کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زورمان به دلال‌ها نمی‌رسد !؟


کد خبر : ۱۹۳۵۷دوشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳:۴۷۱۱۰۵ بازدید

استانداری و اصناف بر سر نمایشگاه‌های فصلی جدال دارند دادستانی هم نتوانست نمایشگاه‌های فاقد مجوز را تعطیل کند ...

خیابان‌های تهران چند روزی است که حالت بهاری به خود گرفته است. با وجود این‌که حدود ٥٠ روز به پایان‌ سال باقی مانده، مراکز خرید شهر، روزها و شب‌های شلوغی را سپری می‌کند و از همان ساعات ابتدایی روز خیابان‌های متصل به آن با ترافیک شدیدی همراه است. شلوغی‌اي که برخلاف همه برای کسبه خوشایند به نظر می‌رسد. فعالان صنفی که‌ سال سختی را پشت‌سر گذاشته بودند، حالا به رونق بازار شب عید دل بسته‌اند و امیدوارند که افزایش تقاضا در این روزها کمی از زیان سالانه‌شان بکاهد. زیانی که ریشه آن را در رکود تورمی ناشی سال‌های گذشته می‌توان جست‌وجو کرد.

به گزارش شهروند، تحریم‌های اقتصادی که هر‌ سال قدرت نقدینگی مردم را کمتر می‌کرد، طی دو ‌سال گذشته به اوج خود رسید و اقتصاد ایران را به رکود بی‌سابقه‌ای فرو برد و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنفی را در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار داد. اما حالا دیگر ورق برای فعالان اقتصادی برگشته و دیگر خبری از تحریم‌های اقتصاد نیست و جنب‌وجوش خاصی اقتصاد ایران را فرا گرفته است. امید به بازگشت رونق در میان صاحبان بنگاه‌های کسب‌وکار موج می‌زند و فعالان اقتصادی درصدد استفاده از فرصت پیش آمده هستند. البته این بار دولت نیز با بخش خصوصی همگام شده و گوی و میدان را به آن سپرده است.

صرف نظر از گشایش‌های صورت گرفته، نمی‌توان انتظار داشت که اثر تغییرات ظرف مدت زمان کوتاهی در اقتصاد بیمار ایران هویدا شود و باید کمی صبر کرد. در چنین شرایطی برخی سعی دارند تا با اقداماتی حلاوت و شیرینی لغو تحریم‌ها را از بین برده و توافق‌های صورت گرفته را برای اقتصاد ایران بی‌اثر جلوه دهند. حال که اقتصاد ایران از حالت انتظار خارج شده و رونق تا حدودی به بازارهای کشور بازگشته، برخی از برگزاری نمایشگاه‌های فصلی سخن می‌گویند. نمایشگاه‌هایی که درباره آثار مثبت برگزاری آنها در طول سال‌های گذشته اتفاق نظر وجود ندارد؛ امسال نیز با اما‌واگرهای فراوانی همراه شده است. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران درحالی از پشت پرده برگزاری نمایشگاه‌ها در سال‌های گذشته پرده برمی‌دارد که به گفته او نفوذ برخی از دلالان در دستگاه‌های دولتی به قدری است که با وجود حکم برخورد از دستگاه‌های مسئول هم نمی‌توانیم مانع کار آنها شویم. او می‌گوید:  مجموع ٢٦ نمایشگاه فصلی که‌ سال قبل برگزار شده تنها ٤ اتحادیه برگزارکننده نمایشگاه بوده‌اند و بقیه توسط دلالان برگزار شده است. این مقام مسئول با بیان این‌که از ابزار و قدرت لازم برای مقابله با نمایشگاه‌های فاقد مجوز برخوردار نیستیم، گفت: حتی در موردهایی از دادستانی حکم گرفتیم که نمایشگاه را پلمب کنیم اما حکم اجرایی نشد و در نمایشگاه هم بسته نشد؛ چرا که دلالان بابت هر غرفه ٣‌میلیون تومان پول گرفته بودند.

فروش‌ فوق‌العاده به جای نمایشگاه‌ فصلی

رئیس اتاق اصناف ایران طی یک نشست خبری با بیان این‌که نمایشگاه بهاره را نمی‌توان زیر چادر و در گل و خاک برگزار کرد، از موافقت استانداری برای برگزاری این نمایشگاه‌ها خبر داد و اظهار داشت: اگر به اجبار بگویند برگزار کنید، نمایشگاه را دایر می‌کنیم. اما باید توجه داشت که یک زمانی به‌دلیل کمبود کالا و برای تعدیل قیمت‌ها اقدام به برپایی نمایشگاه‌های فصلی می‌کردیم؛ اما اکنون در بخش کیف‌وکفش، پوشاک و آجیل و خشکبار با کمبودی مواجه نیستیم و می‌توانیم با اجرایی کردن بخش دیگری از قانون و ایجاد حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده در بین اصناف این موضوع را پوشش دهیم.

به گفته  این مقام مسئول اخیراً هم اطلاعیه‌ای داده‌ شده که در فرهنگسرای خاوران نمایشگاه فصلی بهاره برگزار ‌شود، بدون آن‌که معلوم شود این اطلاعیه با مجوز چه کسی بوده است و جالب‌تر این‌که وقتی به آن اعتراض کردیم و با وجود این‌که از شورای تأمین هم نامه گرفتیم اما فشارها آن‌قدر زیاد است که فرد مورد نظر غرفه‌ها را فروخته و به کار خود هم ادامه می‌دهد؛ این به آن معنی است که نفوذ برخی افراد در دستگاه‌های دولتی هر کاری را می‌کند. علی فاضلی گفت:  حدود ١٦ ماه است که در هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران مستقر شده‌ایم و متاسفانه چیزی به‌عنوان برنامه در مجموعه اصناف وجود نداشت، نخستین هدف ما بحث تعامل با نهادها به‌خصوص دولت و مجلس بود؛ چرا که در٣٦‌ سال گذشته چیزی با عنوان وحدت رویه را بین بخش غیردولتی و اقتصاد دولتی شاهد نبوده‌ایم. او از تدوین یک برنامه ٦٠ ماده‌ای در اتاق اصناف ایران خبر داد و افزود:  ٣٠ برنامه در کوتاه‌مدت شکل اجرایی به خود گرفته و بقیه برنامه‌ها را در برنامه‌ای ٥ ساله تدوین کرده‌ایم. افزایش تعاملات اصناف با دولت و حضور نماینده اصناف درکمیته‌های تصمیم‌گیری از دیگر موارد مورد اشاره فاضلی بود. او دراین‌باره اظهارکرد:  برای نخستین‌بار در کنار دولت، اصناف در تدوین برنامه ششم توسعه شرکت داده شد و در ١٦ کمیته تصمیم‌گیر حضور فعال داشت. او از آماده شدن طرح اصلاح قانون نظام صنفی در اتاق اصناف خبرداد و تصریح کرد:  این طرح آماده ارایه به مجلس است که احتمالا به این دوره مجلس نخواهد رسید.

آغاز همکاری مشترک اصناف با ایتالیایی‌ها

رئیس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورد سفر اخیر خود به همراه رئیس‌جمهوری به دو کشور فرانسه و ایتالیا اشاره‌ای کرد و افزود:  در این سفر برای نخستین‌بار بخش دولتی و غیردولتی تمرین کردند که به‌طور منسجم کنار هم قرار گیرند و شاهد کمترین هدررفت زمانی در این ٤ روز بودیم چرا که سازماندهی این برنامه به دست بخش غیردولتی بود و مشارکت بخش خصوصی چشمگیر بود. به گفته فاضلی اصناف بنا دارد تا در بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده با کشورهایی ازجمله ایتالیا، کره‌جنوبی و ترکیه تعامل داشته باشد چرا که به‌عنوان مثال ٩٩‌درصد فعالیت‌های ایتالیایی‌ها در بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده است و ٧٠‌درصد تولید ناخالص داخلی GDP این کشور در این بخش قرار دارد.

بازار کشور را وارداتی نمی‌کنیم

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر این‌که با به جریان افتادن تعاملات با کشورهای اروپایی ممکن است به بازار وارداتی تبدیل شویم، تصریح کرد: ما بنا داریم تا از الگوی آنها استفاده کرده و بازرگانی داخل کشور را رونق دهیم، قرار نیست که بازار کشور را وارداتی کنیم. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به‌عنوان مثال طی سال‌های تحریم در بخش صنایع چرم به‌ویژه کیف و کفش سالانه ٢,٢ تا ٢.٨‌میلیارد دلار واردات بی‌رویه داشته‌ایم که اغلب در قالب کالای قاچاق بوده است؛ اما اکنون به دنبال آن هستیم که با وارد کردن ماشین‌آلات بتوانیم کیف و کفش چرم را در داخل تولید کنیم و به صادرات مجدد هم فکر می‌کنیم مضاف بر آن‌که تولید این نوع ماشین‌آلات را در کشور انجام خواهیم داد که ارزش توافقی که با ایتالیایی‌ها در این زمینه داشتیم ٢٠٠‌میلیون یورو بوده است. به گفته این فعال صنفی ما هم‌اکنون مصرف‌کننده ماشین‌آلات خارجی هستیم که حداقل در صنعت آلومینیوم ٦٠ تا ٧٠‌درصد قطعات ماشین‌آلات را می‌توانیم در داخل تولید کنیم و پس از سفر به ایتالیا قرار بر این شد تا با دولت تیم مشترکی تشکیل دهیم و در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام شود. فاضلی براین باور است که برای چابک‌سازی و کوچک‌سازی اصناف باید بی‌محابا حرکت کنیم چرا که متاسفانه برخی از دسته‌های سیاسی از این مجموعه سوءاستفاده می‌کنند و ما نتوانسته‌ایم وحدت رویه را در مدیریت اصناف شکل دهیم.

رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد:
٦٥٠‌ هزار بنگاه تولیدی کوچک در کشور داریم که در بحث اشتغال می‌توانند بیشترین سهم را ایجاد کنند و انتظار ما از دولت این است که بیش از اینها در مورد بنگاه‌های کوچک و زودبازده توجه کند. چرا که بنگاه‌های بزرگ در سال‌های اخیر جز هزینه سربار چیزی برای دولت نداشته‌اند و این بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند اقتصاد را سامان دهند. فاضلی اذعان داشت که در سفر اخیر به همراه رئیس‌جمهوری در ایتالیا و فرانسه متوجه شدیم که شیرینی و حلاوتی که در اقتصاد دولتی است سبب شده که خیلی‌ها مایل نباشند که تصدی‌گری را به بخش مردمی واگذار کنند. او با اشاره به این‌که فشارهای مالیاتی بر دوش اصناف سنگینی می‌کند، اظهارداشت: در برخی موارد مالیات بنگاه‌ها را تا ١٣٠٠‌درصد افزایش یافته که موجب نابودی بنگاه‌ها می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها