کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توليد‌كنندگان خارجی پشت در‌های جشنواره مد ايرانی


کد خبر : ۲۰۴۱۹شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۴۷۱۱۵۹ بازدید

پنجمين جشنواره مد و لباس فجر از تاريخ دهم اسفند در تالار وحدت تهران آغاز به كار كرد و تا 20 اسفند ادامه دارد. اين جشنواره در بخش‌ها و ...
توليد‌كنندگان خارجی پشت در‌های جشنواره مد ايرانیتوليد‌كنندگان خارجی پشت در‌های جشنواره مد ايرانی

پنجمين جشنواره مد و لباس فجر از تاريخ دهم اسفند در تالار وحدت تهران آغاز به كار كرد و تا 20 اسفند ادامه دارد. اين جشنواره در بخش‌ها و كارگروهاي مختلفي برگزار شد كه به زعم بسياري از مخاطبان و بازديد‌كنندگان بخش مسابقه زنده طراحي لباس از مهيج‌ترين و كاربردي‌ترين بخش‌هاي اين جشنواره است. استقبال از اين بخش به حدي بود كه بسياري از برگزار‌كنندگان جشنواره نيز انتظار چنين استقبالي را نداشتند.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، مسابقه زنده طراحي لباس كه از صبح روز سه‌شنبه 11 اسفندماه در تالار وحدت آغاز به كار كرد با حضور علي مرادخاني معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حميد قبادي دبير كارگروه مد و لباس ايراني، سومبات هاكوپيان و صديقه پاك‌بين از توليد‌كنندگان داخلي افتتاح شد. براي اجراي اين مسابقه 20شركت‌كننده از شهرهاي مختلف ايران به تالار وحدت آمدند تا در فضايي اختصاصي در مدت سه روز به رقابت بپردازند. اين 20 شركت‌كننده از ميان 120نفر انتخاب شدند.  آنگونه كه مطلع شديم در روز آخر مسابقه 20دست لباس در محل مسابقه نمايش داده مي‌شود و توليدكنندگان طرح انتخابي خود را براي توليد انبوه انتخاب مي‌كنند. هدف از برگزاري اين بخش جايگزيني براي برندهاي خارجي و ايجاد يك رقابت سالم ميان برندهاي داخلي و خارجي است. اين مسابقه زنده طراحي لباس در روز 13اسفندماه به پايان رسيد درحالي كه ساير بخش‌هاي جشواره همچنان تا 20 اسفند ماه برقرار است. البته قبادي در تكميل توضيحاتش اضافه كرد كه بخش مسابقه تنها به حوزه طراحي پوشاك محدود نمي‌شود بلكه طراحي پارچه، طراحي لباس مفهومي، طراحي كيف و كفش و طراحي جواهرات و زيورآلات نيز از ديگر بخش‌هاي مسابقه است. در پايان، اين مسابقه منجر به عقد قرارداد با طراحان و خريد مالكيت معنوي طرح به وسيله توليدكنندگان مي‌شود.

از حميد قبادي، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس ايراني درباره اهداف برگزاري اين جشنواره پرسيديم كه در پاسخ گفت:«ترغيب و تشويق طراحان براي ارائه ايده‌ها و طرح‌هاي نوين با هدف دستيابي به الگوهاي نوين در مد و لباس اسلامي ايراني، فراهم آوردن زمينه مناسب براي كشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقيت‌هاي نو در اين عرصه معرفي توانمندي‌هاي صنايع فرهنگي ايراني حوزه مد و لباس به مخاطبان و آحاد جامعه، ارج نهادن به زحمات پيشكسوتان، چهره‌هاي ماندگار و فعالان حوزه مد و لباس كشور، ايجاد اشتغال پايدار در عرصه صنعت پوشاك و نساجي كشور، ورود كالاي توليد ملي به سبد خانوار ايراني– حمايت از توليد ملي در حوزه مد و لباس و از همه مهم‌تر تبيين و اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور دانست.»

قبادي معتقد است، اقدامات صورت گرفته در جشنواره و آثار ارائه شده كه از ظرفيت بالاي كشور حكايت دارد به حدي چشمگير است كه باور موضوع براي بسياري سخت بوده و از هنر ايراني در حوزه پوشاك شگفت‌زده مي‌شوند. براي مثال آثاري كه در بخش مسابقه به نمايش درآمده مي‌تواند جلودار و پيش‌رو در صنعت مد ايران باشد. تا جايي كه توليد‌كنندگان با الگو‌برداري از ساختار طراحي‌ها و توليدات جديد مي‌توانند تغييرات خوبي در سطوح كيفي كارشان داشته باشند.

 

 نوزايي علمي در عرصه مد

قبادي مي‌گويد: «جشنواره داراي كميته علمي و دانشگاهي است تا با توجه ويژه به امر پژوهش منجر به ارتقاي سطح دانش در عرصه مد و لباس شده و مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه خلاقيت‌هاي علم پايه در اين حيطه شود. همچنين آفرينش‌هاي علمي در غرفه‌هاي نمايشگاهي در معرض بازديد قرار گرفته است. ارائه مقاله به دبيرخانه اين جشنواره با هدف تشويق جامعه انديشمند به نوزايي علمي در حوزه پوشاك، تاليف كتب و حمايت از پايان‌نامه‌هاي صورت گرفته در اين حوزه از ديگر اهداف مهم علمي محقق شده است.»

 از قبادي درباره ميزان هماهنگي اين جشنواره با سلايق داخلي و تامين ذايقه ايراني پرسيديم كه در پاسخ گفت: «پيش از اجراي جشنواره تلاش شده تا مخاطب‌شناسي درستي صورت بگيرد و با استناد به نظر كارشناسان طرح‌ها و سبك‌هاي ارائه شده توانسته با سلايق مخاطبان همراه باشد. همچنين فضاي فعلي نمايشگاه امكان ارتباط دو سويه بازديد‌كنندگان و طراحان را فراهم مي‌كند تا شاهد واكنش‌ها و خواست يكديگر باشند. اين امر منجر به بروز سبك‌هاي جديد ملي ايراني و اسلامي مي‌شود.»


 حضور 20 برند موفق پوشاك داخلي

حميد قبادي، رييس بنياد ملي مد و لباس ايراني معتقد است مادامي كه نمونه‌ها و طرح‌هاي جديد ارائه نشود، ارتباط دوسويه مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان تقويت نمي‌شود. وي از برپايي ويترين ملي در اين جشنواره خبر داد. اين ويترين با حضور 20برند ايراني كه به صورت مستقل و صنعتي فعال از طريق كارخانه‌هاي توليدي به توليد انبوه رسيده‌اند، كمك مي‌كند تا آثار حرفه‌يي طراحي و توليد شده در جامعه به استاندارد‌سازي اهداف منجر ‌شود. قبادي از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره را ارتقاي سطح كيفي توليدات و كاهش قيمت دانست تا همه اقشار جامعه بتوانند از هنر ناب ايراني بهره‌مند شوند.


 اساتيد دانشگاه «پلي مدا» در تهران

در هفته مد تهران و در بخش بين‌الملل با همكاري دانشگاه«پلي مُدا» كارگاه‌هاي آموزشي طراحي و مديريت مد و لباس با عنوان «هنر تا تجارت» برگزار شد. در گفت‌وگويي كه با حميد قبادي، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس و رييس بنياد ملي مد و لباس ايراني داشتيم از مدرسان بين‌المللي اين كارگروه پرسيديم كه اينگونه پاسخ داد:«در اين دوره آموزشي، جديدترين تكنيك‌هاي خلق و طراحي مد با تكيه بر فرهنگ، تاريخ و هويت ملي و محلي به طراحان آموزش داده مي‌شود. اين كارگاه مي‌كوشد تا با الهام از فرهنگ ايراني، رويكردها و فنون نو در برش، طراحي و توليد لباس را به طراحان بياموزد. اين كارگاه سه روزه در دو سطح پيشرفته و مبتدي و براي آموزش استراتژي‌هاي جديد فروش، بازاريابي و مهارت‌‌هاي ارتباطي به هنرجويان طراحي شده است. اين آموزش‌ها در عين ارائه تحليلي دقيق و به‏ روز از صنعت مد در هر دو سطح، نحوه مديريت يك كسب ‌وكار و برند موفق را براي پيشرفته‌ها تشريح مي‌كند. در سطح مبتدي، هنرجويان با الهام از محيط بومي و فرهنگ خود، ايده‌يي را خلق و به مرحله ارائه مي‌رسانند. كارگاه «Craft to Business» با حضور گابريل موسكين و نيكولو اسباراليا، اساتيد برجسته دانشگاه «پلي‌مدا» در روزهاي ۱۲، ۱۳و ۱۴ اسفند در هتل هماي تهران برگزار مي‌شود.

همچنين مدرسان اين كارگاه‌ها «نيكولو اسبراليا» و «گابريل موسكين» هستند. اما بر خلاف اين اقدام مهم بخش بين‌الملل نتوانسته در حوزه تعامل با توليد‌كنندگان خارجي موفق باشد. علت آن را از قبادي جويا شديم كه محدوديت زماني را مهم‌ترين عامل دانست. درحالي كه زمان برگزاري اين جشنواره از مدت‌ها پيش مشخص بوده و قبول چنين عذري بد‌تر از گناه است. قبادي به جزييات اين موضوع پاسخ نداد و گفت‌وگويش را با «تعادل» به اتمام رساند. درحالي كه سرمايه‌گذاري براي حضور توليد‌كنندگان خارجي مي‌تواند منجر به افزايش نرخ صادرات، افزايش توليد داخل و اشتغالزايي بيشتر شود كه متاسفانه از نظر برگزار‌كنندگان پنهان مانده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها