کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جبران معيشت مردم كم‌درآمد به نرخ آبرو


کد خبر : ۲۰۴۱۷جمعه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰:۵۱۱۷۶۶ بازدید

خصلت‌ها و مردانگي در گذشته بيش از امروز ارزش داشت و ارحجيت افراد در رفتار اجتماعي برپايه مردانگي بود. مردانگي كه كوچك و بزرگ ...
جبران معيشت مردم كم‌درآمد به نرخ آبروجبران معيشت مردم كم‌درآمد به نرخ آبرو

خصلت‌ها و مردانگي در گذشته بيش از امروز ارزش داشت و ارحجيت افراد در رفتار اجتماعي برپايه مردانگي بود. مردانگي كه كوچك و بزرگ، زن و مرد نداشت. همه بايد برپايه ارزش‌هاي عرف در جامعه قدم برمي‌داشتند تا انگشت‌نما نشوند. اما با تغيير سبك زندگي از سنتي به مدرنيته بسياري از ارزش‌هاي انساني در پستوي ذهن‌ها حبس شدند و خرافات بيشتر جاي اين ارزش‌ها را گرفت. شبكه‌هاي اجتماعي، جاي ديد و بازديدها را گرفت. حتي محبت‌ها و مهرباني‌هاي بسياري را تحت‌الشعاع قرار داد. در برخي موارد شبكه‌هاي اجتماعي خرافات را جايگزين ارزش‌هاي اجتماعي كرده است.

به گزارش ایران جب به نقل از تعادل، در اين ميان سيف‌الله يزداني، مديرمسوول روزنامه عصر اقتصاد از طرح تشكيل انجمن جوانمردي خبر مي‌دهد. او در گپ و گفتي دوستانه به تشريح اين انجمن پرداخته و مي‌گويد: «طرح تشكيل انجمن جوانمردي جهت احياي يك خصلت فراموش‌ شده ايراني ارائه شده است. اما براي اينكه اخلاق جامعه را درست كنيم بايد زمينه‌هاي ترويج فراهم شود.»

وي با اشاره به ترويج فرهنگ ديوار مهرباني، كمپين مبارزه با كارتن‌خوابي و... مي‌افزايد: «اين موارد بايد در راستاي ارائه يارانه‌هاي دولت گذشته ارزيابي شود. كمك مفيد به مردم به نرخ آبروست. شايد بخشي از فعاليت انجمن هم براي حل اين گره باشد. جبران معيشت مردم كم‌درآمد به نرخ آبرو اتفاق مي‌افتد. در حقيقت فرد بايد ابراز فقر كند تا به او رسيدگي شود. اين بزرگ‌ترين توهين به شخصيت انسان است. يكي از اساتيد مي‌گفت كه اگر قرار است به كسي كمك شود بايد به صورت قرض باشد. به‌عنوان مثال يك ميليون تومان به شخصي قرض بده و ماهي 100 تومان قسط از او بگير. 10 هزار ماه طول خواهد كشيد كه اين پول برگردد اما شأن و شخصيت آن فرد حفظ شده است. ميرمصطفي عالي‌نسب مي‌گويد كه مردم را صدقه‌خور نكنيد.»

 

 ديوار مهرباني يا ديوار گدايي؟!

وي با بيان اينكه در جامعه ما بانك تسهيلات را با سود پس مي‌گيرد و از اين محل كاسبي مي‌كند، تاكيد مي‌كند: «بانك براي تسهيلات از واژه «اعطا» استفاده مي‌كند. در صورتي كه يك قراردادمدني است. آيا اين تسهيلات بخشيده يا اعطا شده است؟ تا زماني كه اين فرهنگ هست، كار خودمان را مي‌كنيم و يك ديوار هم به نام ديوار مهرباني راه مي‌اندازيم تا وسايلي كه نياز نداريم را در آن عرضه كنيم. اسم آن را بايد عوض كنيم و بگذاريم ديوار گدايي يا تاناكورا. من با اين مخالف هستم كه جبران معيشت مردم با تحقير انجام شود.»

«بايد جامعه و مردم را ترغيب به جوانمردي كنيم.» اين را يزداني مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: «پورياي ولي به امامزاده رفت و زني را ديد كه استغاثه مي‌كند كه فردا فرزندش پورياي ولي را زمين بزند. پورياي ولي فرداي آن روز در مسابقه زمين خورد بدون آنكه جار بزند يا به روي آن خانواده بياورد. ما اين همه امكانات از خداوند گرفته‌ايم خدا منتي بر سر ما نگذاشته است. ما مي‌خواهيم التهاب انسانيت خود را با يك كمك كوچك ارضا كنيم.

به گفته مرحوم جعفري در روايات داريم كه حضرت علي (ع) گفت كه خرمني از خرما را براي كسي ببرند. اطرافيان گفتند او كه هنوز كمك نخواسته.

حضرت علي(ع) فرمودند: اگر درخواست كند كه آبرويش مي‌رود. بايد انجمني درست كنيم كه وكلا، پليس، قوه‌قضاييه، پزشكان در آن عضو باشند و خدمات خود را رايگان در اختيار محرومان كه زبان ابراز فقر ندارند، قرار دهند.»


 مدرنيسم نافي اخلاق خوب نيست

به گفته وي بايد اين انجمن را درست كنيم تا در هويت تشكلي كمك‌هاي مردم روال درستي را در پيش بگيرد. حتي اين انجمن‌ها بايد سالانه از 100 جوانمرد كه عضو اين انجمن نيستند، تجليل كند. در حقيقت بايد در جامعه بگرديم و به اخلاق و رفتار خوب جايزه بدهيم تا ترويج اخلاق شود. كرم، لوتي‌گري، بخشش، عفو نرخ دارد. بايد فرهنگ پهلواني در جامعه احيا شود. در پيشينه فرهنگي ايران خلق و خو، آداب و رفتاري وجود داشت كه به مرور با مدرن شدن مورد غفلت قرار گرفته است در حالي كه اين آداب با مدرن بودن مغايرتي ندارد.»  يزداني در ادامه مي‌گويد: «سنت‌هايي كه نفي كرديم آنها را هم نفي كرديم. بايد در گنجينه سنت‌ها اين جواهرات را دوباره احيا كنيم. در دنياي اينترنت هم مي‌شود، لوتي‌ بود. كسي نمي‌تواند، ادعا كند در فضاي مجازي و سايبري اخلاق به كار نمي‌رود. مي‌شود جوانمردي، راستگويي، صداقت، كرم و بخشش (كه در ذات انسان‌ها وجود دارد) را در هر فضايي اشاعه داد. مدرنيسم نافي اخلاق خوب نيست. ولي بايد اين اخلاقيات را دوباره زنده كنيم. خرافاتي مانند زدن به تخته و مكث بعد از عطسه كردن را بايد كنار بگذاريم و فرهنگ اخلاقيات، حمايت از مظلوم و صداقت را ترويج دهيم. با تشكل‌ها مي‌توانيم، متخصصان داوطلب كمك را سازمان دهيم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها