کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قرارداد 15 میلیارد دلاری پاکستان با قطر برای خرید گاز


کد خبر : ۱۹۶۷۵پنجشنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۸:۴۷۳۲۹۴ بازدید

پاکستان با امضای یک قرارداد 15 میلیارد دلاری خرید گاز از قطر ، بزرگ‌ترین قرارداد خود در زمینه‌ی انرژی را بست. پاکستان سال‌ها پیش نیز قراردادی با ایران ...
قرارداد 15 میلیارد دلاری پاکستان با قطر برای خرید گازقرارداد 15 میلیارد دلاری پاکستان با قطر برای خرید گاز

پاکستان با امضای یک قرارداد 15 میلیارد دلاری خرید گاز از قطر، بزرگ‌ترین قرارداد خود در زمینه‌ی انرژی را بست. پاکستان سال‌ها پیش نیز قراردادی با ایران برای واردات گاز بسته بود که هنوز هم به مرحله اجرا در نیامده است.
 
روز چهارشنبه (10 فوریه/ 21 بهمن) مقام‌های پاکستان قراردادی 15 میلیارد دلاری را برای واردات گاز از قطر به امضا رساندند. این قرارداد 15 سال اعتبار دارد و بر اساس آن قرار است قطر سالانه تا سه ونیم میلیون تن گاز به پاکستان صادر کند.

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان گفته است که این بزرگ‌ترین قرارداد انرژی که تا به حال پاکستان بسته است. به گفته او واردات گاز مایع که با کشتی از قطر به کراچی حمل می‌شود، می‌تواند ظرف یک‌ ماه آینده آغاز شود.

دولت پاکستان می‌خواهد با این قرارداد مشکلات عظیم خود در عرصه انرژی را حل کند. بحران انرژی در پاکستان از یک دهه پیش شروع شد. صندوق جهانی پول این کمبود را یکی از بزرگ‌ترین موانع برای رشد اقتصادی پاکستان ارزیابی کرده است.

طبق ارزیابی کارشناسان کمبود انرژی سبب می‌شود که اقتصاد پاکستان سالانه 2 درصد کمتر رشد کند. یک کارشناس پاکستانی گفته است که واردات گاز مایع از بندر کراچی می‌تواند 25 درصد انرژی مورد نیاز این کشور را به یکباره تامین کند و تا سال 2017 برای همیشه به قطع شدن برق پایان دهد. میزان گازی که پاکستان از قطر وارد می‌کند، می‌تواند هزاران مگاوات برق برای این کشور تولید کند. وزیر نفت پاکستان هم‌چنین از قراردادهای دیگری از جمله با روسیه سخن گفته است. او به طرح‌هایی برای واردات گاز از سایر کشورهای منطقه اشاره کرده که بتوانند با تانکر گاز مایع را به پاکستان برسانند.


قرارداد با ایران

پاکستان تاکنون به تعهدات خود برای ایجاد خط لوله و تاسیساتی برای واردات گاز ایران عمل نکرده است. پاکستان دو سال قبل اعلام کرده بود که توانایی مالی ایجاد خط لوله گاز از ایران را ندارد. این تاخیر هم‌چنین به حساب تحریم‌ها گذاشته شد. مقامات کشورمان در سال 2014 پاکستان را تهدید کرده بود که اگر این کشور تا اوایل سال 2015 از ایران گاز وارد نکند، موظف است میلیون‌ها دلار غرامت بپردازد.

روز سه‌شنبه (9 فوریه / 20 بهمن) خبرگزاری تسنیم نوشت که منابع پاکستانی از ارسال نامه وزارت نفت ایران برای تعیین تکلیف خط لوله انتقال گاز ایران خبر داده‌اند. پاکستان گفته است که قرار است هیاتی برای بحث درباره این پروژه به ایران برود. مقام‌های پاکستان گفته‌اند که مدت کوتاهی پس از سفر به قطر به ایران خواهند رفت.آذرماه امسال نیز خبر آغاز ساختمان خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به شبه قاره هند (پروژه تاپی) منتشر شد. خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشت که آمریکا پروژه تاپی را به عنوان جایگزینی برای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند مورد تشویق قرار داده تا ایران را تحت فشار قرار دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها