کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

پشت پرده درگیری‌های مدیریتی در سایپا و سازمان گسترش

کدخبر:۲۰۶۲۳پنجشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۴۷۲۸۶۲ بازدید

24 بهمن امسال آغاز یک جنگ تمام عیار در سایپا بود. با حمایت نعمت‌زاده 2 دوست و همکار نزدیک وزیر صنعت جایگزین نوروززاده و عموزاده از ...

تغییرات گسترده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور اختلافات اساسی را آشکار کرده است. نعمت‌زاده وزیر صنعت، با برکناری نوروززاده رئیس سابق ‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور- که مورد حمایت اسحاق جهانگیری بود- نشان داد حاضر است برای به کرسی نشاندن حرف خود دست به حرکات انتحاری بزند! همه اهالی رسانه‌های اقتصادی از اختلافات قدیمی جهانگیری و نعمت‌زاده خبر دارند اما هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کردند که این اختلافات بر سر هیات‌مدیره سایپا بروز پیدا کند.

 جرقه یک انفجار

24 بهمن امسال آغاز یک جنگ تمام عیار در سایپا بود. با حمایت نعمت‌زاده 2 دوست و همکار نزدیک وزیر صنعت جایگزین نوروززاده و عموزاده از اعضای هیات‌مدیره سایپا شدند. سیدمحمدعلی سیدابریشمی(مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) و امیرحسین قناتی (مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان 2 عضو جدید هیات مدیره سایپا معرفی شدند. این دو نفر جایگزین حسن عموزاده با بیش از 2 دهه تجربه خدمت در گروه سایپا و سیدرضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شدند.  سیدابریشمی، معاون سابق و دوست قدیمی نعمت‌زاده که چند روز پیش و بدون اعلام عملکرد 2 سال و نیم خود و به بهانه سنگینی کار از سمت معاون وزیر و رئیس سازمان شرکت شهرک‌های صنعتی ایران استعفا داده بود در اقدامی عجیب به‌عنوان عضو هیات مدیره گروه سایپا معرفی شد.  سیدابریشمی پس از استعفا در پاسخ به این پرسش که چرا از سازمان صنایع کوچک استعفا کردید؟ اظهار داشت: بنده مدت مدیدی است که استعفا کرده‌ام که این موضوع به دلیل سنگینی کار بود، چراکه مسائل صنایع با مسائل بسیار ریز روبه‌رو است و بیشتر دلم می‌خواست نیروهای جوان روی کار بیایند و گوشه‌ای از کار را در دست بگیرند. آیا دوست سالخورده نعمت‌زاده  که توان کار در سازمان شهرک‌های صنعتی را نداشته، می‌تواند گروه سایپا با کوهی از مشکلات را  کمک کند؟  طنز تلخ این است که وی جایگزین یک نیروی کم‌سال‌تر از خودش شده است. نوروززاده که رئیس سازمان گسترش هم بود با شبه‌کودتای عجیبی از هیات‌مدیره خودروساز نارنجی‌ کنار گذاشته شد.

همه می‌دانند که نوروززاده نزدیک به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور است و می‌توان گفت وی نماینده جهانگیری در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های صنعتی ایران بوده است. از طرفی ترکیب جدید هیات‌مدیره سایپا موافق مطلق ادامه فعالیت جمالی، مدیرعامل سایپا بود و این باب میل نوروززاده نبود.  نوروززاده نیز قبل از اینکه ترکیب جدید هیات‌مدیره سایپا مشغول به کار شود در سازمان گسترش به صورت قانونی تشکیل جلسه داد و محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن را جایگزین جمالی کرد. این خبر 3 اسفند امسال- یعنی 17 روز پیش- رسانه‌ای شد و نوروززاده نیز اصرار به ثبت این مصوبه هیات‌مدیره داشت.  بدین ترتیب سایپا در روزهایی که گذشت 2 مدیرعامل داشت؛ یک مدیرعامل جمالی که مورد حمایت نعمت‌زاده، وزیر صنعت بود و مدیرعامل بعدی سروش که مورد حمایت معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گسترش بود. نعمت‌زاده قانونا نمی‌توانست به‌عنوان وزیر صنعت درباره مدیرعامل سایپا دخالت کند و از طرفی نوروززاده به تغییر مدیرعامل اصرار داشت و حتی اقدام به ثبت تغییرات مدیریتی کرد.  نوروززاده مقابل تصمیم نعمت‌زاده ایستادگی می‌کرد و اختلاف وزیر صنعت با رئیس‌گسترش صنعت که خود وزیر حکم آن را صادر کرده بود برای نعمت‌زاده قابل تحمل نبود. به همین علت وزیر صنعت به‌راحتی حکم بر برکناری نوروززاده از ریاست سازمان گسترش صنعت داد تا دوست جهانگیری دستش در پوست گردو بماند!

بازگشت خسته‌ها!

شاید نعمت‌زاده با برکناری نوروززاده توانست هشداری جدی به اسحاق جهانگیری دهد اما وزیر صنعت با زدن حکم ریاست سازمان گسترش به نام منصور معظمی یک نشان دیگر را هم زد‎؛ علنی شدن اختلاف با زنگنه، وزیر نفت. بسیاری از فعالان اقتصادی جذب منصور معظمی که اختلافش با وزیر نفت موجب برکناری‌اش از این وزارتخانه شده بود را نوعی دهن‌کجی نعمت‌زاده به زنگنه تلقی می‌کنند. منصور معظمی نامی‌ آشنا در وزارت نفت است. به دلیل اینکه او از سال 1359 تا هم‌اکنون یکی از مغزهای متفکر سیاست‌های نفتی کشور محسوب می‌شود. معظمی از مدیریت نفت و گاز سازمان برنامه و بودجه طی سال‌های 1359تا 1365 شروع کرد و پس از آن تجربه مدیرعاملی بسیاری از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت مانند ملی گاز مایع ایران و پتروشیمی خارک را عهده‌دار بوده است. اما منصور معظمی در سال 94 پس از حضوری 2 ساله در وزارت نفت به عنوان سرپرست امور بین‌الملل و سپس معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری این وزارتخانه استراتژیک از ادامه فعالیت در صنعت نفت منصرف شد و بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه‌ای جداگانه منصور معظمی را به عنوان مشاور وزیر منصوب کرد.   معظمی در زمان رفتن از وزارت نفت اعلام کرده بود به علت خستگی قصد ندارد مشغول به کار جدیدی شود و دوست دارد استراحت کند اما نعمت‌زاده این مدیر خسته را جذب صنایع می‌کند تا اختلاف دیگری علنی شود. اگر در آینده مشاهده کردید نوروززاده که مغضوب نعمت‌زاده شده از وزیر نفت حکمی گرفت تعجب نکنید، چراکه دیگر اعضای کابینه از آشکار شدن اختلافات ابایی ندارند.

عملکرد ضعیف

 عملکرد غول خودروسازی کشور در بورس و وضعیت اسفناک تولید نشان می‌دهد چگونه اختلافات سیاسی می‌تواند به صنعت کشور آسیب بزند.  همین یک رقم درباره دستاورد این مدیران غیرسایپایی کافی است که بدانیم جمالی، مدیرعامل سایپا در مجمع عمومی امسال که در تیرماه برگزار شد برای هر سهم حدود 12 ریال زیان پیش‌بینی کرد و پس از حدود 6 ماه در گزارش جدید خود که به بورس ارائه کرده این زیان را به 175 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است و به طور حتم تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت. باندبازی‌های سیاسی‏، مدیریت دیکتاتوری و دخالت‌های غیرطبیعی در اقتصاد سم مهلکی است که نتیجه آن ضربه به تولید است. بررسی عملکرد سایپا براحتی می‌تواند تاثیر این اختلافات را بر تولید نشان دهد. کارکنان سایپا این موضوع را درک می‌کنند که اختلاف در سطح مدیریتی موجب خواهد شد مدیران به جای توجه به تولید و معیشت کارگران به بازی‌های مدیریتی و حاشیه‌ها توجه ‌کنند. قطعا ادامه چنین وضعیتی در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز وجود دارد و یکی از عوامل کند شدن رشد اقتصادی است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

عجب: 1394/12/2014:23:25،
72
11
باندبازی‌های سیاسی‏، مدیریت دیکتاتوری و دخالت‌های غیرطبیعی در اقتصاد سم مهلکی است که نتیجه آن ضربه به تولید است. بررسی عملکرد سایپا براحتی می‌تواند تاثیر این اختلافات را بر تولید نشان دهد.
افرین ایرانجیب
ملنگ: 1394/12/2018:31:20،
55
11
تمام کشور دارد از مدیریت خودخواهانه که در آن مردم که صاحب اصلی کشورند به هیچ انگاشته میشوند ضربه میخورد.
حاکمان چه زود فراموش کردند اگر این ملت نبود آنها......
تغییرات : 1394/12/2119:55:48،
16
11
دو مدیر قوی برای
سایپا آمده
منتظر تغییرات جدی و جدید در پراید باشیم
رنگ چراغ جلو با رنگ چراغ عقب تعویض میشود
اگزور از سمت راست
به سمت چپ میرود
رضا: 1394/12/2014:28:25،
23
31
انشاالله مدیری جدید برای سایپا انتخاب شود که موجب افزایش توانمندی آن بشود
علی آقا: 1394/12/2014:30:37،
60
10
آقا این بازیها یک گوشه کوچیک از باند و باند بازیهای رأس کشور رو نشون میده.
دیگه اینطور قصه ها برای مردم عادی شده .
و چوب آخرشو همین مردم (بلانسبت) بدبخت و بیچاره ایران میخورن.
ناشناس: 1394/12/2014:33:08،
25
12
از تجارب و قرار داد های درخشان !!! جناب آقای ا. ح. ق. در زمان حضور در شرکت آزمون جاده ای خودرو بنویسید

سازمان بازرسی و یا ارگان ها سوابق این افراد کنترل می کنند!!!
عجبا: 1394/12/2014:35:42،
35
13
خیلی جالبه هیج کسی در نهایت برکنار و بیکار مثل ما نمیشه فقط
از یک پست به یک پست دیگه جابجائی انجام میشه بطور مثال

سیدمحمدعلی سیدابریشمی(مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) و امیرحسین قناتی (مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان 2 عضو جدید هیات مدیره سایپا معرفی شدند
اسحاق: 1394/12/2014:42:17،
19
12
امیدوارم این مطلب برای ایجاد تفرقه در داخل هیئت دولت نوشته نشده باشد و امیدوارم ایران خودرو و سایپا به طور کامل خصوصی شوند تا دیگر دلیلی برای این بحثها باقی نماند .
سامان: 1394/12/2014:53:45،
23
12
ایرانجیب عزیز یه سوال داشتم...نه تنها من بلکه عده ی زیادی از کاربران همه روزه در این سایت نظر میزارن

خاستم بدونم نظراتمون هیچ تاثیری روی مسئولان داره یا نه؟
چون با این همه پیشنهاداتی که از سوی دوستان در نظرات شده باید حداقل یه تغییری توی تصمیمات مسئولان دیده میشد

حالا بگذریم ولی ، روحانی مچکریم !
پ ن: 1394/12/2015:04:16،
24
13
حال ادم بهم می خوره . اسمش خصوصیه اما دولت رئیس وهیت مدیره تعیین میکنه.
سیفی: 1394/12/2015:11:36،
27
13
این دوکارخانه هرچه زودتر باید در یک مزایده واقعی به یک کمپانی بزرگ مثل تویوتا ویا فیات و یا شرکت های دیگر سازنده خودرو واگذار گردد تا دست این مدیران دولتی از این صنعت کوتاه گردد وگرنه این دوکارخانه هیچ وقت بااین مدیران که فقط بفکر نفع شخصی اند و هیچ سررشته ای ازاین صنعت ندارند خودروساز نخواهند شدو مونتاژ کار خواهند ماند وتوليداتشان را بجز مردم ایران هیچ کشوری نخواهد خريد
هاني: 1394/12/2015:38:05،
20
13
دو دهه قبلي ها بودن چه گلي به سر سايپا زدن كل مديريت بايد عوض شه عادت كردن حقوقاي ١٠٠ ميليوني بگيرن بزارن رو قيمت ماشينهاي از رده خارج شدشون
فاروق: 1394/12/2015:39:35،
23
12
ففط بخور بخور و باند بازی هست کسی هم بفکر افزابش کیفیت نیست
حسین: 1394/12/2015:55:14،
18
10
هر که آمد جیب خودش رو پر کرد و رفت .....منم اگه یه روز جای این آقایون بودم شاید همین کار رو کنم
احسان: 1394/12/2017:06:46،
19
13
از ایران خودرو پژو تحویل گرفتم و دیدم لاستیکش از نوع گلدستون است که بی کیفیت ترین لاستیک تولید داخل است و با کلی ضرر وزیان عوض کردمش اما شنیدم کارخونه گلدستون مال آقای نعمت زاده است که اجناس بی کیفیت به خاطر وزیر بودنش رو به خودروسازا می ده و جالبتر اینکه وزیر محترم از مصرف کننده نیز در ظاهر حمایت می کنه لذا دلیل عزل و نصب ها فقط وفقط منافع شخصیه
پوریا: 1394/12/2017:07:18،
22
10
وقتی مدیریت و دانش صنعتی درستی در خودروسازی کشور وجود
نداشته باشد قاعدتا نمودش در همین درگیری و بلاتکلیفی است
که ضررش را همین مردم با خرید محصولات بی کیفیت و قدیمی
متحمل خواهند شد.!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل