کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رابطه اقتصادی ایران و بریتانیا ؛ بازی برد برد برای هر دو طرف


کد خبر : ۲۰۶۴۳پنجشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴:۱۶۱۵۰۱ بازدید

روابط اقتصادی ایران و بریتانیا در حال گسترش است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای شرکت در یک کنفرانس اقتصادی به لندن می‌رود و وزیر تجارت ...
رابطه اقتصادی ایران و بریتانیا ؛ بازی برد برد برای هر دو طرفرابطه اقتصادی ایران و بریتانیا ؛ بازی برد برد برای هر دو طرف

روابط اقتصادی ایران و بریتانیا در حال گسترش است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای شرکت در یک کنفرانس اقتصادی به لندن می‌رود و وزیر تجارت بریتانیا قرار است به زودی به تهران سفر کند. چشم ‌انداز روابط اقتصادی دو کشور چیست؟
 
روز چهارشنبه 9 مارس (19 اسفند) شهر لندن میزبان کنفرانسی بود که به دعوت روزنامه فایننشال تایمز در رابطه با سرمایه‌گذاری در ایران تشکیل شده بود.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری به همراه بازرگانان و مقام‌های اقتصادی میهمان این کنفرانس بودند. وزیر بازرگانی بریتانیا نیز در این کنفرانس خبر از سفر قریب‌الوقوعش به تهران داد.

به نظر می‌رسد روابط تجاری و اقتصادی ایران و بریتانیا بسیار سریعتر از روابط سیاسی دو کشور در حال شکوفایی باشد.

مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید که به نظر او دستاورد کوتاه مدت و میان مدت رابطه اقتصادی دو کشور برای ایران بیشتر از بریتانیا خواهد بود.

او معتقد است در بازه زمانی 10 ساله و بیشتر، این بریتانیاست که از بهبود روابط اقتصادی‌اش با ایران سود خواهد برد.

درباره تاثیر "ناخرسندی تاریخی" مردم ایران از بریتانیا و تاثیر آن بر روابط اقتصادی دو کشور، مهرداد عمادی سه مثال می‌زند: تجربه تاریخی مردم هند از کمپانی بریتانیایی هند شرقی و تسلط و تحکمی که این کمپانی بیش از صد سال بر اقتصاد و جامعه هند داشت، جنگ ویتنام و آمریکا که مردم و دولت‌های هردو طرف را تا سال‌های متمادی دشمن هم نگاه داشته بود و چین و آمریکا که در کره و ویتنام عملا با هم جنگیدند.

به گفته عمادی در هرسه این موارد در حال حاضر روابط بسیار تنگاتنگ تجاری و اقتصادی بین طرفین برقرار است. به عقیده این اقتصاددان: «منافع مشترک اقتصادی و منطقه‌ای این نیاز را در هر سه مورد ایجاد کرد که روابط گسترده تجاری برقرار شود.»

او معتقد است در ایران نیز آن میزان از "پختگی و متانت سیاسی" پدید آمده که ایران را از پوسته نگاه به گذشته و "همه چیز را در زیر سایه استعمار پیر دیدن" به در آورد.

گذشته از این عمادی معتقد است که توسعه روابط تجاری می‌تواند جلوی افراط‌گرایی را بگیرد؛ اتفاقی که پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری تندروی مکزیک بین این کشور و آمریکا افتاد و روابط خوب تجاری میان این دو اجازه نداد که روابط سیاسی تیره شود.


لندرور و رنجرور بعد از نفت و گاز

همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت بریتیش پترولیوم همکاری‌ای بسیار قدیمی است. ایران و بریتانیا بیش از هرچیز در زمینه انرژی و نفت، سابقه همکاری با یکدیگر را دارند.

اما به گفته مهرداد عمادی یک عرصه دیگر نیز محل رشد روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود. تخصص بریتانیا در تولید و فن‌آوری موتورهای خودروهای صحرانورد و وانت‌های کوچک، عرصه خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران پدید می‌آورد.

به گفته عمادی در حال حاضر در برخی کشورهای آفریقایی خودروهای لندرور و رنجرور از تویوتا پرفروش‌ترند و این امکان برای بازار ایران هم وجود دارد.

او البته تاکید می‌کند که ایران قرار نیست تنها خریدار این خودروها باشد بلکه بناست تولید موتور این خودروها زیر نظر کمپانی انگلیسی در ایران انجام شود و این گام مهمی برای صنعت خودروسازی ایران خواهد بود؛ صنعتی که به عقیده مهرداد عمادی در توسعه اقتصاد ایران نقش بسیار مهمی دارد.


عربستان دیگر تنها شریک بریتانیا نخواهد بود

سود دیگر بهبود روابط اقتصادی ایران و بریتانیا به نظر مهرداد عمادی این است که "دیگر بریتانیا تمام تخم‌مرغ‌هایش در زمینه انرژی را در سبد عربستان نخواهد گذاشت".

به عقیده مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا این امر باعث خواهد شد که هم انحصار شراکت با بریتانیا در منطقه از دست عربستان خارج شود و هم ایران در گفت‌وگوهای منطقه‌ای به واسطه همکاری با بریتانیا دست بالاتری داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها