کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گول نخورید! شما برنده هیچ جایزه‌ای نشده‌اید


کد خبر : ۲۰۱۰۱چهارشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰:۵۸۷۸۸۳۸ بازدید

طی سالهای گذشته به طور دائم اخباری جعلی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی‌ها منتشر شده و عده‌ای با جعل عنوان اپراتورهای تلفن همراه ...

طی سالهای گذشته به طور دائم اخباری جعلی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی‌ها منتشر شده و عده‌ای با جعل عنوان اپراتورهای تلفن همراه از مردم کلاهبرداری می کنند.

این کلاهبرداران با جلب اعتماد مردم و جذب طعمه‌های خود، باعث می‌شوند تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع افراد تحریک شده و اطلاعات حساسی مانند اطلاعات کارت‌های بانکی، رمزهای عبور و اطلاعات خصوصی در اختیار کلاهبرداران قرار گرفته و مورد سوء استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال در یکی از موارد، کلاهبرداران با فردی تماس گرفته و گفته‌اند شما در یک برنامه رادیویی برنده مسابقه یکی از اپراتورها شده‌اید و برای دریافت جایزه، او را تا پای دستگاه خودپرداز کشانده و از وی اخاذی کرده‌اند! اما چه کار کنیم در دام این کلاهبردارها نیفتیم؟

اپراتورهایی مثل همراه اول و ایرانسل طرح های جایزه‌دار و تشویقی خود را از طریق سایت رسمی و تبلیغات عمومی اعلام می کنند. با این اوصاف اگر کسی با شما تماس گرفت و گفت شما برنده مسابقه همراه اول یا ایرانسل شدید و باید همین حالا برای دریافت جایزه خود فلان مبلغ را واریز کنید، مطمئن باشید در دام یکی از کلاهبرداران گرفتار شده اید.

اما چگونه باید تشخیص دهیم که تماس از طرف اپراتور است یا کلاهبردار؟ نکته مهم این است که اپراتورها اسامی برندگان خود را به صورت رسمی و از کانالهای رسمی خود اعلام می کنند. شما اگر برنده مسابقه ای در همراه اول شوید، اول اینکه از اپراتور اول یا دوم با شما تماس می گیرند، نه از خط موبایل آن هم خطی متعلق به اپراتوری به غیر از اپراتور مربوطه.

دیگر اینکه اسم برندگان در پورتال رسمی اپراتورها درج می شود. بر همین اساس اگر فردی با شماره ناشناس با شما تماس گرفت و خود را نماینده اپراتور تلفن همراه معرفی کرد، حتما در صحت ادعای او شک کنید.

نکته مهم دیگر این است که هیچ اپراتوری از برنده طرح خود شماره حساب، موجودی و رمز دوم نمی خواهد، بلکه جایزه به صورت حضوری و در یک مراسم رسمی اعطا می شود.

با توجه به این موارد و با وجود کلاهبردارانی که هم از برند اپراتورها و هم از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند، افزایش آگاهی و اطلاعات مشترکین ضروری است. برای جلوگیری از ایجاد چنین مواردی به اطلاع رسانی سازمانها از طریق پیامک، تبلیغات و پورتال رسمی آنها توجه کنید تا اگر به مواردی غیر از آنها و یا به کلاهبردارها برخوردید، خود را در برابر آنها ایمن کنید.

البته این جعل عنوانها تنها به اپراتورهای تلفن همراه هم محدود نمی شود و در این زمینه تاکنون وزارتخانه‌ها، شرکتها و سازمانهای مختلفی هشدار داده‌اند. به عنوان مثال چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نسبت به ارسال پیامک‌های سودجویانه‌ای که در آنها از نام وزارت ارتباطات سوءاستفاده می‌شود، هشدار داده بود.

محمود واعظی در این‌باره اعلام کرده بود: «متاسفانه برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از نام وزارت ارتباطات و ارسال پیامک به کاربران اعلام می‌کنند که آنها در مسابقه یا قرعه‌کشی این وزارت برنده شده و با دریافت رمز کارت بانکی کاربران اقدام به برداشت و خالی کردن حساب مشترک می‌کنند.

لازم است دوباره تاکید کنم که این گونه پیامک‌ها هیچگونه ارتباطی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نداشته و صرفاً کلاهبرداری است.»

شرکت مخابرات نیز در این زمینه چندی پیش هشداری منتشر کرده و اعلام کرده بود:« به تازگی مشاهده شده است که افراد سودجو تحت عناوین و مناسبتهای مختلف با ارسال پیامک با مضمون برنده شدن جایزه نقدی و یا غیرنقدی نسبت به اخاذی از شهروندان اقدم می کنند. مخابرات از مشترکان درخواست کرده است که برای اطمینان از هرگونه اطلاع رسانی (پیامکی) به آدرس الکترونیکی www.tct.ir مراجعه و نسبت به پیامک دریافت شده اطمینان حاصل کنند.اطلاع رسانی از سوی شرکت مخابرات استان تهران از طریق سایت و درج در مطبوعات و یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شهروندان انجام می شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها