کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا خرید خودروی ساینا توصیه نمی‌شود؟


کد خبر : ۱۹۰۷۰شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰:۳۱۲۸۰۱۴۵ بازدید

لحظه‌شماری برای ورود ساینا به خیابان‌ها آغاز شده است. شرکت سازنده پس از مدت‌ها انتشار انواع خبر بالاخره دست به‌کار شده و اقدام به پیش‌فروش ...
چرا خرید خودروی ساینا توصیه نمی‌شود؟چرا خرید خودروی ساینا توصیه نمی‌شود؟

لحظه‌شماری برای ورود ساینا به خیابان‌ها آغاز شده است. شرکت سازنده پس از مدت‌ها انتشار انواع خبر بالاخره دست به‌کار شده و اقدام به پیش‌فروش این خودرو می‌کند. با این حال ما عقیده داریم خرید یک ساینا انتخاب خوبی نیست و برای این عقیده دلایل زیادی داریم. چیزهایی مثل شباهت زیاد ساینا به برادر بزرگترش تیبا و قیمت ۲۸ میلیون تومانی که برای ساینا اعلام شده است. برخلاف آنچه که در ابتدا به نظر می‌رسد بازار زیر ۳۰ میلیون تومان گزینه‌های زیادی دارد؛ از ۴۰۵‌های جدید گرفته تا انواع خانواده سمند و اگر کمی سر کیسه را شل کنیم انتخاب‌هایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲‌ و رانا پیش رویمان قرار می‌گیرند. همچنین متوجه شدیم اگر موضوع مصرف سوخت مطرح باشد، می‌‌توان به سراغ گزینه‌ای قابل اطمینان مثل تندر ۹۰ مدل E1 رفت. هرچند در بازار دست‌دوم‌ها هم انتخاب‌های زیادی وجود دارد. به هر حال کسی که ساینا را انتخاب می‌کند، یک تیبای قشنگ خریده است که اگرچه در شهر خودرویی کم‌مصرف است اما به هیچ‌وجه برای سفرهای برون‌شهری گزینه قابل اطمینانی نیست.


چرا ساینا را دوست نداریم؟

هنوز از راه نرسیده اما فکر می‌کنیم چندان با ما صادق نبوده است و به همین دلیل نمی‌توانیم خیلی برای ورودش هیجان‌زده باشیم. برای بی‌علاقگی‌مان به ساینا دلایل زیادی داریم.


ساینا سعی می‌کند فریبمان بدهد

از همان روزی که ساینا را در تبلیغات دیدیم یا از وقتی نخستین عکس‌هایش منتشر شد متوجه شدیم که ساینا همان تیبای خودمان است. البته با کمی تغییرات ظاهری. پیش از این سمند و پیکان در فیس‌لیفت‌های مختلف تولید می‌شد اما اسم همه‌شان سمند باقی می‌ماند اما ساینا ترجیح داده به شکلی شیطنت‌آمیز از وفاداری به اصالت خویش شانه خالی کند. کلکی که حالا فقط در بین خودروسازان چینی رواج دارد. آنها هستند که هنوز MVM 550 را بزک می‌کنند و به جای MVM 530 می‌فروشند. البته اگر کمی انصاف داشته‌ باشیم سدان جدید MVM از نظر فنی هم پیشرفت داشته است.


ساینا یار همیشگی نیست

وزن ساینا به زحمت از یک تن عبور می‌کند. طول آن ۴۲۱۵ میلی‌متر و عرض بدنه ۱۶۴۵ میلی‌متر است. ساینا موتوری با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی دارد و … مشخصات خودرو برایتان آشنا نیست؟ به نظر نمی‌رسد با یک پراید دیگر روبه‌رو هستیم که بیشتر به درد خودروی دم‌دستی داخل شهر می‌خورد؟ وقتی پراید تنها هفت میلیون تومان قیمت داشت، ایرادی نداشت که یکی از آنها برای استفاده داخل شهر داشته‌ باشیم اما در شرایط فعلی اصلا منصفانه نیست که این همه پول برای ساینا پرداخت کنیم و نتوانیم آن را با خود به سفرهای خارج شهر ببریم.


ساینا بی‌ریخت است، بیشتر از تیبا

از نمای جلو و در نمای پشت ساینا دچار تغییر و تحول شده تا متوجه شباهت آن با تیبا نشویم اما وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید درها و ستون تیبا دیده می‌شود. این به خودی خود ایرادی ندارد اما با حذف زه از کناره و پایین درها به نظر می‌رسد نمای کنار آسیب‌پذیر شده؛ آنقدر که می‌توان از کلمه زشت استفاده کرد.


 ساینا ناخن‌خشکی می‌کند

کمربندهای ایمنی با قابلیت پیش‌کشندگی امکان خارق‌العاده‌ای نیست اما در کمال تعجب ساینا آن را تنها به صورت آپشن در اختیار راننده می‌گذارد. این اتفاق برای سنسور دنده‌عقب هم رخ داده. در حالی که خرید آن در تمام مغازه‌های لوکس‌فروشی سطح شهر با قیمتی ناچیز امکان‌پذیر است. شرکت سازنده تهویه مطبوع را هم به عنوان آپشن به خریداران ساینا پیشنهاد می‌دهد، اتفاقی که در مورد تیبا هم امکان‌پذیر بود.


قیمت ساینا عادلانه نیست

پیش از این می‌توانستیم با ۲۴ میلیون‌وخرده‌ای تومان پول، برای خودمان یک تیبای صندوق‌دار بخریم. همچنین این امکان وجود داشت تا امکاناتی مثل آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر برقی چهاردر، تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ آلومنیومی را به عنوان آپشن روی تیبا سفارش دهیم. ساینا از نظر قدرت موتوری و توان فنی امکاناتی کاملا مشابه تیبا ارائه می‌دهد و حداقل دو، سه میلیون تومان گران‌تر است. جالب اینکه شرکت سازنده همان چیزهایی را به عنوان ویژگی‌های ساینا اسم می‌برد که خریداران تیبا می‌توانند آنها را به عنوان آپشن سفارش دهند.


رقبای ساینا در بازار دست‌دوم‌ها

وقتی ۲۸ میلیون تومان پول داخل جیب‌تان بگذارید و به بازار دست‌دوم‌ها بروید، انتخاب‌های زیادی پیش روی‌تان وجود دارد. با این حال ما فقط خودروهایی را به حساب آوردیم که عمرشان بیشتر از پنج سال نباشد.

MVM 315 مدل سال ۹۲ می‌تواند انتخاب بدی نباشد. به خصوص اینکه در شرایط ایده‌آلی نگهداری شده است. انتخاب بعدی می‌تواند پژو پارس دوگانه‌سوز مدل سال ۹۲ باشد که ۶۸ هزار کیلومتر راه رفته اما کاملا تمیز است. رانای تولید شده در سال ۹۳ هم گزینه بدی نیست؛‌ ۳۲ هزار کیلومتر راه رفته. ما یک رانای مدل سال ۹۳ هم پیدا کردیم که ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد دارد و می‌توان آن را با ۲۸ میلیون تومان صاحب شد.از دیگر گزینه‌های وسوسه‌انگیز باید به ۲۰۶ تیپ‌۳ اشاره کنیم که ۱۳ هزار کیلومتر راه رفته، تولید سال ۹۰ است و صاحبش حاضر شده آن را ۲۵ میلیون تومان بفروشد.

ریوهای تولید شده در سال ۹۰ هم می‌توانند انتخاب‌های بدی نباشند؛‌ خرید آنها نباید بیشتر از ۲۵ میلیون تومان خرج روی دست‌تان بگذارد. در بازار دست دوم فروشنده‌های زیادی پیدا می‌کنید که تندر ۹۰ تولید شده در سال ۹۱ خود را عرضه می‌کنند و می‌توان با آنها به قیمت ۲۸ میلیون تومان به توافق رسید. از میان خودروهای چینی هم می‌توان به گزینه‌هایی مثل لیفان ۶۲۰ فکر کرد اگر چه ما آن را توصیه نمی‌کنیم چون عقیده داریم خرید رانای دست دوم به هر حال انتخاب منطقی‌تری به حساب می‌آید.


رقبای ساینا در بازار صفر کیلومتر

به محض اینکه ساینا بالاخره مراحل آزمایشی را پشت سر بگذارد و پا به خیابان بگذارد، رقبای گردن‌کلفتی پیش روی خود می‌بیند. پراید و تیبا با قیمتی کمتر به خونش تشنه‌اند اما ما آنها را در نظر نگرفته‌ایم و به سراغ انتخاب‌هایی رفته‌ایم که قیمت بیشتری دارند. سازنده ساینا را ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است اما با توجه به اینکه در حال حاضر امکان خرید اقساطی هر نوع خودرویی وجود دارد، می‌توانید به جای خرید ساینا ماشینی بهتر به صورت قسطی بخرید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو انتخاب بدی نیست؛ فقط سه میلیون تومان گران‌تر است اما از همه نظر به ساینا برتری دارد. درست است که حجم موتور ۲۰۶ تیپ‌۲ حدود ۱۳۰۰ سی‌سی است اما به هر حال توسط پژو فرانسه طراحی شده، با استانداردهای زیبایی‌شناسی منطبق است و انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌آید. در منوی ایران‌خودرو حتی می‌توان دست روی رانا گذاشت که مدل EL آن با قیمت ۳۱ میلیون تومان در بازار پیدا می‌شود و مدل LX حدود ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. رانا سنگین‌تر از سایناست، فضای بیشتری برای سرنشین‌ها دارد و حجم موتور آن تقریبا برابر است اما توان خروجی‌ موتورش به وضوح بیشتر است. اگر رانا را انتخاب کنید برای سفرهای برون شهری هم وسیله دم‌دستتان هست اما به هیچ‌وجه نمی‌توان مصرف سوخت رانا را با ساینا مقایسه کرد. رانا در شهر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در جاده اشتهای رانا به ۵٫۷ لیتر می‌رسد و به صورت ترکیبی این عدد روی ۶٫۹ لیتر است. ضمن اینکه در رانا امکاناتی مثل قابلیت تنظیم ارتفاع پیش رویتان است و صندلی‌ها راحت‌تر به نظر می‌رسند.

حالا می‌رسیم به محصولی که مدت‌هاست در بازار حضور دارد، قابلیت‌هایش را نشان داده و طبق آخرین آمارها همچنان پرفروش است. درباره پژو ۴۰۵ حرف می‌زنیم که تمام موفقیت‌هایش را با همان قیمت ساینا به دست‌آورده است؛ مدل GLX در نمایندگی‌ها ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و اگر به بازار آزاد بروید می‌توانید آن را ۲۷ میلیون و ۴۰۰ بخرید.

سری داشبورد جدید ۴۰۵ هم در نمایندگی‌ها ۲۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر موضوع مصرف سوخت برایتان مسئله باشد، می‌توانید مدل دوگانه‌سوز ۴۰۵ را با قیمت ۳۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان در نمایندگی‌ها و ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار آزاد پیدا کنید. اگر قرار باشد روی تریم داخلی ساینا زوم کنیم، ۴۰۵ مدل SLX با قیمت ۳۰ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان در نمایندگی‌ها و ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار آزاد چشم‌انتظار شماست.سمند هم می‌تواند انتخاب قابل اطمینانی باشد. به خصوص که مدل SE آن ۲۷ میلیون تومان بیشتر قیمت ندارد. اگر مدل LX سفارش دهید باید ۲۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرج کنید.

خرید LX سال هم در نمایندگی‌ها ۲۹ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد. اما می‌رسیم به انتخابی که می‌تواند روی دست همه آنها بلند شود. هم از نظر مصرف سوخت قابل اطمینان باشد، هم به روز‌تر باشد و هم برای سفر گزینه‌ای قابل اطمینان باشد. داریم درباره تندر ۹۰ مدل E1 حرف می‌زنیم که ایران‌خودرو آن را ۳۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان می‌فروشد و در بازار آزاد تنها ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر است. خرید این خودرو از سایپا برایتان ۳۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان تمام می‌شود.

تیزر تبلیغاتی خودروی ساینا در رسانه ها :



* گروه بازار - روزنامه هفت صبح 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها