کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زمانی برای انتخاب میان دو خودرو در بازار ایران


کد خبر : ۲۰۱۴۴پنجشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹:۱۲۱۲۸۴۹ بازدید

به طور حتم برای شما هم این اتفاق افتاده است که برای خرید خودرو در یک محدوده قیمتی بین دو خودرو مردد شوید. در این گزارش نیز در هر محدوده ...

به طور حتم برای شما هم این اتفاق افتاده است که برای خرید خودرو در یک محدوده قیمتی بین دو خودرو مردد شوید. در این گزارش نیز در هر محدوده قیمتی دو خودرو را مقابل یکدیگر قرار داده ایم تا ببینیم معیار ما برای انتخابشان چیست؟
 



رنو سفران 2.0 و کیا سراتو 2.0

انتخاب بین این دو خودرو کمی دشوار است. چرا که گوش خریدار سال‌هاست نام سراتو را شنیده و احتمالا از آشنایان او این ماشین را داشته یا دارد اما رنو سفران یک محصول جدید در ایران است که خیلی‌ها هنوز اصلا آن را ندیده‌اند. این دو خودرو در مدل 2000 سی‌سی در یک کلاس به حساب می‌آیند. با این حال اگر برایتان سرعت و شتاب اهمیت دارد بهتر است به سراغ سراتو بروید. اما اگر خودرویی در این کلاس می‌خواهید که شتاب و سرعت قابل قبولی داشته باشد و در عین حال نرم‌تر و راهوارتر باشد، رنو سفران انتخاب بهتری است. در بخش طراحی هم سراتو یک خودرو اسپرت است اما سفران محصولی در کلاس اصطلاحا مدیریتی طبقه‌بندی می‌شود.


blro78h1xvcr2iz7adeg.jpg


این مساله در نمای داخلی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. سراتو طراحی خوبی در داشبورد دارد اما نمای داشبورد رنو سفران کاملا سنگین و باوقار طراحی شده است. بخش عقب آن نیز دارای کنسول بزرگ تر و فضای مدیریتی‌تری است. این دو خودرو از نظر آپشن برتری خاصی بر هم ندارند. اما از نظر قیمت برای رنو سفران باید چیزی در حدود 142 میلیون هزینه کرد در حالی که با 120 میلیون ماجرای سراتو خاتمه پیدا می‌کند. در مورد خدمات پس از فروش هم پراکندگی نمایندگی‌های کیا در سطح کشور بیشتر است اما در پایتخت مشکلی از بابت نمایندگی‌های رنو وجود ندارد. در مورد قیمت قطعات فعلا بازار از لوازم یدکی کیا سراتو اشباع‌تر است.
 



تیبا 2 یا پژو 206

از نظر فنی تیپ 5 پژو 206 با تیبا 2 در یک کلاس قرار می‌گیرد. هر دو این خودروها با چند سی‌سی اختلاف در رده موتورهای 1500 سی‌سی قرار می‌گیرند. از نظر کلاس بدنه نیز هر دو ها‌چ‌بک هستند و به همین خاطر جوان‌پسند. راستش را بخواهید تا قبل از تیبا 2 ها‌چ‌بکی که از نظر زیبایی با پژو 206 رقابت کند وجود نداشت. اما تیبا 2 از نظر عموم مردم ظاهر قابل قبولی دارد و بخش عقب آن خوب طراحی شده است. در بین این دو خودرو اگر به قدرت و شتاب علاقه دارید 206 تیپ 5 شما را بیشتر راضی می‌کند، چرا که قدرت موتورش تقریبا 26 اسب بخار بیشتر است و همین روی شتاب و سرعت نهایی آن تاثیر می‌گذارد.
 

خودروهای ایرانی چند ستاره دارند؟


از نظر فضای داخلی نیز در 206 فضای جلو پای بیشتری برای سرنشین جلو در نظر گرفته‌اند. اما در مقابل تیبا نیز برای خودش محاسنی دارد. یکی از آنها پلت‌فرم جدیدتر آن است که باعث می‌شود استهلاک خودرو کمتر شود. همچنین هزینه قطعات یدکی و مصرفی آن نیز کمتر از 206 تیپ 5 است. از نظر آپشن هم که باید گفت هر دو خودرو با تعاریف امروزی تقریبا هیچ آپشنی ندارند. به دلیل آنکه دو خودرو در داخل و توسط دو خودروساز بزرگ کشورمان تولید می‌شوند از نظر فراوانی نمایندگی‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد. می‌ماند موضوع قیمت که خب اینجا باید انتخاب کنید که 206 تیپ پنج 34 میلیونی را برای تجربه ها‌چ‌بک سواری خود انتخاب کنید یا تیبا‌2 را که در گران‌ترین تیپش کمی بیشتر از 27 میلیون قیمت دارد.
 



ام وی ام X33 یا لیفان X60

در مقبولیت عمومی خودروهای چینی نظرات متفاوتی وجود دارد اما واقعیت این است که در سال‌های تحریم بخش زیادی از تنوع بازار خودرو ایران مدیون همین خودروها بود و البته یک ویژگی دیگرشان هم این بود که اتومات سواری را برای ما ارزان کردند. به خصوص در بخش خودروهای شاسی بلند شهری یا همان کراس اوورها که واقعا از نظر قیمتی رقیبی در بازار ندارند. لیفان X60 و ام.وی.ام X33 خودروهایی هستند که به راحتی می‌توانند خریدار را برسر دوراهی قرار دهند.
 

cesgikq8cs5fzn6r8mn.jpg


هر دو این خودروها در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون قرار می‌گیرند که البته برای مدل‌های 93 و 94 آنها است. لیفان X60 خودرویی است که با ظرافت بیشتری طرحی شده، داخل آن از نورپردازی برخوردار است و حس داشتن یک خودرو لوکس را القا می‌کند. همچنین زیربندی نرم‌تری در مقایسه با رقیبش دارد. در مقابل خودرو ام‌وی‌ام X33 از فنی قوی‌تری برخوردار بوده و موتور و سیستم تعلیق آن قدرتمندتر است. به این ترتیب اگر قصد استفاده شهری و جاده‌ای را دارید می‌توانید X60 را انتخاب کرده و پول کمتری هم بدهید. اما اگر فکر می‌کنید به دفعات به مسیرهای آفرود گذارتان می‌افتد بهتر است به سراغ X33 بروید. از نظر خدمات پس از فروش هم هر دو خودرو در ردیف خودروهای فراگیر داخلی به حساب آمده و مشکلی ندارند. اما از سوی مصرف‌کنندگان عنوان می‌شود که قیمت لوازم یدکی ام.وی.ام X33 پایین‌تر است.
 



مزدا 323 یا ریو

در بازار خودروهای دست دوم انتخاب سخت‌تر است؛ چرا‌که به غیر از قابلیت‌ها و نواقص، باید به کارکرد و سلامت خودرو نیز توجه کرد. کیا ریو قدیمی و مزدا 323 دو خودرویی هستند که طرفداران زیادی در بازار کارکرده‌ها دارند. بخش زیادی از این پرطرفدار بودن به بی‌آزاری این دو خودرو باز می‌گردد. هر دو این خودرو کم استهلاک بوده و دیر به دیر گذار راننده را به تعمیرگاه می‌اندازند. با این حال باید گفت که مزدا 323 به نسبت ریو از استهلاک کمتری برخوردار است.
 
eg8h5pb6jao37ftzmiyx.jpg
 
از طرف دیگر باید به این مساله توجه داشت که اگر چه هر دو خودرو از آپشن خاصی برخوردار نیستند اما کیفیت متریال استفاده شده در ساخت داخل مزدا 323 بهتر از ریو است. در زمینه طراحی بیرونی ریو از جذابیت‌های بصری بیشتری برخوردار است به شرطی که به بدنه آن برسید و تمیز نگهش دارید. در موضوع شتاب اختلاف نظر زیادی بین کسانی که این دو خودرو را دارند وجود دارد. مالکان هر دو خودرو عقیده دارند که شتاب خودرو آنها بالاتر است. اما اکثر آزمایش‌ها نشان از پرشتاب‌تر بودن مزدا 323 دارد. اما به دلیل اینکه زیربندی کیا ریو برای یک خودرو نیمه اسپرت طراحی شده هندلینگ آن در سرعت‌های بالا بهتر از مزدا 323 است. از نظر خدمات هم تقریبا همه مکانیک‌های ایران به زیر و بم این دو خودرو آشنا هستند.
 

میتسوبیشی میراژ یا کیا پیکانتو

خودروهای کوچک برای شهرهایی مثل تهران که ترافیک زیاد و جای پارک کمی دارند یک نعمت محسوب می‌شوند. اما واقعیت این است که در اکثر کشورها خودروهای کلاس مینی یا بسیار کوچک را به‌عنوان خودرو دوم برای ترددهای شهری و کوتاه استفاده می‌کنند. در ایران این خودروها تنوع زیادی ندارند. میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو دو نمونه از این کلاس هستند که مشخصات فنی و قیمت نزدیک به هم دارند. حجم موتور پیکانتو 1300 سی‌سی و برای میراژ 1200 سی سی است. همین 100 سی سی اضافه پیکانتو هم تاثیر خود را می‌گذارد و شتاب و سرعت بالاتری دارد.
 
 
wgsp5b6wkr9ou9z4jw4.jpg
 

البته در مسیرهای کفی مشکلی با سرعت میراژ نخواهید داشت اما در سربالایی‌های طولانی و نسبتا با شیب بالا پیکانتو عملکرد  بهتری دارد. در مقابل تا دلتان بخواهد میراژ نرم و راحت است و دست‌اندازها را کمتر حس خواهید کرد. از نظر طراحی پیکانتو پیچیدگی‌های بیشتری دارد و میراژ ساده‌تر است. البته نه اینکه میتسو نتوانسته باشد این خودرو را اسپرت‌تر طراحی کند بلکه این سبک ساده در میان خودروسازان ژاپنی رایج است و اکثر آنها یک یا چند محصول با سبک ساده که متناسب با فرهنگشان است، دارند. هر دو خودرو کم مصرف هستند اما میراژ مصرف کمتری دارد. از نظر فراوانی نمایندگی مجاز و وجود قطعات یدکی کفه ترازو به سود پیکانتو سنگینی می‌کند. با این حال این مربوط به شهرستان‌ها است و در تهران پیدا کردن نمایندگی میتسوبیشی کار دشواری نیست.
 

داستر یا کپچر
 
دو خودرو از یک خانواده که در ایران با قیمتی نزدیک به هم و حدود 110 میلیون تومان عرضه شده‌اند. هر دو این خودروها برند رنو را روی خود دارند. اگر بین این دو خودرو مردد مانده‌اید شاید این توضیحات بتواند به شما کمک کند. هنگام خرید خودروهای شاسی بلند در درجه اول باید به این نگاه کنید که بیشتر در کجا قصد دارید این خودرو را سوار شوید. اگر سالی یک یا دو بار به مسیرهای بیابانی یا آفرود گذارتان می‌افتد شما یک آفرودسوار نیستید اما اگر مدام در اینگونه مسیرها هستید باید به فکر خودرو خود هم باشید. رنو کپچر برای مسیرهای آفرود چندان مناسب نیست. این خودرو یک کراس اوور شهری است سیستم تعلیق بسیار راحتی دارد اما قدرتمند نیست.
 
u8nqnmq07nex6cjklalt.jpg
 
در مقابل رنو داستر تا حد زیادی از پس مسیرهای آفرود بر می‌آید. سیستم تعلیق این خودرو به خصوص در مدل دو دیفرانسیل برای آفرود بهینه‌سازی شده است. همچنین قدرت موتور آن نیز بیشتر است که هم در شهر و هم در آفرود می‌تواند یک مزیت باشد. در مقابل رنو کپچر طراحی داخلی چشم‌نوازتری دارد که ممکن است برخی این مساله برایشان مهم‌تر باشد. مصرف سوخت داستر از کپچر بیشتر است اما این میزان به حدی نیست که معنی‌دار باشد. از نظر تامین قطعات یدکی در حال حاضر داستر وضعیت بهتری دارد اما از آنجا که کپچر نیز توسط بزرگترین خودروساز کشور حمایت می‌شود در آینده مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. از نظر نمایندگی نیز هر دو خودرو بالاترین پوشش را در کل کشور دارند.

 

جک J5 یا زوتی Z300
 
انتخاب از میان خودروهای چینی کار دشواری است. چرا‌که هم خریداران روی کیفیت آن حساس هستند و هم اینکه آپشن‌ها و طراحی آنها به نسبت قیمتشان وسوسه‌‌انگیز است. دو خودرو جک J5 و زوتی Z300 از نظر فنی در یک کلاس قرار نمی‌گیرند اما بازار این دو خودرو را از نظر قیمت در یک کلاس قرار داده و هر دو در حدود 58 میلیون تومان معامله می‌شوند. از نظر طراحی جک برتری قابل توجهی دارد. هر‌چه باشد آن را شرکتی طراحی کرده که از سال‌های دور طراح خودروهای فراری هم هست. اما از نظر امکانات این زوتی است که امکانات بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. از نظر قدرت موتور جک برتری داشته و همین مساله موجب می‌شود تا شتاب و سرعت بهتری داشته باشد.
 
qx53w8j5lxsltmsbvey.jpg
 
هر چند زوتی نیز خودرو تنبلی نیست. با این حال رانندگی جک اسپرت تر و هندلینگ آن بهتر است. در مقابل صندلی‌های خودرو زوتی مبله تر و سیستم تعلیق آن نرم‌تر است. در طراحی داخلی خودرو جک از پلاستیک طرح فیبروکربن استفاده کرده‌اند که احتمال دارد توجه جوان‌ها را به خود جلب کند. هر دو خودرو در حد قابل قبولی نمایندگی دارند و قطعات آنها نیز به راحتی یافت می‌شود. با این حال باید به این نکته توجه کرد که فروش خودروهای دست دوم چینی با افت قیمت زیادی همراه است. دلیل آن هم این است که قیمت صفر کیلومتر آنها بالا نیست و اغلب فروش شرایطی هم دارند.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها