کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

تجربه رانندگی با تنها پورشه‌ای که مجوز ورود به کشور را دارد

کدخبر:۱۹۱۰۴یکشنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۴۷۸۶۹۷ بازدید

این روزها کوچک شدن موتورها و تغییر رویکرد خودروسازان به ساخت موتورهای کم حجم و مجهز به توربوشارژر به یک رویه جهانی مبدل شده است اما ...
تجربه رانندگی با تنها پورشه‌ای که مجوز ورود به کشور را دارد

این روزها کوچک شدن موتورها و تغییر رویکرد خودروسازان به ساخت موتورهای کم حجم و مجهز به توربوشارژر به یک رویه جهانی مبدل شده است اما قوانین وارداتی سخت گیرانه و غیر منطقی در کشورمان باعث شده تا این روند در بازار خودروهای وارداتی ایران به نوعی تشدید شود و از این رو در یکی دو سال اخیر شاهد عرضه انواع و اقسام خودروهای چهار سیلندر با موتور های ضعیف یا نمونه های مجهز به توربو شارژر بودیم که البته با شرایط موجود در کشورمان هم سازگاری چندانی ندارند.

به هر روی پس از وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس، ورود بسیاری خودروهای جالب و سریع به کشورمان محدود شد و محصولات پورشه و مازراتی هم با منع کامل واردات مواجه شدند. این شرایط ادامه داشت تا چندی پیش که به لطف عرضه مدل های 2 لیتری توربو از سوی پورشه وضعیت تغییر کرد و پس از معرفی نسخه چهارسیلندر ماکان، امید بازگشت مجدد این برند پر طرفدار در دل پورشه دوستان ایرانی زنده شد، حالا چند وقتی است که معدود ماکان های راه یافته به ایران با قیمت های باورنکردنی ارزش گذاری شده اند و با حواشی خاصی در مراحل شماره گذاری و دریافت پلاک را طی کرده اند.

در ادامه قصد داریم به تست و بررسی یکی از همین خودروها بپردازیم.

طراحی ظاهری

چهره ماکان را می توان حد وسط و میانگینی از برادر بزرگترش یعنی کاین و سری 911 دانست. در واقع چهارچوب کلی خودرو به کاین شبیه است ولی در جزییات طراحی اثر گذاری سری معروف 911 هم دیده می شود، البته اشتراک پلت فرم این مدل با آئودی Q5 مسلماً محدودیت هایی را برای طراحان پورشه در پی داشته اما ماحصل کار به شکل عجیبی اسپرت و جذاب از آب در آمده و همان حس دلنشین مواجه با 911 را در ارتفاعی بیشتر به بیننده هدیه می کند.

گلگیر عضلانی جلو، ارتفاع نسبتاً کوتاه سقف و فرم متورم گلگیر عقب در ترکیب با طراحی ساده نمای جانبی سرعت نهادینه شده در خودروهای پورشه را یاد آور می شود و در نمای عقب هم طرح چراغ های کشیده و طویل ماکان، اشتباه گرفتن آن را با هر خودرو دیگری غیر ممکن می کند. در این بخش تفاوت پیشرانه ها از تفاوت خروجی های اگزوز قابل تمیز است. خروجی های دایره ای شکل و چهارگانه مخصوص مدل های قدرتمند شش سیلندر هستند و نمونه 2 لیتری چهار سیلندر (خودرو مورد آزمایش) از اگزوز های دوگانه با طراحی چهار گوش سود می برند که از هماهنگی بالایی با طرح و الگوی چراغ های خطر عقب برخودار است.


طراحی داخلی

در فضای داخلی کابین، الگوهای چند ضلعی از طراحی بیرونی به عاریت گرفته شده اند و اثر گذاری این طرح در خروجی های چهار گانه سیستم تهویه مطبوع و اشکال گرافیکی سطح فوقانی داشبورد دیده می شود. طراحی کلی داشبورد همانند هر خودرو آلمانی دیگری نشان دهنده نظم و ترتیب آلمانی هاست اما کنسول میانی که با دکمه های بسیاری پوشیده شده است، نزدیک به کنسول پانامرا احساس می شود.

فرمان همانند تمام محصولات دیگر پورشه آنچنان جذابیت و زیبایی فوق العاده ای دارد که برای در دست گرفتنش لحظه شماری می کنید. سوئیچ یا دکمه استارت همانند تمام پورشه های دیگر بر اساس سنت مسابقه ای این کمپانی در سمت چپ فرمان قرار گرفته است و مرکزیت دور موتور در مجموعه پشت آمپر، پیشینه مسابقه ای و اسپرت ماکان رابه راننده یادآور می شود.صندلی ها طراحی بی نقصی دارند و در ردیف عقب نیز فضای کافی برای دو سرنشین بزرگ سال وجود دارد،عمق زیاد فضای بار از جمله دیگر مزیت های ماکان نسبت به رقبایی مانند X4 است.


ihy4bo29m6k510ey511.jpg


مشخصات فنی

ماکان از اشتراک فنی بالایی با آئودی Q5 برخودار است و از همان پلت فرم با وزن مشابه (حدود 1.8 الی 1.9 تُن) بهره می برد، اما مجموعه موتور و گیربکس های در نظر گرفته شده برای این SUV اسپرت از سوی پورشه اندکی با آئودی تفاوت دارد و در اغلب بازارها سه پیشرانه V6 شامل دو مدل بنزینی و یک نمونه دیزل را شامل می شود که همگی به تکنولوژی توربوشارژر مجهزند.با این حال یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو از سری موتور های خانواده فولکس واگن و آئودی نیز نیرو بخش نمونه پایه پورشه ماکان در بازارهایی چون چین و ایران است که یارای تولید 237 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد. این در حالیست که موتور ماکان S با حجم 3.0 لیتر، 340 اسب بخار و 460 نیوتن متر را تحویل گیربکس می دهد و سریعترین نمونه تحت عنوان "ماکان توربو" نیز با حجم 3.6 لیتر، یارای تولید 400 اسب بخار و 550 نیوتن متر را دارد.

تمامی این موتورها به یک گیربکس مشترک هفت سرعته و دوبل کلاچ از سری PDK متصل می شوند و این گیربکس نیز به نوبه خود نیرو را در شرایط نرمال رانندگی به چرخ های عقب تحویل می دهد، اما در شرایط سخت امکان انتقال صد در صد قدرت به چرخ های جلو نیز در نظر گرفته شده است. در واقع باید مهمترین تفاوت فنی ماکان و آئودی Q5 را در مجموعه گیربکس و سیستم انتقال قدرت این دو خودرو عنوان کرد.Q5 با گیربکس های متفاوتی عرضه می شود و در شرایط استاندارد نیرو را در اختیار محور جلو قرار می دهد اما ماکان با ساختار دیفرانسیل عقب و گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ، به سیستم انتقال نیرو پیشرفته تری مجهز است.سریعترین نمونه (ماکان توربو) می تواند ظرف 4.6 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شتاب گیری کند، اما ماکان S برای چنین کاری به 5.2 ثانیه زمان نیاز دارد و همین عملیات برای نسخه پایه (خودرو مورد آزمایش) در حدود 6.4 ثانیه به طول می انجامد که بازهم رقمی سریع و قابل تحسین در مقایسه با وزن و توانمندی های فنی پیشرانه به حساب می آید.


پشت فرمان ماکان

نسل اول کاین در مقطعی به پر فروش ترین محصول پورشه مبدل شد و پس از این فروش خوب کاملا طبیعی به نظر می رسد که پورشه با رفع عیب های نمونه اولیه، در کنار عرضه نسل دوم کاین، تولید ماکان را نیز در دستور کار قرار داده است. با توجه به تجربه خوب SUV های قبلی پورشه، ماکان با هوشمندی و تدبیر ویژه ای شکل گرفته و برای رقابت با ب ام و X3، X4 و مرسدس GLC به بازار فروش عرضه شده است. فضای مناسب کابین به خصوص در بخش عقب کاملاً کاربردی است و به شکل ملموسی از X4 مناسب تر به نظر می رسد اما برای راننده و سرنشین کناری شاید کیفیت متریال تشکیل دهنده داشبورد چندان جالب نباشد و این نقدی است که توسط اکثر نشریات بین المللی هم به ماکان وارد شده است.پس از روشن کردن پیشرانه درخواهید یافت که خبری از صدای اسپرت و فریاد بی رحم نیست، بلکه با یک موتور کاملا متمدن و شهری روبرو هستید که در کنار مصرف سوخت کم و آلایندگی اندک، مشخصات فنی مناسبی را نیز ارائه می دهد.

ماکان نسبت به جثه اش، خودرو سنگین وزنی محسوب می شود، اما این وزن زیاد به لطف مهندسی خوب پورشه به هندلینگ خودرو لطمه ای نزده و اتفاقاً لذت رانندگی و قدرت مانور دهی با ماکان حتی از X4 نیز بهتر است.قدرت 237 اسب بخاری ماکان در حدی نیست که آن را یک خودرو اسپرت و وحشی بدانیم، اما چابکی خودرو با توجه به سایر خودروهای موجود در خیابان های تهران به راستی مناسب است و با توجه به تولید حداکثر گشتاور از دور 1500 دور در دقیقه، اثری از کُندی و تعلل احساس نمی شود.صدای موتور و سیستم اگزوز در حد بسیار اندکی به فضای درون کابین راه می یابد و واکنش سیستم فنربندی هم به ناهمواری های درون خیابان به شکل باور نکردی خوب و توام با آرامش است. این ویژگی می تواند برگ برنده بزرگ ماکان در برابر رقبایی چون X4 و X3 باشد که به سواری نسبتا خشک و اسپرت شهرت دارند.


8e5kf1opim2yb20z4ms9.jpg


قیمت و شرایط بازار

در بازار جهانی، ماکان با اختلاف اندکی گران تر از X4 عرضه می شود و به خصوص در نسخه های فول آپشن، اختلاف قیمت زیادی را با رقبای خود ایجاد می کند که از این مسئله نیز از جمله معدود نقاط ضعف ماکان در برابر رقبا یاد می شود، اما در بازار ایران پورشه ماکان علاوه بر رقبای باواریایی، لکسوس NX و احتمالاً در آینده آئودی Q5 را نیز پیش رو خود می بیند.

هرچند از نظر کلاس بدنه و مشخصات فنی باید خاطر نشان کرد که حتی MG GS نیز چندان از خودروهای مشهور حاضر در این کلاس دور نیست، اما نکته مهم و غم انگیز برای بازار ایران، بروز برخی حواشی در خصوص محدودیت شماره گذاری پورشه ماکان است که منجر به افزایش قیمت شدید این خودرو شده است. در حالی که ب ام و X4 و لکسوس NX در بازه قیمتی حدود 400 تا 450 میلیون تومان عرضه می شوند. قیمت معدود ماکان های پلاک شده به حدود 800 میلیون تومان افزایش یافته و این پورشه جذاب کاملاً از بازه قیمت رقابتی با مهمترین حریفان خود خارج شده است. از این رو می توان دو سرنوشت متفاوت را برای آینده ماکان متصور شد، در صورت افزایش تعداد واردات و بهبود روند شماره گذاری، این احتمال وجود دارد که قیمت تا حدود 500 میلیون تومان تعدیل شود و البته در این صورت ماکان از نظر پرستیژ و لذت رانندگی با اختلاف از تمام رقبای خود بالاتر خواهد بود، اما در صورت عدم واردات نمونه های بیشتر، مشخص است که معدود خودروهای موجود با قیمت های گزاف فعلی دست به دست خواهند شد و در بلند مدت به دلیل کمبود خدمات پس از فروش، با افت قیمت شدید مواجه شده و خریداران خود را دچار ضرر و زیان هنگفتی می کنند، بنابراین اگر قصد خرید یکی از نمونه های ماکان را دارید، بهتر است تا زمان روشن شدن روند شماره گذاری این خودرو صبر پیشه کنید و رقبایی چون X3 و لکسوس NX را نیز با قیمت به مراتب کمتر و خدمات پس از فروش بسیار بهتر، مورد بررسی قرار دهید.

پورشه ماکان:

مثبت - کیفیت ساخت بسیار خوب، طراحی ظاهری خاص، هندلینگ مناسب، پرستیژ
منفی - پیچیدگی تعمیرات و هزینه بالای نگهداری، عدم سازگاری با بنزین موجود در ایران، قیمت بالا نسبت به رقبا
 


سپهر زنگنه / خودروبانک

همراه مکانیک



دیدگاه ها

جعفری: 1394/11/411:13:11،
27
92
نوشته کاملا غیر علمی و غیر کارشناسی بود!
کاملا معلومه که نویسنده بدون کوچکترین دانشی و با کمترین اطلاعات نسبت به این خودرو این نوشته رو تهیه کرده. ای کاش یک مقداری در مورد این ماشین تو سایتهای مطرح خودرویی میخوند!!!
یاد مهندس کاشانی و مقالات خوبش تو مجله ماشین بخیر...
فضولی: 1394/11/411:39:09،
169
11
اصن یکی از دلیل هایی که پورشه نمیخرم اینه که کلی دکمه دورو برت هست
فقط یه ترم درس میخواد تا دگمه هاشو قاطی نکنی
البته پولشم ندارم
میرم پراید میخرم با یه دگمه , اونم شیشه بالابر جلو برقی ............
رضا: 1394/11/412:06:38،
49
5
با سلام
من مطمئنم اگر اینا در ایران نمایندگی بزنند که با مشارکت ایرانیها باشد خیلی ار آبش اونو حذف میکنند و با قیمت خیلی بالاتر از قیمت جهانی به ایرانیا میفروشند چون ایرانیها میگردند کجا راه دوزدی دارد به اونا هم یاد میدن و فقط بفکر کلاه بازی هستند تا پیشرفت
amin: 1394/11/413:42:39،
57
33
ب ام و x4+++++++++++
پورشه ماکان_ _ _ _ _ _ _ _
خودم bmw
جحخهت: 1394/11/418:13:29،
20
6
راننده از آب معدنی آکوفینا استفاده میکرده.
Naviiid: 1394/11/418:17:03،
11
13
هيچ كدوم فقط Q5
پوریا: 1394/11/411:23:01،
47
8
دنیایی از تاریخ و تجربه و هنر و... در این کارخانه اصیل المانی نهفته
است و بی دلیل نیست که خودروهایش اینقدر خاص و محبوب اند.
پیمان: 1394/11/411:53:37،
20
22
پوریا جان پورشه خاص هست ولی محبوب حساب نمیشه
محبوب بعمی چیزی مثل کرولا که همه جای دنبا طرفدار داره و اکثر مردم قدرت خریدشو دارن
ایمان: 1394/11/411:23:08،
104
18
پارس سال دوگانه داشبورد جدید++++++++++
پورشه----------------------
اقتصاددان: 1394/11/411:29:34،
18
84
دیگر ملک و ماشین اماده جهش شد قیمتها بشدت بالا خواهند رفت
005: 1394/11/412:23:30،
45
10
کلا حالت خوب نیس که اینقدر عشق گرونی داری
حرف حق: 1394/11/411:34:33،
39
7
تعرفه های ظالمانه وارداتخودرو باید برداشته شود و مردم ایران هم در نهایت احترام باید حق داشته باشن با قیمت جهانی از خودروهای روز دنیا استفاده کنن، دولت باید درآمد خودشو از روشهای مشروع دیگری تامین کند نه از اجحاف به مردم و فروش پراید سه میلیونی به مردم به قیمت 20 میلیون، آن هم در طول 35 سال. پس نمیخریم تا تعرفه واردات برداشته شود.
راوی: 1394/11/411:43:13،
20
9
بنظرمن صرف نظر از قیمت نامتعادلی که به علت گمرکی جانب دارانه بوجود امده لکسوز nx از لحاظ هزینه های مصرفی و سرویس ادواری و بازار فروش دست دوم بصرفه تره
آرمین : 1394/11/413:23:22،
20
4
تمام قوانبن خودرویی کشور در راستای انحصار و ظلم به مردم و منافع مافیای خودرو از جمله خود دولت هست . قانون گمرکی از یک طرف و از طرف دیگر تییعن قانون های جدید وارداتی در راستای واردات خودروهای چینی برای سود بیشتر برادران ..../ قوانین دقیقا طوری شده که فقط ماشین های چینی به رااحتی وارد شن ... من موندم اینها وقتی میخوان ظلم کنن چرا دوس دارن مردم ضرر بیشتری کنن . یکی نیست بگه شما که با قیمت ها و گمرگ ها و انحصار که ظلم میکنید حداقل با خودروی با کیفیت ظلم کنید نه فقط چینی !!!
آريا: 1394/11/414:49:35،
20
8
لكسوس NX بخاطر افت كمتر قيمت، دوام و ماندگاري بسيار زياد ، قطعات بي كيفيت و همچنين ايمني بالاتر و مواد و متريال داخلي مرغوبتر انتخاب به مراتب بهتري است. بعد از لكسوس ، X4 و در رده آخر ماكان.
The man: 1394/11/415:33:20،
10
6
اين مدل ارزان ترين مدل ماكان هست خريدنش مثل خريد ايفون ١٦ گيگى مى مونه
جوکر: 1394/11/418:29:57،
6
5
اقا شما تجربه کردی درد نداشت؟؟درد بی پولی؟؟
رامین: 1394/11/418:47:46،
12
5
پراید sx 132 توربو
پراید sl
پراید sx131
من اخر نفهمیدم این اسما چیه میذارن رو فرغونا
یه s میچسبونن 2تومن میکشن روش...خجالتم نمیکشن
amin: 1394/11/419:34:22،
10
5
پراید توربو!!میدونستی اگه رو پراید توربو میذاشتن چی میشد.دیگه تو شتاب ماکسیما و ازرا و... رو هم میگرفت.خخخخ تعداد کشته های تصادفاتم 5 برابر میشد
ن : 1394/11/419:52:11،
8
5
بابا مردم تو نون شبشون موندن تو اینجا از خودرو 500 میلیونی میگی بابا اینا رو برو بالا واسه اون اقا زاده ها بگو برای مردم عادی جز حسرت چی داره البته شاید گفتن اینا هدف داره چون حداقال تو جونها باعث یه سری عقده و سوالات میشه که شاید یه روزی به جایی رسید
آرش66: 1394/11/421:27:39،
6
8
این همون خودروی خیلی پیشرفته و ایمن و استانداردی هست که وقتی به وانت پیکان مدل 46 زد، تا شیشه جمع شد! ماشینهای چینی هر چه قدر هم که لگن باشند ولی یک بیستم این پورشه قیمت دارند.
حسن: 1394/11/500:29:07،
9
5
جاي بچه من خالي كه اين دگمه ها رو بتركونه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما