کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

4 توصیه برای تازه واردهای بورس


کد خبر : ۱۹۲۱۴چهارشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰:۰۷۱۹۵۷ بازدید

«بورس سبز پوش شد». «شاخص کل 2 هزار واحد رشد پیدا کرد». «رونق به بورس بازگشت». این ها خبرهایی است که تلویزیون، رادیو و روزنامه بارها ...
4 توصیه برای تازه واردهای بورس4 توصیه برای تازه واردهای بورس

«بورس سبز پوش شد». «شاخص کل 2 هزار واحد رشد پیدا کرد». «رونق به بورس بازگشت». این ها خبرهایی است که تلویزیون، رادیو و روزنامه بارها و بارها پخش می کنند.
شنیدن این جملات و این سطح از احساسات، احتمالاً شما را تحریک می کند تا پول های خود را به بورس سرازیر کنید. پول هایی که در دوران رکود اقتصادی از تولید خارج شده و فعلا جایی بهتر از بانک ها پیدا نکرده است. اما وقتی به شما که پول های خود را در بانک ها نگه داشته اید، بگویند که از نیمه دی ماه تا کنون، متوسط بازدهی سهام 16 درصد بوده است، احتمالاً ترغیب می شوید تا به سمت سرمایه گذاری در بورس حرکت کنید. شما مشاهده می کنید که اگر پول خود را در بانک قرار دهید، در پایان سال 20 درصد به سرمایه تان افزوده می شود، اما با خرید سهام این سود را می توانید در 20 روز به دست آورید. بماند که در همین دو روز گذشته حدود 6 درصد افزایش قیمت سهام را شاهد بوده ایم. لذا همه چیز جور شده است تا به نزدیک ترین کارگزاری بورس بروید و کد سهامداری دریافت کنید.

اما یک سوال! این استدلال ها چقدر محکم هستند؟ آیا منطقی است که بر پایه این سطح تبلیغات سهام دار شوید؟ پاسخ به این سوالات در 4 نکته زیر آمده است. این 4 نکته به شما کمک می کند تا در امواج بازار سرمایه غرق نشوید. پس آن ها را به دقت بخوانید و به کار ببندید.

1- شاخص کل گمراه کننده است

اگر تصمیم گرفته اید براساس رشد شاخص کل، وارد بورس شوید باید به شما بگوییم که کاملا اشتباه می کنید. چرا که افزایش شاخص کل، لزوما به معنای سودآوری سهام همه شرکت های حاضر در بورس نیست. شاخص کل، بیانگر میانگین بازدهی بورس است و چه بسا، در برخی موارد، علیرغم رشد قابل توجه شاخص کل بورس، برخی سهام با افت قیمت مواجه شده و سهامداران خود را با زیان مواجه می سازند. بنابراین، شما نباید صرفا با اتکا به اخبار رشد شاخص کل و بدون بررسی کامل سهامی که قصد خرید دارید، اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنید. پس بدانید و آگاه باشید که رشد شاخص کل به معنای سوددهی همه سهام نیست.

 2- نقطه ورود به بورس خیلی مهم است

اگر تا به حال در بازار سرمایه حضور پیدا نکرده اید، باید به شما بگوییم که هنگام ورود به این بازار بسیار مهم است. به نمودار زیر نگاه کنید.این نمودار تغییرات شاخص کل را نشان می دهد. این نمودار نشان می دهد: کسانی که از 17 فروردین امسال (در روز های اوج گیری بازار سرمایه) وارد این بازار شده اند و در اواسط خرداد ماه از بازار خارج شده اند حدود 12 درصد از ارزش سرمایه خود را از دست داده اند. یعنی زیان برده اند. کسی که در حضیض بازار سرمایه و دوران رکود این بازار(اواسط خرداد امسال) وارد شده است و اواخر تیرماه از بازار خارج شده است، به طور متوسط توانسته 11 درصد سود کسب کند.پس بدانید و آگاه باشید که بیش از این که دوران رونق بازار برای ورود مهم باشد، نقطه ورود مهم است.


3- حضور در بازار سرمایه تخصص می خواهد

همانطور که از نکته قبل پیداست، زمان خرید و زمان فروش سهام از اهمیت بسیاری برخوردار است. یعنی کسانی در بورس موفق هستند که بدانند چه زمانی چه سهمی را خریداری کنند و در چه زمانی، چه سهمی را بفروشند. به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه از درآمدهای زیادی برخوردار هستند. لذا، اگر تا به حال در بازار سهام حضور نداشته اید، خیلی باید محتاطانه عمل کنید تا متضرر نشوید. چون تخصص کافی ندارید، ممکن است سهامی را بخرید که زیان ده باشد. در این مسیر، می توانید از نظر کارشناسان این حوزه استفاده کنید تا زیان نبینید.

 4- خرید و فروش سهام با ریسک همراه است

بازار سهام با ریسک همراه است. یعنی ممکن است زیان ببینید و ممکن است سود کنید. میزان این سود و زیان هم از قبل تعیین نشده است. خرید و فروش سهام برخلاف سرمایه گذاری در بانک با سود تضمین شده همراه نیست. در بانک، حتی اگر نرخ سود صفر باشد، شما بازهم زیان نمی کنید. اما در بازار سرمایه ممکن است که ارزش این سهام و به نوعی دارایی شما کاهش پیدا کند.

یک توصیه

اگر با وجود این موانع و سختی ها علاقه مند به حضور در بازار سرمایه هستید، به شما توصیه می کنیم که به سراغ صندوق های سرمایه گذاری بروید. در این صندوق ها، شرکت های بزرگ سبد متنوعی از کالاها را جمع می کنند و براساس این مبالغ اقدام به خرید سهام های مختلف می کنند. خرید از این صندوق ها سبب می شود که شما از سود نسبتا بیشتری از بانک ها برخوردار شوید و معمولا ریسک خیلی کمی را متحمل می شوید.
 
 نگاهی به گذشته و زیان 50 درصدی سهامداران بورس
23 بهمن 1392

 سقوط مکرر شاخص بورس تهران در هفته های اخیر سهامداران بازار سرمایه را با زیان 50 درصدی مواجه کرده است. بورس تهران هفته هاست حال و روز خوبی ندارد و روزانه با افت های شدید خود، هزاران سهامدار را ناامید و نگران کرده است. به گزارش ایسنا، در معاملات آخرین روز کاری هفته جاری نیز با افت 1105 واحدی شاخص رو به رو شد. این اوضاع در حالی سهامداران به خصوص سهامداران تازه وارد را به شدت نگران و متضرر کرده است که نهال بی اعتمادی در بورس تهران در حال بزرگ شدن بوده و هر روز تعدادی از سهامداران در تلاشند تا بقای بورس را به لقایش بخشیده و از این بازار پر ریسک خارج شوند.از سوی دیگر جمعی از سهامداران بورس ظهر دیروز با تجمع روبه روی تالار معاملات بورس با انتقاد نسبت به انتقال شرکت ها از بازار پایه فرابورس به بازار توافقی، خواستار استعفای مدیران بورس شدند. به گزارش فارس، به دنبال انتقال 14 نماد از بازار پایه فرابورس به بازار توافقی، برخی از سهامداران در شکواییه ای اعتراض خود را مطرح کردند. در پلاکاردهایی که این سهامداران در دست داشتند، خواستار استعفای امیر هامونی مدیر عامل فرابورس و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس شده اند.


حبیب نیکجو- خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها