کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

پژو در فرانسه سوم شد

کدخبر:۱۹۰۹۶یکشنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۳۸۶۲۳۹ بازدید

با توجه به شواهد و قرائن موجود و در آستانه سفر دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به فرانسه عقد مجدد قرارداد با یار بی‌وفای ...

با توجه به شواهد و قرائن موجود و در آستانه سفر دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به فرانسه عقد مجدد قرارداد با یار بی‌وفای صنعت خودروی ایران نهایی به نظر می‌رسد. شرکت خودروسازی پژو فرانسه، دومین تولیدکننده خودرو بعد از رنو از لحاظ تیراژ فروش در فرانسه، در جریان بالاگرفتن موج تحریم‌ها علیه کشورمان در سال ٢٠١٢ به‌ناگاه کشورمان را ترک و ضرروزیان قابل ملاحظه‌ای را به بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان به سبب کاهش تیراژ تولید و به واسطه گرانی خودرو به مصرف‌کننده ایرانی تحمیل کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در سال ٢٠١١ بالای ٤٠٠ هزار دستگاه خودرو پژو در بازار ایران به فروش رسیده بود.

خیلی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور علت اصلی خروج ناگهانی پژو از کشورمان را خرید هفت درصد سهام آن توسط شرکت جنرال موتورز آمریکا و وعده ورود پژو به بازار بزرگ ایالات متحده  عنوان می‌کردند. این خروج ناگهانی و بزرگ و همچنین فروش مجدد سهام پژو توسط جنرال موتورز نه تنها مانع تحقق وعده ورود پژو به بازار آمریکا شد بلکه باعث تعطیلی گسترده و موج اخراج هشت هزار نفری کارکنان پژو به واسطه ازدست‌دادن بازار ایران شد. پس از حل مناقشه هسته‌ای و گشایش ارتباطات جهانی بسیاری از کشورها و شرکت‌ها خواهان حضور و سرمایه‌گذاری مجدد در ایران شدند که پژو نیز در زمره یکی از سرسخت‌ترین مشتاقان ورود مجدد به بازار بکر کشورمان قرار دارد. سابقه خروج ناگهانی پژو از کشورمان و بی‌وفایی آن نسبت به یار ٣٠ ساله ایرانی خود و همچنین سابقه نامطلوب آن در تولید خودروهای از رده خارج و بی‌کیفیت با مشارکت همتای ایرانی خود باعث کدورت و دلگیری شدید ایرانی‌ها از مردم تا نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران صنعت خودروی کشورمان شد. علت اصلی خروج پژو، تحریم‌های همه‌جانبه و تبعیت از قوانین بین‌المللی از طرف پژو اعلام شده است؛ درحالی‌که مثال نقض عدم ترک کشورمان، باقی‌ماندن هم‌وطن آنها یعنی رنو حتی در شرایط سخت تحریم بوده است. این قضایا تا جایی ادامه پیدا کرد که صحبت از جانشین‌های پژو از جمله فولکس واگن آلمان  یا رقیب دورگه ایتالیایی- آمریکایی فیات کرایسلر، نقل محافل صنعتی کشور شد.

در چند ماه اخیر  با آرام‌شدن جو روانی و آمادگی برای رفع تحریم‌ها و در آستانه عقد مجدد قرارداد یار قدیمی صنعت خودروی ایران، زمینه مساعدتری برای درک بهتر شرایط و ضوابط قرارداد مهیا شده است. آن‌طور که ژان کریستف کمار، مدیر امور خاورمیانه و آفریقا و نایب رئیس و عضو هیأت مدیره گروه پژوسیتروئن در سفر به ایران و در مصاحبه با مطبوعات داخلی عنوان کرده پژو به شدت خواهان بازگشت به ایران بوده و علت خروج ناگهانی از ایران را ترس از جریمه سنگین آمریکا  و سرنوشتی مانند بانک بی‌ان‌پی پاریباس فرانسه عنوان کرده است. بزرگ‌ترین بانک فرانسه در جریان تحریم‌ها به پرداخت٩ میلیارد دلار جریمه به علت ارتباط و دادوستد مالی با ایران توسط آمریکا محکوم شد.
با وجود سابقه نه‌چندان مطلوب حضور پژو در کشورمان، شرایط جدید اعلام‌شده توسط پژو برای ورود به ایران شبیه شرایط حضور آن در بازار رقابتی چین بوده و نسبت به گذشته شرایط مطلوبی را تداعی کرده و ورود مجدد آن به بازار کشورمان را قابل قبول می‌کند، اما شرایطی که اعلام شده شامل سرمایه‌گذاری ٥٠ درصدی در تولید خودرو و راه‌اندازی سایت تولید مشترک، لحاظ‌کردن سهم ٣٠ درصدی صادرات به بازارهای منطقه‌ای و جهانی پژو برای خودروهای تولیدی در ایران و برنامه‌ریزی برای تولید سه مدل ٣٠١، ٢٠٨و ٢٠٠٨ با تکنولوژی روز برای تولید در ایران است.

با نگاهی به فروش جهانی خودرو و سهم پژو در آن می‌توان به دلایل علاقه وافر پژویی‌ها برای بازگشت به بازار ایران پی‌ برد. برای روشن‌شدن علت علاقه پژو به بازار ایران به بررسی تیراژ و شرایط تولید پژو در بزرگ‌ترین بازارهای جهانی آن یعنی چین و فرانسه و مقایسه آنها با تولید در ایران قبل از تحریم می‌پردازیم.شرکت پژو از سال ٢٠٠٤  با سرمایه‌گذاری ٥٠درصدی با شراکت دانگ فنگ موتورز در چین به تولید خودرو پرداخته و پس از ١١ سال توانسته به سطح فروش ٣٨٠ هزار دستگاه در سال برسد. این در شرایطی است که در سال ٢٠١٤ تعداد ٢٣ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رسیده است. سهم ناچیز دو درصدی پژو در بازار بزرگ چین با تولید ٩ مدل از خودروهای روز این خودروساز جهانی در بازار چین و همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم آن به‌دست آمده است.

در ادامه به بررسی میزان فروش پژو در بازار موطن خود یعنی فرانسه نیز می‌پردازیم. در سال ٢٠١٥ و بعد از پشت‌سرگذاشتن یک دوره رکود و ضرر و زیان، این شرکت توانست به فروش ٣٢٠ هزار دستگاه در سال دست یابد که این میزان فروش مربوط به فروش حدود ١٥ مدل از به‌روزترین خودروهای تولیدی این شرکت است. فروش خودرو در فرانسه در سال ٢٠١٥ حدود ١,٩ میلیون دستگاه بوده که حدود یک میلیون آن سهم خودروسازان فرانسوی و ٩٠٠ هزار دستگاه نیز سهم خودروهای وارداتی بوده است. در بین خودروسازان فرانسوی بالاترین سهم متعلق به رنو با فروش ٣٨٠ هزار دستگاه، رتبه دوم از آن پژو با فروش ٣٢٠ هزار و رتبه سوم نیز متعلق به سیتروئن با ٢٠٠ هزار دستگاه فروش است. در بین وارداتی‌ها هم فولکس واگن آلمان با ١٤٤ هزار دستگاه رتبه اول،  فورد آمریکا با ٨٠ هزار دستگاه رتبه دوم و نیسان ژاپن با ٧٤ هزار دستگاه رتبه سوم را در فروش کسب کرده است. جالب است بدانید که پرفروش‌ترین مدل‌های پژو در فرانسه به ترتیب عبارتند از: ٢٠٨، ٣٠٨، ٢٠٠٨ و ٣٠٠٨.با توجه به میزان فروش و سهم پژو در بزرگ‌ترین بازارهای آن در دنیا یعنی فرانسه و چین و آن هم به ترتیب با ارائه ١٥ و ٩ مدل از به‌روزترین خودروهای خود و مقایسه آن با میزان فروش آن در ایران قبل از تحریم، می‌توان به اهمیت نقش و جایگاه بازار ایران در فروش جهانی پژو پی برد.

سهم پژو در بازار فرانسه ٣٢٠ هزار دستگاه، در بازار چین ٣٨٠ هزار دستگاه و در بازار ایران قبل از تحریم ٤٠٠ هزار دستگاه بوده است. سهم بالای فروش پژو در بازار ایران در شرایطی رقم خورد که این رکورد بی‌نظیر تنها با دو مدل از رده خارج ٢٠٦ و ٤٠٥ و بدون سرمایه‌گذاری مستقیم صورت می‌پذیرفته است. در مورد پژو مدل پارس بد نیست بدانیم این مدل نه یک خودروی جدید بلکه فیس لیفت یا به‌روزشده همان مدل ٤٠٥ است.امید است نقش و جایگاه بازار خودروی کشور توسط مدیران صنعتی و سیاسی کشور هر چه بیش از پیش درک شده و بتوان بهترین شرایط عقد قرارداد را برای انتقال تکنولوژی و راهیابی به بازارهای جهانی توسط تولیدکننده داخلی فراهم کرد.
 


قاسم شریعتی‌کیا-کارشناس ارشد و پژوهشگر اقتصادی
 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

رضا: 1394/11/409:19:52،
43
88
206 هم در ایران اول هست
علي: 1394/11/410:11:09،
113
24
ما ماشين صفر داخلي نميخريم
بابک: 1394/11/410:30:54،
152
23
اقا به چه زبونی بگیم ما دیگه خودروی فرانسوی نمیخوایم چرا با ژاپن قرارداد نمیبندید؟؟؟؟
Sara: 1394/11/411:01:37،
54
13
نه بابا چی اوله! نسبت به کیفیتش خیلی گرونه. کسی نمیخره
مانی: 1394/11/411:07:48،
68
14
ای خدا به داد این مردم ایران برس
خسته شدیم از بس ساز ناکوک با مردم زدید
بسه دیگه دست از این فرانسویهای خیانت کار و بد قول بردارید
تا کی باید ضرر کنیم
HAMID: 1394/11/412:19:56،
44
12
باید پژو بیاد باید رنو بیاد
باید چینیا بیان
باید دوباره سوزوکی رو بیاریم باید تویوتا رو بیاریم نیسان رو دوباره بیاریم
تازه کره ای ها و آمریکایی هم باید بیان
با نصفشون مونتاژ با نصفشون تولید قطعه و ساخت و صادرات مثل چین
تا نتونن بزن زیر میز بازی مثل دفعه قبل .....
قهر نکنین با کسی بیخودی
حسین 2: 1394/11/409:23:55،
94
24
فقط وفقط تحریم جواب میده و بس !!!!!!!!!
آرش: 1394/11/409:35:05،
110
31
تو خود فرانسه هم پزو رو قبول ندارن!
رستم: 1394/11/409:35:15،
92
22
آقاي روحاني،
ما مردم ايران بي وفايي پژو فرانسه را از ياد نميبريم. آنها در بد ترين شريط تنهايمان گذاشتند، ضمن آنكه كشور فرانسه مدام در حين مذاكرات هسته اي در حال كارشكني بود. وقت آن است كه با مخالفت با عقد اين قرارداد، درس بزرگي به آنها بدهيد. شركت هاي ديگر تشنه بازار ايران هستند، چرا بايد دوباره با فرانسويها همكاري كنيم؟
رضا: 1394/11/409:38:31،
58
12
به بهانه نوسازي ناوگان تاكسيراني دوباره به خودرو سازها كه چه عرض كنم لگن سازها دارند وام ميدهند !!!
سامان: 1394/11/409:52:53،
67
19
پژو فرانسه نشان داده که در این مدت طولانی خیلی ظلم به مردم ایران کرده
بجای قراداد با فرانسویها با امریکا و ژاپن وآلمان قراداد ببندید.
غلامرضا: 1394/11/410:01:06،
43
20
تا واقعي شدن قيمت خودرو و تعرفه واردات ،، تحريم خريد خودرو صفر كيلومتر ايراني و خارجي همچنان ادامه دارد .
حاج حمید: 1394/11/410:09:28،
52
14
واقعا مایه تاسف و تاثره که علاقه و دلدالگی ایرانیها به مدلهای قدیمی پژو بیش از علاقه فرانسوی ها به خودروهای مدل روز پژوست
احمد: 1394/11/410:19:05،
34
16
اگه راست می گی بگو پژو در دنیا چندم شد.!!!؟تا اوج هنر خودروسازان کشور مشخص شود که چرا دست از سر پژو
برنمی دارند.!!!
armin: 1394/11/410:21:38،
32
20
دوستان به سوال،كسي ميدونه جرا ماشين فرانسوي تو امريكا فروش نميره؟
هالو: 1394/11/411:01:25،
23
18
چون به درد نميخوره. پژو اگر عرضه داشت و محصولاتش به درد بخور بود، بهترين بازار دنيا يعني آمريكا رو از دست نميداد. ولي ناراحت نباش، قراره از سال 2016، سالانه يكصد هزار دستگاه دنا و 50000 دستگاه تيبا در بازار آمريكا بفروشيم. خخخخخخ
فرهاد: 1394/11/412:07:16،
26
12
شما میدونید چرا ولوو به عنوان یه برند عالی در یک سری کشور ها مثل عربستانی ها خوب فروش نمیره ؟؟؟
333: 1394/11/410:25:36،
28
15
چرا نا کارامدی مسولین ایرانی را گردن پژو می اندازیم خود ایران راه
تحریم شدن را پیش گرفت اونهاهم چاره نداشتن کیا موتور هم لوازم
ریو را نداد سوزوکی هم همین طور چند برابر ما انطرف ضرر کرد حتی
یک کارخانه در فرانسه بسته شد
آ شاپ: 1394/11/410:25:40،
32
19
حداقل تو این شرایط از ماشین چینی بهتره, باز میفهمیم ماشین اروپایی سوار میشیم نه آشغتل چینی....
ملت: 1394/11/410:39:09،
15
22
یه عده اومدن میگن تحریم ،همینا هستن پول ندارن ماشین حتی پراید بخرن بعد تحریم میکنن
اونایی که دارن ماشین خوب میخرن به فکر تحریم هم نیستن
دولت هم به فکر مردم نیست که راضی نمیشه قیمتو کم کنه
همین پژو به درد مردم میخوره ،وقتی به قیمتش نگاه میکنی از برندهای دیگه اروپایی قیمت مناسبی داره ،همچنین شرف داره به ماشین چینی
پس مردم همیشه در صحنه ، خودتون به فکر خودتون باشید
كاوه: 1394/11/410:41:40،
26
11
جالب است كه امريكا يك بانك فرانسوي را نه ميليارد دلار جريمه ميكند و فرانسه كه خودش ابر قدرت است نه تنها اعتراضي نميكند بلكه سر تعظيم فرود مي آورد نه اينكه مثل بعضي از جاها يك عده اي بريزند تو خيابونها فرياد بزنند مرگ بر آمريكا و بعد بريزند سفارت را اشغال كنند !!
در واقع كشورهاي پيشرفته با اين رفتارها و سياستها همگرايي و تعامل بين خود را بر سر يك هدف مشترك به نمايش ميگذارند .
علی : 1394/11/410:45:30،
21
10
اتفاقا پژو دراروپا بدلیل قیمت کم نسبت به ارزش ماشین پرطرفداریست.حداقل بادیدن یک فیلم اروپایی میشه فهمید
morteza: 1394/11/410:59:57،
20
12
اقایون و دوستان
هر شرکت خودرو سازی یه خط تولید مخصوص خودش رو داره که به نوعی استاندارد تولید اون شرکت محسوب میشه، برای همینه که نمیشه تو خط تولید پژو ، بنز تولید کرد و یا بالعکس
خط تولید ایران خودرو هم مطابق استانداردهای پژو طراحی شده و اگر بخوان این خط تولید رو تغییر بدن و با برند دیگه ای هماهنگ کنن، هزینه های بسیار گزافی خواهد داشت
در ضمن اگر پژو به تعهدات خودش عمل نکرده ، طرف ایرانی هم به تعهدات خودش عمل نکرده ، پس بهتره یه طرفه به قاضی نرین
در این شرایط نابسامان هم همین ماشین ها رو ما قشر متوسط می تونیم خریداری کنیم ، بهتره بین بد وبدتر، بد رو انتخاب کنیم
امیرعلی: 1394/11/411:03:03،
22
14
بابا ایران تحریم بود و هیچ شرکتی اجازه نداشت با ایران کار کنه..خب پژو هم مجبور شد ایران رو ترک کنه اگه ترک نمی کرد جریمه می شد و هیچ شرکت دیگه ای هم مجاز نبود باهاش کار کنه..خب مسلمه که میذاره و میره.
بهزاد تحریم: 1394/11/411:10:36،
16
19
پژو باید به خاطر همه نامردیهایی که در حق ایران تو این مدت کرده ادب بشه. نباید باهاشون مماشات کنیم.
ناصر: 1394/11/411:19:59،
20
8
پژو ماشین خوبیه.رنو ماشین خوبیه.تویوتا خوبه.فقط همه چی باید بقیمت جهانی با درصد کمی گمرک بفروش برسه.همین چین با این همه تولیدات بنجل عضو سازمان تجارت جهانیه و گمرک کمی داره! البته ایران با شرایطی که آمریکا و اروپا میگه سازگار بشه و اونها بیان 10 سال طول میکشه. باید نسل دهه 60 روز خوش نبینن مگه اینکه به اروپا برن!
محمد رسول: 1394/11/411:52:31،
23
20
لعنت بر پژوی بی کیفیت
علي: 1394/11/412:52:12،
16
15
امروز فکر کردم اگر برم يه ال90 بخرم از نظر اقتصادي براي من چي داره. قيمت فول اين ماشين تو بازار 38 ميليونه. بعد از يک سال استفاده 3 ميليون افت قيمت داره. بايد 900 تومن هم پول بيمه براش بدم. سود بانکي يک ساله پول اين ماشين حدود 8 ميليونه يعني اگر من الان يه ال90 بخرم تا يک سال ديگه حداقل 12 ميليون ضرر کردم.
123: 1394/11/420:47:30،
15
9
تا یکسال دیگه تو گرما و تو سرما باید کنار خیابون و جاده منتظر یه ماشین قراضه باشی که سوارت کنه و اگه شانس بیاری زورگیری چیزی نباشه و زنده بمونی و تورو نزدیکای اونجایی که میخای پیاده کنه. جدای از همه اینا کی زنده کی مرده. حالو بچسب اگه میتونی.
پرهامک: 1394/11/412:53:11،
16
9
با کمال احترام، دوستانی که برعلیه پژو موضع میگیرند نادانسته و ناخواسته توسط برخی دلالان و بنجل سازان به بازی گرفته شده اند. دوستان آلت دست کسی نشوید، پژو بر اساس قوانین بین المللی رفت و پس از رفع تحریمها میخواهد برگردد. بازی نخورید!
چاسب: 1394/11/414:01:11،
21
14
من در عجبم ما چرا با تويوتا همكاري در ضمينه توليد يه خودرو نداريم مگر استراليا و تايلند و امريكا نيستند پس چرا ما همش چسبيديم به فرانسه
بهمن: 1394/11/422:47:42،
10
8
خخخ وقتی تو کشور خودش بشه سوم تو جهان نبایدم تو رده باشه
محمد: 1394/11/423:20:01،
10
9
به نظر من فرقی نداره چه شرکتایی میان ایران ولی باید غیر از پژو چند تا شرکت دیگه هم باید باشن مثل فولکس و فیات و تویوتا و نیسان و غیره اون موقع مردم بیان بین چند تا برند شناخته شده هرکی ماشین بهتری با قیمت بهتر داد رو بخرن در ضمن یه نیم نگاهی هم به نامردی پژو موقع خرید داشته باشن.
جانا سخن از دل ما مي گويي !: 1394/11/611:12:10،
12
14
فرانسه بايد تحريم شود چرا كه لغو قرار يك طرفه با ايران ظلم بسياري به صنعت خودرو و مردم اين كشور كرد و نشان داد كشوري قابل اعتماد براي دوران آينده ايران نخواهد بود - وقتي يك كشور تمام سرمايه خودش را روي يك كشور توليد كننده خودرو قرار ميدهد و بيش از 20 الي 30 محصول از اين كارخانه خوردو سازي تهيه مي كند نبايد به سادگي روابطش را قطع كند و اين نشان ميدهد كه شريك تجاري خوبي براي آينده نيست و گذشته را نبايد ناديده بگيريم .
كساني كه اين خودرو را مي خريدند فقط گذران زندگي و سود بود اما به كشور و مردم لطمه وارد شد

بنابراين پژو حتي با قطعات اصلي نمي خواهيم و پژو در خود فرانسه تحريم ميشود . تا ديگر خودرو سازان دنيا بدانند ايران كشوري بزرگ است و قادر است در بهترين شرايط تصميمات متحورانه بگيريد و دست تجارت پر سود را بر آنها ببندد .
هم وطن با شما موافقم ++++++
و با شرايط شما مخالفم --------------

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار