کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عراق و افغانستان مشتریان عمده‌ لوازم‌خانگی ایرانی


کد خبر : ۲۰۸۲۴چهارشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۴۷۱۶۵۰ بازدید

طی 10 ماهه امسال بیش از 206.1 میلیون دلار لوازم خانگی غیر انرژی بر به وزن 98.8 هزارتن به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت ...
عراق و افغانستان مشتریان عمده‌ لوازم‌خانگی ایرانیعراق و افغانستان مشتریان عمده‌ لوازم‌خانگی ایرانی

طی 10 ماهه امسال بیش از 206.1 میلیون دلار لوازم خانگی غیر انرژی بر به وزن 98.8  هزارتن به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.2 درصد از نظر ارزشی و  13.8 درصد از نظر وزنی کاهش  داشته است. در این مدت همچنین 190.5  میلیون دلار لوازم خانگی انرژی‌بر به وزن 62.5 هزارتن صادر شده است که از نظر ارزشی 16.1 درصد و از لحاظ وزنی 17.6 درصد افزایش  داشته است .

به گزارش ایران جیب به نقل از صدای اقتصاد با توجه به گزارش سازمان توسعه تجارت می‌توان گفت که طی 10 ماهه امسال در مجموع 396.6 میلیون دلار لوازم خانگی غیرانرژی‌بر و انرژی بر به خارج از کشور صادر شده است.

اگرچه رقم صادرات لوازم خانگی ایران چندان چشمگیر نیست اما بد نیست با کشورهایی که بیشترین واردات لوازم خانگی از ایران را دارند نیز آشنا شویم.

طی 10 ماهه امسال سه بازار عمده لوازم خانگی انرژی بر کشورمان به ترتیب عراق، افغانستان و ترکیه است. اما سه کشور عمده وارد کننده لوازم خانگی غیر انرژی بر ایران نیز به ترتیب سه کشور عراق، افغانستان و ترکمنستان است که با توجه به این موضوع دو کشور عراق و افغانستان را می‌توان عمده مشتریان لوازم خانگی ایران دانست، این درحالی است که بازار داخلی لوازم خانگی ایرانی چندان رونق ندارد و طرح اعطای کارت اعتباری نیز در سال جاری برای رونق این بازار به نتیجه نرسید.

مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور

اما بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، صادرات لوازم خانگی به‌ویژه لوازم خانگی انرژی بر همواره با شرایط اقتصبادی منطقبه و کشورهای هدف و سایر شاخص‌های تأثیرگذار در تجارت جهانی متغیر بوده ، بنابراین اعمال سیاست‌های جدید اقتصادی درکشور و وجود محدودیت‌های بین‌المللی طبیعتاً بر صادرات این محصولات تاثیرات به‌سزایی خواهد داشت.

هرگونه فراز و نشیب  و ایجاد سیاستگذاری‌های کارشناسی نشده در هریک از عوامل تاثیرگذار یادشده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این گروه از لوازم خانگی ایجاد کند.برخی از مشکلات صنعت لوازم خانگی از دیدگاه انجمن ذیربط، با لحاظ کردن شرایط کنونی عبارت از نبود استراتژی مشخص صادراتی، عدم ثبات در قیمت گذاری کالا،  عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی و نبود تشکل‌های صادراتی منسجم مربوط به کشورهای هدف است.

همچنین  نبود مشوق‌های مالی لازم از سوی دولت،  ناهماهنگی بازاریابی ناشی از تجارت پیله‌وری توسط دلالان، عدم استفاده هم‌افزار از اطلاعات بازرگانی واحدهای صادراتی شرکت‌های ایرانی و بهره برداری نامناسب از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری هیات‌های خارجی ورودی به کشور را می‌توان از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد.

با توجه به این موارد و با وجود تمایل مصرف محصولات لوازم خانگی توسط اکثر اقشار جامعه، صنعت مذکور به کالاهای ضروری تبدیل شده است، بنابراین نگاه ما به تولید با توجه به ورود کالاهای وارداتی باید به گونه‌ای باشد که بخشی از تولید حتماً به صادرات اختصاص یابد.

برای حضوری موفق درصادرات لوازم خانگی باید مهم‌ترین شاخص‌های آن یعنی مواردی چون کاهش  مصرف انرژی در وسایل خانگی (به جهت حذف یارانه‌ها)، افزایش  راندمان (بهره گیری ازتکنولوژی روز)، ارائه خدماتی که باید برای تامین استانداردهای بین المللی به مشتریان ارایه شود، مورد توجه ویژه قرار گیرد. در این گزارش سازمان توسعه تجارت آمده است که باتوجه به افزایش حجم صادرات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی پس از تحریم‌ها، انتظار می‌رود که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را نسبت به توسعه بازار داخل و خارج از کشور پیش‌ روی کشور باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها