کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جک S5 اتوماتیک با چهره‌ای جدیدتر در یک قدمی بازار / تصاویر


کد خبر : ۱۸۹۲۰سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۱۱۶۳۳۸۱ بازدید

شرکت کرمان‌موتور، چند وقتی است جک S5 را در سبد محصولات خود دارد. مدیران این شرکت به این مساله اشاره می‌کنند که امروز S5 پر‌فروش‌ترین ...

شرکت کرمان‌موتور، چند وقتی است جک S5 را در سبد محصولات خود دارد. مدیران این شرکت به این مساله  اشاره می‌کنند که امروز S5 پر‌فروش‌ترین محصول آنهاست. نشانه‌ای از صحت این مطلب را می‌توان در خیابان‌ها دید. این روزها جک S5 بسیار در دیده می‌شود و بیشتر از توقع کارشناسان فروش کرده است. کمپانی جک چین، برای کسب بازار بهتر در این رسته خودرویی، در حال تست و آزمایش فنی S5 اتوماتیک است. هنوز این خودرو در نقاط مختلف جهان و بازارهای جک، به فروش رسمی نرسیده و سایت این کمپانی، تنها خبری از تلاش مهندسان جک برای اتوماتیک کردن S5 منتشر کرده است. در سفری که به ارگ جدید بم داشتیم، هم‌زمان با تست‌های فنی چینی‌ها در نقاط مختلف جهان، شاهد این مساله  بودیم که نسخه‌ای از جک S5 اتوماتیک برای گذراندن برخی آزمایش‌ها و استانداردسازی‌ها به ایران آمده است. بعد از نشستن پشت فرمان لیفان 820، جدیدترین خودروی کمپانی لیفان چین در ایران، نوبت آن رسیده بود با جک S5 اتوماتیک آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های این بررسی، حضور جک S5 دنده‌‌ای در بررسی‌ها بود که توانست تفاوت این دو نسخه را به ما نشان دهد. 


wifkkpr81m0c2nbimp6j.jpg


زیباتر شده است، اما شبهه وجود دارد!

دیگر باید  از شنیدن اینکه جک S5 در نماهای مختلف شبیه هیوندای توسان و برخی محصولات آئودی و فولکس‌واگن است، خسته شده باشید. باید قبول کرد طرح این خودرو از برخی محصولات پرفروش بازار جهانی الگو برداری شده است. با نگاه به نسخه فیس‌لیفت می‌توان به‌راحتی به این نتیجه رسید که جک قصد دارد طراحی جدیدی با عنوان دست خط مخصوص خود در جک S5 فیس‌لیفت هم جا بیندازد. نمای جلوی خودرو با جلو پنجره خشن‌تری همراه است. این جلو‌پنجره رنگ مشکی براق دارد و در دو بخش بالا و پایین نقره‌ای و براق است. همچنین فرم سپر جلو تغییر کرده است. همین تغییر شکل باعث شده است قالب مه‌شکن هم تغییر کند و در به صورت فابریک بالای چراغ‌های LED در نقش دِی‌لایت ظاهر شود. روی سپرهای جلو S5 فیس‌لیفت، سنسور پارک جلو قرار دارد که در موقعیت خوبی نصب شده‌ و ظرافت جالبی در مکان‌یابی آنها روی سپر دیده می‌شود. در نسخه‌ای که کمپانی جک خبر آن را منتشر کرده است، رینگ‌های خودرو فرم براق دارند. همچنین در نسخه‌های سقف پانارومیک برای S5 فیس‌لیفت در نظر گرفته شده است. ولی نسخه‌ای که در پیست آزمایش فنی کرمان‌موتور وجود داشت، مانند جک S5 دنده‌ای تنها به سان‌روف دو حالته مجهز بود. وقتی وارد کابین S5 فیس‌لیفت می‌شوید، شاید کمی تعجب کنید برخی امکاناتی که لوکس محسوب می‌شوند، در این خودروی چینی وجود دارد.


0cacj3phl9mor7r8wol8.jpg


اولین چیزی که شما را شگفت‌زده می‌کند، ترمز پارک برقی است که پنلی مجزا زیر محفظه دسته‌دنده دارد. نسخه موجود در ایران مثل مدل دنده‌ای روی فرمان، کروز کنترل نداشت و گویا همچنان برای جک S5، کروزکنترل یک آپشن  نصبی محسوب می‌شود. تودوزی خودرو به دو رنگ قهوه‌ای شتری و مشکی است که شاید برای بسیاری جدید باشد. با جست‌وجو و پیدا کردن نسخه‌های ابتدایی جک S5 دنده‌ای که در شرکت کرمان‌موتور وجود داشتند، فهمیدیم از همان ابتدا طراحی‌داخلی S5 با پوشش رنگی متفاوتی عرضه و در قالب مشکی به صورت عمده وارد بازار ایران شده است. استارت زدن S5 اتوماتیک با دکمه انجام می‌شود و قالب سوئیچ  اسپرت و فضایی دارد. این سوئیچ  یا هندست، سفید یک پارچه است و دکمه‌های یک‌تکه به هم متصل شده‌اند. دوربین دنده عقب به صورت فابریک روی خودرو مورد بررسی وجود داشت و گویا کیفیت مانیتور وسط خودرو بهتر از قبل شده بود. دسته دنده شکل ساده و متعارفی داشت و در بخش حالت‌های انتخابی، گزینه اسپرت و تعویض دنده دستی هم دیده می‌شود.

مهم‌ترین تغییر که می‌تواند برای بسیاری از خریداران مهم باشد، این است که در نسخه در حال تست، ایربگ‌های جانبی جلو را شاهد بودیم. البته کارشناسان شرکت اعلام کردند احتمال دارد دقیقا همین نسخه ارائه نشود. این یعنی اینکه یا با امکانات بیشتری مثل کروزکنترل فابریک ارائه می‌شود یا برخی آپشن‌ها مثل استارتر و ایربگ جانبی ندارد. امکاناتی مثل سیستم حرکت در شیب، کنترل کشش، فرمان برقی، سنسور نور، آینه جانبی برقی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و... مثل نسخه دنده‌ای که در خیابان است، روی این خودرو هم وجود دارد. کمپانی جک، هنوز قیمت دقیقی برای نسخه‌های مختلف این خودرو معرفی و عرضه رسمی آن در بازارهای مختلف را شروع نکرده است. ولی مسلما این تغییرات شامل افزایش قیمتی است که باید از جانب خریدار پرداخت شود. احتمال داده می‌شد جک برای حفظ بازار پرفروش S5، برای مقابله با از دست دادن بازار به واسطه حضور چری تیگو5 اتوماتیک و هایما S7 اتوماتیک، فکری بیندیشد و نسخه اتومات برای آن در نظر بگیرد. برخی این تغییرات را با نام T5 می‌شناسند. البته که کمپانی جک همچنان می‌گوید این تغییرات دلیلی برای تغییر نام نیست و همچنان این خودرو را S5 می‌نامد.


pmdoh8062govumy47si.jpg

سایه سنگین گیربکس اتوماتیک بر موتور توربو

به یاد دارم وقتی جک S5 به بازار ایران آمد، بسیاری القاب عجیبی به خاطر موتور توربو به آن دادند. برخی این ماشین را بهتر از خودروهای 150 میلیون تومانی می‌دانستند و دلیلش را هم موتور قوی 174 اسب‌بخاری با گشتاور 235 نیوتون‌متری می‌دانستند. دلیل هنرنمایی خوب جک S5 هم گیربکس دنده‌ای بود که شتاب خوبی به نمایش می‌گذاشت. البته همین گیربکس دنده‌ای در دورهای بالای تعویض دنده راحتی ندارد و بسیاری از خودرونویسان به این مساله  در تست‌های خود اشاره کرده‌اند. زیرا گیربکس S5 دنده‌ای نرمی خود در دورهای متعادل حفظ می‌کند و وقتی بحث تخت گاز رفتن می‌شود، باید قلق‌گیری آن را بلد باشید تا شتاب قابل توجهی ثبت کنید. مساله‌ای که مطرح است، اعلام مشخصات فنی دقیق این خودرو بوده که کمی ‌شک‌برانگیز است. کمپانی جک در معرفی این خودرو از موتور 5/1 لیتری GDi توربو یاد می‌کند و به گفته جک، می‌توان تا 171 اسب‌بخار با گشتاور 251 نیوتون‌متر از آن قدرت گرفت. ولی در اکثر تست‌های جاده‌ای این خودرو شاهد هستیم موتور دو لیتری است که ایفای نقش می‌کند. این در حالی است که کمپانی، هنوز موتور دو لیتری با گیربکس اتوماتیک را معرفی نکرده است. پس احتمال دارد تا زمان عرضه هر تغییری رخ دهد. مساله  دیگر گیربکس این خودرو است که بسیاری را سر‌در‌گم می‌کند. شکی نیست که جعبه‌دنده S5 اتوماتیک شش‌سرعته است. ولی مجددا کمپانی جک می‌گوید برای این خودرو گیربکس دو کلاچه DCT در نظر گرفته است. ولی برخی احتمال این را می‌دهند که حداقل برای نسخه 2 لیتری توربو گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک معمولی وجود داشته باشد.


qru368xc4n4zlu4yx5t4.jpg


وقت آن رسیده بود که در کابین خودرو بنشینیم و کمی این تازه‌وارد آشنا را به چالش بکشیم. اولین مساله‌ای  که توجه هرکس را جلب می‌کند، ترمز پارک برقی است که حس‌و‌حال یک خودروی اروپایی را القا می‌کند. البته همین حس‌و‌حال را سال‌هاست که اروپایی‌ها تجربه و از آن عبور کرده‌اند! با زدن دکمه استارت خودرو نرم روشن می‌شود. دکمه ترمز پارک را پایین فشار می‌دهیم و صدایی از عقب خودرو شنیده می‌شود و گویا چرخ‌ها را رها کرده است. با قرار دادن دسته‌دنده در حالت D،S5 حرکت می‌کند. گیربکس ماشین به نرمی‌تغییر حالت می‌دهد و دور موتور را در شرایط مناسبی تعویض می‌کند. فرمان خودرو عملکرد خوبی دارد و با هر ترمزگیری، گیربکس آزمایشی واکنش‌های به نسبت خوبی را نشان می‌دهد. داستان از آن شروع می‌شود که می‌خواهید توربو جک S5 را تست کنید. تخت گاز می‌روید و هرچه تلاش می‌کنید رفتاری درخور یک موتور توربو از S5 نمی‌بینید. حال احتمال دارد فکر کنید توربوی خودرو خوب عمل نمی‌کند. ولی مساله  چیز دیگری است. گیربکس خودرو است که دست‌و‌پای موتور توربو را می‌بندد. با مثالی ساده این مساله را می‌شکافیم. خودروی همراه با تیم خبری، یک جک S5 دنده‌ای بود. در انتهای پیست یک تست درگ ساده بین نسخه اتوماتیک و دنده‌ای برگزار کردیم. کاری به معیارهای رسمی و شرایط استاندارد آن چنانی نداشتیم، ولی نتیجه عجیبی شاهد بودیم. جک S5 دنده‌ای با اختلاف بیش از چهار خودرو در بدو حرکت از نسخه اتوماتیک جلو افتاد. چیزی که ما اصلا فکرش را نمی‌کردیم که تفاوت به این حد زیاد باشد.

در تست‌های شتابگیری، عددی بین 2/14 تا 15 ثانیه را برای جک S5 در بم ثبت کردیم. این یعنی موتور توربو دیگر قابلیت تهاجمی ندارد و نکته بد داستان اینجاست که یک گیربکس دو کلاچه باعث افت این همه شتابگیری می‌شود. در اصل باید گیربکس دو کلاچه در کنار کاهش مصرف سوخت، شتابگیری خودرو را بهبود بخشد. وقتی دیدیم این گیربکس توانایی‌های تبلیغاتی S5 را گرفته است، سراغ تست‌های دیگر رفتیم تا آن را در جهات دیگر به چالش بکشیم. خودرو را در حالت‌های مختلف قرار دادیم و شاهد این بودیم که حداقل گشتاور کافی برای گذر از نواحی شیب‌دار یا پر دست‌انداز به خوبی اعمال می‌شود. در دست‌اندازها و نواحی ناهموار صدا یا تکان نامتعارفی از زیربندی و داخل خودرو شنیده و دیده نمی‌شد. در پیچ‌ها هم بارها با سرعت بالا وارد شدیم و شاهد بودیم ESP کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. ولی به‌خاطر ارتفاع خودرو از سطح زمین، کنترل پایداری می‌تواند کاری را انجام دهد که در لحظه‌ای احساس گیجی فرمان در خودرو به شما دست دهد. در دورهای مختلف و با شرایط گوناگون، تعویض دنده را به صورت دستی انجام دادیم. تاخیر تعویض کمی آزاردهنده بود، ولی شاهد کوبش از این گیربکس دو کلاچه نبودیم. در بدو حرکت هم سخت راه افتادن را در S5 اتوماتیک دیدیم. این سخت راه افتادن را نسبت به نسخه دنده‌ای می‌سنجیم که تا حدی طبیعی است. در هر خودرویی خطایی در سیستم توربو و گیربکس وجود دارد. مهم این است که این خطا در یک لحظه در دو واحد به هم‌مرتبط، اتفاق نیفتد. در برخی فشارهای وارد به خودرو شاهد بودیم خطای توربو با خطای گیربکس در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که جای تعجب دارد! 

ولی اگر منطقی به این مساله  نگاه کنیم، شرایط کلی S5 اتوماتیک، تا حد زیادی شبیه چری تیگو5 و هایما S7 است. یعنی شتابگیری قوی ندارد و قابلیت خاصی در تهاجمی بودن خودرو دیده نمی‌شود. در اصل این خودروها کراس‌اورهای تک‌دیفرانسیلی هستند که امکانات جذابی دارند و مناسب خانواده‌هایی هستند که دنبال خودرویی راحت و قصد شتابگیری ندارد. می‌توان در خصوص جک S5 به این نتیجه رسید که نسخه دنده‌ای خودرویی است که جوانان عشق توربو را به سمت خود می‌کشاند و نسخه اتوماتیک آن در این امر ناتوان است و بیشتر خانواده‌هایی را که دنبال راحتی هستند جذب می‌کند.

4j5899x8d3r2m5sz2f.jpg

این خودرو به‌زودی در ایران به‌صورت رسمی معرفی و برای عقب‌نماندن از بازار رقبا، سریع‌تر از خودروهای قبل وارد بازار می‌شود. با توجه به امکانات و قیمت نسخه دنده‌ای می‌توان حدس زد جک S5 اتوماتیک حدود 80 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. در نظر داشته باشید خودروی مورد بررسی از نسخه‌های آزمایشی کمپانی جک بوده است که برای کشف ایرادها و رفع آن در بررسی‌ها شرکت می‌کند. بدیهی است تا حد زیادی این مشکلات توسط کارشناسان و خودرونویسان به آن اشاره می‌شود، در نسخه‌های قابل عرضه به مردم رفع خواهد شد.


روزنامه دنیای خودرو-محمد مهدی تفضلی و حسین دلاور



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها