کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

افزایش تعرفه یا ورود برندهای تازه ؟

کدخبر:۱۹۱۸۳سه شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۴۷۶۱۹۱ بازدید

دولت در بودجه 95 پیش‌بینی کرده که از محل واردات خودرو درآمدی 220‌ میلیارد تومانی داشته باشد؛ اتفاقی که برای تحقق چند سناریو ...
افزایش تعرفه یا ورود برندهای تازه ؟

دولت در بودجه 95 پیش‌بینی کرده که از محل واردات خودرو درآمدی 220‌ میلیارد تومانی داشته باشد؛ اتفاقی که برای تحقق چند سناریو دارد. افزایش تعرفه و افزایش میزان واردات و ورود برندهای تازه با نمایندگی‌های رسمی و رفع ممنوعیت‌های قبلی، از جمله این سناریو‌هاست اما کدام از این سناریوها به واقعیت نزدیک خواهد شد؟

پس از آنکه هفته گذشته دولت لایحه بودجه سال 95 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش میزان تعرفه واردات خودرو شکل گرفت که همین موضوع نگرانی را برای بالا رفتن قیمت این گروه از خودروها ایجاد می‌کرد. اما آنچه که دولت در بودجه 95 از آن یاد کرده، افزایش درآمد از این محل است. حالا کارشناسان چند راه برای افزایش این درآمد پیش‌بینی می‌کنند. نخستین راه افزایش تعرفه واردات خودرو است. این راهکار با توجه به شرایط فعلی کشور و آنچه در پسابرجام برای اقتصاد ایران در نظر گرفته می‌شود عملیاتی است و چه آثاری خواهد داشت؟

جمشید پژویان، اقتصاددان و کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به "روزنامه فرصت‌امروز" می‌گوید: «افزایش تعرفه واردات به انحصاری شدن بازار خودروهای تولید داخل دامن می‌زند، زیرا قطعا ما در سال آینده و با آمدن شرکای تازه خودروهایی در سگمنت قیمتی خودروهای وارداتی تولید خواهیم کرد. بنابراین، اگر دولت تعرفه واردات خودرو را افزایش دهد طبیعتا قصد دارد تا فاصله قیمتی میان خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی را زیاد کند. بنابراین با توجه به کیفیت نامناسب محصولات داخلی چنین اقدامی صرفا به افزایش هزینه برای مشتریان منجر خواهد شد. گرچه بازار خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل همواره از هم مجزا بوده اما در هر صورت امکان واردات خودروهایی در سطح پایین‌تر قیمتی وجود دارد که دولت درصورت افزایش تعرفه واردات جلوی آن را خواهد گرفت.»

همچنین فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در این زمینه در گفت‌و‌گو با فرصت امروز بیان می‌کند: «در بودجه سال 95 افزایش درآمد دولت از محل واردات خودرو پیش‌بینی شده است. یکی از راه‌های افزایش درآمد از محل افزایش تعرفه واردات خودرو است. اما چقدر احتمال دارد که این اتفاق رخ دهد؟ با توجه به اینکه ما می‌خواهیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم، مجددا باید رژیم تجاری خود را به روز کرده و تحویل دهیم. بنابراین، هر تصمیمی مبنی بر افزایش تعرفه‌های وارداتی عدم تطابق با پیوستن به سازمان تجارت جهانی است، پس احتمال این موضوع بسیار کم خواهد بود.»


برندهای تازه به بازار می‌آیند

یکی دیگر از راه‌های افزایش درآمد دولت از محل واردات خودرو، افزایش میزان واردات است که در دو حالت امکان‌پذیر خواهد بود؛ یکی ناشی از افزایش واردات خودروهای موجود و دیگری افزایش تنوع محصولات وارداتی است.

احتشام‌زاده درباره این راهکارها معتقد است: «افزایش تنوع محصولات وارداتی، برندها و مدل‌های جدید را شامل شده و همچنین با رفع محدودیت‌های غیر‌اصولی قبلی مانند ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی است. در هیچ کجای دنیا دلیل لوکس بودن یک کالا، مشخصات فنی نیست بلکه قیمت یک کالا است. در همین راستا ما به سازمان توسعه تجارت درخواست داده‌ایم که ملاک لوکس بودن خودرو تغییر کند. بنابراین به احتمال این دو راه برای افزایش درآمد دولت از واردات خودرو بیشتر است.» حالا اگر پیش فرض را همین دو راهکار آخر در نظر بگیریم دو موضوع قابل بررسی است؛ نخست اینکه با استفاده از این روش‌ها چقدر احتمال تحقق درآمد پیش‌بینی شده وجود دارد و نکته دیگر اینکه با ورود برندهای تازه چه اتفاقی در بازار خودروی کشور رخ خواهد داد؟ احتشام زاده با بیان اینکه ما برنامه‌ریزی می‌کنیم برای اینکه به یک هدف برسیم، توضیح می‌دهد: «طبیعتا به ازای این درآمد در بودجه هزینه‌هایی دیده شده، بنابراین اگر قرار است ما جایی برای یک هزینه برنامه‌ریزی کنیم ابتدا باید درآمدهای پیش‌بینی شده تحقق پیدا کند.» 

او درباره ورود برندهای تازه به بازار ایران اظهار می‌کند: «آمدن برندهای تازه، رقابت بیشتری در بازار به وجود خواهد آورد و افزایش انتخاب مشتری را خواهیم داشت و در این فرآیند همه موارد منجر به رفاه مشتری خواهد شد. ممکن است ما در کوتاه‌مدت تاثیر چندانی در بازار نبینیم اما در بلند‌مدت مشتریان با قابلیت انتخاب بیشتر می‌توانند خرید کنند.»

سال گذشته میزان واردات خودرو به دلیل شرایط رکودی نسبت به تولید خودرو در کشور، 50‌درصد افت داشته است. حالا اگر قرار باشد که حتی واردات 5‌درصد افزایش پیدا کند خطری بازار خودروهای داخلی را تهدید نخواهد کرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

عبدالله انصاری: 1394/11/613:48:20،
27
467
دوستان بیایید منصف باشیم و این قدر از کیفیت خودروهای ایرانی ایراد نگیریم. خودم دوازده ساله یه سمند ای اف 7 گرفتم واقعا خوبه. پرقدرت و پرشتاب در عین حال کم صدا و راحت. تا حالا هم غیر از روغن و سوخت و لنت هزینه ای نداشته. ای اف 7 از بهترین موتورهای طراحی آلمانه که رو فولکس واگن جتا هم نسخ توربوش نصب میشه
سامان: 1394/11/614:31:36،
331
13
عامو سمند EF7 دوازده سال پیش اصلا وجود نداشت.
قبول باشه
عباس آقا: 1394/11/614:33:03،
166
12
تا زماني كه دولت از تعرفه واردات به عنوان منبع درامد نگاه كنه وضع همينه ...

كجاي دنيا در كشورهاي درست حسابي دولت مثل دزد سر گردنه و مثل دلال از واردات حق دلالي ميگيره !!؟؟؟؟

واقعا كه اين خانه از پاي بست وبران است ...
وحید@@@@: 1394/11/614:41:51،
189
12
12 ساله سمند ef7گرفتی؟؟؟؟؟

مطمعنی تا حالا سوار سمند شدی؟

مگه موتور efچند ساله که ایران اومده؟
مهدي: 1394/11/614:43:26،
120
13
EF7 دوازده ساله داره توليد ميشه يعني از سال82 ؟؟؟؟!!!!!!
حامد: 1394/11/614:48:12،
110
16
من موندم چه جو ری موتوری که نهایتا شش سال پیش اومده شما دوازده سال پیش داشتی
amir: 1394/11/614:56:14،
75
14
12 سال قبل موتور ef7 نبود برادر.شاید 2 سال پیش مد نظرته
ناشناس: 1394/11/615:05:45،
60
14
مگه چند ساله روی سمند موتور ef7 نصب میشه که شما ۱۲ ساله ازش راضی هستین .
بی نام: 1394/11/615:32:59،
55
12
با منظورش دوازده ماه بوددددد
علی: 1394/11/616:12:24،
94
15
منم یه پژو 405 موتور TU5 مدل 79 میلادی دارم تازه سانروف و کولر دیجیتال هم داره. 24 تا هم ایربگ داره لاستیکهاشم اتومات باد میشه من که خیلی ازش رازیم
tajbakhsh: 1394/11/616:31:45،
17
54
دوستان عزیز حرف جناب انصاری میتونه کاملا درست باشه و ایشون ازکیفیت ماشینشون که موتورش و حتی سیستم برقی خودرو هم تماما ساخت آلمانه راضی باشند.
یه سرچ کوچولو بکنید میبینید که این موتور در سالهای قبل ٨۴ تولید شده و من خودم به شخصه در سال ٨۹سمند موتور ای اف سون داشتم و اسیر نمایندگی ها بودم و به فکر خودم اولین سری این سمندها رو خریده بودم . یک بار که تو نمایندگی بودم یه سمند موتور ملی رو تو نمایندگی دیدم که کاملا مشخص بود مدل پایینه و برا تعمیر اومده بود !!!،تعجب کردم و کنجکاو به این که مدل این سمند چیه؟؟ مالک گفت ٨۴ ومن هم مثل شما دوستان تعجب کردم ایشون و کارشناس نمایندگی گفتند که تعداد محدودی به عنوان تست فنی و ازمایشی تولید و فروخته شد.
ولی محصولات این چند سال اخیر( ٨٨ به بعد) واقعا لگنه و آشغال. http://national-engine.persianblog.ir/post/31/ لینک برای مطالعه دوستان.
اسکافیلد: 1394/11/617:03:38،
36
9
اول اینکه همیشه حرفای این اقای انباری باعث خندم میشه.دوم اینکه از اونور الکی سر مردم شیره میمالن که میخان جزو تجارت ازاد جهانی بشن.وشاکی میشن الکی که افغانستان شده اینا نه.بعد یه هفتش.میچسبن به تعرفه خوب عزیز من دوتاش نمیشه هم خدارو بخای هم خرما
اسکافیلد : 1394/11/617:09:00،
28
10
جواب برای دوستانی که میگن فلان ماشینو تازه گرفتم حرف نداره.خب عزیز من ماشین صفر خب نباید سروصدا داشته باشه این دلیل به خوب بودنشون نیس هر چی باشه صفره.اشین باید چن سالی کار کنه تا بتونی نظر بدی.مثلا بنده میتونم در باره ماشین سییلو مدل 79 خودم نظر بدم.
ارش: 1394/11/617:10:04،
40
11
من هم پژوRDبا موتور EF7دارم مدلش 81جالبه ماشین من 11ایرگ ؟؟و رادار بین خطوط داره؟؟ تازه هیبریدی هست ؟؟آلمانی ها اومدند ماشین من رو دزیدند از روش بنز S500جدید 2016روتولید کردند ای آلمانی های مکار؟؟؟
مرتضی: 1394/11/617:35:48،
30
10
خوش به حالت که با سمند EF7 حال می کنی و از پولی که بابتش پرداختی راضی هستی!!
خودرو سازها هم باید مشتری های مثل شما رو روی سرشون بذارن. که با وجود اینهمه خیانت، برعکس شما ازشون تعریف می کنید.
با تجربه: 1394/11/619:29:03،
23
11
اولین سمندEF7درسال1386برپایه سمند X7به رنگ بژبه شماره شاسی 71900001تولید شد ودر سال 87به اقایی به نام تدین فر فروخته شد
بهزاد تحریم: 1394/11/623:13:51،
17
9
خودت فکر می کردی انقدر مخاطب پیدا کنی؟! خوابای جدیدتم برامون تعریف کن
پاسخ به انصاری: 1394/11/623:43:34،
14
10
دوست عزیز مگه مجبوری دروغ بگی 12سال پیش هنوز ef7تولید نشده بود.کنتور که نداره بنداز همینجوری
سروش: 1394/11/613:48:49،
30
113
با این قیمت ها خودرو چینی از همه اینا سرن. کسایی که جک جی 5 دارن خیلی راضین. یکی از دوستا سه ساله داره فقط هزینه های مصرفی داره. از طرفی خیلی زیبا و با کلاس و طراحی پینین فاریناست. موتور و گیربکسش ساخت تویوتا هستند و واقعا با شتاب و راحته. به نظرو تا 80 میلیون هیچ خودرویی به پاش نمی رسه.
جمشید: 1394/11/614:31:08،
21
79
جک اصلا کیفیت نداره. ام وی ام 550 با گیربکس cvt بهترین گزینه در این رنج قیمتی هست. فوق العاده بهتر و لوکس تر از جک جی 5 هست و در ضمن موتور 2000 هم هست
رضا2: 1394/11/615:15:32،
25
27
نخیر من یه فرغون چینی دارم هم از جک بهتره هم از ام وی ام 550
جواب جمشید: 1394/11/615:21:07،
34
13
جمشید دلبندم حجم موتور زیاد دلیل بربهتربودن نیست.هرچند به نظرمن هردوشون ماشینهای تنبل و مزخرفی هستن ولی حجم موتورکمتر و بیشتر دلیل بربهتربودن ماشین نیست.قدرت و گشتاور برای موتور مهمه نه حجمش.
امین: 1394/11/621:54:09،
18
13
اینکه جک جی 5 ماشین خوبیه با توجه به قیمتش شکی نیست. ولی اطلاعات در خصوص این ماشین رو اشتباه زدی. اولا موتور و گیربکس نوع اتوماتش تحت لیسانس میتسوبیشی و ساخت چین هست و نوع دستی موتورش مال خود جک هست که البته ان هم موتور خوبی هست. ولی ماشین های جک تو ایران همشون عالی هستن! این رو می شه از استقبال مردم از این ماشین ها به راحتی متوجه شد. در ضمن موتور 1800 سی سی ورژن جی دی آی هست که 141 اسب بخار قدرت داره و از توان ام وی ام 550 2000 سی سی هم بیشتره. انهم به دلیل تکنولوژی بالاتره اونه!
رهگذر: 1394/11/709:42:49،
13
11
فقط هیوندا، کیا و تویوتا تو ایران جوابن وسلام
خرید خودرو ممنوع: 1394/11/613:52:53،
102
11
ایرانیان خوب حساب کار دستشون اومده

دگر چپاول حقوق مردم کافی است اقتصاد باید آزاد شود

دگر فشار روی قشر متوسط و پایین کافی است

زندگی و آسایش و راحتی حق ماست

پس با دشمنان جان و مالمان مبارزه خواهیم کرد
آزیتا 73: 1394/11/613:56:49،
67
64
بچه ها خوااااهش میکنم کمکم کنید..بادلیییل
سراتو 1600 سایپا+
جک اس5 شاسی_
یاشار اصلی: 1394/11/614:29:30،
36
27
میدونم که اسم اصلیت عزت اله هست. اما کمکت میکنم. سراتو خودرو بهتری هست و خدمات هم داره ولی آپشنهاش کمتره
hasan: 1394/11/615:13:55،
20
19
jac s5 در بيشتر موارد بهتره . مخصوصا از لحاظ موتوري ..... فقط چون چينيه بعضي از مردم بدون اينكه از اطلاعات فني ماشين بدونند،ايراد مفت مي گيرن ... واسه اثبات حرفم مي توني اختلاف قيمت بازار و قيمت نمايندگي هر دو رو با هم مقايسه كني ...
پاسخ به ياشار: 1394/11/615:24:39،
17
25
ياشار جان ....شما سراتو 122 اسبي رو با جك 176 اسب بخاري . اونم با موتور ميتسيوبيشي مقايسه مي كني !!! جالبه فكر كنم تا حالا سوار هيچ كدوم نشدي
HAMID: 1394/11/616:14:40،
29
11
این چه مقایسه ای شاسی بلند یا سدان کوچیک !!!
تو این رنج ماشین صفر نیست یا خیلی کمه
برو الان یه ماشین خوش فروش مثل تندر 90 یا پارسlx بردار یکی دو سال کارکرده تا سال بعد . تابستون تو رنج 50 تا 100 تومن کلی ماشین میاد الان بازار تو این رنج همش چینیه یکم صبر کن ضرر نکنی ...
کوکی: 1394/11/622:53:36،
19
10
اصلا این دوتا ماشین چه ربطی به هم داره؟؟؟؟؟
بچه ها به نظرتون پاژن 2کابین 6سیلندر بگیرم یا هیوندا کوپه؟؟؟؟
یکم فکر کنید بعد اقدام به گذاشتن کامنت کنید.
60: 1394/11/614:05:02،
54
12
مشکل مسئولین فقط ماییم
اگر مو هامون کامل سفید بشه و عصا به دست بگیریم خیالشون راحت میشه و تعرفه رو بر می دارن
دهه هشتادی ها دهه نودی ها خوش به حالتون
مردم متحد: 1394/11/614:07:04،
73
16
تا وقتي تعرفه واردات خودرو صفر نشه و فرغوناي توليد داخل كاهش قيمت 50 درصدي نداشته باشه ركود برطرف نميشه...

تو پساتحريم كسي 35 ميليون بابت فرغون 30 سال پيش نميده

كيفيت خودرو داخلي و خدمات پس از فروش بايد اصلاح بشه

شب عيد هم ركود بازار برطرف نميشه
آرش: 1394/11/615:02:28،
25
20
در بهترين حالت حتي اگه تعرفه واردات هم صفر بشه تاثير بيشتر از كاهش ٢٠ درصدي قيمت محصولات داخلي نخواهد داشت
در ضمن با توجه به اينكه ٨٠ درصد بازار خودرو در رده قيمتي زير ٤٠ ميليون تومن هست باز دوباره دست ملت از خودرهاي به روز به دور خواهد بود چون شروع قيمت خودروهاي به روز از ١٥ هزار دلار يعني ٥٠ ميليون تومان شروع ميشه
به عبارتي خرما بر نخيل و دست ما كوتاه
تنها راه افزايش اشتغال و افزايش ميزان درآمد مردمه
ali: 1394/11/614:09:07،
54
13
اولا هرچه به سر خودروسازان داخلی بیاد حقشونه
چطور چندین ساله فرغون هاشونو به ما میندازند
دوما دوران تحریما گذشت بخوان نخوان مجبورا خودرو وارد کنن
و مجبورن تعرفه های واردات رو کم کنن چون اگه تعرفه بالا باشه هیچ کس نمیخرن و هیچ سودی بهشون نمیرسه و نخواهد رسید
به امید پیروزی ملت ایران
کاربر1: 1394/11/614:10:14،
39
13
آقازاده ها بجنبن که محموله جدید رسید...
حمید: 1394/11/614:10:56،
29
34
شک نکنید افزایش تعرفه تو کاره!!!!!
امین: 1394/11/614:11:48،
29
31
کاهش قیمت نفت---> کاهش درامدهای دولت---> افزایش بیش از پیش قیمت دلار و بالا رفتن تعرفه---> افزایش قیمت خودرو
افزایش تجارت خارجی با رفع تحریم---> افزایش واردات---> تلاش دولت برای جلوگیری از واردات با افزایش قیمت دلار و بالا بردن تعرفه ها
بحران بیکاری---> حمایت از تولید داخل ---> بالا رفتن دلار و تعرفه ها
پس هیج نشانه ای از کاهش و حتی ثابت ماندن خودور نیست! خودرو کما کان از نظر دولت عملا کالای لوکس است!
راهکاری برای مردم: در لحظه زندگی کنید چون تا سالها وضعیت اقتصاد ایران اینگونه خواهد بود!
به نظر من هرکس هرچقدر پول برای خرید خودرو داره در همان رنچ بهتربن گزینه را انتخاب و بخره!
چینی ها در محدوده 50 الی 80 بهترین گزینه برای خانواده ها هستند. (درمقایسه با پیکانتو، ام جی 3، میراژ، .... )
بيكار : 1394/11/614:39:50،
27
11
( اخه تا كى ظلم و دروغ ) ، ((( و تا كى وسكوت ))) نمايندگيها كه ماليات ارزش افزوده ميدن خوب با پول مردم ماشين وارد ميكنند وبا قرارداد يكماه وتحويل يكساله!!! ،سازمان حمايت از مصرف كننده ام،اسمش سازمان حمايت از سرمايه دار و زورگو يأن ،حرام خوارن هست وهيچ كس به فكر ما نيست. ايرانجيب ثبت كن
porya: 1394/11/615:04:00،
25
11
مشتری عمده خودرو مردم قشر متوسط به پایین هستند وگرنه دولت با فروش خودرو به اقلیت پولدار هیچ زمان اون سودی رو که میخواد نمیبره. تنها کار مثبتی که میتونه انجام بده افزایش کیفیت و کاهش قیمت تا سطح توانایی اکثریت مردم هست. اینجوری رکود از بین میره فروش بالا میره و تولید انبوه درامدزا میشه. در ضمن افزایش تولید باید به همراه افزایش همزمان خیابان سازی وسایل نقلیه عمومی و.....باشه یعنی دوستان کمتر بدزدند و دولت پولو ازشون بگیره خودشم پولو حروم نکنه زیرساخت ها رو ارتقا بده.
1: 1394/11/615:18:13،
22
9
اگه خودروی با کیفیت تا 30 تومن بدین من می خرم ، اگه نه هم که خدا پدر آژانس رو بیامرزه!
سلیم: 1394/11/616:01:16،
18
10
راحترین کار یعنی افزایش تعرفه یا همون افزایش سرباز
خلایق هرچه لایق رای یادتون نره
عجب گیری کردیما: 1394/11/616:02:53،
26
14
وقتی کاسبی نیست کار را تعطیل میکنند حالا دولت اینهمه کارمند که
در اداره ها بیکارند را میخواهد با هزار ترفند حقوقشان را از مردم تحت
عنوان مختلف بگیرد مردم هم دیگر پولی ندارند فوقش خودرو نمیخرند
احمد: 1394/11/616:28:04،
21
9
همین الان خودرویی که وارد می شود به مدد سیاست های حمایتی
دولت از خودروسازان.!!!!!! , مردم باید چیزی حدود 110% قیمت خودرو بپردازند شامل هزینه تامین امبولانس و کمک به هلال احمر و
از رده خارج کردن دو تا خودروی فرسوده و.......!!یعنی الان این مقدار
کمک و مالیات و تعرفه کم است می خواهید انرا باز هم افزایش دهید!!؟
80 ملیون: 1394/11/617:24:18،
13
11
www.auto trade .uk
فرهاد فرهنگی: 1394/11/617:48:32،
25
11
ما از حکومت و دولت انتظار داریم تعرفه واردات را کم کنند
تسلیما: 1394/11/617:55:07،
14
9
آقا سلیم لطفاً سربازان را اضافه کنند
دمکراسی همینه !
پدر خامنه ای: 1394/11/623:41:39،
20
9
مرگ برخودروهای تولید داخل .....مرگ بر انحصار طلبی....

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل