کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گردش مالی بازار ولنتاین چقدر است؟ + نمودار


کد خبر : ۱۹۷۸۰یکشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۳۴۵۲۴۵ بازدید

روز ولنتاین یکی از اصلی‌ترین روزهای رونق بازار خرده فروشی در جهان و حتی ایران محسوب می‌شود. آمارهای معتبر جهانی نشان می‌دهد هر سال ...

روز ولنتاین یکی از اصلی‌ترین روزهای رونق بازار خرده فروشی در جهان و حتی ایران محسوب می‌شود. آمارهای معتبر جهانی نشان می‌دهد هر سال به طور متوسط حدود ۱۴ میلیارد دلار گردش مالی این بازار در آمریکا است. سالانه ۱۸۰ میلیون کارت هدیه به مناسبت این روز خریداری می‌شود و ۱۹۸ میلیون شاخه گل رز نیز تولید می‌شود.

پسرجوانی که در جنوب تهران گلخانه‌ دارد و به بازارهای داخل شهر، به صورت عمده گل تولید و توزیع می‌کند، می‌گوید:«اوج کاسبی ما در شب‌های عید و مخصوصا ولنتاین است. از دو سه هفته قبل کارمان چند برابر می‌شود و قیمت گل هم بسیار بالا می‌رود. هر شاخه رز در مناطق معمولی تهران حدود ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود و خیلی وقت‌ها به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد. در بعضی مناطق تا سی‌هزار تومان هم می‌رسد. بعد هم فقط بحث خود شاخه گل نیست، تزئینات خاص و بسته‌بندی آن هم هست که خودش خیلی به کاسبی‌مان رونق می‌دهد.» 

در اینستاگرام صفحه‌های زیادی برای فروش آنلاین و ارسال پستی هدایای ولنتاین فعالیت می‌کنند. یکی از آن‌ها گل‌های رز را در بسته‌بندی‌های خاص و مختلف زنانه و مردانه ارائه می‌دهد که قیمت هر بسته از آن‌ها، حداقل با ده شاخه و از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. 

این در حالی است، که اداره اماکن و ناجای ایران هر سال محدودیت‌هایی برای خرید و فروش کالاها و هدایای روز ولنتاین اعمال می‌کنند. در بخش‌نامه امسال ناجا که در سایت اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی شاپ تهران منتشر شده، آمده است:«بخشنامه مهم اداره اماکن با موضوع مقابله با ترویج فرهنگ منحط غرب موسوم به روز والنتاین: طبق بخشنامه اداره اماکن با موضوع مقابله با ترویج فرهنگ منحط غرب موسوم به روز والنتاین به استحضار می رساند: واحد های صنفی به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علائم والنتاین را ندارند و هیچگونه تجمع دختران و پسران و اهدای نماد هایی چون عروسک و گل و شکلات و ...نباید در واحد صنفی بوجود بیاید در غیر اینصورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی می باشد.»

اما از گردش مالی هدایای روز ولنتاین در سطح جهان و به خصوص آمریکا، آمارها و اطلاعاتی در شبکه‌های معتبر خارجی موجود است. شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا درباره ولنتاین ۲۰۱۵ گزارش داده است:«از طریق افزایش میزان خرید در نیمه اول ماه فوریه،می‌توان فهمید رمانتیک‌ترین شهرها کجا بوده‌اند و در کدام شهر بیشتر از همه جا هدیه‌های ولنتاین خریداری شده است. به این ترتیب، توسکان با ۶۸ درصد، لاس‌وگاس با ۴۶ درصد، سان‌فرانسیسکو با ۳۷ درصد، نیویورک با ۳۵ درصد و پورتلند با ۱۵ درصد افزایش میزان خرید، رمانتیک‌ترین شهرها بوده‌اند.» 

بر اساس آمار NRF، فدراسیون ملی خرده‌فروشی در آمریکا، در سال ۲۰۱۵ هر فرد آمریکایی به طور متوسط ۱۴۲ دلار در روز ولنتاین خرج کرده و گردش مالی کل بازار ولنتاین، ۱۵ میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود میزان کل گردش مالی و خرده فروشی این روز در سال ۲۰۱۶ از ۱۸ میلیارد دلار عبور کند. ۵۳ درصد از مردم، در این روز به عنوان هدیه شکلات خریده‌اند که ارزش کل آن ۱.۲ میلیارد دلار بوده است. ۲۱ درصد نیز طلا و جواهر خریده‌اند که با ۴.۲ میلیارد دلار، بیشترین گردش مالی را در بین خرده‌فروشی‌های روز ولنتاین به خود اختصاص داده است. ۲.۱ میلیارد تومان برای گل، ۲ میلیارد برای لباس و ۱.۵ میلیارد دلار نیز برای کارت هدیه هزینه شده است.  نمودار زیر که از پایگاه داده‌پردازی استاتیستا استخراج شده، میزان کل خرده‌فروشی روز ولنتاین را در آمریکا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ به میلیارد دلار نشان می‌دهد و پیش‌بینی کرده است این رقم تا سال ۲۰۲۰، از ۱۹ میلیارد دلار عبور کند. 
 

hg5sos73vif4i2rwianu.png


نمودار زیر نیز نشان می‌دهد هر فرد آمریکایی به طور متوسط از سال ۲۰۰۸ چقدر برای هدیه ولنتاین برای اعضای خانواده مانند فرزندان و پدر و مادر هزینه کرده است. بر این اساس آمریکایی‌ها امسال به طور متوسط، حدود ۵۰ دلار برای اعضای خانواده خود هدیه ولنتاین خریده‌اند. 
 

xz8b228gdmyfppw969j.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها