهای پیشرفته جهان در صنعت خودرو روی پانزده درصد بیارن ... نمایندگان محترم مجلس به ظاهر نماینده مزدم اند ولی در اصل نماینده و حامی دولت و فرغون سازای داخل اند که تعرفه واردات صد در صد رو برای خودرو تصویب کردند و از موضعشون کوتاه هم نمیان...
اون صدهزارتاهم بدبختا از سر اجبار ماشین گرفتن نه از سر رضایت و کیفیت...
@-@: 1395/1/111:41:58،
89
22
ملت آگاه شدن
سال سخت تری رو امسال خودرو بندازها دارند دیگه کسی لگن 30 سال قبل پژو و پراید و ال لگن نمیخره
پلیس ک ما رو با آلمان مقایسه میکنی
یکبار این ماشین ها رو بفرستید آلمان تست تصادف بدن توی سرعت 30 کیلومتر فرمون میره تو شکم راننده
پژو پارس: 1395/1/111:47:08،
72
23
اره جون عمه تون پارس 95 خریدم تسمه میبره ضمنا خودرو بایست ب قیمت جهانی باشه چ داخلی چ خارجی
احمد: 1395/1/112:31:33،
49
19
به نظر بنده خودروسازان هیچ فرازی در سال 94 نداشتند بلکه سالهاست که دچار نشیب و پسرفت هستند.علت رکود و فروش
نرفتن محصولاتشان هم به همین دلیل است. باید این محصولات
قدیمی و بی کیفیت فعلی را هر چه سریعتر از خط تولید جمع
کنند و تولیدات جدید را جایگزین ان کنند تا مردم هم با بازار خودرو
اشتی کنند.
مجید: 1395/1/112:41:09،
41
38
همین الان رهبرمون فرمودن اقتصاد مقاومتی یعنی جنگ در مقابل خیلی از چیزها ما هم امسال اقتصاد مقاومتی را اجرا میکنیم و در برابر این فرغون سازها میجنگیم
علی: 1395/1/113:13:01،
45
18
بزک نمیر بهار میاد ......
ولی کی معلوم نیست دروغ دروغ و دروغ و بس
مردم: 1395/1/115:23:31،
35
26
آقایی که میایی میگی تعرفه تغییر نمیکنه، خودت بگو چی سوار میشی؟ با چه حجم موتوری؟
مسعود: 1395/1/115:28:52،
42
23
وقتی مردم با هر قیمتی خریدارن کی بدش میاد جنسشو بندازه بهشون؟ آقا نخرین دیگه، اینایی که میگن وام دادیم مردم خریدن توجه کنن که ۱۰۰ هزار نفر تو بازار خودرو اصلا رقم قابل توجهی نیست و برای ادامه تولید به بازار با ثبات نیاز دارن و لازمه ی اینم احترام به حقوق مشتریه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما