کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اينترنت بهتر در گرو پهنای باند عريض‌تر


کد خبر : ۲۰۸۴۲چهارشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴:۴۹۱۰۳۰ بازدید

افزايش پهناي باند و شبكه انتقال لازمه افزايش سرعت اينترنت است و امسال پس از وعده‌هاي سازمان‌هاي مربوط به ارتباطات و فناوري اطلاعات ...

افزايش پهناي باند و شبكه انتقال لازمه افزايش سرعت اينترنت است و امسال پس از وعده‌هاي سازمان‌هاي مربوط به ارتباطات و فناوري اطلاعات، شبكه پهناي باند IP كشور به سقف 4000 گيگابيت بر ثانيه رسيد و البته اين روند بايد ادامه يابد تا اثرات محسوس آن براي كاربران آشكار شود.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، افزايش ظرفيت پهناي باند براي تحقق هدف افزايش سرعت اينترنت، همواره از وعده‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و همچنين شركت ارتباطات زيرساخت كشور بوده است و در اين راستا پروژه‌هاي مختلفي انجام شده و طراحي‌هايي صورت گرفته كه به افزايش پهناي باند نيز منجر شده است.

از ابتداي روي كار آمدن دولت يازدهم، يكي از تصميمات اين بود كه انحصار نسل سوم شكسته و مجوز نسل سوم به بالا براي اپراتورها صادر شود كه اين مساله به وقوع پيوست و ورود اپراتورها به عرصه ارائه خدمات نسل سه و چهار كه در گذشته به بهانه تمديد دوره انحصار رايتل محقق نمي‌شد، صورت پذيرفت و البته روند پوشش اپراتورها در تمام كشور همچنان ادامه دارد.

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اوايل سال اظهار كرده بود در زمينه توسعه ارتباطات و ICT از آنچه به حوزه وزارت ارتباطات از تامين زيرساخت‌ها و پهناي باند مربوط است، دريغ نخواهد كرد و مخابرات و تمام اپراتورها هرقدر پهناي باند بخواهند دراختيار آنها قرار مي‌دهد، اما شركت مخابرات، مشكلات كيفيت اينترنت كاربران را به عدم تامين پهناي باند كافي از سوي شركت ارتباطات زيرساخت مربوط دانسته و به ادعاي شركت ارتباطات زيرساخت مبني بر عدم محدوديت در واگذاري پهناي باند واكنش نشان داده بود.

در ادامه اين كشمكش، شركت ارتباطات زيرساخت كشور ادعاي شركت مخابرات مبني بر فقدان پهناي باند كافي در برخي استان‌ها را رد كرده و بااشاره به بدهي 350ميلياردي شركت مخابرات ايران به شركت ارتباطات زيرساخت اظهار كرد در ارائه پهناي باند هيچ گونه مشكل و محدوديتي ندارد و مديران اين شركت از ظرفيت‌هاي توسعه‌يي ايجاد شده در اين بخش آگاهند. همچنين در تيرماه سال جاري، پروژه تلاش براي افزايش ظرفيت IP كشور تا 1200گيگابيت بر ثانيه افتتاح شد و محمود خسروي مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، از ايجاد 128ايستگاه براي نصب تجهيزات پروژه تلاش و تحت پوشش درآمدن 100شهر در قالب اين طرح خبر داد. واعظي در سال جاري همواره بر لزوم افزايش پهناي باند تاكيد كرد و با بيان اينكه پهناي باند اينترنت داخلي ابتداي دولت تدبير و اميد 620 گيگابيت بر ثانيه بوده و به 2400 گيگابيت بر ثانيه رسيده است، از تلاش براي رسيدن به پهناي باند 4000 گيگابيت بر ثانيه خبر مي‌داد و معتقد بود اين روند توسعه‌يي بايد ادامه پيدا كند زيرا شبكه ملي اطلاعات و دولت الكترونيك بدون پهناي باند داخل امكان‌پذير نيست.

سرانجام در تاريخ 18 بهمن سال جاري، پروژه فجر كه شامل سه پروژه بزرگ زيرساختي با عنوان‌هاي تلاش (2) و تجميع (1) و (2) بود با هدف توسعه پهناي باند شبكه زيرساخت در كشور اجرا شد و شركت ارتباطات زيرساخت سرانجام وعده‌ افزايش ظرفيت پهناي باند تا 4000 گيگابيت بر ثانيه را محقق كرد.

با به انجام رسيدن پروژه تلاش كه در ادامه مجموعه‌يي از پروژه‌هاي بزرگ ارتباطي كشور با عنوان توسعه لايه انتقال شبكه زيرساخت اجرا شد، ظرفيت پهناي باند داخل كشور در حوزه انتقال و همچنين با اجرايي شدن پروژه‌هاي تجميع در لايه ديتا به عنوان سومين لايه زيرساختي، ‌ظرفيت‌هاي ارتباطي براي اجراي پرشتاب ساير طرح‌هاي توسعه‌يي در اين عرصه فراهم شده و ظرفيت بستري شبكه ديتاي كشور تا پنج برابر افزايش يافت.

از مزاياي افتتاح پروژه تلاش، مي‌توان افزايش 800 گيگابيت بر ثانيه‌يي شبكه انتقال كشور و رسيدن از 2500 به 3300 گيگابيت بر ثانيه و افزايش 1600 گيگابيت بر ثانيه‌يي شبكه پهناي باند IP كشور تا رسيدن به سقف 4000 گيگابيت بر ثانيه اعلام كرد.

همچنين افزايش ظرفيت ارتباطات 31 مركز مابين لايه‌هاي دسترسي و core به ميزان 720 گيگ، افزايش 3400 گيگابيت ظرفيت در لايه دسترسي شبكه و نوسازي بخشي از تجهيزات لايه كر (core) و گيت‌وي (Gateway) شبكه بخشي از دستاوردهاي اجراي اين پروژه است.

وزير ارتباطات همچنين در شهريور ماه، با اشاره به ظرفيت 116 گيگابيت بر ثانيه ظرفيت ترانزيت ترافيك بين‌المللي در ابتداي كار دولت تدبير و اميد، از افزايش اين رقم به حدود 558 گيگابيت بر ثانيه خبر داده بود كه در حال حاضر اين ظرفيت در پروژه فجر تا 710 گيگابيت بر ثانيه افزايش يافته همچنين پهناي باند بين‌المللي در ابتداي كار دولت 72 گيگابيت بر ثانيه بوده كه هم‌اكنون به 307 گيگابيت بر ثانيه رسيده است. به اعتقاد كارشناسان افزايش پهناي باند، شبكه انتقال و شبكه IP و درنهايت بالا بردن ظرفيت شبكه‌هاي اينترنتي براي افزايش سرعت اينترنت، راه درازي است كه بايد ادامه داشته باشد و سال آينده نيز اين روند سير تكميل خود را طي كند، زيرا با وجود اقدامات صورت‌گرفته براي افزايش ظرفيت و پهناي باند، هنوز هم مشكلات زيادي سر راه كاربران وجود دارد و رضايت آنان حاصل نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها