کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خوش‌آمد تلخ بازار نفت به ایران


کد خبر : ۱۸۸۹۱دوشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۳۱۳۴۸۳ بازدید

باید بازگشت مجدد ایران به بازار نفت را خوش‌آمد گفت اما اوضاع را پیچیده کرده‌است.

قیمت نفت خام روز یکشنبه به دنبال خبر برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در روز یکشنبه به زیر 29دلار در ازای هر بشکه رسید. سرمایه‌گذاران نفتی مدت‌ها بود که منتظر این لحظه بودند.روز شنبه غرب به صورت رسمی اعلام کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را برداشته‌است؛ به این ترتیب راه برای دور جدیدی از تولید نفت و کاهش قیمت برای اوپک آغاز شد.

ایران در حالی مدت‌ها در انتظار ورود دوباره به بازار نفت بوده‌است که قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه شدید از بالای 100دلار در میانه سال 2014 به کمتر از 30دلار در ازای هر بشکه در هفته گذشته رسیده‌است.قیمت نفت در روز یکشنبه برای نخستین بار پس از نوامبر 2003 تا کنون به زیر 29دلار در ازای هر بشکه رسید.

متیو اسمیت رئیس موسسه مطالعات کالای کلیپردیتا می‌گوید: «اصلی‌ترین اثر این ماجرا این است که بازاری که تا کنون خرسی بوده‌است بیشتر تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت. زمانی بدتر از اکنون برای ورود دوباره ایران نبود.»ایران قصد دارد صادرات نفت خود را در اولین فرصت 500 هزار بشکه در روز افزایش بدهد. این میزان افزایش ممکن است در عرض یک سال به 1میلیون بشکه در روز نیز برسد. مقامات ایرانی امیدوارند که بتوانند تولید نفت خود را در نهایت 1میلیون و 500هزار بشکه دیگر افزایش بدهند.البته در این مورد که ایران در دستیابی به این هدف خود موفق بشود عدم قطعیت‌هایی وجود دارد چرا که چاه‌های نفتی این کشور اغلب به دلیل عدم سرمایه‌گذاری برای مدت طولانی فعالیتی نداشته‌است.

به هر حال ایران در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد و به شدت نیاز دارد اقتصاد خود را با درآمدهای جدید نفتی احیا کند.

اسمیت می‌گوید: «هر یک بشکه‌ای که بتوانند بیشتر از هفته قبل به فروش برسانند، درآمد جدیدی خواهد بود که به آن بسیار نیاز دارند.»

کاهش قیمت نفت در چند مدت اخیر و پیش از ورود ایران، زنگ خطر را برای سرمایه‌گذاران به صدا درآورده‌است. این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایل سقوط 1.437واحدی شاخص دو در سال جاری است.در حالی‌که قیمت نفت برای مصرف‌کنندگان امریکایی بسیار عالی است اما در بخش انرژی بحرانی را ایجاد کرده‌است. درآمدها رفته‌رفته کمتر می‌شوند و شغل‌های نفتی با ریزش مواجه می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های نفتی بزرگ نیز با ورشکستگی مواجه شده‌اند.در عین‌حال بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که کاهش قیمت نفت یکی از نشانه‌های بد و منفی برای سلامت اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد چین است.در روز یکشنبه بازار بورس به غیر از ایران در تمامی کشورهای خاورمیانه سقوط کرد که اصلی‌ترین دلیل آن نیز بحث نفت است. بازار بورس عربستان سعودی به تنهایی 5درصد سقوط کرد.
 


مت اگان/گزارشگر سی‌ان‌ان مانی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها