کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كارنامه 9 ماهه بازار مسكن تهران و شهرستان‌ها منتشر شد


کد خبر : ۱۹۶۱۱سه شنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲:۰۴۱۴۵۱ بازدید

براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت معاملات املاك و مسـتغلات، حجـم معاملات واحدهاي مسكوني در سطح شهر تهران مانند فصل قبل ...
كارنامه 9 ماهه بازار مسكن تهران و شهرستان‌ها منتشر شدكارنامه 9 ماهه بازار مسكن تهران و شهرستان‌ها منتشر شد

براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت معاملات املاك و مسـتغلات، حجـم معاملات واحدهاي مسكوني در سطح شهر تهران مانند فصل قبل با كاهش همراه بوده و نسبت به فصل تابستان معادل 6/1 درصد كاهش داشته است. اين شاخص نسـبت به پـاييز سـال 1393 نيز با كاهش 3/1 درصدي همراه بوده و مقـدار عـددي آن در پـاييز 1394 بـه رقـم 35159 رسيده است.

به گزارش تعادل، متوسط قيمت يك مترمربع آپارتمان در شهر تهران در پاييز 94 با 6/0درصـد افـزايش نسـبت بـه فصل قبل، به 40/9 ميليون ريال رسيده است. شايان ذكر است كه اين شاخص در فصل پاييز سال 1394 نسبت به فصل مشابه سـال گذشـته معـادل 2/0درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه گزارش اخير بانك مركزي نشان داد كه در۱۰ماهه نخست سال جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به بيش از ۱۲۵هزار واحد مسكوني رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۳درصد كاهش داشته است، براساس اين گزارش در دي ماه سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۱۶۳۱۸ واحد مسكوني رسيد كه نسبت به آذرماه سال جاري و ماه مشابه سال 93 به ترتيب 29.1 و 8.5درصد افزايش داشته است.

در دي ماه، همچنين متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران 38.0 ميليون ريال بود كه نسبت به آذرماه و ماه مشابه سال گذشته به ترتيب با 1.9 و 3.1 درصد كاهش همراه بوده است.

اگرچه در گزارش ياد شده، بانك مركزي بهبود محسوس حجم معاملات در دي‌ماه را نشانه‌يي براي آغاز شرايط رونق غيرتورمي در بازار مسكن شهر تهران مي‌داند، اما حجم معاملات صورت گرفته در دي ماه سال جاري در شرايطي نسبت به آذر ماه حدود 29.1درصد افزايش يافته كه قيمت هر متر مربع واحد مسكوني 1.9درصد كاهش يافته است، درواقع حجم معاملات با كاهش قيمت‌ها بهبود يافته است درحالي كه به گفته كارشناسان، بازار مسكن در شرايطي شاهد بروز نشانه‌هاي رونق و بهبود خواهد بود كه هم حجم معاملات افزايش يابد و هم قيمت هر متر واحد مسكوني افزايش يابد، ضمن اينكه يكي ديگر از نشانه‌هاي رونق بازار، افزايش قدرت و توان مالي مردم براي خريد مسكن است كه براساس آمار منتشر شده از سوي بانك مركزي قدرت خريد مردم در سال‌هاي اخير روند نزولي داشته و افزايش حجم معاملات مسكن در دي ماه سال جاري نيز به علت كاهش قيمت واحدهاي مسكوني از سوي فروشندگان بوده است. درواقع فروشندگان با عقب‌نشيني جزئي از قيمت‌هاي پيشنهادي خود، خريداران را مجاب به انجام معامله كرده‌اند. به گفته كارشناسان، در صورتي كه دست‌كم دو فصل حجم معاملات و قيمت مسكن روندي افزايشي را تجربه كنند، مي‌توان ادعا كرد كه بازار مسكن از ركود خارج شده و رونق گرفته است.

 

 3 شهر پيشرو پس از تهران

براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت معاملات املاك و مسـتغلات كه به تازگي دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي منتشر كرده است، اصفهان، مشهد و شيراز سه مركز استاني هستند كه پس از تهران بيشترين قيمت مسكن را دارا هستند. قيمت يك متر مربع مسكن در شهر اصفهان در پاييز 93، 2 ميليون و 452هزار تومان ثبت شده است، اين رقم در پاييز سال جاري با 5/6درصد رشد به 2ميليون و 612هزار تومان افزايش يافته است.

قيمت يك متر مربع مسكن در شهرهاي مشهد و شيراز در سه ماه پاييز به ترتيب 2ميليون و 64هزار تومان و 2ميليون و 335 هزار تومان ثبت شده است.

 

 بيشترين افت‌ها و برترين خيزها

اين گزارش همچنين حاكي است كه متوسط قيمت يك متر مربع مسكن در شهرهاي سنندج، همدان و بوشهر در فصل پاييز امسال نسبت به پاييز سال گذشته به ترتيب با منفي 1/7، منفي 8/6 و منفي 3/3درصد بيشترين افت قيمت مسكن را به نام خود ثبت كرده‌اند. اين در حالي است كه 3شهر خرم آباد، ايلام و يزد به ترتيب با 2/19، 19 و 3/13درصد رشد بيشترين افزايش قيمت‌ها را از آن خود كرده‌اند.

 

 اجاره‌بهاي مسكن

در ارتباط با شاخص اجاره‌بها، بر اساس اطلاعـات اسـتخراج شـده از سـامانه ثبـت معاملات املاك، متوسط اجاره‌بهاي يك مترمربع مسكن در شهر تهران در 3ماهـه سـوم سال 1394 با 2درصد كاهش نسبت به فصل قبل، به 231هزار ريال رسيده است. ايـن در حالي است كه ميزان افزايش اين شـاخص در پـاييز 1394 نسـبت بـه فصـل مشـابه سـال گذشته، 8/10درصد است. بيشترين ميزان تغييرات در متوسط اجاره‌بهاي يك متر مربع مسكن در شهر تهران در پاييز 1394 مربوط به منطقه يك است كه شاهد رشد 6/16درصدي نرخ اجاره‌بهاي يك متر مربع مسكن در اين منطقه بوده‌ايم. كمترين ميزان تغييرات نيز مربوط به منطقه 21 است كه معادل 1- درصد است.

 

 كاهش 36 درصدي معاملات در نيمه اول 94

در رويدادي ديگر ديروز مركز آمار ايران با انتشار گزارشي از وضعيت بازار مسكن در نيمه اول سال94 و ادامه ركود خريد و فروش، از افزايش معاملات اجاره خبر داد.  براساس اين گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در كل كشور ۱۱۷۴۴هزار ريال بوده كه نسبت به 6ماهه قبل ازآن 0.7درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال93، 1.5درصد افزايش داشته است (متوسط دوره‌هاي قبل با استفاده از روش جديد محاسبه شده است) همچنين تعداد معاملات فروش زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي انجام شده از طريق بنگاه‌هاي معاملاتي ملكي در كل كشور نسبت به دوره قبل 21.0درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 36.0درصد كاهش داشته است.

در ميان استان‌هاي كشور، بيشترين متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي معامله شده ۳۹۴۲۴هزار ريال در استان تهران و كمترين آن ۵۸۵هزار ريال در استان كهگيلويه و بويراحمد بوده است. همچنين كمترين ميزان قيمت خريد و فروش يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي مربوط به استان يزد با ۷۵هزار ريال و بيشترين ميزان آن در استان تهران با ۲۵۰۰۰۰هزار ريال به دست آمده است.


 افزايش 3 درصدي قيمت مسكن در 6 ماه

گزارش مركز آمار از وضعيت بازار مسكن در 6ماهه اول سال94 از اين موضوع حكايت دارد كه متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملاتي ملكي در سطح كل كشور ۱۴۷۵۸هزار ريال بوده كه نسبت به 6ماهه قبل از آن 1.2درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.0درصد افزايش داشته است (متوسط دوره‌هاي قبل با استفاده از روش جديد محاسبه شده است.) همچنين حجم معاملات فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملاتي ملكي در سطح كل كشور نسبت به دوره قبل 15.1درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.4درصد، كاهش داشته است.

دراين ميان مقايسه متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني در ميان استان‌هاي كشورنشان مي‌دهد كه بيشترين آن ۳۴۸۳۱هزار ريال دراستان تهران و كمترين آن ۱۸۲۱هزار ريال در استان كهگيلويه و بويراحمد بوده است. از سوي ديگر، كمترين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي مسكوني در معاملات انجام شده در اين دوره مربوط به استان خوزستان با ۹۸هزار ريال و بيشترين ميزان آن متعلق به استان تهران با ۲۴۶۴۲۹هزار ريال بوده است.

 

 افزايش 10 درصدي اجاره‌بها درسال جاري

براساس گزارش جديد مركز آمار از شرايط حاكم بر بازار مسكن در 6ماهه اول سال94، حجم معاملات نسبت به مشابه سال گذشته 36درصد كاهش و قيمت مسكن 3درصد افزايش داشته است، دراين ميان متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني از طريق بنگاه‌هاي معاملاتي ملكي در سطح كل كشور ۷۴۶۵۳ريال بوده كه نسبت به دوره گذشته 7.7درصد و نسبت به دوره مشابه سال93، 10.4درصد افزايش داشته است (متوسط دوره‌هاي قبل با استفاده از روش جديد محاسبه شده است) همچنين تعداد معاملات اجاره ماهانه به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در سطح كل كشور نسبت به دوره قبل 21.4درصد افزايش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.0درصد كاهش داشته است.

در ميان استان‌هاي كشور بيشترين متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره هر مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده ۱۷۸۰۴۶ ريال در استان تهران و كمترين آن ۲۰۳۹۲ ريال در استان چهارمحال و بختياري بوده است. همچنين كمترين اجاره ماهانه به علاوه 3درصد وديعه پرداختي براي اجاره هر مترمربع زيربناي مسكوني اين دوره مربوط به استان قزوين با ۱۷۲۴ ريال و بيشترين آن مربوط به استان تهران با ۹۵۰۰۰۰ ريال بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها