کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

روی محصولات جدید لوگوی ایران‌خودرو میخورد یا پژو؟

کدخبر:۱۹۳۵۰دوشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸:۰۶۴۷۵۸ بازدید

قرارداد ایران‌خودرو و پژو در حالی هفته گذشته امضا شد که هرچه می‌گذرد، جزئیات جدیدی از متن و حاشیه آن منتشر می‌شود، جزئیاتی که می‌تواند ...

قرارداد ایران‌خودرو و پژو در حالی هفته گذشته امضا شد که هرچه می‌گذرد، جزئیات جدیدی از متن و حاشیه آن منتشر می‌شود، جزئیاتی که می‌تواند نقاط ضعف و قوت این قرارداد را در بوته نقد بگذارد. ایران‌خودرو و پژو پس از ماه‌ها مذاکره، بالاخره قرارداد خود با یکدیگر را امضا کردند تا پس از سه سال قطع رابطه، شراکتی جدید را از سر بگیرند، شراکتی که با توجه به جزئیات قرارداد مربوطه، نشان از تفاوت رفتار دو طرف در قبال هم دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، از همین رو در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به جزئیات موردنظر، تا مشخص شود قرارداد جدید تا چه حد می‌تواند برای صنعت و بازار خودرو ایران مفید باشد.


سیستم چرخشی در شرکت مشترک

بدون شک یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به‌نحوی‌که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند. به‌عبارت بهتر، در این شرکت قرار است امور مربوط به پیگیری و اجرای مفاد قرارداد منعقد شده، انجام شود، تقریبا چیزی شبیه رنوپارس (شرکت مشترک میان خودروسازان ایرانی و رنوی فرانسه)، منتها متفاوت‌تر. یکی از نکات قابل‌توجه تشکیل این شرکت، چرخشی بودن مدیرعامل و هیات‌مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک‌بار، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس، برای دو سال، هیات‌مدیره در دست فرانسوی‌ها خواهد بود، اما مدیرعامل از ایران انتخاب می‌شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات‌مدیره می‌شوند و مدیرعامل، فرانسوی است. این روند (تغییر چرخشی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل) در طول اجرای قرارداد ایران‌خودرو و پژو، دنبال خواهد شد. با تشکیل این شرکت و با توجه به اینکه قرارداد از نوع جوینت ونچر است، امکان انتقال فناوری و تکنولوژی پژو به ایران‌خودرو فراهم خواهد آمد.


عرضه مدل‌های ارتقا یافته پژو

پژو اما در حالی از عرضه سه محصول به نام‌های 301، 208 و 2008 در ایران خبر داده که برخی معتقدند این خودروها قدیمی بوده و باید مدل‌های جدیدتری در نظر گرفته می‌شد. با این حال، منابع آگاه تاکید می‌کنند که اگرچه این سه خودرو، به لحاظ سال طراحی و ساخت، محصولات جدیدی در سبد تولیدی پژو به‌‌شمار نمی‌روند، اما قرار نیست مدل‌های قدیمی و چند سال پیش آنها میهمان بازار کشور شوند. به‌عبارت بهتر، طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، مدل‌های به روز و ارتقا یافته 301 و 208 و 2008 روانه بازار خودرو ایران می‌شوند نه آنها که سال‌ها پیش توسط پژو به تولید رسیده‌اند. منابع آگاه همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود مدل 301 مخصوص بازار چین بوده و به درد ایرانی‌ها نمی‌خورد، تاکید می‌کنند که پژو این محصول را برای بازارهای آسیایی و شمال آفریقا طراحی کرده است. به گفته آنها، پژو 301 به دلیل قیمت نسبتا مناسب و طراحی مختص ذائقه آسیایی‌ها و ساکنان شمال آفریقا، مورد پسند مشتریان این مناطق (از جمله ایران) است.


اختیار 206 و 405 با ایران‌خودرو

اما در حالی که گمان می‌رفت پژویی‌ها با حضور دوباره در ایران، به بهبود کیفی مدل‌های 405 و 206 بپردازند، جزئیات جدید از قرارداد ایران‌خودرو و پژو نشان می‌دهد این شرکت برنامه‌ای در مورد خودروهای مذکور ندارد. بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه 206 و 405 بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران‌خودرو داشته و این آبی‌های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (405 و 206) تصمیم خواهند گرفت. 405 نزدیک به سه دهه است که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و پیش‌تر گفته شده تیراژ آن از سال 96 به‌تدریج پایین آمده و این خودرو در نهایت با جاده مخصوص وداع خواهد کرد. در مورد پژو 206 اما اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه این محصول در مقایسه با 405 دیرتر وارد بازار ایران شده و بعید به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو به این زودی‌ها قید آن را بزند. هرچه هست، ظاهرا پژو اختیار 206 و 405 را به ایران‌خودرویی‌ها داده و با این حساب نباید منتظر اتفاق کیفی و ظاهری خیلی خاصی در این دو خودرو باشیم.


ساخت کارخانه جدید فعلا منتفی است

منابع آگاه اما با اشاره به توافق ایران‌خودرو و پژو برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی این شرکت (ایران‌خودرو)، تاکید می‌کنند که قرار نیست فعلا کارخانه جدیدی در ایران (برای تولید محصولات پژو) ساخته شود. به گفته آنها، دو طرف توافق کرده‌اند تا فعلا از ظرفیت خطوط تولید موجود استفاده کرده و بعدها اگر نیازی بود، کارخانه جدیدی احداث شود. بر این اساس، اگر حجم تولید و همچنین صادرات به حدی افزایش بیابد که نیاز به ساخت کارخانه‌ای جدید باشد، این اتفاق در زمان مناسب خود رخ خواهد داد. به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو قصد دارد از ظرفیت سایت‌های شهرستانی خود برای تولید محصولات جدید پژو استفاده کرده و به اصطلاح هزینه اجاره این سایت‌ها به پژو را از شرکت فرانسوی دریافت کند.


لوگوی ایران‌خودرو یا لوگوی پژو؟

اما یکی از مسائل دیگری که ایران‌خودرو و پژو بر سر آن در آینده توافق خواهند کرد، لوگوی خودروهای تولیدی است. پرسشی که هم‌اکنون مطرح می‌شود این است که خودروهای تولیدی پژو در ایران، با لوگوی این شرکت عرضه خواهند شد یا با آرم ایران‌خودرو. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، این مساله در آینده و پس از تشکیل شرکت مشترک، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و آن زمان مشخص خواهد شد محصولات موردنظر با چه لوگویی عرضه خواهند شد این در حالی است که ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها چندان بدشان نمی‌آید محصولات جدید با لوگوی پژو عرضه شوند؛ زیرا این کار سبب می‌شود خودروهای موردنظر اقبال بیشتری در بازارهای صادراتی داشته باشند و این واقعیتی است که خود مشتریان ایرانی لوگو پژو روی محصولات را بیشتر می پسندند، هرچند که شرکت سایپا دقیقا عکس این موضوع را انجام داده است .

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

امین: 1394/11/1208:00:04،
141
10
ای خدا چی میشد این ایرانخودرو دولتی نبود؟ تاحالا۷۵۴ بار ورشکست شده بود...
هادی: 1394/11/1210:16:03،
42
18
خودروی فرانسوی اشغالی بیش نیست
مخصوصا این 3 مدلی که قراره بیاد باز هم قدیمیه
هر چیزی که قدیمی و از رده خارج شده رو میندازن به مردم بدبخت
Mehdi: 1394/11/1211:22:08،
27
12
سلام
مرداد94 پارس سال اس ssat بنزینی رو تحویل گرفتم
دو بار تاحالا سنسور اکسیژن عوض کردم
5 بار!! میکرو سوییچ لادری عوض کردم چون دزدگیر خودشو فعال کردم و عملکرد نادرستشون باعث سر و صدا می شد
موتور شیشه بالابر سمت شاگرد عوض کردم

الان بلبرینگ سمت شاگرد جلو بصدا افتاده

از صدای خیلی غیر معمول موتور در دور های بالای 3500 که بگذرم
مهمترین مشکلی که دارم اینه که بعضی اوقات حتی تو دور های پایین موتور میلرزونه
روی سردنده هم حتی حس میشه
با فرکانس در حدود یک هرتز
یعنی ثانیه ای یکی دو بار
صداش هم سمت چپه
نمیدونم بخاطر گیربکسه یا نه
یکی میگفت این صدا شبیه صدای میل سوپاپه

صداهای این ماشین کلافم کرده

شمع و وایر و کویل هم عوض نکردم

زیر 10 هزارتا هم کارکردمه
به خاطر شهری بودن مسیرم هم با شصت تا بنزین 4 کیلومتر هم نمیرم !
امیر: 1394/11/1211:37:02،
21
10
قراره دوباره صنعت خودروسازی جهان با هنر مدیران ما بهت زده بشه و دو مدل از رده خارج یعنی 301 و 208 ارتقا یافته به بازار ایران بیاد! مثل همین 405 و 206 که با کیسه هوا مثلآ ارتقا یافته! آقایان مدلهای 301 و 208 قدیمی هستند هم از نظر طراحی و هم موتور نمیشه که با آپشن بزک بشن و به مردم ایران بگید ارتقا یافتن و جدید هستن
آرش66: 1394/11/1208:12:08،
58
43
انصافن خودروهای اصل پژو، کیفیت مناسب و قابل قبولی دارند. آنچه که صدای اعتراض مشتری ایرانی را بلند کرده، استفاده از قطعات بی کیفیت ایرانی و چینی و هندی در تولید خودروهاست. برای مثال موتور پژوی 405 همکارم با کارکرد بیش از 230 هزار کیلومتر، هنوز آچار نخورده و کاملن سالم است. حتا دیسک و صفحه نیز در کیلومتر 150 هزار تعویض شدند؛ آنهم به دلیل صدا افتادن بلبرینگ کلاج بود نه تمام شدن صفحه!
واقعا": 1394/11/1209:10:52،
38
12
دقت کنید این محصولاتی رو که داره به ایرانی میده

1-همه دارن از رده تولید فرانسه خارج میشن
2- مطئن باشید که این محصولات رو ایران خودرو حداقل 10-15 سال برای ایرانی تولید میکنه و چه کیفی میکنه پژو
3- پژو از زیر ساخت های خودمون استفاده میکنه و تازه باید خودمون سرمایه گذاری بکنیم
4- سرمایه گذاری پژو شامل طراحی و پلات فرم های مدل هایی هست که داره از رده خارج میشه و عملا هیچ سرمایه به ایران نمیاره
5- چرا پژو مدل های روز خود و زیر ساخت طراحی و دانش آن رو در ایران پیاده نمیکنه

به نظر شما ؛تو ی این رکود بازار های اروپایی چرا سهام پژو میره بالا
به نظر شما ؛ما چرا باید باید باید فقط با پژو قرارداد ترکمانچایی ببندیم
به نظر شما ؛ ما آخرش خودمون خودرو ساز میشویم
علی: 1394/11/1208:14:40،
37
9
کی ایران خودرو تبلیغات` میشود،میتونیم` ما میتوانیم،به دست متخصصین ایرانی،خواستیم،توانستیم،و ...را در رابطه با این خودروهای جدید(چند سال پیش فرانسه) را شروع میکنه؟!؟!؟!. بیصبرانه منتظر بالندگیهای کاذب و خودشیفته هستیم.
علی: 1394/11/1208:31:53،
49
12
آزموده را آزمودن خطا ست.
محمد: 1394/11/1208:32:41،
42
13
خداييش اين ٤٠٥ گاري شكل رو بهتره ديگه بره موزه ٢٠٦ هم خيلي خز شده ايران خودرو بايد تمركز خود رو روي محصولات جديد با قيمت پايين بزاره البته با ورود خودروهاي جديد ديگه كسي سراغ ال لگن نميره ادم حالش بهم ميخوره وقتي ميبينش هزار رحمت به چهره پرايد و ٢٠٦ البته به شرطي كه با قيمت پايين بدن
شرکتی: 1394/11/1208:42:48،
43
10
عجب گیری کردیما... ما ماشین فرانسوی با کیفیت پایین ،قدیمی و از رده خارج نمیخوایم اینا به فکر لوگوشن
نسيم: 1394/11/1208:44:57،
27
12
اگه خودرو هاي بروز شده اي از هر سري را توليد كنن ميشه به مديراي ايران خودرو اميدوار شد ولي اگه بخواهن سري هايي كه سال٢٠١٣به بازار عرضه شده رو بيارن تو ايران باز پژو سر ايران كلاه گذاشته دقيقأ سال ٢٠١٧كه قرار اين ماشين ها بيان تو بازار ايران اين ماشين هايي كه الا ميبينين خبري ازش نيست سري هاي جديد اين مدل باتغيرات اساسي در همه قسمت ها توليد ميشه اين قرار دادي هم كه بستن از ترس تحريم مردم هست وگرنه اينا مي خواستن با چيني ها قرار داد ببندن كه پول بيشتر و كار كمتر نصيب شون بشه. اگه هميشه مردم متحد باشن از اين اتفاقات خوب مي افته
غمگسار: 1394/11/1209:04:47،
34
11
معتقدم نباید پیش داوری کرد.اما از همین الان نشانه های کلاهبرداری پژو و ایرانخودرو مشخصه تو متن گفته شده مدلهای بهینه شده ی 301 208 و 2008.عزیزم این دیگه چه صیغه شیره مالیدن سر مردم ایرانه؟؟؟؟؟ همون بزک کردن و چند میلیون گرونتر فروختن ماشین به روال سورن و پارس و دنا منظورتونه دیگه؟؟؟؟؟ یعنی حالم از پژو بهم میخوره.
ش: 1394/11/1210:02:10،
18
12
منظور از بهینه کردن و به روز کردن این است . شیشیه های برقی عقب میشه دستی . مه شکن ها رو باد میبره و دیگه خبری از مه شکن نیست . تهویه اتوماتیک میشه دستی و اهرمی . سنسور باران و تنظیم سرعت برف پاککن میشه. دستی .همین کار ها رو با 405 کردن گواه قضیه همه سیم های تجهیزات بالا در برخی 405. قدیمی میباشد که تا محل های مورد ذکر کشیده شده اند ولی دریغ از تجهیزات ذکر شده.با این کار یه ماشین جدید میشه ساخت و به عنوان خودروی جدید و صرفا با ضافه کردن موارد بالا میدن دست همانند پارس از 405 . به مردم میگن اینم جدیده بعد چند سال ماشین جدید از اون هایی که اوردیم زدیم . حکایت همون 405 هست که ازش 10 تا ماشین دراوردن. مانند پارس اردی سمند و ِ....
البته ان شاالله همانند 405 موتورشو دیگه نمی دزدن موتور پیکان بذارن روش. بعد بهذاسم پژو اردی بفروشن
جوجو: 1394/11/1210:19:59،
16
9
تقاضاي خودرو داره كمتر ميشه ولي عرضه انواع خودروي داخلي و خارجي رو به افزايشه.

از سال جديد هم دلار تك نرخي ميشه هم تنوع و عرضه خودرو بيشتر ميشه و شرايط فروش به نفع مشتري تغيير ميكنه.

ركود بازار خودرو ادامه داره و كاهش قيمت از سال ديگه شروع ميشه

براي خريد عجله نكنين صبر كنين هركس الان صفر بخره ضرر ميكنه
کو مشتری: 1394/11/1210:31:32،
17
10
فرانسوی های قورباغه خور از کجا ذائقه ما ایرانی ها را می دونه تازه مگه غذا هستش که ذائقه ما را خبر داره هر خودروئی که با کیفیت و
طراحی خوبی داشته باشه همه جای دنیا طرف دار داره البته با قیمت
مناسب
Alen: 1394/11/1210:54:02،
22
8
با سلام
به قوله دوستان جا داشت که با خودروسازان دیگه مثه تویوتا تعامل بشه که محقق نشد ولی جا داشت که بیشتر رو این کار تحقیق و مطالعه بشه. چون کشور ما تقریبا هواش گرمه و خشکه و موتور های پژو به اصطلاح گرم یا همون زود جوش هستن . برای مثال همین 207 تو زمستون واقعا تو دو سوت گرم میشه ولی تو تابستون مخصوصا تو ترافیک با کولر روشن فقط باید مراقب آمپر بود چون مدام جوش میاره
حتی برادر پژو یعنی رنو در این مورد از پژو خیلی بهتره
مورد دوم منفی اینکه وسایل محولات پژو و سیترون همیشه گرون هست واصطحلاک بالایی دارن مانند پژو 207 و زانتیا خودمون
مثلا سپر اصله یه 207 حدود 3 میلیون آب می خوره
این هزینه ها برای قشر متوسط بالاست
فک می کنم حتی خود رنو از پژو خیلی بهتر و قابل اطمینان تر بود
کلام آخر: فک می کنم پژو اصلا به درد ایران نمی خوره
رضا: 1394/11/1213:55:07،
13
8
هی میگید چرا با تویوتا وهیوندا ...... صحبت نمیکنن برای تولید . بیرون گود نشستید میگید لنگش کن آخه به غیر از فرانسویها که به دلیل سرمایه گذاری های قبلی در ایران مجبورند ادامه بدن کدوم برند احمقی میاد با اینها شریک بشه خودش روبدبخت کنه.
فکر کردید نرفتن دنبا ل تویوتا یا رفتن بهشون نداده. بقیه فقط به فکر فروش هستند نه شراکت وتولید.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل