کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای امریکایی تولید چین در راه بازار


کد خبر : ۱۹۶۹۲جمعه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸:۴۷۱۱۴۹۱ بازدید

یک نگاه زیرچشمی و گذرا به زیر کاپوت هر 3 مدل جدید اتومبیل کادیلاک، بیوک و ولوو به هیچ‌وجه برچسبی که روی آن «Made in China» یا ساخت چین ...
خودروهای امریکایی تولید چین در راه بازارخودروهای امریکایی تولید چین در راه بازار

یک نگاه زیرچشمی و گذرا به زیر کاپوت هر 3 مدل جدید اتومبیل کادیلاک، بیوک و ولوو به هیچ‌وجه برچسبی که روی آن «Made in China» یا ساخت چین حک شده باشد را آشکار نمی‌کند.

اما چه موافق باشید چه مخالف؛ این اتومبیل‌های جدید حصارها را شکسته و وارد سرزمین اختصاصی صنعت خودرو شده و با حضورشان در حقیقت تبدیل به نخستین محصولاتی شده‌اند که در جمهوری خلق چین تولید و به امریکا صادر می‌شوند. 

ولووی سوئدی که به وسیله اتومبیل‌سازی جیلی چین خریداری شده اکنون متعلق به این چینی بلندپرواز است و در گام نخست، جیلی تعداد یک‌هزار دستگاه از خودروی جدید نشان(برند) ولوو یعنی مدل «S۶۰Inscription» (کتیبه اس۶۰) را تولید کرده و مشغول حمل آنها به مقصدشان است. بیوک امریکایی هم به‌ناچار و با از خودگذشتگی با رفع ایرادها و نواقص خودروی کراس اوور جمع‌وجور جدیدش یعنی مدل «ان‌ویژن» یا رویایی که بیشترین توجه و نگاه‌ها را به خود جلب کرده، محصولات آماده شده خود را در نقطه پایانی خط تولید کارخانه که به‌تازگی در چین راه‌اندازی شده است، تحویل گرفته و به‌زودی این مدل «رویایی»را وارد بازار امریکا می‌کند. 

و بالاخره در ماه جاری، خودروسازی کادیلاک هم اعلام کرد که در آینده بسیار نزدیک ـ و شاید در همین ماه ـ اتومبیل‌های پیشرفته الکتریکی ـ هیبریدی جدیدش یعنی CT۶ را که در واقع گل سرسبد سدان‌های کادیلاک محسوب می‌شود پس از تولید و خروج از خط تولید کارخانه نوساز خود در سرزمین چینی‌های سخت‌کوش و تکمیل زنجیره تولید این سدان در چین مطابق با نسخه استاندارد این مدل که در کارخانه اصلی کادیلاک واقع در دیترویت تولید می‌شود، اقدام به صادر کردن این محصولات به بازار مصرف امریکا خواهد کرد. 
خبر ورود قریب‌الوقوع این اتومبیل‌های امریکایی ساخت جمهوری خلق چین، بخشی از جامعه امریکا را غافلگیر و شگفت‌زده کرده است، به‌ویژه برای رهبران جمعیت کارگران متحد شاغل در کارخانه‌های خودروسازی امریکا که پیش‌تر اعتراض‌های رسمی خودشان را نسبت به تصمیم جنرال موتورز مبنی بر اعلام رسمی زمان فروش سواری‌های بیوک جدیدش مدل «ان‌ویژن» یا رویایی ـ که ژوئیه امسال (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد ۹۵) تعیین شده است ـ شدت این غافلگیری به‌مراتب بیش از سایرین است.

اما این شرایط ایجاد شده را باید نقطه اوج وعده‌های طولانی‌مدت، چشم‌اندازهای تصویر شده بی‌سرانجام و در تضاد کامل با سخنان و اظهارنظرهای گذشته گردانندگان این شرکت خودروساز در نظر گرفت که در سال ۲۰۰۷ میلادی بارها و به روش‌های گوناگون بیان کرده بودند، یعنی هنگامی که خودروسازان چینی به سوی نمایشگاه‌های خودرو در امریکا هجوم آورده بودند و سران خودروسازی امریکا این وعده را به شکل برجسته مطرح می‌کردند که با این استقبال، چینی‌ها به زودی مراکز عرضه و فروش خودروهای‌شان را در نقاط مختلف امریکا راه‌اندازی خواهند کرد. 

از آن زمان تا امروز تغییرات بسیار زیادی به وقوع پیوسته است. خودروسازان جهان و چینی تیم‌های متخصص و مجهزی را برای تولید هر چه بیشتر مدل‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر خودروها تشکیل داده و راه‌اندازی کرده‌اند که از آنها می‌توان به بیوک و ب‌ام‌و اشاره کرد که چهره‌هایی آشنا در سراسر جهان به شمار می‌روند. جایزه شرکت خودروسازی جیلی چین برای خریدن شرکت ولوو در حقیقت به‌دست آوردن عنوان و لقبی شناخته شده در سطح جهان است (ولوو) که همواره مترادف با ایمنی و اطمینان بالا در انواع خودروهای این شرکت سوئدی بود. 

حجم تولید و بازار فروش خودروهای ساخت چین از نظر کمیت و تعداد محصولات تولیدشده، برای مشتریان بازار خودرو هنوز مشخص نشده و همچنان نامعلوم است، همان مشتریانی که هنگام واردات نخستین خودروهای خارجی به سرزمین چین ـ که از ژاپن به مقصد این کشور صادر شده بود ـ با نگاهی پرسش‌برانگیز، مشکوک و بدگمان، به این کالاهای وارداتی غریبه خیره می‌شدند و این تازه آغاز ماجرا بود زیرا به دنبال ژاپن و خودروهای صادراتی‌اش، مشابه همین رویه با واردات خودروهای تولید مکزیک و کره‌جنوبی نیز تکرار شد.


مایکل هارلی، سردبیر مجله اینترنتی

 Auto web معتقد است که تولیدکنندگان برتر خودروی دنیا توانسته‌اند معمای پازل‌گونه تولید جهانی خودرو را حل کرده و علاوه بر آن، آنها موفق شدند شرایط قمارگونه فعالیت در بازار خودروی امریکا و حضور در نمایشگاه‌های خودروی این کشور را درک کرده و از زیر و بم مجموعه عوامل تاثیرگزار بر این بازار آگاهی پیدا کنند. 

هارلی می‌گوید: «هنگامی که هیوندای نخستین اتومبیل‌های ساخت کره‌جنوبی را به امریکا آورد، آنها (مدیران هیوندای) به هیچ وجه متوجه نگاه‌ها و تحقیقات موشکافانه امریکایی‌ها بر روی خودشان نشدند و درک نکردند که عملکرد و محصولات شرکت تحت امرشان تا چه اندازه زیر ذره‌بین بررسی و تحقیق آنها قرار دارد. به همین دلیل من اعتقاد دارم که کیفیت پایین تولیدات هیوندای موجب نابودی (اعتبار) نشان (برند) تجاری این شرکت در بازار امریکا شد. » به گفته سردبیر مجله Auto web، برخلاف هیوندای خودروسازانی نظیر ولوو و جنرال‌موتورز به خوبی می‌دانند (و فهمیده‌اند) که برای حضور طولانی‌مدت در بازار مصرف امریکا، آنها باید خودروهایی با کیفیت بالا و در سطح کلاس جهانی تولید کنند و سوای این اقدام، هیچ راه گریز یا مسیری ویژه برای دور زدن این اصل مهم در اختیار نخواهند داشت. 

در نوامبر سال گذشته (آذر ماه ۹۴) آرون ازریلوف تبدیل به یکی از نخستین شهروندان امریکا شد که با یک اتومبیل ساخت کشور چین در امریکا رانندگی کرد، هر چند که او تا زمان امضای قرارداد خرید لیزینگ اتومبیل (ولووی اس۶۰ مدل رویایی) خود که فروشنده خودرو، به وی گفت خودروی خریداری کرده او ساخت چین است، از این موضوع کمترین اطلاعی نداشت. آرون در بدو امر از آنجا که یکی از طرفداران قدیمی اتومبیل‌های با استحکام ولوو است از شنیدن خبر چینی بودن خودرواش تا حدودی عصبانی شد اما با نگاهی دقیق‌تر به تمامی اجزاء و فناوری روزآمد خودروی یاد شده، بار دیگر دلباخته آن اتومبیل ولوو شده و با رضایت خودرو را تحویل گرفت. 

کاترینا فوردینگ، قائم‌مقام فروش و تولید ولوو در امریکا کمک زیادی جهت احداث کارخانه تولید خودروهای ولوو در کشور چین و در شهر چنگ‌دو کرده است. او می‌گوید: «هنگامی که به چین رفتم، در تردید بودم که با شهر محل احداث کارخانه با توجه به این‌که در منطقه‌ای دورافتاده است، شرایط مناسبی برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای ولوو را نداشته باشم اما برای چندمین بار به من اثبات شد که تصویر اشتباهی از موقعیت و شرایط چنگ‌دو داشته‌ام. »

برای دیگر خودروساز تازه‌وارد به چین اما شرایط به گونه‌ای دیگر بود. برای جنرال‌موتورز و نشان(برند) بیوک این شرکت ـ که در چین تولید می‌شود ـ کشور جمهوری خلق چین یکی از بهترین بازارهای فروش محصولات این کشور در طول تاریخ ۱۱۲ ساله حیات آن به شمار می‌رود. وضعیت خوشایند بازار فروش خودروهای جنرال‌موتورز در چین تا به امروز همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که براساس آمار رسمی فروش محصولات این شرکت در پایان سال گذشته میلادی(۲۰۱۵) در شرایطی که میزان فروش خودروهای جنرال موتورز در خود امریکا به ۲۲۳ هزار دستگاه رسیده بود آمار تولید و فروش اتومبیل بیوک جنرال‌موتورز در چین از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد. 

هارلی، سردبیر نشریه اینترنتی «Auto web» در بخش دیگری از مصاحبه خود با نیویورک‌تایمز می‌گوید: «آلمانی‌ها مدت‌هاست که در ایالت کارولینای جنوبی مشغول تولید خودرو هستند اما تا به حال هیچ‌کسی نگفته است که من اتومبیل ب ام‌و کارولینای جنوبی را می‌رانم. 

این خودروها همچنان اتومبیل‌هایی آلمانی هستند و در طول زمان کیفیت تولید آنها یا بدون تغییر و مانند گذشته بسیار عالی است و یا بهتر و عالی‌تر شده است و مشتریان آنها کمترین دغدغه و نگرانی در این‌باره نداشته و ندارند. »

به هر صورت برای خودروسازانی مانند ولوو راه‌اندازی خط تولید اتومبیل در چین نیز چالشی دیگر است مشابه چالشی که هنگام ساخت کارخانه این خودروساز در امریکا با آن مواجه بود ضمن این‌که مدیران این خودروساز سوئدی اطمینان دارند که رقابت دو کارخانه ولوو در چین و امریکا در نهایت به نفع همه تمام شده و موجب ارتقاء و بهبود بیش از پیش کیفیت تولیدات هر دو کارخانه خواهد شد. 
 


قاسم دهقان - صمت
منبع: NewYorkTims



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها