وقتی مگان به بازار ایران معرفی شد، شاید کسی فکرش را نمیکرد تا اواخر تولید حجم زیادی از مشتریان به سمت این خودرو بروند. به یاد دارم روزهای اول از این خودرو استقبال خوبی نشد و بسیاری از خریداران محدوده قیمتی مگان، سراغ خودروهای دیگر میرفتند. میتوان استقبال از رنو مگان را سالهای 90 و 91 دانست. در همان دوره که خودرو پلاکانی گران شد و در نهایت اواخر سال 91 بود که صعود جهشی را تجربه کرد. مگانی که در نسخه اتوماتیک زیر 30 میلیون تومان معامله میشد، به قیمت 43 میلیون تومان رسید و در نهایت شرکت پارسخودرو قیمت آن را درحدود 70 میلیون تومان تعیین کرد. نسخههای سفارش مدیران هم از همان سالها به بازار آمد که مانیتور، دوربین دندهعقب، سنسور پارک عقب، کروزکنترل و لیمتد را نسبت به نسخههای ساده اتوماتیک بیشتر داشت.
مدل 1/6 لیتری دندهای هم که زیاد مشتری نداشت، با اضافه شدن برخی امکانات در سطح نسخه اتوماتیک مشتریانی پیدا کرد و شاهد بودیم طرحهای فروش این خودرو در زمان کوتاهی به پایان میرسید. با پایان تولید رنومگان اتوماتیک، قیمت این خودرو جهش صعودی داشت و اوایل تا مرز 90 میلیون تومان پیش رفت. سال 93 اوج گرانی این خودرو اتفاق افتاد و در بازار آزاد تا 126 میلیون تومان هم مدل اتوماتیک سفارش مدیران به فروش میرسید. این روزها میشود نسخه صفر سالهای گذشته را پیدا کرد. ولی قیمتی که برای این خودروها اعلام میشود بالای 100 میلیون تومان است که توجیه منطقی ندارد. یعنی مگانی که در سال 2002 طراحی شده است قیمتی بیشتر از نسل جدید مگان دارد که تحت عنوان فلوئنس در سال 2009 به بازار جهانی معرفی شده است و هنوز در سطح بازار جهانی با این اتاق تولید میشود.
فلوئنس با بازار ایران چگونه سر میکند؟
واقعیت ماجرا این بود که در دورههای مختلف فروش، از این خودرو آن طور که باید و شاید استقبال نشد. شاید این عدم استقبال به رویکردهای گذشته نگینخودرو برمیگردد که باعث شد فلوئنس نتواند جایگاه رنو مگان را به دست آورد. ولی با گذشت زمان و رویکرد جدید نگینخودرو، شاهد هستیم فلوئنس در نسخههای مختلف مورد استقبال مشتریان قرار میگیرد و چند وقتی است قیمت بازار این خودرو نسبت به قیمت شرکت بالاتر تعیین میشود. اولین روزهای عرضه رنو فلوئنس دندهای کسی فکرش را نمیکرد از این خودرو استقبال خوبی شود. بعد از داستان تاخیر تحویل محصولات نگینخودرو، حدس احتمالی درباره کاهش استقبال از این خودرو قوت گرفت. ولی در این چند ماهه رویکرد دیگری از بسیاری از مشتریان در بازار شاهد بودیم و دیدیم فروش این خودرو در سطح خوبی قرار گرفت. اگر به خرید و فروش نسخههای مختلف این خودرو با کارکرد صفر یا چند هزار کیلومتر دقت کنید، متوجه این مسئله جالب میشوید که کمکم فلوئنس جای خود را در بازار باز میکند و بسیاری از خریداران این خودرو را در هر مدلی به عنوان خودرویی به صرفه انتخاب میکنند.
چرا فلوئنس در رده قیمتی خود طبق نظر کارشناسان و مشتریان بهترین گزینه میشود؟
رنو. نام کمپانی فرانسوی که ایرانیان را با خودرو آشنا کرد. برند معتبری که نیسان ژاپن را در کنار خود دارد و با مشارکتی که با رنو سامسونگ دارد، محصولات پرفروشی به بازار جهانی بهویژه بازار کرهجنوبی عرضه میکند. بسیاری از منتقدان رنو به این مسئله اشاره دارند که اگر رنو خودروساز بود، میتوانست سهمی از بازار آمریکا را داشته باشد. ولی گویا از قراردادهای جوینتونچر کمپانیهای مطرح خبر ندارند. نیسان به خاطر همکاری با رنو در قرارداد خود اعلام کرد بازارهای هدف تقسیم شده است و کمپانیها در بازارهای رسمی به طور مشترک محصول یک پلتفرم را عرضه نمیکنند. جالب است بدانید این مساله فقط بین شرکتهای همپیمان وجود ندارد. بلکه کمپانیهای ژاپنی مثل تویوتا، مزدا، هوندا، نیسان و... بازارهای هدف خود را از سالهای قبل مشخص کردهاند و نحوه عرضه محصولات (به صورت وارداتی، مونتاژ و تولید) خود را در آن بازارها تقسیم کردهاند. برای همین در اکثر فعالیتهای این شرکتها موازیکاری اساسی دیده نمیشود. پس طبق مستندات میتوان نتیجه گرفت رنو اصولی در پیش دارد و همکاری آن با نیسان از سر اجبار نیست.
با توجه به قیمتگذاری محصولات رنو در ایران، شاهد هستیم. اگر صرفه اقتصادی را کنار کیفیت لحاظ کنیم، محصولات این شرکت یکی از بهترین گزینهها در رده قیمتی قرار میگیرد. به عنوان مثال رنو کولئوس به عنوان بهترین خودرو در رده قیمتی تا 200 میلیون تومان طبق منابع ایرانی معرفی شده است و فلوئنس دندهای هم بین 75 تا 100 میلیون تومان بهعنوان خودرویی مناسب و با کیفیت شناخته میشود. یکی از مهمترین نکاتی که مشتریان ایرانی این روزها به آن دقت میکنند، کیفیت و دوام قطعات است. رنو فلوئنس در این سالها ثبت کرده است میتواند به عنوان خودرویی با کیفیت زیر پای خریداران خدمت کند. عمر بالای قطعات، کیفیت مطلوب در بخشهای مختلف، مونتاژ خوب و عملکرد مناسب معیارهایی است که مردم آن را در قالب کیفیت میبینند و برای آن ارزش زیادی قائل هستند.
فلوئنس چه ویژگیهایی دارد؟
جدا از مساله کیفیت، فلوئنس از نظر فنی و امکاناتی از سال 2016 به دور نیست و از سال 2009 امکانات قابلتوجهی در دل خود جای داده است. این خودرو با موتور دو لیتری در ایران عرضه میشود و 141 اسببخار قدرت دارد. گشتاور تولیدی برای این موتور 195 نیوتونمتر است که از طریق گیربکس CVT یا ششسرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. گیربکس CVT این خودرو قابلیت قرارگیری در حالت تیپترونیک را دارد و باعث شده است به اختیار راننده دنده را به صورت پلکانی تعویض کند. یکی از ویژگیهای رنو فلوئنس این است که عایقبندی اتاق به خوبی انجام شده و صدای زوزه گیربکس CVT در اتاق شنیده نمیشود. این بدین معنی نیست که گیربکس CVT صدایی ناهنجار تولید میکند. بلکه بهخاطر فناوری جدید بهکاررفته در این گیربکس، صدای ناهنجاری شنیده نمیشود و به عنوان یک سیستم انتقال قدرت پیوسته، شتاب صفر تا 100کیلومتر را در 10/3 ثانیه ثبت میکند. طبق اعلام کمپانی رنو، فلوئنس میتواند با این پیشرانه به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت در شرایط استاندارد برسد. سیستم فرمان این خودرو از نوع EPS است و با توجه به سرعت خودرو، سنسور فرمان دستور لازم را برای ضریب عملکرد فرمانپذیری صادر میکند. سیستم تعلیق فلوئنس در جلو مکفرسون در عقب از سیستم چند اتصالی استفاده شده است. این سیستم تعلیق در عقب باعث شده است در زمان وزن بالا فشار روی اکسل به طور متوازنی تقسیم شود و تعادل خوبی به اتاق خودرو بدهد. وزن 1406 کیلوگرمی فلوئنس به شکل متوازنی تقسیم میشود و باعث شده است با هر تعداد سرنشین هندلینگ خودرو در شرایط اضطراری ثابت بماند.
طراحی فلوئنس را میتوان در بدو ورود، خودرویی با ظاهر ساده و معمولی معرفی کرد. ولی با فیسلیفت انجام شده، ظاهر خودرو بسیار بهبود یافته و چراغهای خودرو به مراتب جذابیت بیشتری در فلوئنس ایجاد کرده است. وقتی در فلوئنس را باز میکنید، با اتاقی بهنسبت ساده و کاربردی روبهرو میشوید. اتاقی که خلاقیت مهندسان رنو در آن موج میزد. اختصاص دکمهای برای قسمتی خاص بدون اینکه تزئینات خودرو شلوغ به چشم بیاید. بهعنوان مثال وقتی به پنل و داشبورد خودرو نگاه میکنید، هیچ وقت احساس سردرگمی به شما دست نمیدهد. با اینکه دکمههای عملگر در خودرو بسیار وجود دارد، ولی نحوه جایگیری آنها بهصورتی است که چشم را خسته نمیکند و میتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. همین قرارگیری خاص قطعات باعث شده است در نگاه اول، رنو فلوئنس خودرویی کم آپشن به نظر بیاید.
ولی با دقت میتوانید به این نکته برسید که شاید یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشد. وجود ترمز پارکبرقی از جمله امکانات نسخه E4 است که در خودروهای همرده فلوئنس در ایران به ندرت دیده میشود. سیستم تهویه دوگانه، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، دیلایت، سنسور نور و باران، استارت دکمهای و کارت هوشمند رنو، سانروف، سیستم صوتی حرفهای Boss و... از جمله امکاناتی است که باعث میشود نسخه فول این خودرو از هم ردههای قیمتی عقب نباشد و تازه، چند قدم جلوتر حرکت کند. شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و لغزش، ترمز ABS و EBD از جمله امکاناتی هستند که فلوئنس را به خودرویی ایمن تبدیل میکنند. همچنین پلتفرم فلوئنس و مگان نسل جدید در سال 2015 نمرههای قابلقبولی از مرکز بررسی ایمنی Euro NCap دریافت کردند. به غیر از دریافت پنج ستاره ایمنی از این مرکز، این پلتفرم در نسخه فول (از نظر پارامترهای ایمنی) 88 درصد از توقع آزمونها را در خصوص حفاظت از جان افراد بالغ داخل خودرو را به دست آورده است. همچنین در بحث ایمنی کودکان داخل خودرو، 87 درصد از نمره نهایی را دریافت کرده است. در بحث ایمنی عابرانپیاده و عملکرد سیستمهای ایمنی خودرو 71 درصد رضایت این آزمونها کسب شده است که به نسبت رقبا عدد قابلتوجهی دارد.
رقبای فلوئنس با توجه به قیمتش در ایران
رنو فلوئنس دندهای 79 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد که با بسترن B50F و سراتو دندهای سایپا رقابت سختی را دارد. کیفیت این خودرو نشان داده است به مراتب میتواند از رقبا بهتر ظاهر شود. رنو فلوئنس اتوماتیک E2 که نسخه نیمه فول معرفی میشود، 95 میلیون و 40 هزار تومان قیمت دارد و باز اصلیترین رقیب آن سراتو سایپایی از نوع اتوماتیک محسوب میشود و مدل 2016 آن 114 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. طبق پارامترهای کیفی بازهم رنو فلوئنس نمره بهتری دریافت میکند. قیمت نسخه فول E4، در مدل 2015، صد و سیزده میلیون تومان تعیین شده که مدل 2016 آن 124 میلیون تومان است. در این رده قیمتی خودروهایی مثل هیوندای النترا، کیا سراتو نسل جدید، ام جی 6 فیسلیفت و تویوتا کرولا وجود دارند. اگر معیارهایی مثل قدرت، کیفیت، امکانات، ایمنی، قیمت، تعداد نمایندگیهای فعال و هزینه سرویسهای دورهای را در کنار هم قرار دهید، شاید به این نتیجه برسید که رنو فلوئنس میتواند جایگاه به مراتب بالاتری از مگان را نزد ایرانیان داشته باشد.
روزنامه دنیای خودرو - حسین دلاور