کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارتباط ایران با سوئیفت هنوز برقرار نشده است


کد خبر : ۱۹۰۶۳شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۴۱۱۷۳۰ بازدید

رویترز از احتیاط بانک های جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و به نقل از مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت بانک های بزرگ حداقل ...

رویترز از احتیاط بانک های جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و به نقل از مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت بانک های بزرگ حداقل 6 تا 12 ماه صبر خواهند کرد و بعدا به دنبال تجارت جدی در ایران می روند.

رویترز طی گزارشی نوشت: بانک خاورمیانه ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران روز جمعه به رویترز گفتند، در حالی که بانک های بین المللی با استفاده از شبکه سوئیفت، با همتایان ایرانی شان ارتباط برقرار می کنند، ایران در طی هفته های آینده مجددا وارد تعامل با سیستم بانکی جهانی خواهد شد.

توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی منجر به لغو تحریم های بانکی، بیمه ای، کشتیرانی و صادرات نفت ایران در هفته گذشته شد.

اما بانک های ایرانی برای از سر گیری تعامل با سیستم بانکی جهانی که برای اولین بار از سال 2012 اتفاق می افتد، باید از طریق سوئیفت با بانک های خارجی ارتباط برقرار کنند. این سیستم، یعنی جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، برای انجام پرداخت ها و ارسال اعتبارات اسنادی مورد استفاده قرار می گیرد.

پرویز عقیلی، مدیر اجرایی و مدیر عامل بانک خاورمیانه در این باره به رویترز گفت: «ما تقریبا 40 درخواست سوئیفتی به بانک های مختلف در سراسر جهان ارسال کرده ایم و درخواست کرده ایم که اکنون که تحریم ها برداشته شده، تمایل داریم اسنادی را تبادل کنیم و اینکه آنها یک رابطه بانکی مکاتبه ای را مورد توجه قرار دهند... برخی از این درخواست ها برگشته اند و سوالات متعددی درباره اسنادی که لازم دارند پرسیده شده اند.»

وی گفت: «حس من این است که چند هفته ای یا بیشتر طول می کشد تا ما شاهد آغاز تعامل مجدد باشیم. این روند آهسته آهسته خواهد بود.»

عقیلی افزود، دیگر بانک های ایرانی نیز در زمینه سوئیفت همین وضعیت را دارند.

یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران نیز به رویترز گفت که لینک های لازم برای انجام تراکنش های مالی به زودی مجددا برقرار خواهد شد.

این مقام ایرانی روز جمعه گفت: «واقعا این موضوع چند هفته و کمتر از یک ماه است. زیرا همه بانک های ما چه دولتی و چه خصوصی اقدامات اداری لازم را در خصوص پیوستن مجدد به سوئیفت انجام داده اند.»

عقیلی افزود: «سوئیفت روشن شده، همیشه روشن بوده است.مسئله اصلی این است که ما به دلیل تحریم ها روابط بانکی متناظری با بسیاری از بانک های نقاط مختلف جهان نداشته ایم، زیرا سوئیفت پاسخ نمی دهد.»

بانک خاورمیانه که کوچک تر از بانک های دولتی ای نظیر بانک ملی، بانک ملت و بانک صادرات است، متعلق به سرمایه گذارانی شامل شرکت های ایرانی کوچک و متوسط است.

در حالیکه انتظار می رود بانک های بین المللی از طریق سوئیفت با همتایان ایرانی شان ارتباط برقرار کنند، ایران نیز به دنبال تشویق موسسات خارجی برای توسعه همکاری ها با سیستم مالی کشور خواهند بود.

اما بسیاری از بانک های خارجی نگرانی هایی در مورد گرفتار شدن در بند تحریم های پابرجای دولت آمریکا دارند.

بسیاری از تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران برداشته شده، اما اکثر تحریم های دولت آمریکا همچنان پابرجا هستند. بانک های غیر آمریکایی ممکن است بدون نگرانی از مجازات شدن در آمریکا با ایران وارد همکاری شوند، اما بانک های آمریکایی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم نمی توانند چنین کاری انجام دهند.

با این وجود، بانک های اروپایی نیز محتاطانه عمل می کنند، به خصوص بانک هایی نظیر داچ بانک که جریمه های قبلی بابت نقض تحریم ها را هنوز در ذهن دارند. اما کومرز بانک اعلام کرده که در حال تجدیدنظر در سیاست عدم همکاری با ایران است.

این مقام بانک مرکزی ایران گفت، بانک هایی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا برای افتتاح شعبی در ایران بعد از لغو تحریم ها گفت و گوهایی داشته اند.

«انشاالله، به زودی ما شاهد این اتفاق هم خواهیم بود. ایران برای تجارت بازار بسیار جذابی است و آنها این را می دانند.»

اما عقیلی می گویند انتظار دارد بانک های بزرگتر حداقل 6 تا 12 ماه صبر کنند و بعدا به دنبال تجارت جدی در ایران بروند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها