کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رضایت نسبی مردم در عیدانه بازار


کد خبر : ۲۰۸۰۶چهارشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹:۲۵۶۲۲ بازدید

هیاهویی در بازار به پا است. مراکز خرید شلوغ است و مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به نمایشگاه‌های بهاره، مراکز فروش فوق‌العاده و ...
رضایت نسبی مردم در عیدانه بازاررضایت نسبی مردم در عیدانه بازار

هیاهویی در بازار به پا است. مراکز خرید شلوغ است و مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به نمایشگاه‌های بهاره، مراکز فروش فوق‌العاده و مغازه‌های سطح شهر می‌روند. برخی از خریداران راضی از وضعیت فروش کالا و برخی دیگر گله‌مند از اینکه کیفیت کالاها افت کرده است. اما در کل وضعیت بازار آن چیزی نیست که پیش‌بینی‌ها می‌گفت. از آنجا که بازار طی یکسال گذشته وارد رکود شده بود کارشناسان، بازاری بدون مشتری در روزهای پایانی سال را به تصویر می‌کشیدند ولی این روزها تمام معادلات به هم خورد چرا که مردم از هفته‌های پیش برای خرید به سراغ بازار آمدند.

وقتی به بازارهای مختلف سرک کشیدیم نخستین موضوعی که توجه مان را جلب کرد قیمت‌های رقابتی بود. تمام بخش‌ها سعی کرده بودند قیمت‌هایی را به مشتریان ارائه کنند که کمترین سود را داشته باشد البته به غیر از برندها که در افزایش قیمت از یکدیگر پیشی گرفته بودند. کیفیت کالاها هم در حد وسط بود. نه می‌توان ادعا کرد که کالاها در سطح کیفی بالا بود و نمی‌توان سطح عرضه شده را زیر سؤال برد. ولی در همین شرایطی که عرضه می‌شد برخی‌ها رضایت از کیفیت نداشتند. تنوع کالاها در بازار هم نسبت به گذشته بیشتر شده بود و شاید همین نکته مردم را به سمت بازار کشانده بود. در طبقه ‌بندی مردم نسبت به آنکه کدام مراکز فروش بهتر بود رأی به نمایشگاه‌های بهاره می‌دادند و سپس مراکز فروش فوق‌العاده که ازسوی دولت مجوز گرفته بودند.

سهم کمرنگ تر دستفروشان نسبت به سال های گذشته

دستفروشان هم به نوبه خود سهمی در سبد خرید مردم داشتند. اما امسال این گروه نسبت به گذشته نقش کمرنگ تری ایفا کرد. سال‌های گذشته روبه‌روی تمام مراکز خرید دستفروشان بساط خود را پهن می‌کردند تا در روزهای پایانی سال بتوانند بر فروش خود بیفزایند ولی امسال با مخالفت شهرداری و اینکه مغازه داران متضرر می‌شوند از تعداد آنها کاسته شده بود. ما نیز به برخی از نمایشگاه‌های بهاره رفتیم. یکی ازشهروندان که مشغول خرید آجیل نوروز 95 بود از قیمت‌ها رضایت نسبی داشت و گفت: سال گذشته قیمت خشکبار در روزهای پایانی سال افزایش یافت ولی امسال قیمت‌ها ثبات بیشتری دارد و مرغوبیت آن نیز بهتر از سال 93 است. در حوزه پوشاک نارضایتی‌هایی از سوی مردم دیده می‌شد. یکی از خریداران پوشاک زنانه گفت: قیمت لباس‌ها خیلی مناسب است ولی کیفیت آن بسیار افت کرده است همین امر خریداران را به سمت سایر بازارها می‌برد. یکی دیگر از مشتریان نمایشگاه بهاره در جمع ‌بندی‌های خود اظهار داشت: برپایی این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند که بازار در شرایط رقابتی قرار گیرد و همچنین مردم بتوانند در زمان کوتاه اغلب خریدهای خود را انجام دهند. ولی برای آنکه این‌گونه بازار‌ها رونق کافی را داشته باشد باید کالاهای مرغوب و با کیفیت مناسب عرضه شود.

تسهیلات اصناف برای خریداران

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» وضعیت فروش عیدانه واحدهای صنفی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته بازار آرام و با ثبات است و خوشبختانه تنظیم بازار با موفقیت انجام شده است. فروش فوق‌العاده و نمایشگاه بهاره دو امکانی بود که اتاق اصناف برای مردم فراهم کرد و طی این مدت مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت و اکنون میزان عرضه کالا نسبت به تقاضای مردمی خیلی بیشتر است.

وی درباره وضعیت قیمتی کالاها در شب عید گفت: اگر بخواهیم در مجموع وضعیت قیمتی کالاها را ارزیابی کنیم میانگین افزایش قیمت بین 5/2 تا 3 درصد است. اما سال‌های گذشته این رشد قیمت به 15 درصد هم می‌رسید. نکته مهم آنکه در سال‌جاری قیمت برخی کالاها نسبت به سال 93 روند کاهشی هم داشته است. فاضلی در خصوص عرضه مواد پروتئینی اظهار داشت: امسال به هیچ عنوان در گوشت سفید و قرمز کمبودی نداریم و تمام کالاها تا پایان فروردین ماه به وفور در بازار عرضه می‌شود. لذا دلیلی وجود ندارد که مردم بیش از مصرفشان خرید کنند. وی در مورد قیمت آجیل و خشکباردر سطح بازار گفت: قیمت خشکبار به غیر از بادام هندی که وارداتی و تابع قیمت جهانی است بین 3 تا 4 درصد افزایش قیمت داشته است و این در حالی است که سال گذشته قیمت خشکبار 11درصد رشد پیدا کرده بود. در سطح بازار کیف، کفش و پوشاک هم با حداقل افزایش قیمت یعنی 8 تا 9 درصد روبه‌رو بودند.

البته در فروش فوق‌العاده و نمایشگاه بهاره قیمت‌ها 15 درصد کمتر عرضه شد و این امر شرایط خوبی بود تا مردم خریدهای خود را انجام دهند. وی در مورد وضعیت میوه و عرضه آن در سطح بازار متذکر شد: بازرسی و نظارت بر مواد غذایی تا پایان سال و حتی 14 روز اول فروردین ماه ادامه دارد. طبق کنترل‌های صورت گرفته در این بخش هیچ کمبودی وجود ندارد و میوه شب عید به صورت کامل ذخیره‌سازی شده است. افزایش قیمت در این بخش بسیار کم بوده است. رئیس اتاق اصناف ایران درباره کیفیت کالاهای عرضه شده در بازار خاطرنشان کرد: امسال سطح کیفی کالاها بهتر شده است و سعی کردیم محصولاتی برای فروش ویژه پایان سال عرضه شود که برند آن از سطح میانی پایین‌تر نباشد با این تفاسیر اگر مردم مشکل داشتند می‌توانند شکایت خود را به اتاق اصناف ارائه کنند. طبق بررسی‌های صورت گرفته 83 درصد از خریداران فروش پایان سال از کیفیت کالاهای عرضه شده رضایت داشتند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت و قیمت کالاها در روزهای پایانی سال 94 مناسب بوده است میزان شکایت در سال‌جاری نسبت به سال 93 بیش از 60 درصد کاهش داشته است و مردم از خریدهای خود در این روزها راضی هستند چرا که قیمت‌ها واقعی شده است.

مردم رضایت نسبی دارند

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده هم درباره وضعیت این روزهای بازار به خبرنگار ما گفت: بازار به لحاظ قیمتی شرایط آرامی دارد و خوشبختانه رضایت نسبی بین مردم هست. خیلی‌ها تصور می‌کردند که روزهای پایانی اسفند بازار با افت خرید مواجه باشد اما اکنون می‌بینیم که رونق به بازار برگشته است و مردم از شرایط فروش بسیار رضایت دارند.

وی افزود: بازرسی و کنترل بازار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود تا مردم با گرانفروشی، کم فروشی و سایر تخلف‌ها روبه‌رو نشوند. طبق آمار ارائه شده میزان شکایت مردم از بازار نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این امر نشان می‌دهد که بازار وضعیت خوبی دارد. نوابی اذعان داشت: مردم برای روزهای پایانی سال نگرانی نداشته باشند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که قیمت‌ها و عرضه کالا تا 15 فروردین ماه مناسب مصرف‌کنندگان و خریداران است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها