کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهی به نرخنامه اتحادیه کارواش‌ها


کد خبر : ۱۹۴۹۱جمعه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۱۰۵۹۵۷ بازدید

این روزها در برخی از کارواش‌ها جشنواره اقتصادی برپا می‌شود. جشنواره‌ای با حضور بهترین نشان(برند)ها و گران‌ترین مدل‌های اتومبیل ...
نگاهی به نرخنامه اتحادیه کارواش‌هانگاهی به نرخنامه اتحادیه کارواش‌ها

ماشین‌های خاک گرفته‌ای که گویا به هر دلیلی مورد بی‌توجهی مالکان خود قرار گرفته‌اند و کسی یا کسانی؛ زبان حال این اتومبیل‌ها را در قالب چنین جمله‌هایی بیان کرده‌اند. ( لطفا مرا بشویید .... صاحب من نمی‌دونه کارواش چیه و ... )


حمام‌های عمومی ماشین

این روزها در برخی از کارواش‌ها جشنواره اقتصادی برپا می‌شود. جشنواره‌ای با حضور بهترین نشان(برند)ها و گران‌ترین مدل‌های اتومبیل. با گشت‌وگذاری در گستره کارواش‌های شهر و تماشای ماشین‌هایی که برای تمیزتر شدن! به این حمام‌های عمومی اتومبیل آورده شده‌اند؛ پی به یک پدیده نوظهور؛ در عرصه رفتارهای اقتصادی شهروندان و هموطنان خودمان می‌بریم و آن اینکه در اینگونه از حمام‌های عمومی؛ پز دادن؛ به یک رسم ناخوشایند نقش برجسته و گل‌درشت، تبدیل شده است. فقط کافی است در یک شبگردی بالای شهری؛ سری به یکی از کارواش‌های بالای شهر، یا دقیق‌تر بگوییم؛ به کارواشی در منطقه۳ و خیابان جردن بزنید و ببینید که چه کسانی و با چه شکل و شمایلی؛ دست ماشین‌های خود را گرفته‌اند و با هزار جور سروصدا؛ از صدای بوق‌های میلیونی گرفته تا صدای اگزوزهای چند میلیونی؛ مشغول افاده‌فروشی‌های اقتصادی به همدیگر هستند. زیر پوست برخی از این کارواش‌ها؛ اتفاق‌هایی عجیب می‌افتد. آنقدر عجیب که نمی‌توانیم به بیان آنها بپردازیم. فقط به نوشتن همین جمله بسنده می‌کنیم که اگر کارواش تا دیروز فقط محیطی برای ماشین‌شویی بود؛ با کمال تاسف، برخی از این کارواش‌ها؛ امروز، تبدیل به محیطی برای پولشویی شده‌اند!...


پرداخت‌های تمیز

تمیز بودن و تمیز شدن؛ همیشه خوب بوده و هست. چه برای انسان و چه برای مرکب انسان. حالا هر چه که می‌خواهد باشد. چه ژیان باشد و چه بنز. اما تمیز بودن خرج دارد و باید بابت به‌دست آوردن و داشتن آن؛ هزینه کرد. شاید شما هم این تصویر یا تصور از سال‌های دور و از آن زمان که هنوز رفتن به کارواش؛ اینقدر گسترش نیافته بود را؛ در ذهن‌تان داشته باشید: اینکه شخصی با یک سطل آب و تکه‌ای پارچه یا ابر؛ مشغول شستن ماشین خود در گوشه‌ای از کوچه و خیابان باشد. اگر هنوز همچنین صحنه‌ای را در کوچه و خیابان مشاهده کردید؛ شک نکنید که پشت این رفتار؛ یک دلیل بزرگ اقتصادی وجود دارد. دلیلی به نام فرار از پرداخت هزینه‌ها. با این حال؛ هستند بسیاری از شهروندان عزیز که بدون نگاه کردن به نرخنامه اتحادیه کارواش‌ها و جدای از دو دو تا کردن‌های اقتصادی و هزینه‌ای؛ اقدام به تمیز کردن اتومبیل خود در محیط کارواش می‌کنند. محیطی که برای شست‌وشوی هر قسمت از ماشین؛ تعرفه قیمتی در نظر گرفته شده است. تعرفه‌ای که به‌طور معمول، هیچ گاه رعایت نمی‌شود.


نرخنامه‌ای که خوانده نمی‌شود

پاسخ این پرسش که چرا نرخنامه کارواش‌ها، از سوی کارواش‌داران رعایت نمی‌شود را؛ از زبان علیرضا راسی؛ رییس اتحادیه کارواش‌داران بشنوید. وی در گفت‌وگویی تلفنی به خبرنگار صمت می‌گوید: تمامی کارواش‌داران ملزم به نصب نرخ‌های مصوب اتحادیه، آن هم در معرض دید مشتریان هستند و باید فاکتور دستمزد خدمات را نیز صادر، و به مشتریان خود تحویل دهند. چنانچه تعرفه‌هایی غیر از نرخ مصوب از مشتریان گرفته شود؛ این موضوع پیگیری شده و با واحد متخلف نیز، برخورد قانونی می‌شود. 

راسی، با بیان اینکه تعیین تعرفه‌ها در زمینه حمایت از مصرف‌کننده مشخص و نهایی می‌شود افزود: چنانچه نرخ دریافتی از مشتریان، با تعرفه تصویب‌شده در اتحادیه تفاوت داشته باشد؛ پس از شکایت از آن مرکز، پیگیری و رسیدگی خواهیم کرد. وی تصریح و تاکید کرد: برخی از کارواش‌داران؛ هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای سرویس‌دهی بهتر انجام می‌دهند و طبیعی است که نرخ خدماتی که دریافت می‌کنند؛ بیشتر و بالاتر از یک کارواش معمولی باشد. در یک‌سری از صنف‌ها مانند اغذیه‌فروشی‌ها یا رستوران‌دارها؛ منطقه قرارگیری آن صنف، نوع سرویس‌دهی و همچنین هزینه‌های اضافی و جانبی که برای بهبود کیفیت و بالا آمدن سطح استاندارد کاری آنها صرف می‌شود؛ موجب تغییر نرخ‌ها می‌شود و قیمت‌ها را به سمت‌وسوی صعودی شدن پیش می‌برد. در صنف کارواش‌دارها نیز؛ این اتفاق روی می‌دهد. با اینکه ما درحال‌حاضر، خودروها را کلاس‌بندی کرده و نرخ شست‌وشو را براساس یک‌سری از معیارها تعیین کرده‌ایم؛ اما طبیعی است که این نرخنامه، تحت‌تاثیر عوامل جانبی قرار بگیرد و دچار تغییر و تحول شود. وی گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییر تعرفه کارواش‌دارها؛ مقوله انعام دادن به مشتری است. موردی که در یادداشت خود، به آن اشاره خواهم کرد. در اینجا فقط به گفتن همین جمله بسنده می‌کنم که: گرفتن هرگونه مبلغی به وسیله کارگران فعال در کارواش‌ها؛ غیرقانونی است...
 


تعرفه قیمتی کارواش‌ها 

براساس تعرفه قیمت، یا همان نرخنامه اتحادیه کارواش‌داران شهر تهران؛ خودروها به 3 گروه؛ یا به تعبیر رییس اتحادیه کارواش‌داران؛ به 3 کلاس تقسیم شده‌اند و نرخ شست‌وشوی هر اتومبیلی؛ با توجه به کلاسی که در آن قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. در کلاس یک؛ اتومبیل‌های پراید، دوو، ماتیز، رنو، پژو 206، پی‌کی، ام‌وی‌ام 110 ، و سایر اتومبیل‌های مشابه قرار دارند. نرخ روشویی دستی اتومبیل‌های این کلاس؛ 7 هزار تومان؛ روشویی اتوماتیک؛ 9 هزار تومان؛ زیرشویی دستی؛ 4 هزار تومان؛ زیرشویی اتوماتیک؛ 5 هزار تومان، موتورشویی 5 هزار تومان، نظافت داخل ماشین به اضافه صندوق؛ 5 هزار تومان و واکس و براق‌کننده به وسیله دستگاه؛ 8 هزار تومان است. 

در کلاس 2 نیز؛ اتومبیل‌های پژو 405 ، پژو پارس، زانتیا، ریو، دوو، سمند، هیوندای ورنا و سایر اتومبیل‌های مشابه این گروه؛ به اضافه تویوتا کمری، نیسان، ماکسیما، هیوندای آزرا، سوناتا، انواع بنز، و انواع بی‌ام‌و قرار دارد. دارندگان این گروه از اتومبیل‌ها؛ بابت روشویی دستی؛ 8 تا 11 هزار تومان، روشویی اتوماتیک؛ 10 تا 12 هزار تومان، زیرشویی دستی؛ 5 تا 6 هزار تومان، زیرشویی اتوماتیک؛ 6 تا 8 هزار تومان، موتورشویی؛ 6 تا 10 هزار تومان، نظافت داخل به اضافه صندوق؛ 6 تا 8 هزار تومان؛ و واکس و براق‌کننده به وسیله دستگاه؛ 10 تا 16 هزار تومان به کارواش‌داران، پرداخت می‌کنند. 

اتومبیل‌های تویوتا، لندکروز، پرادو، پاترول، هیوندا، سانتافه، رونیز، سوزوکی و سایر اتومبیل‌های مشابه این گروه؛ در کلاس 3 تقسیم‌بندی اتحادیه کارواش‌داران قرار می‌گیرند و صاحبان آنها نیز باید بابت خرید خدمات 7 گانه ذکر شده در سطرهای بالا؛ به ترتیب: 13، 15، 7 ، 10 ، 12 ، 10 و 18 هزار تومان؛ بپردازند. توضیح اینکه اگر شما خواننده ارجمند قصد حمام کردن موتور سیکلت خود را دارید؛ یادتان باشد که بابت این اقدام زیبایی‌پسندانه خود؛ باید ۶ هزار تومان ناقابل؛ هزینه کنید. به نظر شما، آیا 6 هزار تومان؛ ناقابل است؟ تازه انعام هم سرجای خودش می‌ماند.
 


قاسم امیری - گروه تجارت / صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها