کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ژاپن رقیب فرانسه در بازار خودروی ایران


کد خبر : ۱۹۵۱۲شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶:۰۰۷۸۶۷ بازدید

با گذشت حدود 20 روز از لغو تحریم‌های ایران هر روز برقراردادهای اجرایی سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی درایران افزوده می‌شود. هرچند تمایل ...
ژاپن رقیب فرانسه در بازار خودروی ایران ژاپن رقیب فرانسه در بازار خودروی ایران

با گذشت حدود 20 روز از لغو تحریم‌های ایران هر روز برقراردادهای اجرایی سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی درایران افزوده می‌شود. هرچند تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار بزرگ ایران آنها را پس از امضای توافق اولیه هسته‌ای ایران و قبل از لغو کامل تحریم‌ها به پشت میز مذاکره با طرف‌های ایرانی کشاند و حدود 50 هیأت خارجی را روانه تهران کرد، اما درروزهایی که اقتصاد ایران از بند تحریم‌ها رها شده است، قراردادها رنگ عملی به خود گرفته و تفاهمنامه به قرارداد و موافقتنامه بدل شده است.

دراین زمینه نخستین سفر اروپایی رئیس جمهوری و هیأت اقتصادی ایران به فرانسه و ایتالیا بعد تازه‌ای به همکاری‌های خارجی ایران بخشید و بسیاری از قراردادهای مهم درجریان این سفر به امضا رسید. حال رفت و آمد هیأت‌های ایرانی و خارجی شدت گرفته و به مرحله‌ای رسیده است که برنامه ایران برای جذب سرمایه خارجی درحال تحقق است. اما دراین بخش نگاه تهران تنها به سرمایه گذاران غربی نیست و کشورهای آسیایی نیز جایگاه ویژه‌ای دربرنامه‌های کشور دارند. درهمین خصوص علی طیب نیا وزیرامور اقتصادی و دارایی با سفر به ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان بسترهای گسترش همکاری‌های دو طرف را فراهم و از سرمایه‌گذاران ژاپنی برای ورود و حضور درایران دعوت کرد.

رنو این ماه با سایپا قرارداد می‌بندد

یکی از بخش هایی که مورد استقبال شدید خارجی‌ها قرار گرفته خودرو است، به طوری که به محض لغو تحریم‌ها هیأتی بلند پایه از دایملر آلمان که صاحب بسیاری از برندهای مشهور مانند بنز است وارد تهران شد و با شرکت ایران خودرو قراردادی برای تولید خودروهای سنگین در فاز نخست و سپس تولید مشترک خودروهای سواری منعقد کرد. پس از آن هم قرارداد با پژو فرانسه که زمینه آن از ماه‌ها قبل فراهم شده بود در سفر رئیس جمهوری به فرانسه با هدف سرمایه گذاری و تولید مشترک خودرو به امضا رسید. اما دومین خودروساز فرانسوی یعنی رنو نیز مذاکرات نهایی خود را برای امضای قرارداد با سایپای ایران انجام داده است و آن‌طور که وزیراقتصاد ایران می‌گوید درماه جاری این قرارداد با شرایطی مشابه پژو یعنی تولید مشترک، نهایی و امضا می‌شود.

علی طیب‌نیا در گفت‌‌و‌گو با نشریه نیکی ژاپن اعلام کرد:‌ رنو در ماه جاری قراردادی با سایپا منعقد می‌کند، شرایط  این قرارداد مشابه قرارداد پژو با ایران خودرو است که برپایه مشارکت 50درصدی است. با توجه به اظهار تمایل شدید تویوتا ژاپن برای ورود و سرمایه گذاری درایران طیب نیا به صورت رسمی ازاین خودروساز بزرگ  برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد و خواست ضمن سرمایه‌گذاری، تکنولوژی ساخت را هم  به ایران منتقل کنند. به گفته وزیراقتصاد انتظار می‌رود خودروسازان ژاپنی بسیار بیشتر از رقیب فرانسوی‌اش در ایران سرمایه‌گذاری کند. وزیر اقتصاد ایران افزود:‌ ایران فرصت‌های بسیاری در بازار خودرو دارد بازاری که بیش از 80 میلیون جمعیت دارد،‌ خودروسازان فرانسوی برای معامله بزرگ با ایران جلو آمده‌اند. وی همچنین از خودروسازان ژاپنی درخواست کرد که فعالانه برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به ایران اقدام کنند.

وی در مصاحبه با این غول رسانه‌ای از ژاپن درخواست کرده است تا برای سرمایه‌گذاری در زمینه شیرین کردن آب خلیج فارس برای مصرف خانگی و کشاورزی در ایران سرمایه‌گذاری کند. وی گفت: ایران اکنون از کمبود شدید آب رنج می‌برد و به دنبال جذب سرمایه‌گذاران ژاپنی و کمک آنها در پروژه‌های شیرین‌سازی آب خلیج فارس و آب آبیاری کشاورزی است.  وزیر اقتصاد ایران همچنین گفته است که جمهوری اسلامی ایران اولویت سرمایه‌گذاری روی پتروشیمی، برق، آب، خودرو و توریسم را در اولویت قرار داده و به دنبال سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی و همکاری آنهاست. البته سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی درصنعت خودرو ایران تنها به این خودروسازان ختم نمی‌شود و بسیاری از سازندگان خودروی مطرح درجهان مانند فیات ایتالیا، هیوندا کره جنوبی، فولکس واگن آلمان و حتی فورد و کرایسلر امریکا نیز برای تولید خودرو دربازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

هیأت اقتصادی ژاپن هفته آینده به ایران می‌آید

در دیدار وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با مقام‌های ژاپنی اعلام شد که هیأت اقتصادی ژاپن هفته آینده به ایران می‌آید. تارو آسو وزیر دارایی ژاپن در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر اقتصاد کشورمان به توکیو، از توسعه همکاری‌های دو کشور استقبال کرد.وی از آمادگی کشورش برای  انتقال تکنولوژی و از جمله انجام سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژ ه‌های زیر بنایی و اقتصادی کشورمان خبر داد.  همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. شینزو آبه نخست وزیر  ژاپن نیز در این دیدار ایران را کشور فرصت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی دانست.وی از احتمال سفر هیأت اقتصادی از ژاپن به ایران در هفته آینده خبر داد و گفت: دو موافقتنامه در خصوص حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور امضا می‌شود.در ادامه این سفر، نمایندگان ۶۰ شرکت مطرح ژاپنی از جمله شرکت‌های خودروسازی، صنعت الکترونیک، نفتی و بانکی با علی طیب نیا دیدار کردند. منابع ژاپنی اعلام کردند دولت ایران به ارزش ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌های توسعه‌ای را که از سوی شرکت‌های ژاپنی در ایران انجام می‌شود، تضمین خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها