کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتقاد از کار اجباری کودکان برای تولید گوشی‌های هوشمند


کد خبر : ۱۸۹۴۲سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷:۳۸۱۲۹۸ بازدید

در گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه (19 ژانویه/ 29 دی) در برلین ارائه کرد، آمده است که کودکان کنگویی از سن هفت سالگی تحت شرایطی ...
انتقاد از کار اجباری کودکان برای تولید گوشی‌های هوشمندانتقاد از کار اجباری کودکان برای تولید گوشی‌های هوشمند

"کبالت" یکی از فلزات مهم در تهیه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هاست. بیش از نیمی از کبالت مصرفی جهان از معادن کنگو تأمین می‌شود. عفو بین‌الملل کمپانی‌های بزرگ را متهم به بهره‌برداری از کار اجباری کودکان در معادن کنگو کرده است.

در گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی) در برلین ارائه کرد، آمده است که کودکان کنگویی از سن هفت سالگی تحت شرایطی بسیار خطرناک در معادن کبالت به کار گماشته می‌شوند. کبالت بدست آمده از این معادن به گفته این سازمان در تولید لوازم الکترونیکی به کار می‌رود.شرکت‌های بین‌المللی نظیر سامسونگ و اپل، به گفته عفو بین‌الملل نتوانسته‌اند این تضمین را ارائه کنند که در محصولات آنان کبالتی که از کار اجباری کودکان تهیه شده، به کار نرفته باشد.

ورنا هان، کارشناس اقتصادی و حقوق بشر عفو بین‌‌الملل در آلمان به هنگام ارائه این گزارش گفت: «کمپانی‌های تولیدکننده لوازم الکترونیکی از کبالت در ساخت باتری‌های گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها و همچنین در دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که حذف آنان از زندگی روزمره ما قابل تصور نیست.»

بیش از نیمی از کبالت مصرفی جهان در جمهوری دمکراتیک کنگو تولید می‌شود. بسیاری از زنان، مردان و کودکان کنگویی تحت شرایطی خطرناک در معادن تولید کبالت کار می‌کنند.به گفته ورنا هان تنها در فاصله ماه‌های سپتامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۵ دستکم ۸۰ تن از کارگران معدن در جنوب کنگو جان خود را از دست دادند.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که کمپانی‌های بزرگ نمی‌توانند این توجیه را به کار ببرند که "قادر نیستند روند تهیه مواد معدنی مهم را که در تولید محصولاتشان به کار گرفته می‌شود بررسی کرده و بر آن نظارت کنند."این سازمان خواستار آن شده است که تمامی کمپانی‌های درگیر در زنجیره استفاده از کبالت، به وظیفه خود در پاسداری از حقوق بشر عمل کنند.

به گفته عفو بین‌‌اللمل چنانچه این کمپانی‌ها از نقض حقوق بشر در این زنجیره مطلع شدند، باید هر چه سریعتر وارد عمل شده و طبق دستور العمل سازمان ملل در راستای حقوق بشر و اقتصاد، رفتار کنند.عفو بین‌الملل همچنین از دولت‌های کشورهایی که این کمپانی‌ها در خاک آنان مستقر شده‌اند، نظیر آمریکا، ژاپن و کره جنوبی خواسته است تا قوانین سخت‌تری در این رابطه وضع کنند و از این کمپانی‌ها خواستار توضیح و شفافیت بیشتری در زمینه تولید محصولات‌‌شان شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها