کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنامه‌ريزی برای راه‌اندازی خط كشتيرانی ايران - آمريكا


کد خبر : ۱۸۹۰۸دوشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳:۴۷۱۹۳۶ بازدید

با لغو تحريم‌ها، تلاش خارجي‌ها براي نزديك شدن به بازار ترابري ايران افزايش يافته است. از سويي فرانسوي‌ها پيشنهادهاي چند صد ميليون دلاری ...

با لغو تحريم‌ها، تلاش خارجي‌ها براي نزديك شدن به بازار ترابري ايران افزايش يافته است. از سويي فرانسوي‌ها پيشنهادهاي چند صد ميليون دلاري براي توسعه فرودگاه‌هاي ايران را روي ميز آخوندي، وزير راه و شهرسازي گذاشته‌اند و از سوي ديگر روس‌ها حاضر به انتقال تكنولوژي ريل‌هاي طويل (100متري) به ايران شده‌اند. در اين ميان چشم‌انداز تجاري ميان ايران و امريكا، مسوولان خطوط كشتيراني كشور را به فكر ايجاد خط ترابري ميان ايران و امريكا انداخته است.

به گزارش‌تعادل، مديرعامل شركت كشتيراني، پيش از اين نيز در مهر ماه نويد داده بود كه تمامي محدوديت‌ها عليه ايران از ژانويه 2016 برداشته خواهد شد و ايران برنامه ويژه‌يي براي ورود قوي و سريع به حمل و نقل جهاني دارد؛ حال پيش‌خبرها به خبر‌هاي رسمي تبديل شده‌اند و اتفاقات مهمي در صنعت حمل و نقل به ويژه حوزه دريايي درحال شكل‌گيري است. در اين زمينه مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از برنامه‌‌ريزي براي راه‌اندازي خط كشتيراني به امريكاي لاتين و امريكاي شمالي خبر داد و گفت: در اين زمينه مانعي وجود ندارد اما تردد به بنادر كشورهاي امريكاي شمالي و لاتين به وجود بار بستگي دارد. در روزهاي پس از تحريم و حال كه شرايط براي ايران درحال بازگشت به نقطه عادي و بدون تحريم است در حوزه كشتيراني دغدغه‌هاي مهمي همچون به روز كردن ناوگان كشتيراني و مساله بيمه‌ها بحث مهم و روز است. در اين زمينه محمد سعيدي با اشاره به اجراي برجام مي‌گويد: در دوره جديد بايد موضوعات متعددي ازجمله رده‌بندي كشتي‌هاي ناوگان كشتيراني را به روز كنيم از سوي ديگر با توجه به اينكه به بنادر كشورهاي اروپايي تردد مي‌كنيم، مسائل مربوط به بيمه را بايد به‌ روز كرده و قراردادهاي جديد امضا كنيم.


  احياي ناوگان كشتيراني

ناوگان كشتيراني كشور در سال‌هاي اخير به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي و به حاشيه رانده شدن، كمتر نوسازي شده و امروز نياز به خانه‌تكاني و نو شدن بيش از پيش احساس مي‌شود؛ محمد سعيدي با تاكيد بر اينكه در دوره تحريم دستاوردهاي مهمي در اين بخش‌ها داشته‌ايم، تصريح كرد: يكي ديگر از مواردي كه بايد در دوران پساتحريم به آن توجه كرد، مباحث مربوط به نوسازي ناوگان است. در هفت، هشت سال اخير به دليل تحريم‌ها نوسازي ناوگان كمتر صورت گرفته است. وي ادامه داد: از آنجا كه كشتي‌هاي ايراني به بنادر اروپايي و امريكايي تردد خواهند داشت بنابراين بايد سيستم‌ها را به ‌روز كنيم.


  تردد به بنادر امريكاي شمالي و امريكاي لاتين

به گزارش تسنيم، مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا كشتيراني به مقصد بنادر امريكا نيز تردد خواهد داشت، ادامه داد: همان‌گونه كه اشاره شد مانعي در اين رابطه وجود ندارد البته راه‌اندازي خط كشتيراني به امريكاي لاتين و شمالي به وجود بازار كار(وجود بار) بستگي دارد.
 

  قرارداد با شركت‌هاي معتبر آلماني و روسي

در اين راستا مديرعامل ايزوايكو نيز با اشاره به تحولات ايزوايكو گفت: با رسيدن زمان برداشتن تحريم‌ها ما نيز مذاكرات و تفاهمنامه‌هايي را با شركت‌هاي بزرگ دنيا داشته‌ايم تا بتوانيم هر چه قدرتمند‌تر در بازارهاي بين‌المللي حضور داشته باشيم و با استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا توان مهندسي خود را افزايش دهيم. رضاييان‌اصل افزود: به همين منظور تفاهمنامه‌هاي بسيار خوبي را با شركت‌هاي معتبر آلماني و روسي امضا كرده‌ايم كه ما را قدرتمندتر خواهد كرد. وي در تشريح برنامه‌هاي آتي اين شركت به راه‌اندازي شهرك صنايع دريايي اشاره كرد و افزود: اين شهرك دريايي در مساحت 220هكتار در منطقه ويژه اقتصادي كشتي‌سازي خليج فارس قرار دارد و با امكانات و زيرساخت‌هاي لازم، پتانسيل‌هاي زيادي به خصوص براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي خواهد داشت. مديرعامل ايزوايكو همچنين تاكيد كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته زمينه‌سازي مناسب براي مشاركت خارجي‌ها در ساخت كشتي‌هاي نسل هفتم انجام شده است.


  تحول در حوزه ريلي با كمك روسيه

 در همين حال علي نورزاد، معاون وزير راه و شهرسازي ريل طويل را از تكنولوژي‌هاي جديد خواند و گفت: روس‌ها اعلام كردند حاضرند تكنولوژي ساخت ريل طويل را در اختيار ايران بگذارند و نحوه نصب را نيز آموزش دهند همچنين براي اختصاص ۵۰۰ ميليون دلار خط اعتباري در اين زمينه اعلام آمادگي كردند.

نورزاد در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه چند ساعت پيش از مسكو به تهران بازگشته است، گفت: از آنجا كه اين سفر با اجراي برجام و لغو تحريم‌ها همزمان شد، روس‌ها به تكاپو افتادند و بسيار هيات ايراني را تحويل گرفتند. مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينكه براي نخستين‌ بار ايران از فناوري ريل طويل بهره‌مند مي‌شود، گفت: ريل‌هاي معمولي ۱۸متر است اما ريل‌‌هاي طويلي كه روس‌ها قرار است تكنولوژي‌اش را در اختيار ايران بگذارند ۱۰۰متري هستند. در واقع با اجرايي شدن تفاهم ياد شده مي‌توان در خطوط ريلي كشور ريل ۱۰۰متري نصب كرد. معاون وزير راه و شهرسازي ريل طويل را از تكنولوژي‌هاي جديد خواند و افزود: روس‌ها قبلا حاضر نبودند اين تكنولوژي را به ما بدهند اما بعد از اجراي برجام خودشان براي همكاري با ايران در اين زمينه اظهار تمايل كردند يعني ديدند كه ديگر براي بهره‌مندي از بازار ايران بايد با رقباي غربي رقابت كنند و به چنين تصميمي رسيدند. نورزاد اظهار كرد: سفر ما به مسكو با هدف خريد ريل انجام شد و اجراي روسازي هزار كيلومتر خطوط ريلي با اعتبار ۵۰۰ ميليون دلار را نيز با روس‌ها تفاهم كرديم. معاون وزير راه‌و‌شهرسازي افزود: يك شركت سرمايه‌گذاري روسي به همراه يكي از بانك‌هاي روسيه نيز ابراز علاقه‌مندي كردند تا در تامين مالي طرح احداث راه‌آهن ميانه-تبريز به طول ۲۰۰كيلومتر دو خطه و با مبلغي معادل ۲۷۴ميليون يورو مشاركت كنند كه مذاكراتي نيز در اين رابطه انجام گرفت. نورزاد شناسايي شركت‌هاي معتبر توليد‌ كننده ريل و دستيابي به راهكاري براي انعقاد قرارداد مستقيم با كارخانه و تامين ريل با قيمت مناسبت‌تر را از ديگر دستاوردهاي اين سفر اعلام و اظهار كرد: تاكنون قرارداد خريد حدود ۴۳هزار تن ريل به ارزش بيش از ۳۰ميليون يورو توسط پيمانكاران اجرايي طرف قرارداد شركت با كارخانه منعقد شده كه از اين ميزان ۱۷هزار و ۳۰۰ تن تحويل و تسريع در تحويل مابقي اين ميزان در اين سفر پيگيري شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها