کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حضور محتاطانه سهامداران در بورس


کد خبر : ۱۹۰۱شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۸:۳۷۲۵۳۹ بازدید

بازار دیروز در حالی با افت ملایم 3/0 درصدی مواجه بود که عرضه‌های اولیه در ساعات آغازین معاملات صف‌های خرید را جمع کرد و منجر به بالا رفتن شاخص شد، اما ادامه عرضه‌ها در ساعات بعدی افت شاخص را موجب شد.
حضور محتاطانه سهامداران در بورسحضور محتاطانه سهامداران در بورس

در چنین شرایطی که گمانه‌زنی‌های متعدد باعث احتیاط سهامداران شده است بررسی صنایع بورسی نشان از حضور بیشتر سهامداران در نمادهای کم‌ریسک‌تر دارد و حجم معاملات را نسبت به دو روز ابتدایی هفته با کاهش مواجه کرده است.

در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. منفی شدن «فارس» پس از یک دوره صعود بی‌وقفه یکی از عوامل مهم افت شاخص این گروه بود. در این رابطه، اخبار سنا در خصوص عدم عرضه 38 درصدی سهام «فارس» نیز برای سهامداران قابل توجه است که بر این اساس همچنان این بخش از هلدینگ خلیج فارس به صورت دولتی باقی ماند. البته، حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار طی دو روز گذشته که در آن نماد منفی شده نیز قابل توجه است. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها مواجه بوده است. همچنین، «شخارک» با توجه به برگزاری مجمع تعیین اعضای هیات‌ مدیره بازگشایی شد. گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را ادامه داد. این گروه که همچنان درگیر ابهاماتی نظیر دریافت مالیات بر ارزش افزوده، عوارض آلاینده‌ها و نرخ خوراک است به علت عدم شفافیت با کم‌اقبالی بازار مواجه است. در اين گروه، «ونفت» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بوده است. بر این اساس، روز یکشنبه 15 میلیون سهم اين شركت توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت فروخته شد.

گروه فلزات اساسی نیز روند نزولی خود را ادامه داد. این گروه به‌رغم رفتار متناسب با پیش‌بینی‌هاي ابتدای سال و پوشش‌های مناسب، انتظار سهامداران را برآورده نکرده‌ است. در شرایطی که بسیاری از نمادهای بورسی با تعدیل مثبت در گزارش‌های 6 ماهه مواجه بوده‌اند، این گروه با وجود پوشش پیش‌بینی‌های ابتدای سال با روند صعودی بازار همراهی نکرد. «فالسیمین» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار دارد که از ابتدای هفته با عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بوده است. از سوی دیگر بانکی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. سهامداران این گروه با امید به افزایش نرخ سود بانکی وارد معاملات می‌شوند و البته سهامی را خریداری می‌کنند که در شرایط فعلی از ریسک کمتری برخوردار است. «وسینا» با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی برای دومین روز متوالی منفی شد. «ومعادن» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که تقریبا حقوقی‌ها تمامی این معاملات را انجام دادند. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نيز پس از یک دوره رشد به مسیر نزولی بازگشته‌اند. «وصندوق» به عنوان تنها نماد مثبت این گروه بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از اقبال خریداران حقوقی به سهام آن دارد. از سوی دیگر، مخابرات دومین روز منفی خود را پس چند هفته رشد بی‌وقفه تجربه کرد. «اخابر» طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بوده است.

در این شرایط، گروه سیمانی روند نسبتا مثبت خود را ادامه داد و «سفارس» بار دیگر بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت. همچنین، «ساروم» با توجه به تعدیل مثبت پیش‌بینی EPS و «سکرد» پس از برگزاری مجمع تخصیص سود نقدی بازگشایی شدند، اما رقابت میان سهامداران به کشف قیمت نمادها نینجامید و در نتیجه معامله‌ای برای آنها صورت نگرفت.  

از طرف دیگر، خودرویی‌ها پیرو روند نوسانی خود با رشد ملایمی مواجه شدند. سهامداران این گروه نیز همچنان با امیدواری به بهبود اوضاع دست به معامله می‌زنند. به طور کلی خرید و فروش در میان چنین گروه‌هایی با P/E بسیار بالا، ریسک قابل توجهی به همراه دارد که سهامداران به ویژه آنهایی که تجربه کافی ندارند باید احتیاط لازم را مبذول دارند. «خزامیا» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه بوده است. به عنوان مثال، طی چند روز اخیر حدود 10 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا فروخته شد. همچنین، «خاور» به منظور تعدیل EPS متوقف شد. 

در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را با رشد ملایمی ادامه دادند. عمده نمادهای این گروه در میان شرکت‌های قابل اطمینان بورسی جا می‌گیرند که در بیشتر مواقع از روندهای هیجانی بازار فاصله می‌گیرند. بر این اساس، در روزهای اخیر که کمی هیجان و پیش‌بینی‌های غیر‌مطمئن از نتیجه مذاکرات بر بازار اثرگذار بوده است، تمایل به سمت سهام کم‌ریسکی مثل سرمایه‌گذاری‌ها تشدید شده است. در این بین، «وخارزم» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و در حالی روز منفی را سپری کرد که طی روزهای اخیر حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار این نماد قابل توجه است.  


xoi38hbdha227srz2ixg.jpg

9xwnztuznbrflsqi7452.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها