کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروردین سال آینده زمان طلایی فروش فولاد


کد خبر : ۱۹۱۵۱دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۴۵۲۴۸۹ بازدید

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌آلات معتقد است حداکثر زمان لازم برای فروش «فولادهای انباشته»، فروردین سال آینده است. او درادامه ...

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌آلات معتقد است حداکثر زمان لازم برای فروش «فولادهای انباشته»، فروردین سال آینده است. او درادامه می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر مشتری برای این 3‌میلیون تن فولاد انباشته شده وجود ندارد و تنها 50‌هزار تن آن در بورس به‌صورت سلف خریداری شده که تحویل آن در سال 95 صورت می‌گیرد و درآمدهای آن نیز در سال آینده به دست تولیدکنندگان خواهد رسید. اما در حال حاضر با انباشت این 3‌میلیون تن فولاد در انبارهای تولیدکنندگان با سه مشکل بزرگ مواجه هستیم که نخست باید این محصولات در داخل مصرف شود یا به سایر کشورها صادر شود، مشکل بعدی مشکلات مالی آنها است که ناشی از عدم وجود نقدینگی به دلیل عدم فروش فولادهای تولیدی آنها است، اما مشکل سوم درارتباط با عدم موجود فضای کافی و لازم برای نگهداری فولادهای تولیدی و انباشت شده است.

رئیس اتحادیه آهن‌آلات در ادامه می‌گوید: حداکثر زمان لازم برای فروش فولادهای انباشته، فروردین سال آینده است، زیرا تا پایان امسال دوماه بیشتر باقی نمانده است و علاوه بر این باید چشم انتظار باشیم که آیا اجرای برجام، موتور حرکت پروژه‌های عمرانی را به حرکت درمی‌آورد؟ اما اگر به همین روال فعلی پیش برویم، با مشکل جدی مواجه خواهیم شد زیرا علاوه بر عدم تقاضا در داخل، کشورهای هدف صادراتی را نیز به دلیل خرید محصولات با قیمتی پایین‌تر از سایر کشورها، از دست خواهیم داد.


بهترین اقدام تحریک تقاضای داخلی است

محمد عمویی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاورنگراندیش درباره بازار فولاد کشور در روزهای پس از رفع تحریم‌ها در گفت‌وگو با «فرصت امروز» می‌گوید: علاوه بر انباشت 3‌میلیون تن فولاد در انبارها، موضوع مهم دیگر در بازار فولاد، چگونگی ادامه تولید ماهانه کارخانه‌ها است که برای حل این مشکل باید درباره چگونگی ایجاد شوک به بازار تقاضا به برخی موارد توجه داشت. یکی از این نکات، رفع تحریم‌ها و گشایش سوییفت است که می‌توان امیدوار بود تا چند ماه آینده اجرایی شود.

این فعال بازار فولاد می‌گوید: نکته مهمی که وجود دارد، مدت زمانی لازم برای به نتیجه رسیدن پروژه‌ها و رسیدن به مرحله خرید و نصب فولاد در این پروژه‌ها است که در بهترین حالت چندماهی زمان لازم دارد. به گفته وی، باتوجه به شواهد موجود، این موضوع نمی‌تواند کمکی به رفع فولاد انباشت شده در بخش تقاضای داخلی داشته باشد و حداقل تا پنج،شش ماه آینده ادامه دارد. او ادامه می‌دهد: بخش مسکن نیز سهم بزرگی در تقاضا در صنعت فولاد دارد و به دلیل وجود مازاد مسکن و عدم قدرت خرید مردم بعید به نظر می‌رسد که تا شش، هفت ماه دیگر شاهد اتفاق خاصی باشیم. 

عمویی در ادامه درباره یکی دیگر از عواملی که در رونق بازار فولاد در پساتحریم تاثیر دارد، می‌گوید: با رفع تحریم‌ها می‌توان به موضوع صادرات فولاد توجه ویژه‌ای داشت که متاسفانه در اغلب مواقع قدرت رقابت در بازار بین‌المللی برای اکثر فولادسازان کم است و علاوه بر این در مقطع کنونی دو بدشانسی گریبان‌گیر فولادسازان کشور شده است که یکی رکود جهانی و دیگری کاهش تقاضای منطقه‌ای است.


نخستین گام هر پروژه، استفاده از فولاد است

بهرام سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان نیز در گفت‌وگو با فرصت امروز درباره این موضوع می‌گوید: به دلیل تحریم‌ها صادرات ما با سختی مواجه بود و نقل و انتقال پول و فولاد خریداری شده با واسطه صورت می‌گرفت که مشکلات بسیاری داشت. ریسک وصول نشدن پول نیز از جمله مباحث دیگری است که در فضای پساتحریم حل خواهد شد و مشتری‌های ما بی‌پروا و مستقیم با ما وارد معامله می‌شوند و با بازگشایی سوییفت می‌توانند گشایش اعتبار کنند. از نظر من با راه‌اندازی منابع مالی خارجی و راه‌اندازی مجدد پروژه‌ها طبیعی است که فولاد با رونق جدی مواجه خواهد شد، زیرا در نخستین گام اجرای هر پروژه، استفاده از فولاد است که این موضوع برای ما خوشایند است.

او ادامه می‌دهد: امیدواریم که بازار فروش این 3‌میلیون تن فولاد انباشته شده باز شود تا بتوانیم با رونق در این زمینه، واردات را مدیریت کنیم و به تولید داخل ضربه جدی وارد شود.

با شنیدن صحبت‌های فعالان بازار فولاد، ‌می‌توانیم به آینده این بازار و خروج آن از شرایطی فعلی امیدوار باشیم زیرا با اجرای برجام و راحت‌تر شدن مراودات بانکی با سایر کشورها و در نتیجه افزایش صادرات می‌توانیم به آینده روشن این بازار امیدوار باشیم.


ساناز کلاهدوز - فرصت‌امروز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها