کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زمین، مسکن و اجاره به کدام سو رفت؟


کد خبر : ۱۹۳۹۴سه شنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰:۳۶۲۵۰۰ بازدید

بازار خرید و فروش مسکن در کل کشور طی نیمه اول امسال رکودی عمیق‌تر از معاملات ملک در پایتخت را تجربه کرد. گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت ...
زمین، مسکن و اجاره به کدام سو رفت؟زمین، مسکن و اجاره به کدام سو رفت؟

بازار خرید و فروش مسکن در کل کشور طی نیمه اول امسال رکودی عمیق‌تر از معاملات ملک در پایتخت را تجربه کرد. گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت مسکن، زمین و اجاره‌بها طی 42 ماه منتهی به نیمه اول 94 نشان می‌دهد، در حال حاضر شیب تغییرات قیمت‌ ملک در شهرها به تبعیت از تهران، صاف شده و معاملات کشوری زمین و مسکن به ترتیب 36 درصد و 24.5 درصد افت کرده است. قیمت زمین و مسکن در کشور طی سال 91 به ترتیب 120 درصد و 53 درصد جهش کرد. مطابق گزارش مرکز آمار، بالاترین عمق رکود معاملاتی در کشور در حال حاضر در بازار زمین و کمترین عمق در بازار اجاره مسکن است.

مرکز آمار ایران روز گذشته گزارشی منتشر کرد که اطلاعات آن در کنار داده‌های قبلی این مرکز، امکان ارزیابی تغییرات قیمت در سه بازار زمین، مسکن و اجاره را طی 42 ماه اخیر فراهم می‌کند. بررسی‌های "دنیای اقتصاد" از اطلاعات و داده‌های منتشر شده از سوی این مرکز نشان می‌دهد در حال حاضر اگرچه عمق رکود معاملات خرید مسکن در کل کشور حدود دوبرابر شهر تهران است اما «قیمت کشوری آپارتمان» در نیمه اول سال 92 که جهش در تهران و سایر شهرهای کشور اتفاق افتاد، به مراتب کمتر از قیمت آپارتمان‌های پایتخت رشد کرده است.

مطابق بررسی‌های انجام شده عمیق‌ترین رکود معاملاتی در کشور از بین سه بازار خرید مسکن، فروش زمین و اجاره مسکن در حال حاضر در بازار زمین و کمترین در بازار اجاره مسکن وجود دارد. در نیمه اول سال 92 قیمت مسکن در شهر تهران به طور متوسط 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال 91 رشد پیدا کرد، اما این جهش در همان زمان برای قیمت کشوری مسکن در حد 18 درصد رخ داد. طبق اعلام روز گذشته مرکز آمار ایران در نیمه اول امسال متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در کل کشور به رقم یک میلیون و 475 هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 93تغییرات چندانی نداشته است. مطابق گزارش مرکز آمار در نیمه اول سال 93 در کشور متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی یک میلیون و 430هزار تومان بوده است. با این حال در نیمه سال 92 که به عنوان نقطه اوج رونق معاملات مسکن ثبت شده است،

میانگین قیمت کشوری مسکن از متری یک میلیون و 230هزار تومان به یک میلیون و 450 هزار تومان افزایش پیدا کرد. براساس این گزارش، در نیمه اول امسال حجم خرید و فروش آپارتمان در کل کشور 5/ 24 درصد نسبت به نیمه اول سال 93 افت پیدا کرد و این در حالی است که رکود مسکن در تهران طی همین بازه زمانی باعث افت 14 درصدی معاملات شد که این موضوع نشان می‌دهد اوضاع خرید و فروش آپارتمان در تهران بهتر از سایر شهرهای کشور بوده است. مطابق با داده‌های مرکز آمار قیمت مسکن از ابتدای سال 91 در کل کشور روند افزایشی پیدا کرد و از متری 780 هزار تومان به یک میلیون و 230 هزار تومان در نیمه دوم سال 91 رسید.

بررسی‌های این مرکز از بازار زمین کشور نیز حاکی از جهش 137 درصدی قیمت ملک کلنگی در تهران در نیمه سال 92 است. به طوری که قیمت هر مترمربع زمین در نیمه سال 92 به مرز 6 میلیون تومان رسید اما در کشور طی همین مدت قیمت زمین 5/ 14 درصد افزایش پیدا کرد. در نیمه اول امسال قیمت زمین در کشور به یک میلیون و 175 هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و ثبات دارد. معاملات در بازار زمین کل کشور نیز تحت‌تاثیر رکود شدید ساخت وساز 36 درصد نسبت به نیمه اول سال 93 افت داشت. همچنین در سال 91 در فاصله نیمه‌اول تا نیمه دوم سال قیمت زمین در کشور 129 درصد رشد کرده است. بخش دیگری از این گزارش به بازار اجاره اختصاص دارد. نیمه اول سال 94 متوسط اجاره بهای ماهانه در کشور متری 7 هزار و 500 تومان شده که همچون شهر تهران 10 درصد نسبت به سال گذشته همین موقع رشد کرده است. وضعیت معاملات اجاره نسبت به خرید و فروش در کشور بهتر است. حجم معاملات در نیمه اول سال 94 نسبت به نیمه اول سال 93 فقط 9 درصد کم شده است.

 
olgjyfoemo8q48cn7uba.jpg


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها