کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

عمان جایگزین تازه دوبی درتجارت خارجی ایران

کدخبر:۱۹۲۰۱چهارشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۱۶۳۳۱۴ بازدید

فرازوفرودها در روابط سیاسی میان ایران و همسایه‌های جنوبی نزدیک نیم‌قرن است که به طول انجامیده و حال پس از قطع روابط ایران و عربستان ...

فرازوفرودها در روابط سیاسی میان ایران و همسایه‌های جنوبی نزدیک نیم‌قرن است که به طول انجامیده و حال پس از قطع روابط ایران و عربستان، روابط ایران و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اتحادیه عرب وارد فاز جدیدی شده است و روابط ایران با کشور امارات عربی متحده روزهای متفاوتی را سپری می‌کند؛ به‌گونه‌ای که بزرگترین شریک تجاری ایران سطح روابطش را به کاردار تقلیل داده است. با این حال برخی‌ معتقدند ایران و امارات قطع رابطه نکرده‌اند و فقط سطح رسمی روابط سیاسی خود را کاهش داده‌اند تا  بازاری همچون ایران را از دست ندهد. اماراتي‌ها که در سال‌های گذشته از گذر همکاری‌های اقتصادی با ایران منافع زیادی را از آن خود کردند، سعی  دارند  تا در روابط ايران و عربستان میانجی شوند و با وجود تقليل روابط ديپلماتيك، روابط بازرگاني خود را با ما حفظ كنند. شاید در نگاه اول تبعات اقتصادي تنش در روابط ايران و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس بيشتر به ضرر ايران به نظر برسد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که امارات بیشترین زیان را از این قطع رابطه خواهند دید؛ نکته‌ای که آصفي، سفير پيشين ايران در امارات  بر آن صحه گذاشت.

به گزارش شهروند، حال دیگر روابط ايران و برخي از كشورهاي حاشيه خليج‌ فارس و اتحاديه عرب وارد مرحله‌اي تازه مي‌شود. دراین میان درحالی عسگر اولادی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بر این باور است که محدودیتی برای تجارت خارجی ما به وجود نیامده و اماراتی‌ها هم می‌دانند اگر بخواهند برای تجارت ما مشکلی به وجود بیاورند، کشور جایگزین آن وجود دارد و امارات است که نمی‌تواند جای خالی ایران را پر کند. برخی دیگر از فعالان اقتصادی براین باورند که ایران باید درصدد گسترش تجارت خود با کشورهایی باشد که منافع ملی ایران را تأمین ‌کند و  متأثر از کشورهایی همچون عربستان نباشد. در این میان عمان کشوری است که می‌تواند این نیاز را تا حدودی رفع کند.

عمان کشوری پادشاهی است که در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار گرفته و پایتخت آن شهر مسقط است؛ از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان‌سعودی و امارات‌متحده عربی همسایه است. درحالی این کشور از موقعیت جغرافیایی مناسبی در منطقه برخوردار است که همسایگی این کشور با ایران از طریق مرزهای  دریایی، ظرفیت دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور را به رخ می‌کشد. ظرفیتی که در سال‌های گذشته مغفول مانده است. نگاهی به آمارهای تجاری دو کشور نشان می‌دهد که براساس آمار موجود طی ٩ ماهه نخست امسال ٣٧١‌هزار تن کالا به ارزش ٢٥٧‌میلیون دلار ازسوی ایران به عمان صادر شده درحالی‌که واردات صورت گرفته از این کشور در این مدت تنها ٣٥‌هزار تن به ارزش ٣٦‌میلیون و ٥٠٩‌هزار دلار بوده است که نشان می‌دهد سهم صادرات ایران به لحاظ ارزشی حدود ٧ و به لحاظ حجمی حدود ١٠برابر عمان است. بدین ترتیب در تجارت با عمان نيز كفه ترازوي صادرات به نفع ايران سنگيني مي‌كند و تراز تجاري ايران در اين مبادلات بيش از ٢٠٠ميليون دلار مثبت است.

در طول ١٠‌سال اخیر روند واردات و صادرات بین دو کشور ایران و عمان با نوسانات اندکی مواجه بوده است؛ اما منحنی صادرات و واردات بین ایران و عمان نشان‌دهنده جهش صادرات این کشور به ایران در سال ١٣٨٨ است که پس از آن مجدداً نمودار به حالت تعادل باز می‌گردد. آمارهای ارایه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد صادرات ایران به عمان طی ٥‌سال گذشته با رشد مناسبی همراه بوده و از ١٠٧‌میلیون دلار در‌ سال ٨٩ به ٣٠٣‌میلیون دلار در سال ٩٣ افزایش یافته است که از رشد حدود ٢٠٠‌درصدی در این بخش حکایت می‌کند. این درحالی است که واردات از کشور با فرازونشیب‌های متعددی همراه بوده است. فرازونشیب‌هایی که اوج آن را به‌ سال ٩٠ می‌توان دانست. به‌طوری که واردات از ١٥٧‌میلیون دلار از ‌سال ٨٩ به یکباره به حدود ٥٠٠‌ میلیون دلار (٤٩٩‌میلیون دلار) در سال ٩٠ افزایش یافت. اما روند صعودی صادرات عمان به ایران عمر کوتاهی داشت و در‌ سال ٩١ به ٢٩٣‌میلیون دلار کاهش یافت؛ هر چند که ‌سال ٩٢ هم‌ سال پرباری برای صادرات این کشور بود؛ اما صدور کالاهای عمانی در‌ سال ٩٣ به کمترین رقم خود در طی ٥‌سال گذشته رسید. مسواک، پشم چیده‌شده، خودرو سواری، بنزین، جرثقیل، قطعات گوشت و مکمل‌های دارویی از مهم‌ترین کالاهای وارد‌شده از کشور عمان و حیوانات زنده، قیر، نفت، آهن و فولاد، فرش، سیمان، سنگ مس و گازهای نفتی مهم‌ترین کالاهای صادراتی از ایران به این کشور است. گفتنی است ايران در سال گذشته توانسته ٢٨٣ قلم كالا به ارزش بيش از ٣٠٠ميليون دلار به عمان صادر كند و در مقابل ٧١ميليون دلار در قالب ١٢٧قلم كالا نيز از اين كشور وارد كند. عمده صادرات ایران به عمان را کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد و ایران نیز عمدتاً سنگ‌آهن و برخی کالاهای معدنی از عمان وارد می‌کند. همچنین به‌تازگی در مذاکرات مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور، طرف عمانی اشتیاق خود را برای خرید گاز از ایران اعلام کرده است.


نیم‌نگاهی به اقتصاد عمان

همانند سایر کشورهای عربی خلیج‌ فارس منبع اصلی درآمد کشور عمان نفت است. هرچند این کشور در زمینه تولید نفت هم نسبت به همسایگان خود تولیدکننده متوسطی است و درواقع کشاورزی و ماهیگیری دو منبع مهم درآمد در عمان است.  سومین راه برای درآمدزایی و منبع جایگزین دیگر صنعت توریسم در این کشور است. همچنین عمان شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، کالاهای صنعتی، مواد غذایی و روغن صنعتی است.  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی مهم‌ترین نقش عمان به‌عنوان کشوری که دارای مرز آبی با ایران است، این است که این کشور می‌تواند برای ایران به‌عنوان بازار جایگزین در نظر گرفته شود و بخشی از روابط تجاری ایران با امارات به این کشور منتقل شود. با توجه به توسعه زیرساخت‌های کشور عمان، ایران می‌تواند در حوزه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راهسازی، نفت و گاز، پل‌سازی، استخراج معادن و احداث نیروگاه با این کشور همکاری داشته باشد. در سال‌جاری نیز برای افزایش مراودات تجاری دو کشور و فراهم آوردن راه‌های جدید حمل و نقل، خط کشتیرانی جدیدی بین بخش خصوصی ایران و عمان در حال راه‌اندازی است. این خط کشتیرانی بین بندر سوهاد عمان و بندر چابهار و جاسک ایران در حال انجام است و برای حمل‌ونقل انواع کالاهای تجاری به کار می‌رود. دراین‌باره مرکز تجاری نیز در عمان در حال احداث است که بازرگانان و تولیدکنندگان ایران می‌توانند انواع تولیدات خود را در زمینه‌های کشاورزی، باغبانی، خشکبار پروتیینی و... در این منطقه عرضه کنند. از گذشته بیشتر روابط تجاری دریایی از طریق دوبی انجام می‌شد که با ایجاد این خط کشتیرانی جدید «سوهار» به‌زودی بخش عمده‌ای از مراودات تجاری با دوبی به این کشور منتقل خواهد شد.  GDP کشور عمان براساس اعلام بانک جهانی در ‌سال ٢٠١٣ معادل ٨٠‌ میلیون و ٥٧٠‌ میلیون دلار است.

1228yvg132dwm4y8nhx.jpg

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

محمد: 1394/11/709:51:05،
160
30
انصافا نجیب ترین همسایه ایران هستند.

و بیزینس من های فوق العاده بی غل و غش .

و تنها کشور حوزه خلیج فارس است که من دوستش دارم.
امیر: 1394/11/710:21:01،
77
35
خوب به سلامتی ... ایرانی های عزیز دوبی رو ساختن ... ترکیه رو ساختن . روسیه رو ساختن . یمن و لبنان و عراق و فلسطین هم که از اول بوده .. حالا نوبت عمان شد ... برید پولاتون برزید اونجا اونا هم مثه عربستان قطر و ... اینا شاخ شن ... ! 40 سال پیش دنیا میخواست بیاد ایران ... حالا ... !!!!!
نام شما: 1394/11/710:34:05،
33
21
چون دوست داره مثل سوییس یک کشور بی طرف باشه ولی نمیدونه وقتی جنگ بشه اینجا منطقه ی شرث وحشی هستش کشور بی طرف نمیشناسه کسی
علی: 1394/11/711:01:54،
32
51
ایرانیان دوبی وترکیه رو ساختند؟ خخخخخ
یه ساختمان ایرانی ندارندفقط کشورهای غربی کمکشون کردند
rezaei: 1394/11/711:32:43،
41
18
بجای اینکه از کشورهای دیگه بخاطر منافع شخصی و رانت خودتون پایگاه تجاری بسازید چابهار رو تقویت کنید

بندرهای تجاری دیگه در منطقه چی دارند که در چابهار نمیتونیم داشته باشیم ؟ بلدید که از آب کره بگیرید خوب قبلش همه زمینهای مرغوبش رو صاحب بشید قبل از اینکه این بندر نجیب اهمیت پیدا کنه

لابد عیبش اینه که در منطقه محروم سیستان و بلوچستان اشتغالزایی میشه
حسین: 1394/11/709:55:30،
70
25
کشور خودمان این همه مرز آبی مشابه عمان داشته و آنها هیچ امتیاز خاصی در این خصوص ندارند . اگر دولت همت کند و بنادر و اسکله هی مجهز در سواحل خودمان احداث کند می توانیم از وابستگی به بنادر کشورهای عربی رها شویم.
برای این مهم هم اگر پول کافی داریم که بهتر خودمان انجام بدهیم و اگر نداریم که میتوانیم به شرکت های پیشرفته اروپایی قرارداد بدهیم که بسازند و در دوره چند ساله از عوارض آن منافع ببرند .
محمود: 1394/11/710:59:37،
34
18
اونوقت تکلیف اون بنادر پنهانی چی میشه داداش، خیلی ساده ای
من: 1394/11/709:57:23،
58
21
ای خدا کی میشه اجناس وارداتی مستقیم توی بنادر ما خالی بشه
محمود: 1394/11/711:00:57،
28
12
اونایی که باس بشه میشه
کیانوش: 1394/11/710:10:22،
69
21
اگه ماشین به جای امارات از عمان وارد بشه بهتره .حد اقل آپشن های نصبی غیر فابریک کمتر روی ماشین ها نصب میشه .یه عده پاکستانی توی شارجه هستن که آپشن های چینی روی ماشین ها نصب می کنن و بعد به عنوان فول می فرستن ایران
رضا: 1394/11/711:00:03،
18
22
امااین کجاوآن کجا؟
احمد: 1394/11/711:25:34،
30
28
از یک کشور کوچک به یک کشور کوچک تر.!!!چرا تجارت مستقیم با
طرفهای خارجی نداشته باشید که پول اضافه بابت خرید به این کشورها پرداخت می کنید.!!؟
ناصر: 1394/11/711:26:05،
17
42
مقایسه عمان با دوبی مثل مقایسه تهران با نیویورکه! عمان کشوری با بافت سنتی و قدیمی و افکار قدیمی دارن ولی دوبی 100 برابر عمان درامد داره.بزرگترین شرکتهای هواپیمایی و دریایی رو داره.مرکز تجارتی جهانیه.اماراتو هرجور شده نگه باید داشت
آرش: 1394/11/714:10:46،
39
17
اولا لطفا توهين نكنيد و نژاد پرستانه به قضيه نگاه نكينيد
ثانيا بايد بدونيد كه عرصه سياست عرصه منافع ملي هست
چرچيل گفته در عرصه سياست هيچ كشوري تا ابد دوست و يا دوشمن نميمونه و اين حرف كاملا درسته و روابط خوب امروز ما با عراق يك نمونه هست
ايراني عزيز
اي هموطن
لطفا غيرت و عرق ملي خود رو با حمايت از تصميمات درست و توليد و اشتغال ملي نشان بديد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما